  • 1. Data: 2010-07-09 04:33:20
    Temat: Studnia wbijana abisyńska - jak samemu zrobić?
    Od: ZS <a...@w...pl>

    Wody idzie masa wiec pomyślałem o studni. Dużo już poczytałem i zacząłem
    "kopać". Obok mojej działki są studnie kręgowe z lustrem wody na
    2,5m-3m. Wymyśliłem że u siebie zrobię abisynkę. Aby nie wbijać
    godzinami rury wymyślaliśmy że weźmiemy 1 calową rurę plastikową do
    wody, podłączymy pompę i będziemy się wbijać. W ciągu kilku minut bez
    wysiłku mieliśmy włożone 6m rury pod ziemią. Różne kolory piasku
    wylatywały w końcu taki dość czarny żwirek który bardzo powoli szedł i
    rura się skończyła, akurat miałem 6m. Na końcu rury później zrobiłem na
    1m dziesiątki dziurek 2mm wiertłem i owinęliśmy taką siateczką.
    Oczywiście woda stała na 2,5m podobnie jak w studniach. Teraz moje pytania.

    1. Jaką można uzyskać wydajność z takiej studni z rurą 25mm ale dzisiaj
    chcę wsadzić 40mm.

    2. Czy kupować jakieś igłofiltry (są wbijane wiec mogą korodować)
    3. Czy ktos widział plastikowe filtry które do mojego wynalazku by
    pasowały?
    4. Czy zadziała rura z dziurkami i owinięta siateczką? Jakie powinny być
    otwory?
    5. Otwór jest oczywiście większy od rury. Czym go obsypać? Czy np. na
    dół żwir gruby? Przesiany piasek? Może kliniec bazaltowy?
    Do wysokości dziurek sypać a potem piach?
    6. Jaką pompę kupić? Czy może hydrofor? CZy samozasysającą? Teraz mam
    taką która wyciąga z 8m ale trzeba zalewać. Nie miałem jak podłączyć
    żeby zobaczyć czy to w ogóle działa.
    7. Jaką głębokość powinna mieć taka abisynka aby wody nie brakowało i
    leciało min 20L/min.
    8. Czy jest jakaś max głębokość tego lustra wody? Czy jeżeli nap
    rzykłada przebiję się na 10m to okaże się że wody nie ma?

    Na stronie firmy która kopie studnie zmalałem taki opis
    http://ekon24.pl/?studnia-abisynska,8
    STUDNIA ABISYŃSKA
    Zazwyczaj studnia zwana abisynką, jest to rura np. 40 mm z filtrem na
    końcu posadowiona w warstwie wodonośnej i zamontowaną pompą abisynką
    (ręczną) lub pompą elektryczną ssącą.

    Studnia abisynka posiada sporo ograniczeń.
    Podstawowym ograniczeniem jest:
    ? --- wydajność wody, która w sprzyjających warunkach może osiągnąć 100
    litrów na minutę (6 m3 / h), zazwyczaj 30 - 50 litrów na minutę.
    ? --- głębokość zalegania lustra wody, które w praktyce nie powinno być
    niżej niż 7 m od powierzchni ziemi (nie mylić z głębokością studni),
    ograniczenie to wynika z prawa fizyki i siły ssania pompy.
    ? --- ze względu na opory przepływu wody przez rurę o małej średnicy,
    głębokość studni abisyńskiej nie powinna przekraczać 30m , ale istnieją
    i działają abisynki np. 56m i 63m.

    NIE MONTUJEMY ZAWORÓW ZWROTNYCH POMIĘDZY FILTREM A RURĄ CZERPALNĄ, W
    PRZYPADKU USZKODZENIA ZAWORU NIE MA MOŻLIWOŚCI JEGO WYMIANY ! ! !

    STUDNIE WYKONUJEMY TYLKO I WYŁĄCZNIE Z TWORZYW SZTUCZNYCH, NIE STOSUJEMY
    RUR METALOWYCH, FILTRY RÓWNIEŻ CAŁKOWICIE WYKONANE Z TWORZYW SZTUCZNYCH
    (najczęściej PE polietylen), TRWAŁOŚĆ FILTRÓW PE., JEST 2-3 RAZY DŁUŻSZA
    NIŻ METALOWYCH.

