  • 31. Data: 2021-09-20 12:24:40
    Temat: Re: Wymiana ogrzewania (mieszkanie w starym budownictwie)
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 12:02 a a <m...@g...com> pisze:

    > ==po to jest defrost
    > ilu energii elektrycznej zużywa defrost ?

    Po to masz COP/SCOP aby określić efektywność.
    COP jest liczony łącznie z defrostem (w nowej normie nawet pompa obiegowa
    wchodzi do COP'u).
    Jak masz COP powyżej 1 to znaczy, że odbierasz więcej energi cieplnej niż
    wkładasz elektrycznej (bo odzyskujesz z powietrza). Bez problemu
    osiągniesz COP 2 przy -15st. a to znaczy, że aby wyprodukować 2kW ciepła
    wkładasz 1kW energi elektrycznej (ns sprężąrkę, płytę głowną, wentylator,
    pompę obiegową oczywiście na proces defrost'u).

    > Znajomy ma pompę ciepła ze Szwecji i parownik w ogrodzie, pionowe rury z
    > aluminiowymi radiatrowami.
    > Wysokie to na 2 metry i wiele rur, duża powierzchnia wymiany ciepła, bez
    > wentylatorów, bez drobnych lamelek i zimą to całe zamarza i jest
    > oblodzone i sprawnośc spada, ale działa tylko dl;atego, że powierzchnia
    > aktywna parownika jest bardzo duża.

    Ja ma PC PP i klimę - w ubiegłum zezonie grzałem i klimą i PC (przy -20st.
    C).
    Piszesz bajki.

    > Poza tym to działa na propanie.
    Co działa na propanie? - u mnie w obu jednostakach r32.

    > Gdyby chciał codziennie odmrażać 10 kg lodu to by zbankrutował na
    > prądzie.
    >
    > Można oczywiście zbudowac parownik, do którego lód nie będzie się
    > przyklejal, ale to kosmiczna technologia, zaczynająca się od 100.000 $

    Weź no zobacz jak działa współczesna klima invertorowa. Masz jakieś info
    sprzed 20 lat i na jego podstawie budujesz swoje strategie :-) W temacie
    foto piszesz bzdury (aż się nie chce tego prostować), teraz dowaliłeś z
    pompami :-)

    TG

  • 32. Data: 2021-09-20 12:27:15
    Temat: Re: "Spierdalaj trącać się peniskami z sprintem." - (c) zenuś
    Od: Runt <n...@e...prv>

    W dniu 2021-09-20 o 09:30, kanalia Zenek Kapelinder pisze:
    > poniedziałek, 20 września 2021 o 00:04:26 UTC+2 Uzytkownik napisał(a):
    /.../
    > Spierdalaj trącać się peniskami z sprintem.

    brawo zenusiu! no myjki, janusze, krisy o inne marki.
    jak się wam podoba elokwencja zenusiowa?

    --
    Runt

    "Oculum pro oculo, dentem pro dente!"

  • 33. Data: 2021-09-20 14:46:34
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 20 September 2021 at 12:25:04 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]
    > sprzed 20 lat i na jego podstawie budujesz swoje strategie :-) W temacie
    > foto piszesz bzdury (aż się nie chce tego prostować), teraz dowaliłeś z

    no i mam klimę inwertorową i co to ma wspólnego z codziennym odmrażaniem parownika,
    przy uzyciu grzałki elektrycznej ?

    Codziennie 1 kg lodu do stopienia średnio i jak mrozy i wilgotne powietrze to
    znacznie więcej , a jak się defrost nie włączy od razy to masz na parowniku lód jak w
    starej lodówce Mińsk.

    Ok, gdyby lód sam odpadał spływał po silikonie i nanowłóknach, to byłoby ok, ale
    parownik to lamele i gęsta struktura i lód sam nie spłynie, gdy go nie roztopisz.

    Leżą w piwnicy 2 klimy z funkcjami grzania, ale lód trzeba topić, bo młotkiem nie
    wystukasz./

    ===
    "Czym są i jak działają klimatyzatory inwerterowe ...
    https://www.ahs-krakow.pl/czym-sa-dzialaja-klimatyza
    tory-inwerterowe

    18.07.2016 ? Klimatyzator wyposażony w inwerter płynnie zmienia prędkość sprężarki,
    co redukuje cykle włączania i wyłączania się urządzenia, które pobierają dużo prądu.
    Takie rozwiązanie gwarantuje oszczędność energii. Jej zużycie spada bowiem nawet o
    30/40% w porównaniu z tradycyjnymi urządzeniami typu on/off.

