  • 1. Data: 2009-05-13 23:07:25
    Temat: Wełna mineralna - co i jak?
    Od: netsatan <k...@g...com>

    Witam serdecznie,

    Jestem muzykiem, gram w zespole muzykę rozrywkową (rockową). Od niedawna
    zmieniliśmy miejsce ćwiczeń na garaż, wolnostojący, przy domu, na
    ogródku. Pojawił się problem wygłuszenia - trzeba to zrobić tak, żeby
    nie przeszkadzać mieszkańcom wspomnianego budynku. Jako materiał
    wygłuszający najlepsza wydała nam się wełna mineralna. Tutaj pojawia się
    moje pytanie: jak ją położyć? Czym przykleić? Wiem, że w czasie pracy z
    taką wełną należy chronić drogi oddechowe, czy po położeniu materiału i
    wyschnięciu kleju trzeba to jeszcze czymś zabezpieczać, np. płytami
    kartonowo-gipsowymi? Może wystarczy zamalować ją zwykłą farbą? Czy to
    nie zmniejszy jej właściwości wygłuszających?

    Przepraszam za może głupie pytania, ale jestem kompletnie "zielony",
    jeśli chodzi o takie sprawy, a w Internecie trudno znaleźć na nie
    odpowiedzi (szczególnie, jeśli nie do końca wiadomo, jak formułować
    pytania :) ).

    Serdecznie pozdrawiam,
    netsatan

  • 2. Data: 2009-05-14 05:27:05
    Temat: Re: Wełna mineralna - co i jak?
    Od: zbigi <z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl>

    netsatan napisał(a):
> [...]
    > wygłuszający najlepsza wydała nam się wełna mineralna. Tutaj pojawia się
    > moje pytanie: jak ją położyć? Czym przykleić?

    Moznaby wykrzystac welne do docieplen zewnetrznych - sie ja normalnie klei.

    > Wiem, że w czasie pracy z
    > taką wełną należy chronić drogi oddechowe,

    No nie popadajmy w panike. :)

> [...]
    > kartonowo-gipsowymi? Może wystarczy zamalować ją zwykłą farbą? Czy to
    > nie zmniejszy jej właściwości wygłuszających?

    No wlasnie ze wzgledu na wygluszenie, przykrycie welny plytami KG to
    chyba nienajlepszy pomysl. Z pewnoscia czyms trzeba te welne przykryc -
    moze jakis material w rodzaju tkaniny/dzianiny? Moze wystarczy tapeta?

> [...]
    > jeśli chodzi o takie sprawy, a w Internecie trudno znaleźć na nie
    > odpowiedzi (szczególnie, jeśli nie do końca wiadomo, jak formułować

    Luzik - z pewnoscia pojawi sie kilka pomyslow, choc niekoniecznie
    sprawdzonych empirycznie.
    Jeszcze gwoli uscislenia: Chcecie ograniczyc emisje dzwieku na zewnatrz,
    czy polepszyc akustyke wewnatrz? Jezeli to pierwsze, to musicie jeszcze
    zwrocic uwage na strop, drzwi, okna i wszelkie szczeliny w przegrodach.
    Jezeli to drugie, to za moich czasow wyklejalo sie sciany tekturowymi
    formami do transportu pol kopy jaj :)

  • 3. Data: 2009-05-14 05:56:46
    Od: QbaB <Q...@g...com>

> [...]
    > zwrocic uwage na strop, drzwi, okna i wszelkie szczeliny w przegrodach.
    > Jezeli to drugie, to za moich czasow wyklejalo sie sciany tekturowymi

    Robił się chyba to żeby zminimalizować odbicia dźwięku od płaskich
    ścian i je rozproszyć. Taki odbity dźwięk to nic innego jak pogłos czy
    echo (zależnie od wielkości pomieszczenia) czyli po prostu zakłócenia.

    Pierwsze pytanie to w jakiej technologii wykonany jest ten garaż.
    Trzeba pamiętac że im cięższa przegroda tym lepiej tłumi dźwięki
    (oczywiście przy przegrodach twardych).
    Może zatem wymurować od zewnątrz lub wewnątrz ściankę z cegły
    silikatowej.
    Aby rozproszyć odbicia moznaby murować w taki sposób aby cegły były
    przekręcone o 30-45st w stosunku do osi ściany.
    Oczywiście dobrze jest tez zostawic pomiędzy poprzednia ściana a tą
    nową, szczelinę powietrzną lub warstwe wełny.
    Wełna jest dobra ale będziesz musiał ja czyms zasłonić dodatkowo a tym
    samym stworzyć równą powierzchnie podatną na rezonanse i odbicia.
    Moznaby tez użyć wełny elewacyjnej, twardej do przyklejania do ścian
    ale jej własności akustyczne juz nie sa tak dobre jak wełny z rolki.
    Mozna to łatwo sprawdzić pukając palcem w daka wełnę, po prostu dudni
    (mniej niz styropian ale jednak).