    Teraz rodzą sie pytania:
    9. Czy ktoś widział filtry plastikowe do kupienia?
    10. Piszą że robią rurą 40mm i uzyskują do 50L/min - czy to możliwe?
    11. Drugim planem jest zrobienie studni identyczną metodą ale z rury
    100mm i wrzucenie pompy do środka. Tylko obawiam sie że ciśnienie i
    ilość wody dla kopania takiej rury musiałoby być np z 2 pomp równolegle
    połączonych. CZy to może wydać?
    12. Sąsiad wykopał ręcznie (chyba z 2 tygodnie:) ) studnie na 5m ale
    20cm. Niestety zbiera sie tam 150L wody i po wypompowaniu musi odczekać
    kilka godzin. Co to możne oznaczać dla mojej studni?
    13. Inny sąsiad zamówił firmę i na 13m znaleźli wodę. Nie wiem jak
    jeszcze jak działa ale dużo zapłacił wiec powinno działać:)
    Czy ja mogę się swoja rurą 40mm wbić na 13m i wyciagać wodę hudroforem
    (do 8m)? Czy raczej lustro wody będzie inne i woda tylko na np 12m?
    Wtedy tylko rura 100mm i pompa głębinowa.

    Dużo pytań ale moze ktoś miał do czynienia z kopaniem studni abisyńskiej
    i będzie mógł odpowiedzieć na choć część:)

  • 2. Data: 2010-07-09 04:53:23
    Temat: Re: Studnia wbijana abisyńska - jak samemu zrobić?
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "ZS" <a...@w...pl> wrote in message news:i168qa$34c$1@news.dialog.net.pl...

    http://www.aqua.net.pl/index.php?id=140&option=com_c
    ontent&task=view

  • 3. Data: 2010-07-09 06:21:30
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    a właśnie kiedyś ktoś napisał że strażacy takie robią a ja pojechałęm i mnie
    wysmiali :(
    czy na każdym terenie w ten sposób dotre do wody?

  • 4. Data: 2010-07-09 07:38:37
    Od: mal <m...@g...com>

    On 9 Lip, 06:33, ZS <a...@w...pl> wrote:
    > 1. Jaką można uzyskać wydajność z takiej studni z rurą 25mm ale
    dzisiaj
    > chcę wsadzić 40mm.

    średnica nie ma większego znaczenia, jedynie wtedy, gdy masz pompę o
    średnicy nie pasującej do filtru (igłofiltru)

    wydajność określasz na podstawie pompowania; możesz to zrobić sam.
    potrzebna będzie pompa głębinowa, stoper, naczynie cechowane, włączasz
    pompę i po pewnym czasie zaczynasz pomiar: wynik to np. litry na
    godzinę, lub m3/godz.

    > 5. Otwór jest oczywiście większy od rury. Czym go obsypać?

    Tylko żwir filtracyjny, granulacja żwiru odpowiednio większa jak
    wykształcenie warstwy wodonośnej, jeśli piaski - to granulacja 5-10
    mm, najogólniej

    > Do wysokości dziurek sypać a potem piach?

    Żwirem filtracyjnym obsypujesz DO WIERZCHU!

    > 6. Jaką pompę kupić?

    Pompę głębinową, ale by wiedzieć jaką - musisz znać WYDAJNOŚĆ
    swojej studni.
    Zatem najpierw pompowanie (pomiar wydajności), a dopiero potem
    dobieranie pompy. Do domu jednorodzinnego nie potrzeba więcej jak 300
    litrów/dobę, uwzględniając rozbiór nierównomierny - max 500 litrów/
    dobę.

    Sądząc po tym co piszesz - masz płytko lustro wody więc pompa
    hydroforowa też sobie poradzi. Nie trzeba głębinowej.

    > 7. Jaką głębokość powinna mieć taka abisynka aby wody nie brakowało i
    > leciało min 20L/min.

    To nie zależy od głębokości, średnicy studni, ale od WYDAJNOŚCI
    warstwy wodonośnej, czyli najogólniej od tego jak zasobna jest ta
    warstwa!