  • 34. Data: 2021-09-20 15:32:28
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-09-20 o 12:02, a a pisze:
> [...]
    >
    > Można oczywiście zbudowac parownik, do którego lód nie będzie się przyklejal, ale
    to kosmiczna technologia, zaczynająca się od 100.000 $

    Ty tu nie zenkuj. Wybacz, ale takie pierdoły tu pociskasz, że "cyce
    i-rence" opadają.

    Po pierwsze, wymiennik bez wentylatora dużo szybciej się oszroni,
    ponieważ musi się on wychłodzić do niższej temperatury niż wymiennik z
    wentylatorem.

    Przy dużej prędkości powietrza przepływającego poprzez wymiennik,
    występują mniejsze różnice temperatury, dlatego też wymiennik z
    wentylatorem ma mniejszą tendencje do oszraniania się.

    Po drugie, piszesz o jakiejś starej konstrukcji sprzed XX lat, której
    Szwed się wyzbył, a Polak sobie zainstalował. Obecnie produkowane
    klimatyzatory potrafią pracować nawet do -30'C  w specjalnych wersjach,
    a te bardziej popularne jak już Tomasz napisał wcześniej do -20'C.

    Po trzecie, starsze konstrukcje zawsze pracowały z pełną mocą i były
    sterowane załącz/wyłącz. Siłą rzeczy taka pompa zawsze próbowała
    wychłodzić parownik do najniższej, możliwej temperatury

    Obecne pompy ciepła nie dość, że pracują w szerszych zakresach
    temperatur to jeszcze wyposażane są w sprężarki modulujące, dzięki czemu
    parowniki nie muszą być aż tak wychładzane.

    Po czwarte, oszranianie się parownika związane jest z wysoką
    wilgotnością powietrza, która występuje w okresach przejściowych. W
    przypadku wilgotności to jej poziom jest tym mniejszy im niższa jest
    temperatura otoczenia. Czyli problem oszraniania jest bardziej
    dokuczliwy, kiedy temperatura zewnętrzna jest bliska 0'C niż przy -20'C.

    Po piąte, aby sprężarka pompy ciepła mogła pracować przy niższej
    temperaturze zewnętrznej to musi mieć wyższe ciśnienia sprężania, które
    w starszych modelach były trudniejsze do uzyskania, bo były to sprężarki
    tłokowe. Dzięki rozpowszechnieniu się technologii produkcji CNC, obecnie
    w pompach ciepła królują sprężarki śrubowe, które zapewniają o wiele
    lepsze parametry, większe sprężanie, a przy tym mogą współpracować z
    inwerterami, dzięki którym mają lepszy zakres modulacji.

    Po szóste, obecne pompy ciepła do rozmrażania parownika używają ciepła z
    bufora, zamiast prądu, a zatem rozmrażają parowniki taniej niż gdyby
    używały bezpośrednio prądu, ponieważ jest to ciepło pochodzące z
    otoczenia, które zostało przepompowane do bufora z COP > 1. Dlatego COP
    takich pomp jest wyższy niż w przypadku starszych pomp ciepła.

  • 35. Data: 2021-09-20 16:22:28
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 20 Sep 2021 11:40:24 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > Współczesna klima działa bez żadnych grzałek do -20st. Fakt, że COP spada,
    > ale przy -15st jest większy niż 1. Jakieś herezje wypisujesz...

    Oczywiście że wypisuje zdury, dlatego w kiblu, od jednych z pierwszych
    swoich słów tutaj wyprutych, siedzi. Rodzice grzeją dom 120m2 multisplitem
    5 jednostek, kominka nie dotknęli od ponad 3 lat, miniony sezon było -20
    godzinami i dała radę spokojnie grzać. Koszt roczny grzania w zimie i
    chłodzenia w lecie okolice 2000 zł.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 36. Data: 2021-09-20 16:24:08
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 20 Sep 2021 11:52:08 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > po to jest defrost. Chyba tylko basenowe i to nie wszystkie nie mają
    > defrosta.
    > Pokaż klimę w sklepie (lub link w internecie), która ma funkcję grzania i
    > nie robi defrosta.

    Szczególnie że przy -20 wody w powietrzu tyle co kot napłakał. Ale jak ktoś
    na fizyce siedział w kiblu zamiast słuchać, to teraz na starość brednie
    wypisuje.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 37. Data: 2021-09-20 18:43:43
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 14:46 a a <m...@g...com> pisze:

    > no i mam klimę inwertorową i co to ma wspólnego z codziennym odmrażaniem
    > parownika, przy uzyciu grzałki elektrycznej ?

