  • 1. Data: 2013-08-29 12:49:08
    Temat: Pompa Ciepła - Dobór urządzenia, Dobór dolnego źródła
    Od: k...@g...com

    Witam,

    Zamierzam zamontować w swoim domu pompę ciepła.
    Dysponuję:
    - działka z powierzchnią około 400m2 na dolne źródło,
    - grunt to jednorodna glina aż do 3m (tyle geolog wiercił i badał) - warunki więc
    sprzyjające,
    - dom (projekt) o powierzchni 115m2+18m2 garaż - Ep=57, Ek=65 (przy wentylacji
    mechanicznej z odzyskiem) oraz około 30% więcej dla grawitacyjnej,
    - projektowe obciążenie budynku = 7,8kW (dla 3 strefy),
    - 4 domowników, przewiduję zbiornik na c.w.u. 300L.

    Na tym etapie dyskusji chciałem pominąć temat podłogówki - zakładam że będzie w całym
    domu i dobierana na 35/30.

    Na pierwszy rzut - pytanie: czy lepiej pompa przewymiarowana (powiedzmy 10..15%) czy
    niedowymiarowana (również o te 10..15%) - i dlaczego?

    Poczyniłem już pewne obliczenia dla obu scenariuszy. Na początek rodzaj pompy:
    Scenariusz 1 - Pompa przewymiarowana
    Zapotrzebowanie budynku [kW] 7.8
    Przewymiarowanie pompy 15%
    Wynikowa moc pompy [kW] 8.97
    Moc grzewcza katalogowa [kW] 8.9
    Model pompy Ecopol PSPC-09ZH
    Moc chłodnicza katalogowa [kW] 7.6
    Moc elektryczna [kW] 1.8

    Scenariusz 2 - Pompa niedowymiarowana
    Zapotrzebowanie budynku [kW] 7.8
    Niedowymiarowanie pompy 10%
    Wynikowa moc pompy [kW] 7.02
    Moc grzewcza katalogowa [kW] 7.6
    Model pompy Ecopol PSPC-08ZH
    Moc chłodnicza katalogowa [kW] 6.4
    Moc elektryczna [kW] 1.6

    Z mojego punktu widzenia, pompa przewymiarowana (nie tak dużo, bo raptem 15%), ma
    większy sens w odniesieniu do samego budynku. W sytuacji gdyby wentylacja z
    rekuperacją nie miała rzeczywistej sprawności jak "się zakłada", to w najgorszym
    przypadku pompa przewymiarowana o 15% stanie się niedowymiarowaną o 15%.
    Oczywiście takie samo założenie musiało by dotyczyć podłogówki i DZ.

    Co Wy na to?

  • 2. Data: 2013-08-29 13:37:34
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 29 sierpnia 2013 12:49:08 UTC+2 użytkownik Konrad W. napisał:
> [...]
    przypadku pompa przewymiarowana o 15% stanie się niedowymiarowaną o 15%.

    > Oczywiście takie samo założenie musiało by dotyczyć podłogówki i DZ.

    Fajnie. Tylko na Twoim miejscu sprawdził bym czy producent pisze prawdę. Kiedyś
    przypadkowo znlazłem w necie opisy do sprężarek używanych w chłodnictwie. To te same
    co w pompach ciepła. COP nie jest stały i wraz ze spadkiem temperatury medium z
    którego odzyskuje się się ciepło bardzo spada. Druga sprawa to ceny tych pomp. Ja
    wiem że handel jest możliwy tylko dlatego że na Ziemi co pół sekundy rodzi się jakiś
    frajer.

  • 3. Data: 2013-08-29 14:14:25
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 29 sierpnia 2013 12:49:08 UTC+2 użytkownik Konrad W. napisał:

    > Model pompy Ecopol PSPC-09ZH

    Dobry wybor, mam identyczny model ;)

    > Z mojego punktu widzenia, pompa przewymiarowana (nie tak dużo, bo raptem 15%),

    Dobrze kombinujesz - lepiej przewymiarowac chocby z tego wzgledu ze
    II taniej taryfy jest 10h, a I drogiej - 14h. Przewymiarowana pompa bedzie
    miala lepszy stosunek grzania w taniej taryfie. Oczywiscie bardziej
    przewymiarowac sie juz nie oplaca bo to co wydasz wiecej na instalacje
    i wieksze DZ sie nie zwroci nigdy :) Ale 10-20% jest jak najbardziej OK!

    Sytuacja dyskutowana na setkach stron przez dziesiatkow uzytkownikow
    PC na forum muratora. Wnioski - takie lekkie przewymiarowanie jest jak
    najbardziej optymalne.

    Kogutka nie sluchaj, Ecopol to porzadna firma i porzadne pompy - wiem
    co mowie bo znam z conajmniej kilka instalacji na ich pompach, a swoja
    mam b. dokladnie opomiarowana i obmierzona (16 czujek temperatury + dokladny
    licznik zuzycia energii, wszystko owykresowane etc). Przy grzaniu CO
    na poczatku sezonu COP wychodzi powyzej 5. Pod koniec sezonu 3,5.
    CWU odpowiednio lekko powyzej 3 i ~2,5 :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2013-08-29 14:20:31
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 29 sierpnia 2013 12:49:08 UTC+2 użytkownik Konrad W. napisał:
    > - projektowe obciążenie budynku = 7,8kW (dla 3 strefy),

    Nie za duże trochę to obciążenie? Dla takiej chałupki spodziewałbym się bliżej 5kW
    niż 8.

