  • 1. Data: 2020-08-24 09:54:13
    Temat: lisciasty do tablicy - tenmperatura paneli FV
    Od: budynPL <b...@g...com>

    znasz jakies dane jaką temperaturę maksymalną osiągaja panele?

    jakis link?

    b.

  • 2. Data: 2020-08-24 10:16:17
    Temat: Re: lisciasty do tablicy - tenmperatura paneli FV
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-08-24 o 09:54, budynPL pisze:
    > znasz jakies dane jaką temperaturę maksymalną osiągaja panele?

    Podobno osiągają 50-70st, ale nie mierzyłem.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2020-08-25 06:50:59
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2020-08-24 o 10:16, Janusz pisze:

    > Podobno osiągają 50-70st, ale nie mierzyłem.

    50 stopni bez problemu osiąga zwykły dach w słoneczny dzień.

    --
    MN

  • 4. Data: 2020-08-25 08:38:14
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 25.08.2020 06:50, Marcin N wrote:
    > 50 stopni bez problemu osiąga zwykły dach w słoneczny dzień.

    Ja mierzyłem pirometrem w zeszłym roku w najgorętsze dni (>30C w cieniu
    kiedy od 5 rano do 21 cały czas świeciło słońce), południowo-zachodnia
    połać w grafitowej blacho-dachówce ~55C

    Inne pomiary:
    - tynk biały od tej samej strony ~36C
    - tynk ciemny grafitowy od tej samej strony ~56C
    - orzechowe (ciemny brąz) parapety zewnętrzne blaszane ~68C
    - kostka brukowa w kolorach jesieni ~48C

    Jakiś punkt odniesienia to jest. Mnie szczególnie zaskoczyła aż taka
    różnica między tynkami (ten sam tylko barwnik dodany) oraz najwyższej
    spodziewałem się na dachu, a blaszane parapety przebiły wszystko.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 5. Data: 2020-08-25 08:45:34
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

> [...]
    > różnica między tynkami (ten sam tylko barwnik dodany) oraz najwyższej
    > spodziewałem się na dachu, a blaszane parapety przebiły wszystko.

    Bardzo fajne dane.
    Idealnie pokazują, jak bardzo zalecane jest stosowanie jasnych kolorów.

    --
    MN

  • 6. Data: 2020-08-25 10:19:16
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/08/2020 08:45, Marcin N wrote:
    > Idealnie pokazują, jak bardzo zalecane jest stosowanie jasnych kolorów.

    To chyba zależy od pory roku ;)

  • 7. Data: 2020-08-25 11:46:23
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2020-08-25 o 10:19, heby pisze:

    > To chyba zależy od pory roku ;)

    Zimą statystycznie jest pięć dni słonecznych w Polsce.
    Chyba nie warto pod to malować domu na czarno.

    --
    MN

  • 8. Data: 2020-08-25 11:54:21
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 24 sierpnia 2020 09:54:14 UTC+2 użytkownik budynPL napisał:
    > znasz jakies dane jaką temperaturę maksymalną osiągaja panele?
    >
    > jakis link?
    >

    > b.

    Nie mam pojęcia nie interesowałem się tym aż tak.
    Producenci podają temperaturę pracy do 85C ale nie wiem
    jak to jest w praktyce...

    L.

  • 9. Data: 2020-08-25 19:46:09
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/08/2020 09:54, budynPL wrote:
    > znasz jakies dane jaką temperaturę maksymalną osiągaja panele?

    To ja, niepytany, powiem. W lipcu osiągneły 70 stopni. Wystraszyłem się
    i za rok podepnę tam na stałe czujnik temperatury, bo to był tylko taki
    pomiar ad-hoc.

    To że są gorące widać po spadku mocy, nawet o 20% mniej w piku, jesli
    grzeją się non-stop.

  • 10. Data: 2020-08-25 22:38:19
    Od: budynPL <b...@g...com>

    wtorek, 25 sierpnia 2020 o 19:46:16 UTC+2 heby napisał(a):
    > To ja, niepytany, powiem. W lipcu osiągneły 70 stopni. Wystraszyłem się
    > i za rok podepnę tam na stałe czujnik temperatury, bo to był tylko taki
    > pomiar ad-hoc.

    dzięki za info, jakiś wzór na zależność moc słońca/temperatura otoczenia/
    temperatura panelu usiłuje znaleźć, zwykłe ciało czarne wymieka.

    b.