  • 11. Data: 2009-10-25 19:20:18
    Temat: Re: Termostat do pieca na ekogroszek
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pisz> napisał w wiadomości
    news:hc235j$bks$1@news.interia.pl...

    > Również chcę kupić sterownik pokojowy do pieca na ekogroszek...

    Masz już zamontowane zawory termostatyczne. W tym przypadku regulator
    pokojowy jest zbedny, a wręcz nawet niewskazany.

    > ... czy będzie go ustawiał w trybie "podtrzymanie"?

    Tak.

    > I drugie pytanie, czy taki sterownik pozwoli na ograniczenie spalania
    > węgla?

    I tak i nie.

    > Wymyśliłem sobie, że włączał by piec nad ranem, potem po południu i ok. 22
    > wyłączał. Piec chodziłby zatem na pełnej mocy tylko kilka godzin na dobę.

    Tu sterownik taki może sterować temperaturą np. w dzień utrzymywać 22
    stopnie, a w nocy 18 i tu następuje ograniczenie zużycia węgla.

    > No i czy takie użytkowanie pieca (często niskie temperatury) nie będzie
    > powodowało jego szybkiej korozji?

    Tak, dlatego ogólny bilans takiego sterowania jest pod znakiem zapytania.
    Jeżeli kocioł masz nieco mniejszy niż wynikałoby z zapotrzebowania domu w
    ciepło to będzie on chodził non-stop na wysokich parametrach i wtedy nie
    grozi mu korozja niskotemperaturowa, bo nie będzie on stygł na tyle, żeby
    temperatura spadła poniżej temperatury korozji niskotempewraturowej.
    Jezli jednak masz kocioł większy z dużym zapasem mocy to wahania temperatury
    wody w kotle będą duże.

    Abyś mógł wykorzystać termostat pokojowy, będziesz musiał zdjąć wymienić
    zawory termostatyczne na zwykłe. Ponadto weź pod uwagę, ze termostat mierzy
    temperaturę w jednym miejscu w domu i reguluje tę włąśnie temperaturę. W
    pozostałych pokojach będzie się utrzymywać temperatura wynikająca z doboru
    grzejników oraz dławienia zwykłych zaworów.

    Jeżeli chcesz mieć porządną regulację w pokojach i możliwość obniżania
    temperatury na noc to lepiej kup do zaworów termostatycznych elektroniczne,
    programowane głowice termostatyczne np. firmy Honeywell. Tam będziesz mógł
    sobie dokładnie zaprogramować godziny w których ma być jaka temperatura, a
    także ułożyć cały program tygodniowy uwzględniający dni robocze i wolne od
    pracy.

    A na kotlr ma być temperatura stała lub regulowana regulatorem pogodowym o
    ile Twój kocioł ma możliwość podłączenia takiego regulatora. Stanowcza
    większość kotłów na ekogroszek nie ma takiej możliwości.

  • 12. Data: 2009-10-25 19:29:14
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Hehe... Ja cały czas myślałem, że te zawory mierzą tylko temperaturę wody
    > na powrocie / zasilaniu grzejnika... I się wku*wiałem, że raz jest
    > grzejnik gorący, raz zimny i już myślałem, że te zawory są o dupe rozbić
    > ;) Czyli one jednak mierzą temperaturę powietrza?

    ROTFL
    Mierzą temperaturę powietrza, dlatego grzejniki są raz gorące, a raz zimne.
    Po prostu jak zadana temperatrura w pokoju zostanie osiągnięta to zawór się
    przymyka zmniejszając przepływ gorącej wody i grzejnik robi się zimy. Jak
    temperatura spadnie poniżej zadanej to zawór znów otwiera przepływ wody i
    grzejnik robi się ciepły lub nawet gorący.

    Oczywiście są też takie zawory, które mierzą temperaturę wody. Nazywają się
    RTL-ami i służą do regulacji temperatury wody w instalacji ogrzewania
    podłogowego, ponieważ podłogówka musi mieć stałą temperaturę.

    > No ja to rozumiem, ale gdyby np. głowice odkręcić na maksa i regulować
    > temp. tylko regulatorem pokojowym?

    Musiał byś całkowicie zdjąć głowice termostatyczne i zastąpić je zwykłymi
    pokrętłami.

    > Nie wiem dlaczego, ale wydaje mi się, że taki regulator pozwoli na większe
    > oszczędności. Po pierwsze taka głowica nie spowoduje wyłączenia pieca, tak
    > jak sterownik, po drugie, głowica nie pozwala mi ustawić niższej
    > temperatury na noc i wyższej na rano (chyba, że wstane i ją przekręcę nad
    > ranem). Analogicznie jak wychodzę do pracy - żeby na 5 minut przed
    > powrotem nagrzać dom, wystarczy ustawić regulator tak, żeby "włączył" piec
    > na godzinę przed moim przyjściem... A głowicy już tak nie nastawię ;)

    Odnośnie tego wyjaśniłem Ci już pod inną Twoją wypowiedzią.