  • 1. Data: 2020-08-22 13:43:16
    Temat: Z szacunkiem i rezerwą
    Od: Kadar Oszmanski <o...@g...com>

    Znowu o tych hiszpańskich domach. Trochę to pokręcone
    ale może w końcu się uda.
    Po pewnym czasie widzę, że niektóre rozwiązania miejscowych
    może nie są nadzwyczajne ale mają swoją logikę. Właśnie
    w tej kwestii. Domy, które oglądam na ogół mają mocno
    zniszczoną strukturę. Nie mówię już o konstrukcji to już chyba
    opanowałem. Mówię o wyglądzie wewnętrznym i zewnętrznym.
    Głównie są to odpadające tynki, sypiące się ściany (są bardzo grube)
    Belki stropowe wyglądają na zdrowe ale nie wyglądają ładnie itd.
    Moje pytanie: Jak podejść do takiego budownictwa, żeby nie narobić
    sobie kłopotów i nie zniszczyć czegoś co może nie jest śliczne ale
    spełnia swoje funkcje. Będę chciał usunąć tynki (wewnątrz) co się da
    i na szybko przykręcić jakieś płyty na ściany. Jak będę miał więcej
    czasu i pieniędzy zrobię coś porządniejszego. Na sufity, tak gdzie się
    da trochę wełny i też jakieś płyty. Ewentualnie malowanie.
    Czy takie zabiegi nie zaszkodzą? Czy sposoby rodem z ziemi
    matki polki nie spowodują tutaj czegoś w stylu grzyba, pleśni itd.
    Chcę trochę pokombinować po swojemu. Co o tym myślicie?
    K.

  • 2. Data: 2020-08-22 14:12:25
    Temat: Re: Z szacunkiem i rezerwą
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Kadar Oszmanski napisał:

> [...]
    > matki polki nie spowodują tutaj czegoś w stylu grzyba, pleśni itd.
    > Chcę trochę pokombinować po swojemu. Co o tym myślicie?

    Myślimy, że z dużym prawdopodobieństwem zaszkodzą. W tamtym klimacie
    wszelkie przykręcane płyty to znakomity generator syfu rozmaitego.
    Bo klimat ów ma to do siebie, że okresowo jest wilgotno i dość chłodno,
    a zaraz potem robi się ciepło -- na tyle, że grzać nie potrzeba.
    Ilekroć widywałem takie wierzchnie warstwy odrywane w czasie remontu,
    to pod spodem ładnie nie było.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2020-08-22 14:26:45
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-22 o 04:43 -0700, Kadar Oszmanski napisał:
    > Będę chciał usunąć tynki (wewnątrz) co się da i na szybko przykręcić
    > jakieś płyty na ściany. Jak będę miał więcej czasu i pieniędzy zrobię
    > coś porządniejszego.

    Ściana musi oddychać, ty sobie tymi płytami tylko grzyba wyhodujesz.
    Jeśli ściana się nie podoba, to trzeba obskrobać i zatynkować na nowo,
    albo rozkuć do kamienia, wyżłobić fugi i zafugować na nowo, coby
    zaprawa (tzn. stuletnia ziemia) się nie sypała i owady, myszy, ptaki
    czy jaszczurki nie wchodziły do środka. Od zewnątrz tak samo.

    > Na sufity, tak gdzie się da trochę wełny i też
    > jakieś płyty.

    Jeśli zamiarem jest izolacja termiczna, to należałoby raczej izolować
    poddasze: albo czymś między krokwiami pod dachem, albo czymś między
    belkami podłogi.

    > Czy sposoby rodem z ziemi matki polki nie spowodują tutaj czegoś w
    > stylu grzyba, pleśni itd. Chcę trochę pokombinować po swojemu. Co o
    > tym myślicie?

    Ja myślę, że odkrywanie samemu koła na nowo to nie jest optymalna
    ścieżka. Przejdź się po sąsiadach lub znajomych (tamtejszych) co to
    mają budynki z podobnego okresu i od nich zaczerpnij inspiracji i
    metod renowacji.

