  • 1. Data: 2009-10-23 22:16:42
    Temat: Instalacja alarmowa
    Od: euro <l...@w...pl>

    witajcie,

    jestem w trakcie tworzenia elekrykti w domu jednorodzinnym.
    1 sza pietro ma 4 pokoje + antresola +parter z duzym salonem, wiatrolap
    itp. razem 3 okna na dole.

    elektryk proponuje zalozenie instalacji alarmowej za 1100 zl. dodatkowo,
    mowi ze tyle to kosztuje bo jest duzo kabli itp.

    1) czy warto taka instalacje alarmowa zakladac?

    2) cena jest korzystna waszym zdaniem?

    3) najwazniejsze pytanie. jakie waszym zdaniem sa korzysci takiej
    instalacji. nie zalezy mi na szybkim przyjezdzie agencji tylko o innych
    mozliwosciach takiego systemu. jestem zielony w temacie. jakie sa
    mozliwosci ochrony mienia i domu? ja sobie to wyobrazam jako glosny
    alarm w przypadku proby wlamania itp..

    4) czy jezeli zdecyduje sie na taka instalacjie to ile bedzie kosztowac
    optymalny, prosty i tani system, czyli te koszty ponad 1100 zl.

    dzieki
    euro

  • 2. Data: 2009-10-23 22:34:10
    Temat: Re: Instalacja alarmowa
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@n...toya.net.pl>

    Uzytkownik "euro" <l...@w...pl> napisal w wiadomosci
    > witajcie,
    >
    > jestem w trakcie tworzenia elekrykti w domu jednorodzinnym.
    > 1 sza pietro ma 4 pokoje + antresola +parter z duzym salonem, wiatrolap
    > itp. razem 3 okna na dole.
    Wazne gdzie masz okna i jak hipotetycznie/najlatiwej mozesz sie dostac

    > elektryk proponuje zalozenie instalacji alarmowej za 1100 zl. dodatkowo,
    > mowi ze tyle to kosztuje bo jest duzo kabli itp.
    Ale to same kable czy z czujnikami, centrala i manipulatore (raczej to
    pierwsze)

    > 1) czy warto taka instalacje alarmowa zakladac?
    Warto taka instalacje zakladac. Ja juz wlam do mieszkania mialem.
    Ubezpieczenie mi wszystko co materialne oddalo, duzych zniszczen nei mialem,
    ale dziekuje za takie atrakcje.

    > 2) cena jest korzystna waszym zdaniem?
    Za same kabelki to chyba nie az tak malo, ale trzeba by rzuty obejzec.
    Zwaszcza ze ukladanie tych kabelków przy okazji innych

> [...]
    > mozliwosciach takiego systemu. jestem zielony w temacie. jakie sa
    > mozliwosci ochrony mienia i domu? ja sobie to wyobrazam jako glosny alarm
    A moim zdaniem najlepiej to dziala tabliczka na bramie + ewentualnie
    okresowy pokaz sily, czyli próbny alarm i stoisz przy bramie ze stoperem :)

    > 4) czy jezeli zdecyduje sie na taka instalacjie to ile bedzie kosztowac
    > optymalny, prosty i tani system, czyli te koszty ponad 1100 zl.
    Optymalny to nie prosty i tani, ale to niech spece Ci licza.
    Ja w M3 mam 6 czujek PIR, nie mam zwierzaka wiec najprosze (nie selektywne),
    zalezalo mi na manipulatorze z LCD. Montowal mi Solid 1,5 roku temu (chyba
    wszystko jest formy PARADOX czy jakos tak) i chyba wyskoczylem z 1,8kPLN
    brutto

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 3. Data: 2009-10-24 07:48:27
    Od: acelnószz <u...@w...eu>

    Do mieszkania, czy do domu?
    Jesli do mieszkania - na którym pietrze?
    JaC

    -----

  • 4. Data: 2009-10-24 08:51:20
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]

    > mowi ze tyle to kosztuje bo jest duzo kabli itp.
    > 1) czy warto taka instalacje alarmowa zakladac?

