  • 1. Data: 2009-04-08 08:56:24
    Temat: Usystematyzujmy :-) Izolacja pionowa/pozioma, podłoga w piwnicy
    Od: " " <m...@g...pl>

    Witam,

    Jakiś czas temu chwaliłem się, że zaczynam budować domek (115m2+pełne
    podpiwniczenie nieocieplone, a w nim m.in garaż, szczegóły:
    http://www.tinyurl.pl/?vTTajycu ). Robota ruszyła pełną parą i nazbierało mi
    się pytań. Oczywiście poczytałem trochę ale chciałbym zdobytą wiedzę trochę
    usystematyzować/sprawdzić/wyjaśnić wątpliwości. Mam zamiar zrobić tak:
    I) Izolacja pionowa (wody gruntowe nisko, co prawda glina ale prawie szczyt
    stoku wiec wszystko spływa niżej):
    1) bloczek betonowy

    2) 3 x dysperbit (IZOLBET kauczukowo-asfaltowa na wodzie) za każdym razem
    odczekać aż wyschnie (pierwszy raz bardziej rozcieńczony - do gruntowania)

    3) 5cm styropianu ekstrudowanego,
    4) na to siatka+klej

    5) 2-3 x dysperbit

    6) folia kubełkowa.

    II) Izolacja pozioma/podłoga piwnicy (na gruncie - przypominam, ze piwnica nie
    bedzie ogrzewana):
    1) Wyrównanie piaskiem
    2) Warstwa chudego betonu 5cm
    3) papa lub 2xfolia budowlana
    4) wylewka + siatka zbrojeniowa

    Może być, czy coś ulepszyć/zmienić?

    Pozdr,
    Mariusz

  • 2. Data: 2009-04-08 09:43:05
    Od: RudeBoy <g.kopec@SPAM_BLOKdobaku.pl>

    m...@g...pl pisze:

    > 5) 2-3 x dysperbit

    Po co?
    Ja bym tego nie robił.
    I tak folia kubełkowa się wbije w tą masę.

    --
    RudeBoy Selecta
    Bless...

  • 3. Data: 2009-04-08 10:35:10
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    3) Papa + lepik + papa....

