    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Zamiast cyrkulacji
    Date: Wed, 28 Jan 2015 11:32:47 +0100

    Witam!

    Widziałem wczoraj taką ciekawostkę:

    Był sobie bliźniak dwie połówki z kotłowniami i sąsiadującymi z nimi
    łazienkami i kuchniami bez cyrkulacji CWU. Niedawno jeden właściciel kupił
    drugą część i połączył je w jeden duży dom. W "starej" części pozostała
    kotłownia, ale kuchnia i łazienka bardziej mu pasowały w nowej więc finalnie
    ma taki układ na jednym końcu kotłownia a na drugim kuchnia i łazienka.
    Odległość (liczą po długości rurek) od punktu poboru CWU do kotła wynosi
    jakieś 15m. Instalacje zostały po prostu połączone i brak w nich cyrkulacji
    CWU.

    Oczywiście w tym momencie czas oczekiwania na ciepłą wodę stał się
    nieprzyjemnie długi. Właściciel długo szukał rozwiązania. Pytał instalatorów
    i ci mu proponowali dołożenie cyrkulacji albo zamontowanie małego lokalnego
    podgrzewacza elektrycznego działającego jako bufor przepływowy (gdy dopłynie
    ciepła woda to się wyłączy).

    Ale to wiązało się z kosztami których właściciel nie chciał ponosić.
    Poradziłem mu by zmywarkę podłączył do ciepłej wody (tak czy inaczej warto
    niezależnie od jego problemu) i włączał ją wieczorem. Pomogło o tyle, że
    zmywarkę włączał ok. 20 i od 20 do 22 ciepłą wodę w łazience miał
    natychmiast (bo zmywarka powodowała przepływ od kotła do kuchni a łazienka z
    nią graniczy).

    I tak to działało. W ciągu dnia w kuchni nie było problemu bo wystarczyło że
    przy nalewaniu wody do garnka nalewał "ciepłą" a nie zimną i powodowało to
    taki sam efekt - gdy ciepła była potrzebna to była dostępna. Męczył mnie
    jednak ciągle o to co ma zrobić rano: poranne mycie zębów powodowało że
    musiał wylewać kilka litrów zanim poleciała ciepła.

    Włączanie zmywarki rano oczywiście pomogło ale wtedy problem pojawił się
    znowu wieczorem. Poradziłem mu by robił sobie rano kawę i napełniał czajnik
    "ciepłą" wodą, ale to niewiele pomogło i moje pomysły się skończyły.

    I wtedy on mnie zaskoczył: podłączył spłuczkę WC w tej łazience pod ciepłą
    wodę. Jak mi później opowiadał zrobił to na próbę po skojarzenie że zawsze
    rano najpierw korzysta z WC a następnie myje zęby. Tak mu się ta prowizorka
    spodobała że pozostawił ją do dziś.

    Rozwiązanie to jest genialne w swej prostocie, a jakby jeszcze założyć zawór
    (zestaw zaworów) który gdy wykryje że już napływa ciepła przełączy na zimną
    to będzie idealnie - ale on tego nie chce - stwierdził że goście korzystają
    z WC jeden po drugim na tyle rzadko że to nie ma sensu, normalnie korzysta
    tylko on albo żona a więc statystycznie jedna osoba na dwie godziny więc
    mniejszy będzie koszt tych kilku litrów ciepłej wody dziennie. Koszt
    podgrzania litra wody to jakiś jedne grosz więc zakup zaworów nigdy by się
    nie zwrócił.

    Co o tym sądzicie? Ja szukałem i dziury w całym nie znalazłem - no może poza
    ideologią "pro-eko" - wylewanie ciepłej wody to jednak marnotrawstwo, ale
    ekonomicznie IMO to idealne rozwiązanie.

    Pozdrawiam
    Ergie