    Oczywiscie, ze warto. Mialem przypadki, gdzie zainstalowalem na budowie
    alarm jeszcze przed instalacjami elektrycznymi, dzieki czemu uchronil przed
    kradzieza narzedzi i materialów.
    W jednym z przypadków próbowali ukrasc kabel laczacy tymczasowe przylacze
    budowlane ze skrzynka rozdzielcza w domu. Kabel celowo byl podlaczony mufa
    sila, bo liczylem sie z tym, ze jakis szaleniec moze próbowac go odciac i
    ukrasc. Niestety zlodzieje nie spodziewali sie, ze odlaczenie mufy
    uruchamialo natychmiast alarm. Jak uslyszeli wyjca to sobie dali spokój.
    Zdazyli jednak okrasc dwie inne budowy. Pokradli narzedzia oraz sporo
    materialów.

    > 2) cena jest korzystna waszym zdaniem?

    Jak za ulozenie samych przewodów do alarmu to drogo.
    Jezeli to ma byc cena calej instalacji alarmowej i jej uruchomienia to
    podejrzanie tanio :)

> [...]
    > mozliwosciach takiego systemu. jestem zielony w temacie. jakie sa
    > mozliwosci ochrony mienia i domu? ja sobie to wyobrazam jako glosny alarm

    Na glosne wycie to juz malo kto reaguje. Jezeli zas chodzi o zlodziei to ci
    co trudnia sie tym "zawodowo" to sygnalizator nie stanowi zadnej przeszkody.
    Maja metody, zeby go wyciszyc/wytlumic/unieszkodliwic. Sygnalkizatory takie
    odstraszaja tylko "zuli". Jednak wiekszosc zlodziei to wlasnie "zule".
    Najwazniejsze obecnie w alarmie jest "powiadomienie". Takie powiadomienie w
    chwili alarmu dzwoni na Twój telefon komórkowy lub stacjonarny do rodziny,
    bliskich sasiadów lub tez wysyla SMS-a z informacja o alarmie. Ponadto takie
    powiadomienie wysyla specjalne kody do stacji monitorujacej firmy
    ochroniarskiej w celu podjecia akcji.
    I tu dochodzimy do sedna. Jezeli masz mozliwosc samemu szybko zareagowac w
    chwili wlamania tzn. wrócic do domu, wyslac kogos, aby przegonil bandziorów
    to wystarczy Ci powiadomienie na wlasny telefon. Jezeli nie masz takich
    mozliwosci wtedy lepiej jest powierzyc taka akcje firmie ochroniarskiej,
    która w ustalonym czasie przybedzie na miejsce.
    Teraz kwestia powiadamiania. Na rynku pojawila sie cala masa przeróznych
    modulów powiadamiania GSM z mozliwoscia podluchu co sie dzieje w obiekcie
    (mozesz podsluchac czy faktycznie ktos buszuje po domu) oraz mozliwoscia
    sterowania przeróznymi urzadzeniami. Jednak jezeli masz zamiar korzystac z
    uslug firmy ochroniarskiej to tego typu urzadzenia nie wspólpracuja ze
    standardowymi stacjami monitoringu jakie uzywaja firmy ochroniarskie i
    dlatego bedzie konieczne zamontowanie takiego modulu, który wspólpracuje.
    Koszt takiego modulu (samego modulu, bez centrali alarmowej) to ok.
    800-1000zl. Jednak podpisujac umowe z firma ochroniarska, firma taka sprzeda
    Ci taki modul za jednorazowa oplate stukilkudziesieciu zl, a reszte rozliczy
    w podwyzszonym abonamencie miesiecznym. Niektóre firmy tez tylko wypozyczaja
    takie moduly.

    > 4) czy jezeli zdecyduje sie na taka instalacjie to ile bedzie kosztowac
    > optymalny, prosty i tani system, czyli te koszty ponad 1100 zl.

    Przecietny koszt calego systemu alarmowego na domek jednorodzinny to ok.
    2000 do 4000 zl.
    Cena zalezy od tego jak bardzo jest rozbudowany system i ile posiada czujek
    oraz jakich czujek.
    Zwykla czujka ruchu PIR to koszt ok. 40-60zl za szt.
    Jezeli ma to byc czujka odporna na domowe zwierzeta tzn. taka, która ich nie
    bedzie zauwazac to bedzie to koszt rzedu 80-120zl za sztuke.
    Jezeli gdzies musi byc czujka dualna PIR + mikrofala to koszt takiej czujki
    jest rzedu 120-250zl.