  • 4. Data: 2009-04-08 10:51:15
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > usystematyzować/sprawdzić/wyjaśnić wątpliwości. Mam zamiar zrobić tak:
    Chwali sie wlasciwa pora do rozpoczecia budowy.
    > I) Izolacja pionowa (wody gruntowe nisko, co prawda glina ale prawie szczyt
    > stoku wiec wszystko spływa niżej):
    Zanim polozysz izolacje pozioma chyba trzeba wylac lawy. Korzystne jest
    nieznaczne poszerzenie law w narozach budynku powiedzmy o 10 procen "klinami"
    o dlugosci ok 2 m. Korzystne jest w srodku law wstawienie paru kroccow
    zbrojeniowych dla usztywnienia scian na wygiecie boczne w czasie zageszczania
    zasypu wykopu z zewnatrz
    > 1) bloczek betonowy
    Na kazdej warstwie bloczkow, szczegolnie u dolu poloz dwa cienkie 4-5 mm druty
    zbrojeniowe dla usztywnienia murow z powodow j.w.
    > 2) 3 x dysperbit (IZOLBET kauczukowo-asfaltowa na wodzie) za każdym razem
    > odczekać aż wyschnie (pierwszy raz bardziej rozcieńczony - do gruntowania)
    MOzebyc ale nie rozcienczac. Ja preferuje pape dachowa termozgrzewalna
    najlepiej firmy dibiten lub podobna, nalepiona na goraco na sciany pionowymi
    pasami na zakladke. To jednak trzeba umiec, jesli sie na to zdecydujesz
    podam "technologie"
    > 3) 5cm styropianu ekstrudowanego,
    Mozebyc ale moze tez byc znacznie tanszy, byle twardawy
    > 4) na to siatka+klej
    Niepotrzebny wydatek i robocizna, chyba ze nad powierzchnia gleby
    > 5) 2-3 x dysperbit
    Niepotrzebny koszt
    > 6) folia kubełkowa.
    Blad, folia kubelkowa bedzie niewlasciwa, ze wzgledu na to, ze miedzy nia a
    styro powstanie szczelina, przez ktora woda opadowa bedzie nawadniac grunt na
    poziomie lawy zatem moze spowodowac niekontrolowane osiadania fundamentow.
    Ja bym uzyl mocnej grubszej folii myszofobowej, tkaniny szklanej lub cos w
    tym guscie. Papy nie bo styropian Ci zezre.
    > II) Izolacja pozioma/podłoga piwnicy (na gruncie - przypominam, ze piwnica
    nie
    > bedzie ogrzewana):
    Moze byc.
    > 1) Wyrównanie piaskiem
    Mozebyc z tym, ze warstewkami po 10 cm dobrze zageszczonego
    > 2) Warstwa chudego betonu 5cm
    Blad. Pod plyte w piwnicy daje sie izolacje, chyba ze bedziesz w niej trzymal
    plody rolne. Jasli chesz miec sucha to najlepiej wylac plyte na 20 cm warstwie
    keramzytu o granulacji grochu lub wiekszej, na to gruba folia lub od bidy papa
    i zbrojony na krzyz (moze byc zgrzewana siatka), beton.
    Niestety tego osobiscie nigdy nie robilem wiec musisz popytac czy znalesc
    ekipe, ktora to robila. Chodzi o to, ze ten keramzyt, ktory uklada sie w
    workach, w ktorych sie go kupuje, jest bardzo lekki i sypki i w czasie
    chodzenia po nim zachowuje sie wrednie. Jesli beda trudnosci z jego dostawa
    zastosuj uklepana podsypke z rownoziarnistego zwiru (odsiana frakcja piaskowa
    z popularnej pospolki). Taki rownoziarnisty material ma ok. 30 proc. porow
    czyli wolnych przestrzeni, ktore robia za 5 cm styropian. Zwir polecam
    szczegolnie pod plyta w garazu.
    Ponadto doswiadczona ekipa wykona Ci plyte jak lusterko, ktora potem mozna
    farba epoxy tylko pomalowac. Odradzam samemu robic plyte, gdyz robota bedzie
    kiepska. W czasie wiazania betonu nie zapominaj o koniecznosci jego
    pielegnacji.
    > 3) papa lub 2xfolia budowlana
    > 4) wylewka + siatka zbrojeniowa
    Jesli wylejesz zbrojona plyte na keramzycie czy zwirze p. 3 i 4 mozesz sobie
    odpuscic.
    Jak wykonasz plyte od podloza nieizolowana termicznie, to ona w letnie, parne
    dni bedzie sie pocic i im bardziej piwnice bedziesz wietrzyl tym ona bedzie
    mokrzejsza. Podobnie jak nie izolowane sciany.
    > Może być, czy coś ulepszyć/zmienić?
    >
    > Pozdr,
    > Mariusz
    To moje uwagi ale ze wzgledu na to, iz nie znam wszystkich
    aktualnych "tryndow" i realiow, w oparciu o inne uwagi musisz sam, ew. z
    pomoca doswiadczonego majstra czy "kierbuda" jakos te sprawy wyposrodkowac.
    Pzdr.
    Tornad

  • 5. Data: 2009-04-08 11:44:28
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik <m...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > usystematyzować/sprawdzić/wyjaśnić wątpliwości. Mam zamiar zrobić tak:
    > I) Izolacja pionowa (wody gruntowe nisko, co prawda glina ale prawie

    Wazne - spoiny miedzy bloczkami musza byc pelne,
    sciana musi tworzyc plaszczyzne bez zadnych wglebien na spoinach,
    jak nie przypilnowales przy stawianiu scian to trzeba "zafugowac"
    bardzo czesto sie o tym zapomina i wtedy cala izolacja psu na bude...

    reszte bardzo dobrze opisal tornad

    [cut]

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 6. Data: 2009-04-08 11:46:20
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    BTW
    tornad i Tornad
    ta sama osoba?

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 7. Data: 2009-04-08 11:52:16
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 8 Kwi, 13:44, "HANA" <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > jak nie przypilnowales przy stawianiu scian to trzeba "zafugowac"
    > bardzo czesto sie o tym zapomina i wtedy cala izolacja psu na bude...