    Mateusz

  • 4. Data: 2020-08-22 21:08:10
    Temat: [OT] Re: Z szacunkiem i rezerwą
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    Wczoraj Pan Telewizor powiedział, że w Hiszpanii zatrzymano jakiś
    polskich zakapiorów. Zastanawiałem się czy jeszcze napiszesz ;)

  • 5. Data: 2020-08-22 21:59:39
    Temat: Re: [OT] Re: Z szacunkiem i rezerwą
    Od: Kadar Oszmanski <o...@g...com>

    sobota, 22 sierpnia 2020 o 21:08:16 UTC+2 Baczek napisał(a):
    > Wczoraj Pan Telewizor powiedział, że w Hiszpanii zatrzymano jakiś
    > polskich zakapiorów. Zastanawiałem się czy jeszcze napiszesz ;)

    Znowu jakieś łachmyty robią złą opinię. W każdej narodowości są tacy
    Pamiętam jak kiedyś pokazywali jak Anglicy przyjechali do Krakowa
    spili się i kompletnie ześwinili. Tylko nikt Anglików nie wytykał
    później palcami a mówiony wyłącznie o tamtych. Nas wrzucają
    do jednego worka i z taką opinią później trzeba walczyć.
    K.

  • 6. Data: 2020-08-23 00:29:50
    Od: Kadar Oszmanski <o...@g...com>

    sobota, 22 sierpnia 2020 o 14:12:27 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Ilekroć widywałem takie wierzchnie warstwy odrywane w czasie remontu,
    > to pod spodem ładnie nie było.
    Tak czułem, że idzie to w tym kierunku. Czy skucie spuchniętego i odpadającego
    tynku a następnie pomalowanie tylko (na razie) nie spowoduje jakichś
    nieodwracalnych uszkodzeń. Myślę tu o zwykłych farbach do ścian a
    dopiero za jakiś czas położenie nowego tynku na te ściany.
    K.

  • 7. Data: 2020-08-23 00:48:49
    Od: Kadar Oszmanski <o...@g...com>

    sobota, 22 sierpnia 2020 o 14:26:49 UTC+2 Mateusz Viste napisał(a):
    > Jeśli ściana się nie podoba, to trzeba obskrobać i zatynkować na nowo,
    Takie prace to dopiero za jakiś czas, i nie wszystko od razu. Otynkowanie
    od góry do dołu całego domu to przedsięwzięcie finansowe i czasochłonne.

    > albo rozkuć do kamienia, wyżłobić fugi i zafugować na nowo, coby
    > zaprawa (tzn. stuletnia ziemia) się nie sypała i owady, myszy, ptaki
    > czy jaszczurki nie wchodziły do środka.
    Z tym kamieniem może być różnie. Jego może nie być w ogóle.
    Oskrobać tak ale jak głęboko można jeśli miejscami będzie tylko
    piach. A jakieś zaprawy wnikające głęboko i dopiero na to tynk?

    >Od zewnątrz tak samo.
    Tu podobnie jak wewnątrz. Trzeba będzie się temu przyjżeć.

    > Jeśli zamiarem jest izolacja termiczna, to należałoby raczej izolować
    > poddasze: albo czymś między krokwiami pod dachem, albo czymś między
    > belkami podłogi.
    Raczej myślę o podłogach czyli sufitach. Są takie belki, które wyglądają
    tragicznie. Najczęściej pomalowane a farba odpada wszystko to
    wygląda ohydnie. Belka sama w sobie wygląda na zdrową.
    Dach to odrębne zagadnienie. Najlepiej go nie ruszać a jeśli już
    to po prostu wymienić na nowy.

