  • 1. Data: 2013-08-29 13:58:12
    Temat: Ustawienie chałupy, kierunki świata
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Wiem że na ten temat napisano już wiele, ale nie zawadzi spytać i tu ;)

    Działka wygląda tak:

    http://lisciasty.firehost.pl/dzialka.bmp

    północ na górze.

    Powierzchnia zabudowy jakieś 100m2, użytkowa około 160 zapewne, garaż doklejony z
    boku, odseparowany. Do tego pewnie kiedyś jakiś taras, drzewka, ogródek warzywny,
    słowem banał do bólu.

    Myślałem że sprawa jest prosta, ale jak się wgłębić w temat to nie bardzo. W temacie
    ustawienia wejścia do domu oraz umiejscowienia tarasu napotkałem już chyba wszystkie
    kierunki świata :>
    Jakiś projekt już się narysował, ale zanim coś wrzucę, może ktoś podpowie parę
    grubszych rad w temacie co w jakim kierunku?

    L.

  • 2. Data: 2013-08-29 14:20:57
    Temat: Re: Ustawienie chałupy, kierunki świata
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 29 sierpnia 2013 13:58:12 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:
    > Działka wygląda tak:
    > http://lisciasty.firehost.pl/dzialka.bmp

    O fuck - nie wiedzialem ze ktos jeszcze formatu BMP uzywa :D

    > północ na górze.

    "dzicz" - tez moglbym tak o jednym sasiedzie napisac ;)

    > Jakiś projekt już się narysował, ale zanim coś wrzucę, może ktoś podpowie parę
    grubszych rad w temacie co w jakim kierunku?

    Co do polozenia domu - masz w miare podobny uklad jak ja z tym ze
    ja mam na zachod dluuuga dzialke. Troche tam wasko, taras rob na
    poludniowym-zachodzie, to idealny uklad, niestety bedzie widoczny z drogi
    ale co zrobisz? Przeciez nie zrobisz tarasu od polnocy czy wschodu :)

    To determinuje reszte - czyli salon w zachodniej czesci, sypialnie w
    polnocnej, od wschodu na zachod po kolei -> garaz, wejscie, kuchnia.

    Mozesz budowac :P
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2013-08-29 14:44:15
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Thursday, August 29, 2013 2:20:57 PM UTC+2, Adam wrote:
    > O fuck - nie wiedzialem ze ktos jeszcze formatu BMP uzywa :D

    Paint to najlepsze narzędzie inżynierskie ;)A BMP jest dobre, można coś dobazgrać w
    miarę potrzeb, czego w jpg się nie da zrobić ;)

    > "dzicz" - tez moglbym tak o jednym sasiedzie napisac ;)

    Hehe :> Ta dzicz jest dzika, tzn. nieużytki, rowy i inne zające.

    > taras rob na poludniowym-zachodzie, to idealny uklad, niestety bedzie
    > widoczny z drogi

    To nie przeszkadza raczej, droga osiedlowa, zresztą jakieś chaszcze się nasadzi i
    będzie w porządku.

    > To determinuje reszte - czyli salon w zachodniej czesci, sypialnie w
    > polnocnej, od wschodu na zachod po kolei -> garaz, wejscie, kuchnia.

    Gut, zaraz kobitę zagonię do cada :]

    > Mozesz budowac :P

    Dzięki :>

    L.

  • 4. Data: 2013-08-29 14:45:40
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]
    > W temacie ustawienia wejścia do domu oraz umiejscowienia tarasu napotkałem

    Nie ma (na szczęście) sztywnych reguł. Jedni lubią mieć salon od południa i
    taras jak patelnię a inni wolą siedzieć w cieniu. Jedni wolą jak ich budzi
    świt a inni wręcz przeciwnie.

    Z _mojego_ doświadczenia mieszkania po kilka-kilkanaście lat w trzech
    domach. Z naciskiem na to że jest to _moje_ doświadczenie a Ty możesz mieć
    inne preferencje:
    - Salon od zachodu, ewentualnie północnego zachodu, z wyjściem na taras,
    który w południe jest zacieniony a pod wieczór oświetla go słońce.
    - Kuchnia od strony zachodniej lub wschodniej. Na pewno nie od południa, bo
    gotowanie w lecie stanie się udręką.
    - Pokoje dzieci od strony południowej
    - Nasza sypialnia od strony zachodniej
    - Spiżarnia (jeśli jest) to od strony północnej
    - Kotłownia, i pom. gospodarcze w których jest niższa temperatura niż w
    reszcie domu od strony północnej.

    Zwykle jest tak że nie da się spełnić wszystkich założeń i trzeba z czegoś
    zrezygnować.

    Przy takiej działce jak masz może warto rozważyć budowę ścianą szczytową do
    południa - wtedy na parterze od strony południowej jest garaż i wejście a na
    piętrze dwa dobrze oświetlone pokoje dla dzieci. pokoje dla dzieci.
    Natomiast od strony północnej jest salon który ma okna na trzy strony
    świata - jest dobrze oświetlony, a jednocześnie nie nagrzewa się od słońca.
    Pośrodku od strony zachodniej kuchnia a od wschodu łazienka i schody. Na
    piętrze nad kuchnią duża łazienka, a nad salonem sypialnia rodziców.