    Jak już o tym piszemy... ściany "z bloczka" powinno sie "orapować"
    przed malowaniem i przyklejaniem styropianu. "Pełność spoin" ma w tym
    przypadku pomniejsze znaczenie...

    Od razu zaznaczam że mało kto tak robi - choć jest to IMHO błąd w
    sztuce... i zaraz posypią się gromy od tych co tak nie mają i nic im
    nie cieknie...
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 8. Data: 2009-04-08 11:54:29
    Od: " " <m...@N...gazeta.pl>

    tornad <t...@o...net> napisał(a):
    <cut>
> [...]
    > zbrojeniowych dla usztywnienia scian na wygiecie boczne w czasie zageszczania

    Ławy wylane, ściany piwnicy maja już około 1m wysokości :-)

> [...]
    > pasami na zakladke. To jednak trzeba umiec, jesli sie na to zdecydujesz

    Chciałem tak zrobić (po przeczytaniu twoich rad) ale kierownik i wykonawca
    przekonali mnie do dysperbitu - mówią ze spokojnie wystarczy.

    > Mozebyc ale moze tez byc znacznie tanszy, byle twardawy

    Możesz podać więcej szczegółów tego tańszego styropianu - np. oznaczenia,
    producent itp.

    > Niepotrzebny wydatek i robocizna, chyba ze nad powierzchnia gleby
    > Niepotrzebny koszt

    Skoro 2 głosy są na nie to najprawdopodobniej z tego zrezygnuje.

> [...]
    > Ja bym uzyl mocnej grubszej folii myszofobowej, tkaniny szklanej lub cos w
    > tym guscie. Papy nie bo styropian Ci zezre.

    Na temat foli myszofobowej google milczy - możesz podać szczegóły (producent,
    oznaczenie, nazwa).

> [...]
    > Mozebyc z tym, ze warstewkami po 10 cm dobrze zageszczonego
    > Blad. Pod plyte w piwnicy daje sie izolacje, chyba ze bedziesz w niej trzymal

    Większość piwnicy (pow około 75m2) to będzie garaż 37m2, kotłownia ma 18m2, a
    składzik 9m2.

    >Jasli chesz miec sucha to najlepiej wylac plyte na 20 cm warstwie
    > keramzytu o granulacji grochu lub wiekszej, na to gruba folia lub od bidy papa

    Keramzyt jest cholernie drogi (dzwoniłem do wytwórni w Mszczonowie:
    175PLN/m3+transport 1200PLN, potrzebowałbym około 15m3 czyli 4000PLN). Zna
    ktoś firmę/zakład na południu Polski (Kraków-Katowice), który ma Keramzyt w
    lepszej cenie?

> [...]
    > z popularnej pospolki). Taki rownoziarnisty material ma ok. 30 proc. porow
    > czyli wolnych przestrzeni, ktore robia za 5 cm styropian. Zwir polecam

    Czyli ma być tak:
    1) grunt
    2) piasek
    3) żwir 20cm
    4) ?? - tu chyba powinna byc folia/papa bo inacej caly beton pójdzie w te
    wolne przestrzenie
    5) płyta?

> [...]
    > farba epoxy tylko pomalowac. Odradzam samemu robic plyte, gdyz robota bedzie
    > kiepska. W czasie wiazania betonu nie zapominaj o koniecznosci jego

    Ok. Przypilnuje.

> [...]
    > dni bedzie sie pocic i im bardziej piwnice bedziesz wietrzyl tym ona bedzie
    > mokrzejsza. Podobnie jak nie izolowane sciany.
    cut
> [...]
    > pomoca doswiadczonego majstra czy "kierbuda" jakos te sprawy wyposrodkowac.

    Dzięki za rady. Zawsze to człowiek ciut mniej głupi :-)

    /M

  • 9. Data: 2009-04-08 11:57:46
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    e.googlegroups.com...
> [...]

