  • 1. Data: 2016-08-05 07:49:26
    Temat: Wentylacja mechaniczna i komin
    Od: uciu <a...@g...com>

    Czesc,

    Firma, ktora rysuje mi projekt domu robi rowniez projekt wentylacji mechanicznej z
    reku. Dostalem od nich zapytanie czy wentyllcje robimy w calym domu czy nie.
    Doradzcie co lepsze,co odpisac bo sie na tym nie znam. W garażu , kotlowni/gaz/ tez
    sie robi?

    Inna rzecz to komin -w rogu salonu ma byc koza z pionowa rura spalinowa wchodząca w
    sufit. Jak sie wtedy projektuje komin? Musi isc tradycyjnie od parteru czy moze
    zaczynac sie na strychu?

    Dom parterowy
    https://drive.google.com/file/d/0B4KSrsfTQATIeWtjYzh
    rcU03LW8/view?usp=drivesdk

    https://drive.google.com/file/d/0B4KSrsfTQATIQlFKX1N
    RakYyakE/view?usp=drivesdk

    Pozdrawiam
    uciu

  • 2. Data: 2016-08-05 09:15:08
    Temat: Re: Wentylacja mechaniczna i komin
    Od: w...@g...com

    > Doradzcie co lepsze,co odpisac bo sie na tym nie znam. W garażu , kotlowni/gaz/ tez
    sie robi?

    U mnie w projekcie i wykonaniu nie ma wentylacji mechanicznej w garażu i kotłowni.
    Też mam te pomieszczenia 'odcięte' od wentylacji mechanicznej. I jest OK.

    > Inna rzecz to komin -w rogu salonu ma byc koza z pionowa rura spalinowa wchodząca w
    sufit. Jak sie wtedy projektuje komin? Musi isc tradycyjnie od parteru czy moze
    zaczynac sie na strychu?

    Myślę, że od dołu z kilku powodów:
    a) od samego dołu przeniesie ciężar
    b) wyczystkę bedziesz miał na dole i brud z komina będzie leciał w dół
    c) ewentualny odpływ deszczu
    d) minusem większy koszt
    Jedynie nie rozumiem 'pionowo wchodząca w sufit' - przy takim założeniu to nie ma
    wogóle możliwości wymurowania poniżej. Nie powinna właśnie pod sufitem wejść w
    ścianę=komin?
    Dodam, że przy kominku musiałem mieć 1kanał wentylacyjny grawitacyjny. Przepisy każą
    zrobić dla bezpieczeństwa.

    pzdr
    Bogdan

  • 3. Data: 2016-08-05 09:57:17
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 09:15:09 UTC+2 użytkownik w...@g...com napisał:

    > Dodam, że przy kominku musiałem mieć 1kanał wentylacyjny grawitacyjny.
    > Przepisy każą zrobić dla bezpieczeństwa.

    A które konkretnie przepisy? Bo te co ja znam mówią inaczej:

    "2. W pomieszczeniu, w którym jest zastosowana wentylacja mechaniczna lub
    klimatyzacja, nie można stosować wentylacji grawitacyjnej. "

    L.

  • 4. Data: 2016-08-05 10:54:05
    Od: w...@g...com

    > A które konkretnie przepisy? Bo te co ja znam mówią inaczej:

    I tutaj mi dałeś do myślenia, bo w:

    Przepisy prawne dotyczące wentylacji
    1. ,,Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r w sprawie
    warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie." (Dz. U. nr
    75 poz. 609 z 2002r, z późniejszymi zmianami)

    w punkcie
    3. W mieszkaniach wyposażonych w paleniska na paliwo stałe, kominki lub gazowe
    podgrzewacze wody z grawitacyjnym odprowadzeniem spalin, może być stosowana tylko
    wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna wentylacja nawiewno-wyciągowa.

    Cytat z:
    http://www.instalacjebudowlane.pl/130-26-76-wentylac
    ja--normy-i-przepisy-prawne.html

    Nie sprawdzałem dotychczas w przepisach, a o fakcie konieczności informował kierbud.

    pzdr
    Bogdan

  • 5. Data: 2016-08-05 10:56:13
    Od: w...@g...com

> [...]

    wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna wentylacja nawiewno-wyciągowa.