    Najwazniejsze jest jednak to, zeby system byl dobrze zaprojektowany. Tu nie
    ma przypadkowosci jezeli chodzi o umiejscowienie czujek oraz ich ustawienie.
    Robi sie to juz na etapie ukladania przewodów.
    Kazdy rodzaj czujki ma inna charakterystyke i inny sposób usytuowania, aby
    dzialala jak najbardziej optymalnie.
    Sa czujki standardowe, szerokokatne, dookólne, kurtynowe, korytarzowe,
    bariery, sa czujki z podwójnym piroelementem, z poczwórnym, czujki dualne
    piroelementem + mikrofala. Aby dobrze zaprojektowac instalacje trzeba
    wiedziec jakie beda istanialy zaklócenia w poszczególnych pomieszczeniach
    (wentylacja, grzejniki, okna, instalacje wodne oraz ogrzewania podlogowe).
    Trzeba tez znac charakterystyke pracy i dzialania kazdej z czujek tzn. jak
    ma byc zamontowana, na jakiej wysokosci, jak maja byc ustawione jej
    parametry, jakie uzyc soczewki, aby osiagnac zamierzony cel, a jednoczesnie
    zeby czujki nie wzbudzaly niepotrzebnych falszywych alarmów.

    Pierwsza rzecza, o która bym zpytal tego elektryka to niech Ci wytlumaczy
    jak dziala czujka PIR standardowa, jak ulozone sa wiazki w takiej czujce i w
    którym kierunku przecinania tych wiazek czujka reaguje najlepiej, a w którym
    kierunku najgorzej.

    Tu Ci podpowiem, ze jest to podstawowa wiedza instalatorska, bez której nie
    da sie normalnie zaprojektowac systemu. Bez tej wiedzy radzil bym nawet nie
    powierzac wykonania instalacji takiej osobie.
    Odpowiedz powinna brzmiec, ze czujka widzi wiazkami ulozonymi jak na tym
    rysunku http://www.alarmserwis.pl/teoria.php pod tekstem "Czujki zespolone
    ( dualne )" widac dwa rysunki. Jeden rysunek opisany jako TOP, a drugi jako
    SIDE.
    TOP to widok z góry, a SIDE to widok z boku.
    Czujki najlepiej reaguja na przecinanie wiazek w poprzek. Czyli musza byc
    tak umieszczone, aby wykrywaly ruch osób w poprzek tych wiazek. Przykladowo
    jezeli spodziewamy sie intruza wchodzacego przez okno to czujka nie moze byc
    usytuowana na wprost okna, lecz powinna byc zamontowana tak, aby widziala
    strefe okna bokiem. W taki sposób, zeby intruz wchodzac do mieszkania
    przecinal kolejne wiazki jedna za druga patrzac na czujke od góry na rysunku
    "TOP"
    Ustawienie takiej czujki na wprost okna moze spowodowac, ze zlodziej
    bezkarnie wejdzie do pomieszczenia i bez najmniejszych problemów podejdzie
    do czujki i ja unieszkodliwi bez wzbudzania alarmu. To sa bardzo czeste
    pomylki jakie popelniaja instalatorzy, którzy porywaja sie za instalacje
    alarmowe nie posiadajac dostatecznej wiedzy w tym temacie.
    Teraz jeszcze kwestia usytuowania, poniewaz w pomieszczeniach znajduja sie
    grzejniki oraz otwory wentylacyjne, którymi czasami moze cofac sie zimne
    powietrze i wywolywac falszywe alarmy. Czujka moze takie obiekty widziec na
    wprost, ale nie moze ich widziec bokiem. Nie moze tez byc umiejscowiona nad
    takimi obiektami, ani w ich poblizu.
    Czujka tez nie moze byc umiejscowiona zbyt blisko okna tzn. w zasiegu reki
    lub reki przedluzonej patykiem, bo intruz moze ja unieszkodliwic zaraz po
    wybiciu szyby.

    Jezeli gosc odpowie Ci w taki sposób to zlec mu wykonanie tej instalacji,
    ale jezeli nie bedzie w stanie Ci tego powiedziec, zlec wykonanie innej
    firmie, najlepiej firmie, która sie specjalizuje w instalacjach alarmowych,
    albo nawet firmie ochroniarskiej, bo te wspólpracuja z instalatorami
    systemów alarmowych.
    Ewentualnie umów sie z firma instalatorska od alarmów, ze przewody ulozy
    elektryk, a oni zamontuja osprzet. Niech wyznacza miejsca, gdzie maja
    znajdowac sie czujki oraz któredy i jak ma elektryk prowadzic przewody, bo
    to takze jest wazne.