    > 8. Czy jest jakaś max głębokość tego lustra wody? Czy jeżeli nap
    > rzykłada przebiję się na 10m to okaże się że wody nie ma?

    Pewnie, że tak może być - bo to jest hydrogeologia, czyli różnie
    wykształcona warstwa wodonośna, jej szerokość, wydajność, rodzaj itp.

    > Na stronie firmy która kopie studnie zmalałem taki
    opishttp://ekon24.pl/?studnia-abisynska,8
    > STUDNIA ABISYŃSKA

    Nie napisałeś po co Ci ta studnia, dla domu, dla "ozdoby" czy do
    podlewania.

    Studnia abisynka to potoczne określenie pompy.

    Ja mam np. studnię głębinową, ale czerpię na razie wodę przy pomocy
    abisynki.

    > 9. Czy ktoś widział filtry plastikowe do kupienia?

    Robi się je samemu, potrzebna rura ciśnieniowa wodociągowa o wymaganej
    średnicy, wiertarka do robienia otworów w dolnym odcinku rury, siatka
    filtracyjna, którą potem owiniesz sperforowany koniec rury, mocna
    linka plastikowa do owinięcia na siatce. Siatka filtracyjna o oczkach
    1 x 1 mm i dwukrotne owinięcie końcówki filtru powinno wystarczyć.

    > 10. Piszą że robią rurą 40mm i uzyskują do 50L/min - czy to możliwe?

    To są teoretyczne obliczenia hydrauliczne uwzględniające tylko
    średnicę rury.

    Twoja wiedza powinna dotyczyć WYDAJNOŚCI studni igłowej, którą
    określisz tylko poprzez próbne jej pompowanie. Tak jak napisałam to w
    1 punkcie.

    Zrób staranną obsypkę żwirem filtracyjnym, a na pewno wydajność Twojej
    studni będzie zadowalająca.

    > 12. Sąsiad wykopał ręcznie (chyba z 2 tygodnie:) ) studnie na 5m ale
    > 20cm. Niestety zbiera sie tam 150L wody i po wypompowaniu musi odczekać
    > kilka godzin. Co to możne oznaczać dla mojej studni?

    Jeśli zrobił studnię kopaną - może tak być, bo dopływ do takiej studni
    odbywa się poprzez dno i przestrzeń między kręgami. Wystarczy, że
    studnia kopana kończy się w warstwie nieprzepuszczalnej i pozostaje
    tylko dopływ szczelinami kręgów.

    > 13. Inny sąsiad zamówił firmę i na 13m znaleźli wodę. Nie wiem jak
    > jeszcze jak działa ale dużo zapłacił wiec powinno działać:)

    I dopiero ten sąsiad ZROBIŁ PRAWIDŁOWO.

    Będzie miał najwięcej DOBREJ wody!

    > Czy ja mogę się swoja rurą 40mm wbić na 13m i wyciagać wodę hudroforem
    > (do 8m)? Czy raczej lustro wody będzie inne i woda tylko na np 12m?
    > Wtedy tylko rura 100mm i pompa głębinowa.

    Teoretycznie możesz.

    > Dużo pytań ale moze ktoś miał do czynienia z kopaniem studni abisyńskiej
    > i będzie mógł odpowiedzieć na choć część:)

    Pamiętaj, że nie jestem w stanie odpowiedzieć naraz na wszystkie
    sprawy, które tu poruszyłeś.
    Zadajesz pytania, bo nie wiesz do końca czym jest moja dziedzina, tj.
    hydrogeologia. Dlatego widzę tu pomieszanie pojęć. Ale tak na początku
    jest. W necie nie znajdziesz wielu odpowiedzi z dziedziny
    hydrogeologii, więc kombinujesz z hydrauliką. A to nie tak!

    Na razie napisałam Ci co należy zrobić, by samemu wykonać igłofiltr.
    Zaczynasz dobrze. Dobrze myślisz. Musisz jednak wiedzieć, że płytka
    woda zaskórna, ta tuż pod terenem, narażona jest na skażenia.
    Jeśli studnię chcesz używać do zaopatrzenia w wodę domu - musisz znać
    jej skład chemiczny i bakteriologiczny.
    Od tego należy zacząć.

    pzdr

    mal

  • 5. Data: 2010-07-09 07:53:38
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    On 09.07.2010 06:33, ZS wrote:
> [...]
    > wody, podłączymy pompę i będziemy się wbijać. W ciągu kilku minut bez
    > wysiłku mieliśmy włożone 6m rury pod ziemią.