    Doświadczenie pokazuje że warto orientować się bardziej na stronę zachodnia
    niż na południową. Po pierwsze w domu częściej bywamy wieczorami niż w
    południe, a po drugie południowe słońce jest bardziej męczące zarówno w
    zimie gdy świeci nisko i razi oczy jak i w lecie gdy powoduje nadmierne
    nagrzewanie pomieszczeń. Oczywiście jest to sprzeczne z zasadami domu
    pasywnego gdzie za wszelką cenę (w tym komfortu) ludzie chcą ograniczyć
    koszt ogrzewania, ale dom ma być dla nas do mieszkania a nie dla idei.

    Ps i na koniec o czym ludzie często zapominają - jeśli masz lub planujesz
    mieć dzieci, to warto rozdzielić sypialnie na dwie kondygnacje wtedy w
    naturalny sposób znika problem kolejek do łazienki rano przed wyjściem do
    szkoły/pracy. No i oczywiście łazienka rodziców na parterze znakomicie
    sprawdza się podczas wszelkich imprez. Dzieci śpią na górze, a rodzice
    spokojnie mogą się w nocy doturlać do łóżka nie narażając się na spadniecie
    ze schodów. No i oczywiście wszelkie nocne ochy i achy znacznie lepiej tłumi
    strop niż ścianka działowa :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2013-08-29 15:02:08
    Od: Jack <J...@w...pl>

    > Troche tam wasko, taras rob na
    > poludniowym-zachodzie, to idealny uklad,

    Popularne podejście, acz głupie.

  • 6. Data: 2013-08-29 15:17:42
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 29 sierpnia 2013 15:02:08 UTC+2 użytkownik Jack napisał:
    > Popularne podejście, acz głupie.

    Napiszesz dlaczego?

  • 7. Data: 2013-08-29 17:27:28
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 29 sierpnia 2013 15:02:08 UTC+2 użytkownik Jack napisał:

    > Popularne podejście, acz głupie.

    Od strony energooszczednosci i uzytkowosci - IMO najlepsze :) Tylko trzeba
    to zrobic z glowa - czyli koniecznie odpowiednie zadaszenie tarasu - wtedy
    salon jest b. jasny ale nie nagrzewa sie bezposrednio sloncem, a w zime
    slonko go dogrzewa. Pergola zalatwia sprawe ew. lubienia cienia na tarasie.
    Ja mam na polowie tarasu cien, na drugiej slonce - kto jak woli tam sobie
    przebywa. Taras od polnocy z wiecznym cieniem = depresja gwarantowana :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2013-08-29 17:40:40
    Od: Jack <J...@w...pl>

> [...]
    > salon jest b. jasny ale nie nagrzewa sie bezposrednio sloncem, a w zime

    No teraz to się zgadzam :)
    Bo najgorsze co można zrobić to niezadaszony taras od południa...
    Wychowałem się w takim domu i nigdy więcej. Teraz mam taras od
    północnego zachodu i sprawdza się to (jak dla mnie) doskonale.

  • 9. Data: 2013-08-29 18:03:18
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
    On Thursday, August 29, 2013 2:20:57 PM UTC+2, Adam wrote:
    > taras rob na poludniowym-zachodzie, to idealny uklad, niestety bedzie
    > widoczny z drogi

    Taras kojarzy mi się z patelnią :) Przemyśl jego zastosowanie i rozważ dwie
    propozycje:
    -weranda, taka jak w starych polskich domach lub na westernach :)
    -osobna, duża, zadaszona altana z grilem, hamakiem i innymi zabawkami.
    Ja bym chciał oba rozwiązania :)
    Wojtek

    --
    Bo my, Polacy tak mamy,
    że we wszystkim przesadzamy :(

  • 10. Data: 2013-08-29 20:44:55
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 29 sierpnia 2013 18:03:18 UTC+2 użytkownik wowa napisał:

    > Taras kojarzy mi się z patelnią :) Przemyśl jego zastosowanie i rozważ dwie
    > propozycje:

    Mozna ladnie pergola obrobic, no i koniecznie daszek o ktorym wspominalem
    wczesniej!

    > -weranda, taka jak w starych polskich domach lub na westernach :)

    Czyli taki duzy balkon ;) Kosztem powierzchni domu ... :D

    > -osobna, duża, zadaszona altana z grilem, hamakiem i innymi zabawkami.
    > Ja bym chciał oba rozwiązania :)

    Ja bede mial i duzy taras (40m2, wlasnie koncze deski klasc) i w miare
    duza altane (~30m2). Taras uzywany na codzien (chyba walne na nim sobie
    jakis wypasiony duzy hamak), a altana na imprezki z ogniskiem / grillem :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.