    Podaj model tej swojej klimy.
    W moich obu urządzeniach nie ma grzałek a defrost zachodzi, cuda Panie :-)
    Nigdy nie widziałem tam lodu w takiej postaci co opisujesz. "Mój lód" to
    biały nalot a nie kilogramy śniegu. Klimat mam centralnej Polski, Mazowsze.

    > Codziennie 1 kg lodu do stopienia średnio i jak mrozy i wilgotne
    > powietrze to znacznie więcej

    Skąd u Ciebie w mrozy taka wilgoć? - nad rzeką mieszkasz?
    U mnie i zimniej tym powietrze bardziej such...

    TG

  • 38. Data: 2021-09-20 18:50:42
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 18:43 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:

    > U mnie i zimniej tym powietrze bardziej such...

    zjadłem dwie literki, ale da się zrozumieć:

    "U mnie im zimniej tym powietrze bardziej suche..."

    miało być.

  • 39. Data: 2021-09-20 18:53:44
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    On 20.09.2021 11:33, a a wrote:
    > klima z funkcją pompy ciepła działa jedynie do temperatury 5 st C na dworze, gdyż
    poniżej tej temperatury efektywność maleje z uwagi na osadzenie się lodu na
    wymienniku, a potem parownik jest trwale zamrożony i pompa ciepła przestaje działać.

    > Czyli ma zimę klima z funkcją pompy ciepła jest bezwartościowa
    >

    > Można używać grzałek elektryc znych do odmrażania parownika, ale to nie ma sensu,
    bo zużywa energię elektryczną, a cykl zamrożenia nocą się powtórzy.

    Nie zgodzę się.
    Jak już inni pisali - przy silnych mrozach powietrze jest suche jak
    pieprz. Przy temperaturach około 0 faktycznie trochę się to oszrania,
    ale inwerter pilnuje, aby nie było zbyt dużej różnicy temperatur
    przed/za wymiennikiem (to zmniejsza szronienie) a samo odszranianie trwa
    ok 3 minuty na każde 30-60 minut pracy pompy i wykorzystywana jest do
    tego cząstka ciepła już wpompowanego do budynku. Użytkuję i piszę z
    11-letniego doświadczenia, żeby nie było ;-)

    yarecky.

  • 40. Data: 2021-09-20 19:03:30
    Od: ptoki <s...@g...com>

    niedziela, 19 września 2021 o 03:47:25 UTC-5 Pete napisał(a):
    > Cześć,
    >
    > poradźcie co wybrać jako źródło ciepła w mieszkaniu 43m2 w starym
    > budownictwie (ostatnie piętro, płaski dach). Wymienione okna, poza tym
    > brak ocieplenia.
    > Brak instalacjo C.O. Brak dostępu do gazu.
    > Dotychczas było ogrzewane kominkiem/kozą.
    >
    > Jaki rodzaj ogrzewania wyjdzie najkorzystniej inwestycja na początku (z
    > uwzględnieniem ew dotacji 'czyste powietrze') + potem koszt eksploatacji?
    >
    > Panele IR czy klimatyzacja?
    > Coś jeszcze warte zainteresowania?

    Slabo to widze.
    Ocieplenie stropu pozwoli ci oszczedzic jakies 25% energii jaka zuzywasz.
    Jak ta kamienica jest podobnie zapuszczona organizacyjnie jak jest zapuszczona
    technicznie to sprobuj naklasc styro na stropie od gory.
    Kup 5cm styro, kladz 2 warstwy na zakladke. Na to pozesz polozyc tania sklejke 3mm
    albo osb, zalezy co tansze.
    Takie ocieplenie da ci sporo ale i tak sciany beda cie studzic. Jak masz mieszkanie
    narozne to duzo wiecej nie poprawisz.

    A ugrzac musisz. Koza grzeje zdrowo, znaczy sie wymienia powietrze, i grzeje. Jak sie
    przepniesz na IR to zacznie sie grzyb w miejscach zacienionych.
    Jak zrobisz sobie pompe ciepla to jest szansa ze nie bedzie duzych problemow z
    wilgocia ale tanio nie bedzie.
    No i jak PC to i jakis rekuperator plus nieco przerobek aby wentylacje zrobic
    sensownie.

    Ja bym zaczal od spoldzielni, jak sa ugodowi to bym zaczal od ocieplenia a potem
    ewentualnie jakies solary albo PC gruntowa pionowa.

    Zakladam ze pieca na zaden ekogroszek tam nie wcisniesz.

    A jak spoldzienia robi pod gorke to sprzedaj to bo IMHO wiecej klopotu niz pozytku.
    Ale to juz rada spoza zakresu.