    Masz gdzieś opis tej metody?
    Tak na szybko szukanie w google nie daje pozytywnego rezultatu, wszędzie
    tylko oferty firm, które to robią, ale sam opis jest najpilniej
    strzeżoną tajemnica:)

    Sam bym sobie taką studnie do podlewania ogrodu, basenu, czy też choćby
    do WC wykonał...

  • 6. Data: 2010-07-09 09:47:50
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Rafał" <a...@c...nospam.pl> napisał w wiadomości
    >a właśnie kiedyś ktoś napisał że strażacy takie robią a ja pojechałęm i
    >mnie wysmiali :(
    > czy na każdym terenie w ten sposób dotre do wody?

    Też się pytałem strażaków i tylko podnosili ramiona.

    Mam w sieci ciśnienie 6bar. Może dałoby się samemu wypłukac tym studnię w
    glebie gliniastej.

    Marek

  • 7. Data: 2010-07-09 12:20:29
    Od: ZS <a...@w...pl>

    > Mam w sieci ciśnienie 6bar. Może dałoby się samemu wypłukac tym studnię
    > w glebie gliniastej.
    Próbuj. Rura do wody w castoramie 25mm kosztuje 1,3zł za 1mb. Do tego
    podłaczenie do węża i można próbować, koszt znikomy. Ja dzisiaj kupiłem
    40mm i będę próbował.

  • 8. Data: 2010-07-09 12:25:13
    Od: ZS <a...@w...pl>

> [...]
    > strzeżoną tajemnica:)
    >
    > Sam bym sobie taką studnie do podlewania ogrodu, basenu, czy też choćby

    Ja też tylko do ogrodu chcę. Metody nie znalazłem tylko jak byłem mały
    to tak wężem się bawiłem i wiem że na kilka ładnych metrów go
    wprowadzałem:).
    Kupujesz w casto rure do wody po 1,3zł za mb. Podłączasz wąż z kranu,
    lub z pompy innej (ja mam taką za 130zł) i w 10 minut masz 6m w ziemi.
    Na drugi dzień sprawdzasz na jakiej głebokości jest lustro wody.
    Więcej opisał mal i ja będę teraz robił próbował za pomoca filtra swojej
    konstrukcji pompować wode. Zobacze jaka jest wydajność i na pewno
    opisze. Jakby wszystko się udało to koszt byłby 30zł za rury:) + 200zł
    za pompe:) Dzisiaj i jutro powalcze i dam znać jak idzie.

  • 9. Data: 2010-07-09 13:30:05
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik ZS napisał:

    > 5. Otwór jest oczywiście większy od rury. Czym go obsypać? Czy np. na
    > dół żwir gruby? Przesiany piasek? Może kliniec bazaltowy?

    Na dół coś grubego ale na wierzchu należy wokół rury w promienieniu 1.5
    do 2 m wykopać dół poniżej granicy przemarzania i uklepać w nim warstwę
    gliny z lekkim spadkiem na zewnątrz - odrzuci to wodę opadowa z
    powierzchni od rury uniemożliwiając jej szybkie zassanie przez studnię.
    Niech sobie trochę ta woda pomigruje w glebie, może część mikrobów z
    głodu po drodze zdechnie.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2010-07-09 13:32:56
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Rafał napisał:

    > Masz gdzieś opis tej metody?
    > Tak na szybko szukanie w google nie daje pozytywnego rezultatu, wszędzie
    > tylko oferty firm, które to robią, ale sam opis jest najpilniej
    > strzeżoną tajemnica:)

    O rany, ale tajemnica! Poszukaj sobie książeczki SJS-a (a może sam się
    wypowie?). Wszystko opisane jak trzeba, poza tym że w różdżkarstwo
    wierzy to z e studniarstwa ma naprawdę porządną wiedzę.

    --
    Darek