    Więc faktycznie nie ma mowy o konieczności użycia kanału grawitacyjnego.

  • 6. Data: 2016-08-05 11:09:02
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 10:56:14 UTC+2 użytkownik w...@g...com napisał:
    > Więc faktycznie nie ma mowy o konieczności użycia kanału grawitacyjnego.
    > Nie sprawdzałem dotychczas w przepisach, a o fakcie konieczności
    > informował kierbud.

    Mam nadzieję, że masz doprowadzenie powietrza do kominka z zewnątrz?
    A nie ciągniesz z chałupy?
    Jeżeli tak, to zapianuj ten nieszczęsny wylot grawitacyjny ;)

    L.

  • 7. Data: 2016-08-05 11:24:25
    Od: w...@g...com

    > Mam nadzieję, że masz doprowadzenie powietrza do kominka z zewnątrz?
    > A nie ciągniesz z chałupy?
    > Jeżeli tak, to zapianuj ten nieszczęsny wylot grawitacyjny ;)

    Kominek mam z zamkniętą komorą spalania, powietrze do kominka doprowadzam z zewnątrz
    rurą, która idzie pod chudziakiem z zewnątrz do kominka, natomiast do kanału
    wentylacyjnego podpiąłem okap kuchenny (z wentylatorem).
    Więc 'jakoś' go zagospodarowałem.

    Faktycznie od początku nie pasował mi ten kanał wentylacyjny vs rekuperacja
    (zaprzeczenie idei).

    pzdr
    Bogdan

  • 8. Data: 2016-08-05 11:50:55
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 11:24:26 UTC+2 użytkownik w...@g...com napisał:
    > natomiast do kanału wentylacyjnego podpiąłem okap kuchenny (z wentylatorem).
    > Więc 'jakoś' go zagospodarowałem.
    >
    > Faktycznie od początku nie pasował mi ten kanał wentylacyjny
    > vs rekuperacja (zaprzeczenie idei).

    Ale zdajesz sobie sprawę, że ten wyciąg z okapu to też kompletne
    zaprzeczenie idei? Nie dość, że wysysasz powietrze poza głównym
    obiegiem, to w dodatku wywalasz ciepło...
    Pomijam fakt, że takie podłączenie w przypadkach gdy wyciąg nie działa,
    jest wentylacją grawitacyjną, co jest niezgodne z przepisami.

    L.

  • 9. Data: 2016-08-05 12:06:59
    Od: w...@g...com

> [...]
    > Pomijam fakt, że takie podłączenie w przypadkach gdy wyciąg nie działa,
    > jest wentylacją grawitacyjną, co jest niezgodne z przepisami.

    Niestety masz całkowitą rację :)

    To że włączając wentylator wywalam ciepło - to jeszcze przełknę, bo zdarza się to
    rzadko i konieczne po prostu, natomiast, gdy nie używam wyciągu - to faktycznie
    działa to jak wyciąg grawitacyjny, bo nie ma żadnego mechanizmu w okapie blokującego
    drożność - wiatrak i to wszystko.

    No to może jakieś porady, jak okap i went mech. ze sobą pożenić. Mi przychodzą 2
    rozwiązania:
    1) przepiąć okap pod wyciąg mechaniczny (jako kolejny wyciąg)
    2) w okapie dorobić jakąś blendę i w przypadku używania po prostu ją ręcznie usuwać.

    Idealnie byłoby, gdyby była taka blenda, która się otwiera po uruchomieniu wiatraka w
    okapie.

    pzdr
    Bogdan

  • 10. Data: 2016-08-05 12:11:21
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2016-08-05 o 11:50, Lisciasty pisze:

> [...]
    > Pomijam fakt, że takie podłączenie w przypadkach gdy wyciąg nie działa,
    > jest wentylacją grawitacyjną, co jest niezgodne z przepisami.

    Ale AFAIK kotłownia z piecem gazowym _musi_ posiadać wentylację
    grawitacyjną.

    --
    Pete