    Nie ma chyba gorszej rzeczy jak falszywe alarmy kilka razy w ciagu nocy,
    kiedy przebywasz z rodzina na wakacjach :)
    Juz sie spotkalem z takimi zle zaprojektowanymi instalacjami alarmowymi,
    które poprawialem po poprzednich instalatorach :D

  • 5. Data: 2009-10-24 09:00:33
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Uzytkownik "euro" <l...@w...pl> napisal

    > elektryk proponuje zalozenie instalacji alarmowej za 1100 zl. dodatkowo,
    > mowi ze tyle to kosztuje bo jest duzo kabli itp.

    Zalezy ile czujek, ale za 6 czujek (takie odporne na zwierzeta) + 2
    klawiatury (góra i dól) + centrala + 2 sygnalizatory zaplacilem z robocizna
    niecale 2 000 zl.

    Jesli u ciebie to same kable, to wydaje mi sie drogo.

    Kabli wcale nie ma duzo i kladzie je sie bardzo prosto - duzo prosciej niz
    elektryke.!

  • 6. Data: 2009-10-24 10:26:31
    Od: euro <l...@w...pl>

    Bartosz Augustyniak napisal:

    > Wazne gdzie masz okna i jak hipotetycznie/najlatiwej mozesz sie dostac

    laczna powiezchnia domu 164 m2, blizniak.

    parter:
    na dole wejscie przez garaz oraz glowne drzwi.
    od strony ogrodu 2 duze okna.

    na pietrzym pietrze maly tarasik z duzym oknem do sypialni nad garazem.
    biuro z oknem obok w sypialni na 1 M szerokosci.
    w pokoju goscinnym i dzieciecym duze okna.

    antresola 2 okna.

    > Ale to same kable czy z czujnikami, centrala i manipulatore (raczej to
    > pierwsze)

    to sa same kable, zadnych czujnikow.
    nie wiem jeszcze jaki kabel klada

    http://gazetadom.pl/Ladny-Dom/1,74278,2503833.html?a
    s=2&ias=2&startsz=x

    "Do wykonania instalacji alarmowych powinno sie; uz.ywac' kabla
    wieloz.y?owego typu YTDY, najlepiej o szes'ciu, os'miu lub wie;cej z.y?ach.
    Kabel wieloz.y?owy jest niewiele droz.szy od czteroz.y?owego (czteroz.y?owy
    to absolutne minimum, umoz.liwiaja;ce po?a;czenie czujki z centrala;), a
    znacznie u?atwia uzupe?nianie instalacji o nowe czujniki, gdy okaz.a; sie;
    potrzebne"

    > Warto taka instalacje zakladac. Ja juz wlam do mieszkania mialem.
    > Ubezpieczenie mi wszystko co materialne oddalo, duzych zniszczen nei
    > mialem, ale dziekuje za takie atrakcje.

    mienie materialne zabezpiecze sobe ubezpieczeniem jak Ty.
    Kwestie wlasnego bezpieczenstwa sa dla mnie wazniejsze. Instalacja
    spelni swoje funkcjie kiedy odstraszy bandziorow.

    > Za same kabelki to chyba nie az tak malo, ale trzeba by rzuty obejzec.
    > Zwaszcza ze ukladanie tych kabelków przy okazji innych

    Tak, elektryka bedzie szla no i kable sat.

    > A moim zdaniem najlepiej to dziala tabliczka na bramie + ewentualnie

    :)

> [...]
    > selektywne), zalezalo mi na manipulatorze z LCD. Montowal mi Solid 1,5
    > roku temu (chyba wszystko jest formy PARADOX czy jakos tak) i chyba

    Bartek co to jest manipulator LCD?

    dzieki
    euro

  • 7. Data: 2009-10-24 10:41:51
    Od: euro <l...@w...pl>

    Jacek "Plumpi" napisal:

> [...]
    > Juz sie spotkalem z takimi zle zaprojektowanymi instalacjami alarmowymi,
    > które poprawialem po poprzednich instalatorach :D

    Wielkie dzieki za tak wyczerpujaca porade!!!
    Super o to mi wlasnie chodzilo.
    Zapoznam sie z Twoimi poradami i przetestuje elektryka. Jak sie nie
    sprawdzi, zniknie z budowy.
    Te 1100 zl. potwierdza sie ze jest troszke za duzo.

