  • 1. Data: 2011-03-12 11:49:27
    Temat: Trzęsienie ziemi
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    Gdyby mnie złapało trzęsienie ziemi w jakimś kraju, będąc w budynku to gdzie
    się chować?

    Stać przy ścianach nośnych? Narożnikach? Podporach podciągów?

    Takie głupie pytanie :-)

  • 2. Data: 2011-03-12 12:01:17
    Temat: Re: Trzęsienie ziemi
    Od: "adi" <a...@g...com>

    pod dobrze ocieplonym poddaszem, co w praktyce będzie oznaczało dużą ilosć
    wełny w połaci dachu a co za tym idzie dobrą amortyzację w momencie
    zawalenia konstrukcji :)

    Adi

  • 3. Data: 2011-03-12 13:08:56
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 12.03.2011 12:49, kiki pisze:
    > Gdyby mnie złapało trzęsienie ziemi w jakimś kraju, będąc w budynku to
    > gdzie się chować?
    >
    > Stać przy ścianach nośnych? Narożnikach? Podporach podciągów?
    >
    > Takie głupie pytanie :-)

    Zasadniczo to na zewnątrz.

    Tylko w miastach przy wysokiej zabudowie to może słabo działać, jak się
    zaczną wieżowce walić.

  • 4. Data: 2011-03-12 13:20:52
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik kiki napisał:
    > Gdyby mnie złapało trzęsienie ziemi w jakimś kraju, będąc w budynku to
    > gdzie się chować?
    >
    > Stać przy ścianach nośnych? Narożnikach? Podporach podciągów?
    >
    > Takie głupie pytanie :-)

    Widziałem na jakiejś relacji z tego trzęsienia, że dzieciom zalecają
    włazić pod stoły i tam czekać/siedzieć.

    Pewnie jak zawali się cały budynek, to nie pomoże stanie w rogu pokoju,
    bo i tak małe szanse, że coś ciężkiego na człowieka nie zleci, ale jak
    się nie zawali, to te stoły mają sens, bo w końcu mogą spadać różne
    przedmioty i stół zawsze jest jakąś tam osłoną przed takimi spadającymi
    rupieciami, czy nawet przewracającymi się szafami...

    Ale ja nie byłem w takiej sytuacji i nie bardzo bym chciał ;-/

    A tak BTW... masakra w tej Japonii i zastanawiam się nad sensownością
    budowania elektrowni atomowych na takich terenach..., chociaż z drugiej
    strony prąd potrzebny coraz bardziej. Jednak jak skutki trzęsienia
    dotkną elektrowni, to konsekwencje mogą być nieobliczalne.

    pozdr
    Robert G

  • 5. Data: 2011-03-12 14:02:43
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 12-03-2011 o 12:49:27 kiki <k...@t...fel> napisał(a):

    > Gdyby mnie złapało trzęsienie ziemi w jakimś kraju, będąc w budynku to
    > gdzie się chować?
    >
    > Stać przy ścianach nośnych? Narożnikach?
    Chyba tak.

    Podporach podciągów?
    NIE, podciągi i inne wiotkie elementy pierwsze się rozwalają.

    > Takie głupie pytanie :-)
    Wcale nie głupie, zauważ że w nowoczesnych budynkach/wieżowcach nie
    uciekali
    i nic specjalnie się nie stało, ale zwykłe się rozwalały i najlepszym
    wyjściem
    była szybka ucieczka na zewnątrz, chociaż i to było
    niebezpieczne bo widac było jak posypała sie elewacja wieżowca na ludzi
    którzy
    z niego uciekali.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 6. Data: 2011-03-12 14:12:08
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    W dniu 2011-03-12 15:02, janusz_kk1 pisze:

> [...]
    > była szybka ucieczka na zewnątrz, chociaż i to było
    > niebezpieczne bo widac było jak posypała sie elewacja wieżowca na ludzi

    na całym świecie zalecają stać w framudze drzwi a potem uciekać jak
    najdalej od zabudowań.
    w japonii jest inaczej i zalecają pozostać w budynkach

    technikę na wypadek trzesienia ziemi oni mają opanowaną na 101%
    zobaczcie ile było ofiar w innych regionach świata przy słabszych wstrząsach
    a ile jest tam

    Michał

  • 7. Data: 2011-03-12 15:29:42
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "Usrobo" <u...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > technikę na wypadek trzesienia ziemi oni mają opanowaną na 101%
    > zobaczcie ile było ofiar w innych regionach świata przy słabszych

    tylko że mają także całkowicie inną technologię budowania. Konstrukcja
    budynku kotwiczona do podłoża ze skały i powracająca do pierwotnego
    położenia( no... w pewnych granicach).

    Już np w takiej Chorwacji gdzie aktywność sejsmiczna jest "jakaś" nawet
    zwykłe domy jednorodzinne buduje się całkowicie inaczej niż u nas. Najpierw
    stawia się zalbetowy szkielet: stropy i słupy nośne. Potem wypełnia się to
    ścianami działowymi i zewnętrznymi jako kopu pasuje i trzeba. Widziałem tam
    wiele rozbabranych budynków i wszystkie takie. Gdy byłem tam świeżo po
    wojnie widziałem na wsiach wiele zdewastowanych budynków, ale wydawało się
    że wystarczy uzupełnić braki w "wypełnieniu" szkieletu i możnaby mieszkać...
    Taki dobrze obliczony szkielet mocno osadzony w skalnym podłożu napewno
    wytrzyma wiele więcej niż stojący w ziemii budynek oparty na ścianach
    nośnych.
    BTW jestem ciekaw czy w ogóle wykonanie czegoś takiego nie jest tańsze od
    stawiania ścian nośnych. Szkielet odlewa się w zbrojonym szalunku a wypełnić
    można "byleczym": deskami, torfem, tarniną, pianką z pistoletu, styropianem
    czy innymi cegłami....
    --
    Jackare

  • 8. Data: 2011-03-12 15:41:54
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "kiki" <k...@t...fel> napisał w wiadomości
    > Gdyby mnie złapało trzęsienie ziemi w jakimś kraju, będąc w budynku to
    > gdzie się chować?
    >
    > Stać przy ścianach nośnych? Narożnikach? Podporach podciągów?
    >
    > Takie głupie pytanie :-)

    Jesli to dom werbinskiego to bez znaczenia, on przewidujaco zapewne budowal
    gumy.

  • 9. Data: 2011-03-12 15:43:37
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Jackare" <1...@1...tralala.com> napisał w wiadomości

> [...]
    > Taki dobrze obliczony szkielet mocno osadzony w skalnym podłożu napewno
    > wytrzyma wiele więcej niż stojący w ziemii budynek oparty na ścianach

    W wielu rejonach na gornym slasku tez masz nieco zmodyfikowane normy.

  • 10. Data: 2011-03-12 16:04:49
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    "janusz_kk1" <j...@o...pl> wrote in message

    > była szybka ucieczka na zewnątrz, chociaż i to było
    > niebezpieczne bo widac było jak posypała sie elewacja wieżowca na ludzi
    > którzy z niego uciekali.

    Widziałem jak elewację ze szkła klei się na taśmę 2-stronną 3M. Pytałem
    nawet czy to tak bez mocowania, a oni mi, że bez mocowania tylko sama taśma
    trzyma.