  • 1. Data: 2015-01-28 11:32:47
    Temat: Zamiast cyrkulacji
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Witam!

    Widziałem wczoraj taką ciekawostkę:

    Był sobie bliźniak dwie połówki z kotłowniami i sąsiadującymi z nimi
    łazienkami i kuchniami bez cyrkulacji CWU. Niedawno jeden właściciel kupił
    drugą część i połączył je w jeden duży dom. W "starej" części pozostała
    kotłownia, ale kuchnia i łazienka bardziej mu pasowały w nowej więc finalnie
    ma taki układ na jednym końcu kotłownia a na drugim kuchnia i łazienka.
    Odległość (liczą po długości rurek) od punktu poboru CWU do kotła wynosi
    jakieś 15m. Instalacje zostały po prostu połączone i brak w nich cyrkulacji
    CWU.

    Oczywiście w tym momencie czas oczekiwania na ciepłą wodę stał się
    nieprzyjemnie długi. Właściciel długo szukał rozwiązania. Pytał instalatorów
    i ci mu proponowali dołożenie cyrkulacji albo zamontowanie małego lokalnego
    podgrzewacza elektrycznego działającego jako bufor przepływowy (gdy dopłynie
    ciepła woda to się wyłączy).

    Ale to wiązało się z kosztami których właściciel nie chciał ponosić.
    Poradziłem mu by zmywarkę podłączył do ciepłej wody (tak czy inaczej warto
    niezależnie od jego problemu) i włączał ją wieczorem. Pomogło o tyle, że
    zmywarkę włączał ok. 20 i od 20 do 22 ciepłą wodę w łazience miał
    natychmiast (bo zmywarka powodowała przepływ od kotła do kuchni a łazienka z
    nią graniczy).

    I tak to działało. W ciągu dnia w kuchni nie było problemu bo wystarczyło że
    przy nalewaniu wody do garnka nalewał "ciepłą" a nie zimną i powodowało to
    taki sam efekt - gdy ciepła była potrzebna to była dostępna. Męczył mnie
    jednak ciągle o to co ma zrobić rano: poranne mycie zębów powodowało że
    musiał wylewać kilka litrów zanim poleciała ciepła.

    Włączanie zmywarki rano oczywiście pomogło ale wtedy problem pojawił się
    znowu wieczorem. Poradziłem mu by robił sobie rano kawę i napełniał czajnik
    "ciepłą" wodą, ale to niewiele pomogło i moje pomysły się skończyły.

    I wtedy on mnie zaskoczył: podłączył spłuczkę WC w tej łazience pod ciepłą
    wodę. Jak mi później opowiadał zrobił to na próbę po skojarzenie że zawsze
    rano najpierw korzysta z WC a następnie myje zęby. Tak mu się ta prowizorka
    spodobała że pozostawił ją do dziś.

    Rozwiązanie to jest genialne w swej prostocie, a jakby jeszcze założyć zawór
    (zestaw zaworów) który gdy wykryje że już napływa ciepła przełączy na zimną
    to będzie idealnie - ale on tego nie chce - stwierdził że goście korzystają
    z WC jeden po drugim na tyle rzadko że to nie ma sensu, normalnie korzysta
    tylko on albo żona a więc statystycznie jedna osoba na dwie godziny więc
    mniejszy będzie koszt tych kilku litrów ciepłej wody dziennie. Koszt
    podgrzania litra wody to jakiś jedne grosz więc zakup zaworów nigdy by się
    nie zwrócił.

    Co o tym sądzicie? Ja szukałem i dziury w całym nie znalazłem - no może poza
    ideologią "pro-eko" - wylewanie ciepłej wody to jednak marnotrawstwo, ale
    ekonomicznie IMO to idealne rozwiązanie.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 2. Data: 2015-01-28 11:44:20
    Temat: Re: Zamiast cyrkulacji
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 28 stycznia 2015 11:33:37 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:
    > Co o tym sądzicie? Ja szukałem i dziury w całym nie znalazłem - no może poza
    > ideologią "pro-eko" - wylewanie ciepłej wody to jednak marnotrawstwo, ale
    > ekonomicznie IMO to idealne rozwiązanie.