    Pozdrawiam
    Euro

  • 8. Data: 2009-10-24 14:21:59
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > sprawdzi, zniknie z budowy.
    > Te 1100 zl. potwierdza sie ze jest troszke za duzo.

    Wiesz, nawet jak sie nie bedzie zbytnio znal na alarmach to wcale nie
    oznacza, ze sie nie zna na elektryce. Tak wiec nie splawiaj go od razu, bo
    moze byc calkiem dobrym elektrykiem.
    Byc moze chlop nie do konca zna ceny instalacji alarmowych i stad sie gosc
    mógl "rabnac" na kosztach.
    Albo tez liczy juz calosc roboty, wlacznie z uruchomieniem alarmu
    (oczywiscie bez cen osprzetu tzn. centalki, czujek itd.) - to wtedy ten
    koszt bylby w miare adekwatny.
    Przewody to koszt ok. 70-90zl za krazek 100m. Na przecietny domek
    jednorodzinny zazwyczaj potrzeba jest nie wiecej jak 200m, sporadycznie 300m
    jak domek nieustawny. Koszt robocizny ulozenia przewodów nie jest warty
    wiecej jak 200-400zl, poniewaz te przewody uklada sie nadzwyczaj latwo i
    robi sie to w przeciagu jednej dniówki (jedna osoba). Dla 2 monterów
    potrzeba raptem ok. 4-5 godzin.
    Koszt zaprojektowania, zainstalowania i uruchomienia przecietnego systemu
    alarmowego przez firme zajmujaca sie instalowaniem systemów alarmowych, waha
    sie w granicach 500-800zl. Byc moze sa pewne róznice pomiedzy regionami. Ja
    tu przytaczam ceny regionów: czestochowskiego i opolskiego, bo tu akurat
    dzialam.

  • 9. Data: 2009-10-24 19:20:13
    Od: euro <l...@w...pl>

    Jacek "Plumpi" napisal:

> [...]
    > alarmowych, waha sie w granicach 500-800zl. Byc moze sa pewne róznice
    > pomiedzy regionami. Ja tu przytaczam ceny regionów: czestochowskiego i

    Dzieki ze te info. Wiesz u mnie jest region dolnoslaski ale powiennismy
    grac w otwarte karty i po prostu z nim porozmawiam. Facet chce zrobic za
    1100 zl samo okablowanie calego domu. Po pierwsze wydaje mi sie za
    drogie a po drugie chce okablowac caly dom czyli od parteru do
    antresoli. Przeciez wystarczylo by tylko te punkty krytyczne czyli:

    1)Glowne wejscie
    2)Garaz
    3)Wejscie od strony ogrodu
    4)Sypialnia gdzie znajduje sie rowniez maly taras od strony sypialni

    i tyle. Nie uwazasz ze to wystarczy?

    Pozdrawiam
    Euro

  • 10. Data: 2009-10-24 20:01:28
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > 2)Garaz
    > 3)Wejscie od strony ogrodu
    > 4)Sypialnia gdzie znajduje sie rowniez maly taras od strony sypialni

    Nie znam ustawienia Twojego domu, jednak pomysl co z salonem ?
    Przeciez czesto stoi tam sprzet RTV, komputery, drogocenne obrazy czy tez
    inne drogocenne przedmioty. To sa rzeczy, które najczesciej padaja lupem
    zlodziei. Bardzo czesto w samym salonie trzeba zamontowac 2-3 czujki jezeli
    jest kominek.
    Jezeli chodzi o punkty krytyczne to kazde okno jest takim punktem. Czesto
    tez okna dachowe czy wlazy stanowia swietna droge wlamania.
    Z pewnoscia kazdy punkt komunikacyjny powinien posiadac czujke. Czy kazdy
    pokój ? Niekoniecznie, ale z pewnoscia wszystkie pokoje, w których sa
    drogocenne przedmioty oraz stanowia latwa droge dla wlamywacza.