> [...]
    > ścieżka. Przejdź się po sąsiadach lub znajomych (tamtejszych) co to
    > mają budynki z podobnego okresu i od nich zaczerpnij inspiracji i
    Przeszedłem się i to po wielu domach. Tu najczęściej nikt niczego
    nie rusza. Kładą nową farbę na starą i tak zostawiają (co wcale
    nie znaczy, że zrobiono ładniej) aż do następnego nabywcy.
    Zasadniczo niewielu inwestuje w stare domy. Wszystko jest robione
    oby tylko przetrwało i jak najmniejszym kosztem. Jeśli ktoś kupi
    taki stary dom i w niego zainwestuje to mu się później to nie zwróci.
    Stare domy mają niskie ceny tylko z samego powodu, że są stare.
    Szukam jakichś sposobów, żeby choć trochę zmodernizować to
    co zastanę. Jakieś płytki na podłogę, trochę ściany wyrównać.
    Najbardziej wkurzają mnie te krzywe belki na suficie.
    K.

  • 8. Data: 2020-08-23 00:57:35
    Od: Kadar Oszmanski <o...@g...com>

    Jeszcze jedna kwestia, czy w takich starych domach trudno będzie
    zrobić nowe nadproża. Wiem, że niektórzy właśnie w ten sposób
    powiększyli sobie okna i drzwi. Ale w wielu miejscach nikt tego
    nie rusza i nie wiem dlaczego. Nie che im się, czy nie można.
    Oczywiście pomijam ewidentne sytuacje, gdzie nowe nadproże
    po prostu nie zmieści się.
    K.

  • 9. Data: 2020-08-23 11:52:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > spowoduje jakichś nieodwracalnych uszkodzeń. Myślę tu o zwykłych
    > farbach do ścian a dopiero za jakiś czas położenie nowego tynku

    Rozumiem, że to "skucie" jest swego rodzaju metaforą. Spuchnięty
    i odpadający tynk ma to do siebie, że po spuchnięciu odpada.
    Dość przeciągnąć ręką lub jakąś szczotką, jeśli na to drugie
    jeszcze się nie zdecydował. Można się przy tym przekonać, że
    ochota do odpadania mu ustępuje, lecz nie wygasa całkiem. Wciąż
    da się zgarnąć ze ściany jakiś piaseczek. Niegdysiejsze tynki
    często miały tylko cienką spoistą warstewkę, a w miąższu swoim
    były dość luźne. Pomalowanie tego *zwykłą farbą* przywraca im
    spoistość zewnętrzną. Z tym że ja nie bałbym się uzupełniania
    tynku razem z piewszym malowaniem. Takiego pacykowania można
    szybko i łatwo się nauczyć. Początkującemu budowniczemu daje ono
    wiele satysfakcji. Mam na myśli pacykowanie *zwykłym tynkiem*,
    czyli miszanką piasku i wapna. Współcześnie może mieć ona też
    *niewielką* domieszkę cementu, głównie dla ułatwienia sobie
    roboty. Użycie gotowych syntetycznych mieszanek byłoby tu błędem.

    Oczywiście nie zwalnia to z obowiązku przyjrzewnia się problemowi
    bilżej i poznania przyczyny puchnięcia tynku. Zwykle jest ona
    gdzieś blisko i da się ją wygasić również metodami pacykarskimi.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2020-08-23 14:12:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Kadar Oszmanski napisał:

    > Najbardziej wkurzają mnie te krzywe belki na suficie.

    Na to jest jedyna metoda: polubić. Przecież po nich poznaje się
    hiszpański dom. To lokalna specyfika wynikająca z niedostatku
    drewna i wykorzystywania tego, co uda się pozyskać z zastanego
    skromnego drzewostanu. Fakt, że wszystko można zohydzić -- czasem
    ktoś je pociągnie "nowoczesną" farbą do wszystkiego, nabytą w
    sklepie. Żeby było ślicznie. Ta farba potem odchodzi płatami.
    Tradycyjnie powinny być zabejcowane na ciemno i powleczona
    pokostem czy olejem, który nie tworzy warstwy, lecz integruje
    się z drewnem.

    Jasne, że da się je obudować w zgrabny kwadracik kartongipsem
    na blaszanym szkielecie. Ale to obciach trochę.

    --
    Jarek