    Od razu zaznaczam że mało kto tak robi - choć jest to IMHO błąd w
    sztuce... i zaraz posypią się gromy od tych co tak nie mają i nic im

    Rapowanie - narzucenie cienkiej warstwy zadkiego tynku na sciane

    to tak zeby ktos DJ nie sciagal do rapowania ;-)

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 10. Data: 2009-04-08 15:10:35
    Od: "Tornad=tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > Jeżeli ma być wysokiej jakości i szybko to nigdy nie będzie tanio,
    > A jeśli na być tanio i wysokiej jakości to nigdy nie bedzie szybko.

    Ktos zara pomysli, ze tworzymy jakis spisek albo towarzystwo wzajemnej
    adoracji. A to tylko sztuka budowlana i troche logiki.
    Oczywiscie ze nalezy sciane przed posmarowaniem tymi plynnymi mazidlami
    idealnie zafugowac. Kazdy kto malowal beton wie, ze mawet drobne kawerny czy
    raczki po malowaniu zostaja niedomalowane, pozostaja w powloce normalne
    dziury, przez ktore woda, para i co tam jeszcze, spoko bedzie penetrowac
    sciane.
    Dysperbit jet materialem dosc przemyslanym i posiada wlasciwosci
    tiksotropowe, ktore zapobiegaja jego splywaniu po nawet grubszym malowaniu
    sciany i trzyma sie zarowno powierzchni gladkich jak metal czy glazura jak i
    chropowatych. Zatem jak tu ktos napisal, jakies specjalne "rapowanie" nie
    tylko nie jest konieczne lecz byloby wrecz szkodliwe. Chociazby ze wzgledu
    znaczace powiekszenie takiej powierzchni w stosunku do gladkiej i mniejsza
    wydajnosc z litra. Byc moze jest to pozostalosc z czasow, gdy do tych celow
    uzywalo sie plynnego lepiku, ktory mial tendencje splywania zanim zastygl a i
    potem przez dlugie lata lepik powoli ale po scianie plynie.
    Mariusz daje trzy warstwy wiec jeszcze dodalbym, ze trzeba przed nakladaniem
    drugiej i trzeciej warstwy nalezy odczekac dobe lub od strony polnocnej nawet
    dwie aby poprzednia zdazyla dobrze wyschnac; nie tylko woda lecz sam ten
    kauczukowo-bitumowy z dodatkiem zapewne bentonitu, "miod".
    Dobrze jest nawet przeleciec powierzchnie betonu gruboziarnistym kamieniem
    karbidowym w celu starcia z muru roznych kostropatych naddatkow powstalych w
    czasie murowania jak rowniez produkcyjnych, pustakow.

    Tornad i ja to ta sama morda; dlaczego raz pisze duza a czasem mala sam nie
    wiem. Chyba dlatego, ze na innej grupie, na ktorej produkuje sie
    Diogenesopodobny filozof z Nowej Huty, zwrocono na mi to uwage i od tego czasu
    staram sie podpisywac Tornad. Ale przyzwyczajenie i wrodzone lenistwo
    powoduje, ze jak mam cos waznego we lbie to juz zapominam i odruchowo napisze
    mi sie tornad. A wzielo sie to stad, ze uwazam sie za jednego z lepszych
    specjaalistow od "tornad" czyli trab powietrznych, i w jakiejs przezbywance u
    fizykow, ktos mnie tak nazwal abym doszedl do wniosku, ze sam jestem traba. I
    tak juz zostalo...
    W rewanzu napisze jeszcze, ze podoba mi sie Twoje kredo czy motto o tym
    szybko i tanio. Zbiegiem okolicznosci ja tez mam taka zasade, z tym, ze o
    wiele krotsza. Jak mnie ktos juz z koniecznosci pochwali, co sie tu rzadko
    zdarza, ze np. pieknie cos zrobilem, to zawsze dodaje "and not expensive" (i
    nie drogo). Przy czym wazne jest aby powiedziec nie drogo a nie "tanio" bo
    tanio tu kojarzy byle wiorem i nie spelnia swojego zadania.
    Chociaz stawke godzinowa mam jak na moj gust wysoka, to taka odzywka jest dla
    zleceniodawcy wrecz rozbrajajaca...
    Pzdr.
    Tornad