    Najtańsze (chociaż może niekoniecznie jakby wszystko policzyć) byłoby
    zrobienie dodatkowej ścianki o następującym przekroju, szczelina
    powierza (3-5 cm) - wełna miękka z rolki lub w płytach ale miękka nie
    elewacyjna (10-15cm) - szczelina powietrzna (3-5cm) - płyta GK w dwóch
    warstwach - foremki od jajek. Taniość tego rozwiązania polega na
    możliwości samodzielnego wykonania. Zapewne budując stelaż takiej
    ścianki trzebaby wszedzie dawać ajkies taśmy akustyczne na
    połączeniach stelaży międzu sona i stalażu ze ścianą.

    Ot takie moje pomysły.
    pzdr
    QbaB

  • 4. Data: 2009-05-14 09:08:39
    Od: netsatan <k...@g...com>

    Cześć,

    Dzięki serdeczne za pomoc. :)

    Pozdrawiam,
    netsatan

  • 5. Data: 2009-05-14 09:14:52
    Od: netsatan <k...@g...com>

    QbaB pisze:
    > Wełna jest dobra ale będziesz musiał ja czyms zasłonić dodatkowo a tym
    > samym stworzyć równą powierzchnie podatną na rezonanse i odbicia.

    Czyli ta płyta karton-gips musi być, nie można jej zastąpić np.
    wykładziną, czy czymkolwiek podobnym, o czym pisał zbigi?

    Pozdrawiam
    netsatan

  • 6. Data: 2009-05-14 10:30:36
    Od: QbaB <Q...@g...com>

    On 14 Maj, 11:14, netsatan <k...@g...com> wrote:

    > Czyli ta płyta karton-gips musi być, nie można jej zastąpić np.
    > wykładziną, czy czymkolwiek podobnym, o czym pisał zbigi?
    >
    > Pozdrawiam
    > netsatan

    No można ale chyba musiałaby wisieć podwieszona do sufitu jak zasłona.
    Do miękkiej wełny nie przymocujesz bo wełna właściwie nie wytrzymuje
    samego swojego ciężaru, musi mieć stalaż.
    pzdr
    QbaB

  • 7. Data: 2009-05-14 11:00:10
    Od: netsatan <k...@g...com>

    QbaB pisze:

> [...]
    > Do miękkiej wełny nie przymocujesz bo wełna właściwie nie wytrzymuje
    > samego swojego ciężaru, musi mieć stalaż.

    Ok, ale ja pytam o coś innego - czy jeśli nie będzie tej płyty
    kartonowo-gipsowej, to czy coś się stanie, tj. czy wełna będzie miała
    gorsze własności akustyczne? Czyli - czy można przykleić wełnę do ściany
    i tak to zostawić?

    Pozdrawiam,
    ntstn

  • 8. Data: 2009-05-14 12:52:06
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    netsatan pisze:

> [...]
    > jeśli chodzi o takie sprawy, a w Internecie trudno znaleźć na nie
    > odpowiedzi (szczególnie, jeśli nie do końca wiadomo, jak formułować

    Zorientuj się w jakiej technologii jest wybudowany ten garaż. Jeżeli
    jest tradycyjny, to prawdopodobnie będzie miał ściany z jakiegoś muru, a
    strop drewniany i wrota drewniane, ewentualnie blaszane. W takim razie
    ściany można zostawić w spokoju, bo ich izolacyjność akustyczna będzie
    co najmniej zadowalająca, a musisz zaizolować strop i bramę. Najlepiej
    do tego nadaje się wełna o gęstości - jak to gdzieś kiedyś wyczytałem -
    od 30 kg/m3 wzwyż, tak z 15 cm. Na tą wełnę możesz przymocować np gąbkę
    tapicerską ok 5 cm i to powinno wystarczyć. Na ściany możesz zastosować
    tąż samą gąbkę - wygłusza doskonale :-), ale za to przepuszcza dżwięki,
    więc Twoja przegroda musi składać się z dwóch warstw - ciężka, np mur,
    albo wełna na stropie i bramie oraz wewnętrzna - wygłuszająca, czyli
    niwelująca odbicia wysokich częstotliwości. Gąbka będzie
    najodpowiedniejsza z tanich i dostępnych materiałów.
    Tak zaizolowany garaż nie powinien być źródłem zbyt dużego stresu dla
    okolicznych mieszkańców, a i wewnątrz powinny być akceptowalne warunki
    do pracy - granie i ewentualne nagrywanie :-). Nie zapomnij też o
    wentylacji :-), bo się podusicie. Otwory wentylacyjne wyłóż wełną,
    wprawdzie będzie przez nie przedostawać się trochę hałasów, ale bez
    powietrza za dużo nie podziałasz :-)))