    Dodać pomiar temperatury złożony na pająka, który będzie monitorował
    stan dopływu do toalety, jak temperatura rurki osiągnie dany próg
    to w kibelku zapali się zielone światło, że można korzystać ;)

    L.

  • 3. Data: 2015-01-28 13:23:40
    Od: dolniak <d...@g...com>

    Witam
    > Co o tym sądzicie? Ja szukałem i dziury w całym nie znalazłem - no może poza
    > ideologią "pro-eko" - wylewanie ciepłej wody to jednak marnotrawstwo, ale
    > ekonomicznie IMO to idealne rozwiązanie.
    Dobre!
    Biorąc pod uwagę fakt,Ze zarówno instalacja cyrkulacji jak i jej utrzymanie
    kosztują,to pomysl dobry,a na pewno tańszy.Choć bardziej upierdliwy,bo wymaga jednak
    pewnej organizacji.Jednak-po przeczytaniu postu wezmę patelnię i troche przerobię
    instalację.Jak to dobrze się nie spieszyć z remontem!
    (Choć,jeśli wziąć pod uwagę że maly domek remontuję już sześć lat)...
    pozdro dolniak

  • 4. Data: 2015-01-28 16:18:49
    Od: Kris <k...@g...com>

> [...]
    > ideologią "pro-eko" - wylewanie ciepłej wody to jednak marnotrawstwo, ale
    > ekonomicznie IMO to idealne rozwiązanie.

    Nie podoba mi się ten pomysł.
    Bo w tej wersji facet wchodząc do WC aby się odlać musi myć ręce w zimnej wodzie.
    Bo przecież normalny facet brudną łapa swej fujary nie dotyka więc najpierw myje ręce
    później siku;))

  • 5. Data: 2015-01-28 18:13:56
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2015-01-28 16:18, Kris wrote:
> [...]
    > Bo przecież normalny facet brudną łapa swej fujary nie dotyka więc najpierw myje

    Ojtamojtam. Wiadomo, że prawdziwy facet sika na siedząco

    Click --> http://tinyurl.com/nasiedzaco

    Tak więc wystarczy się dostosować i problem automagicznie znika.

    Piotrek

  • 6. Data: 2015-01-28 21:01:19
    Od: "abn140" <a...@g...com>

    > Piotrek
    oj tam.
    tego rodzaju napisy radze kobietom przemyslec...
    w 90 proc przypadkow skutkuja szczaniem do zlewu.....

  • 7. Data: 2015-01-28 21:11:11
    Od: dolniak <d...@g...com>

    > w 90 proc przypadkow skutkuja szczaniem do zlewu.....

    Ale chyba z talerzami?
    bo do pustego to niewygodnie wsiadać...

  • 8. Data: 2015-01-29 08:16:24
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 28 Jan 2015 11:32:47 +0100, Ergie

    > Co o tym sądzicie? J

    Patent podpięcia do zmywarki OK, też o tym myślałem. Ale ja zapuszczam
    zmywarkę co 2-3 dni obecnie, więc... Z inteligentnym zaworem na "klopie" to
    nawet ma sens -- i w zasadzie tylko wtedy, bo lanie ciepłej wody do
    rezerwuaru to nie jest najlepszy pomysł. :P

    Nadal rozważam, czy nie lepsze będzie obniżenie temperatury w zbiorniku CWU
    i instalacja ogrzewaczy przepływowych przy końcówkach. Wtedy od strzału
    jest "wrzątek" a jak potrzeba więcej na prysznic to dolatuje ciepła, moc
    ogrzewacza się znacznie zmniejsza do całkowitego wyłączenia włącznie.

    --
    Pozdor Myjk

  • 9. Data: 2015-01-29 08:18:42
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 28 Jan 2015 18:13:56 +0100, Piotrek

    > Ojtamojtam. Wiadomo, że prawdziwy facet sika na siedząco

    Oczywiście. Tylko kompletni ignoranci, zwłaszcza załatwiając sprawę we
    własnym domu, szczają na stojąco. Dlatego ja dla przekory będę instalować
    pisuar w gościnnej łazience. :P

    --
    Pozdor Myjk

  • 10. Data: 2015-01-29 08:58:01
    Od: Kris <k...@g...com>

    Zmywarkë mam podpiętą do cieplej wody od 5 lat i nie widzę wad tego rozwiązania.