    L.

  • 5. Data: 2013-08-29 14:23:11
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 29 sierpnia 2013 14:20:31 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Nie za duże trochę to obciążenie? Dla takiej chałupki spodziewałbym się bliżej 5kW
    niż 8.

    No i kolega niech uwzgledni CWU, dla rodziny 4-ro osobowej +1, +1,5kW do
    mocy pompy!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2013-08-29 15:36:41
    Od: m...@g...com

    On Thursday, August 29, 2013 2:14:25 PM UTC+2, Adam wrote:
    > W dniu czwartek, 29 sierpnia 2013 12:49:08 UTC+2 użytkownik Konrad W. napisał:
    >
    > Dobrze kombinujesz - lepiej przewymiarowac chocby z tego wzgledu ze
    > II taniej taryfy jest 10h, a I drogiej - 14h.

    A to może cię zainteresować - bo krakowski Tauron (nie wiem czy inne/inni operatorzy)
    mają taryfę G12e - cena prądu/abonamenty te same - a w NT masz 12h (21-7 i 13-15
    bodajże).

    mucher

  • 7. Data: 2013-08-29 15:59:50
    Od: "Konrad W." <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 29 sierpnia 2013 15:36:41 UTC+2 użytkownik m...@g...com napisał:

> [...]
    operatorzy) mają taryfę G12e - cena prądu/abonamenty te same - a w NT masz 12h (21-7

    Mnie też będzie Tauron zasilał, ale muszę sprawdzić czy na Dolny Śląsk mają te same
    warunki (coś mi się wydaje, że nawet powiatami to się może różnić).

  • 8. Data: 2013-08-29 17:28:25
    Od: Adam <a...@g...com>

> [...]

    operatorzy) mają taryfę G12e - cena prądu/abonamenty te same - a w NT masz 12h (21-7

    Dzieki za uwage - jakis czas temu sprawdzalem i u mnie nie bylo takiej opcji
    ale warto sprawdzic bo to sie moze zmieniac :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2013-08-29 17:41:30
    Od: "Konrad W." <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 29 sierpnia 2013 14:14:25 UTC+2 użytkownik Adam napisał:

> [...]
    >
    > na poczatku sezonu COP wychodzi powyzej 5. Pod koniec sezonu 3,5.
    >
    > CWU odpowiednio lekko powyzej 3 i ~2,5 :)

    Adam, dzięki za info. Skoro montowałeś/używasz tej pompy-mógłbyś napisać coś więcej
    na jej temat? Dokumentacja na stronie producenta jest dosyć ogólna. Czy jest w niej
    pompa obiegowa i naczynie wzbiorcze do DZ? Podobnie dla "góry" - czy jest pompa
    obiegowa? Jak przełączane są obwody c.o. i c.w.u.? Czy sterownik mierzy temp
    zewnętrzną?
    Czy producent ma jakieś konkretne wytyczne dotyczące dolnego źródła?

    Jutro wrzucę moje obliczenia DZ, więc będzie ciąg dalszy :-)

  • 10. Data: 2013-08-29 18:48:38
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 29 sierpnia 2013 17:41:30 UTC+2 użytkownik Konrad W. napisał:

> [...]
    pompa obiegowa i naczynie wzbiorcze do DZ? Podobnie dla "góry" - czy jest pompa

    Nie, to jest gola pompa. Musisz dokupic pompy obiegowe i naczynie do DZ.
    Wychodza z niej cztery rury - prosto z wymiennikow :)

    > Jak przełączane są obwody c.o. i c.w.u.? Czy sterownik mierzy temp zewnętrzną?

    Ona nie ma zadnego sterownika do CO wbudowanego - do zestawu dolaczany
    jest defaultowo sterownik pokojowy. Najprostsza instalacja to dwie osobne
    pompki w GZ - jedna do CO druga do CWU. Sterownik wbudowany dba tylko
    o CWU (+ cyrkulacje) i ma zawsze priorytet, obieg CO wlacza sie jak
    sterownik pokojowy da sygnal. To bardzo prosta pompa, bardzo prosta
    instalacja - i to jest w niej najlepsze bo nie ma sie w niej co zepsuc :-)

    > Czy producent ma jakieś konkretne wytyczne dotyczące dolnego źródła?

    Zadzwon i pogadaj - to niewielki producent, p. Marek na pewno Ci udzieli
    wskazowek :) DZ ma byc wydajne i tyle - 400m2 do pompy ~9kW w glinie
    jest idealne. Ja bym zrobil 3 petle PE fi40 po 150mb kazda czyli minimalnie
    bedzie trzeba zagescic rurki (rozstaw co ok. 90cm).

    > Jutro wrzucę moje obliczenia DZ, więc będzie ciąg dalszy :-)

    Kazde DZ tak naprawde jest robione na oko troche - bo kazdy grunt i warunki
    gruntowe sa inne :-) Ja mam do tej pompy 550mb DZ i dziala znakomicie :)
    U Ciebie IMHO 3 petle po 150mb PE40 - bedzie perfekt :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.