    pozdrawiam
    robercik-us

  • 9. Data: 2009-05-14 12:54:06
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "zbigi" <z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl> napisał w
    wiadomości news:gug9vi$2kr$1@news.onet.pl...

    > No nie popadajmy w panike. :)

    No ja np. od razu dostaje kaszlu - mowa o tej wewnetrznej.

  • 10. Data: 2009-05-14 13:10:44
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > jeśli chodzi o takie sprawy, a w Internecie trudno znaleźć na nie
    > odpowiedzi (szczególnie, jeśli nie do końca wiadomo, jak formułować

    Macie dosc trudny do rozwiazania problem. Ja moge Ci podpowiedziec co nieco z
    punktu widzenia fizycznego. Otoz o ile wytlumienie dzwiekow wysokich jest
    stosunkowo latwe o tyle bebnow, gitary basowej z piecem 1000 watowym, zadna
    welna czy styropian Wam nie wytlumi. Do wytlumienia tych bum-bum potrzeba
    normalnej masy, w sensie cos ciezkiego. Nie wnikajac w szczegoly moze to byc
    druga wolno stojaca sciana ulozona z cegly nawet na sucho, lub to, co sie w
    takich przypadkach stosowalo tradycyjnie - blacha olowiana, im grubsza tym
    lepsza, nabita od wewnatrz. Olow w temperaturze "pokojowej" jest materialem
    nie posiadajacym zadnej sprezystosci, w zderzeniu z dzwiekiem, olow tego
    dzwieku nie przewodzi, cala energia zostaje przez niego pochlonieta i zamienia
    sie na cieplo.
    Najwiekszym "mostkiem" w tym przypadku akustycznym, beda drzwi i okna tego
    garazu.
    Znam to tez z praktyki. W jednej z przedwojennej hotelowej restauracji w
    Krakowie, lokalu rozrywkowym, caly sufit i sciany wybite byly wlasnie blacha
    olowiana. W latach 60-tych przeprowadzono remont generalny tej resatauracji.
    Szczegolow nie znam, wiem tylko, ze "chlopcy" ktorzy ja remontowali, te blache
    ze scian i sufitow oderwali i normalnie na zlom sprzedali. Remont ukonczono,
    resatauracja zyskala nowoczeny wystroj i sie zaczelo. Niekonczace sie
    interwencje sasiadow i mieszkancow wyzszych pieter na nieznosny halas od
    orkiestry. Na szczescie dla "chlopcow" urzednicy i milicja nie skojarzyla tego
    halasu z remontem. I do dzis juz w niej nie graja.
    Druga sprawa to poglos. To ma znacenie dla samego zespolu. Otoz sciany musza
    byc wylumione rowniez w celu wyeliminowania rezonasu wlasnego pomieszczenia.
    Przy pewnych czestotliwosciach powstaje normalna fala stojaca, dzwiek odbity
    od jednej sciany dochodzi do przeciwleglej, znow sie odbija w tej samej fazie,
    dajac poglos, ktory znaczaco zmienia charakterystyke akustyczna pomieszczenia.
    Jesli w takim niewygluszonym pomieszczeniu bedziecie sie uczyc grac to potem w
    innym, wiekszym, bardzo sie zdziwicie, ze to czego sie nauczyliscie, do czego
    przyzwyczailiscie, bedzie w innej sali brzmialo zupelnie inaczej. I mikrofony
    beda sie Wam sprzegac na ulubionych czetotliwosciach. Zatem oprocz olowiu
    nalezy ten garaz obwiesic pochlaniajacymi dzwiek roznymi materialami; na
    czesci powiesic stary dywan na innej jakies koce, mikrogumy, wszystko co sie
    napatoczy, te wspomniane opakowania od jajek tez swoje zrobia; to musi byc jak
    profesjonalnie wytlumione studio radiowezla zakladowego zachecajace
    pracownikow do wydajnej pracy...
    Pzdr.