  • 1. Data: 2010-01-01 16:55:22
    Temat: Zimno - ver2
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Witam,

    czytałem wątek "Zimno" i mam podobny problem. Może ktoś poradzi,
    co zrobić, żeby w miarę tanio poprawić sytuację.

    Wygląda wszystko następująco:
    - domek wolnostojący, ok. 40-letni, z cegły, ściany o grubości
    1,5 cegły, nieotynkowany;
    - parter i piętro, na każdej kondygnacji 2 pokoje, kuchnia,
    łazienka, przedpokój;
    - piwnica (ok. 2/3 w ziemi, 1/3 nad ziemią);
    - między sufitem na piętrze a dachem dosyć cienka (15cm?) warstwa
    izolacji (nie wiem, jakiej);
    - dom wzmocniony przez metalowe pręty ściągające przeciwległe
    ściany (wzmocnienie wykonane przez kopalnię, która spowodowała
    szkody górnicze);
    - okna wymienione niedawno na plastikowe;
    - w piwnicy piec węglowy, w domu kaloryfery. Dokładnej mocy
    nie znam.

    Pomiary temperatury (przy temp. zewnętrznej 3 C):
    - kaloryfery: 40-45 stopni C;
    - powietrze na piętrze: 18,5 C, odczuwana temperatura znacznie
    niższa;
    - powietrze na parterze: 19 C, odczuwana temperatura taka sama.

    Problemem jest głównie pierwsze piętro, gdzie właściwie cały
    czas jest zimno. Mierzyłem na piętrze temperatury ścian pirometrem
    i są następujące:
    - ściany zewnętrzne: od 12 C do 15 C, ale w niektórych
    miejscach (przy podłodze) 8,5 C;
    - sufit: 15 C do 15,5 C;
    - ściany wewnętrzne: jak powietrze (18 C);
    - podłoga: 17 C;
    Na parterze ściany zewnętrzne mają temperaturę ok. 17 C.

    W czasie większych mrozów jest oczywiście znacznie zimniej.

    Co może być powodem zimna na piętrze? Zbyt cienkie ściany?
    Jak pomogłoby otynkowanie całości? Nigdy takimi rzeczami
    nie zajmowałem się i nie wiem, od czego zacząć...

    Pozdrawiam
    P.

  • 2. Data: 2010-01-01 18:33:52
    Temat: Re: Zimno - ver2
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >

    > Co może być powodem zimna na piętrze? Zbyt cienkie ściany?
    > Jak pomogłoby otynkowanie całości? Nigdy takimi rzeczami
    > nie zajmowałem się i nie wiem, od czego zacząć...

    Tynkowanie bez izolowania to strata pieniędzy, najpierw ocieplić
    (styropian, siatka. klej) a potem dopiero tynk i malowanie.
    Większy problem ze stropem nad ostatnią kondygnacją, bo tam zapewne jest
    "ocieplenie" z żużla którego wypadałoby się pozbyć przed dalszymi pracami.

    Doraźnie - czemu kaloryfery takie zimne?
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 3. Data: 2010-01-01 18:46:43
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Ja proponuje dołożyć dobrze do pieca. Wszystkie problemy powinny ustąpić.

    Może na górze są niedowymiarowane kaloryfery? Może na górze jest zimniej, bo
    ciągnie od dachu. A ściany są zimne, bo nie maja sie jak wygrzac, skoro
    zimno w domu - no i oczywiscie dom jest niedocieplony..

    Jak mierzyc temperature odczuwalna?

    pzdry,
    /////

  • 4. Data: 2010-01-01 20:06:35
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

> [...]

    > Jak pomogłoby otynkowanie całości? Nigdy takimi rzeczami
    > nie zajmowałem się i nie wiem, od czego zacząć...

    Jakie masz grzejniki i jaki układ ogrzewania (grawitacyjny czy z obiegiem
    wymuszonym pompą ?)
    Jaką temperaturę wody utrzymujesz w kotle ?
    --
    Jackare

  • 5. Data: 2010-01-04 17:57:04
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Jd. pisze:

    > Tynkowanie bez izolowania to strata pieniędzy, najpierw ocieplić
    > (styropian, siatka. klej) a potem dopiero tynk i malowanie.

    OK.

    > Większy problem ze stropem nad ostatnią kondygnacją, bo tam zapewne jest
    > "ocieplenie" z żużla którego wypadałoby się pozbyć przed dalszymi pracami.

    Nie wiem co tam jest. Ale sufit jest trochę cieplejszy od ścian
    (może z powodu gromadzenia się ciepłego powietrza u góry...)

    > Doraźnie - czemu kaloryfery takie zimne?

    Rzeczywiście, sprawdziłem w mieszkaniu w bloku - mają 66 stopni C...
    Sprawdzę, co da porządne nagrzanie.

    P.

  • 6. Data: 2010-01-04 18:01:43
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    wolim pisze:

    > Ja proponuje dołożyć dobrze do pieca. Wszystkie problemy powinny ustąpić.

    To sprawdzę. Na temat wymaganych rozmiarów muszę poczytać.

    > Jak mierzyc temperature odczuwalna?

    Hmmm, nie wiem jak mierzyć - po prostu czuje się zimno :)
    Czytałem o temperaturze odczuwanej przy okazji szukania
    informacji o klimatyzatorach. Okazuje się, że "czuje się"
    nie tylko temperaturę powietrza, ale również temperaturę
    ścian i wilgotność. Zimne / gorące ściany w istotny sposób
    zmieniają odczuwanie powietrza o tej samej temperaturze.

    P.

  • 7. Data: 2010-01-04 18:02:55
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    > Jakie masz grzejniki i jaki układ ogrzewania (grawitacyjny czy z
    > obiegiem wymuszonym pompą ?)
    > Jaką temperaturę wody utrzymujesz w kotle ?

    Szczegóły musiałbym sprawdzić (to nie mój domek). Ale pompy
    tam nie ma.

    P.

  • 8. Data: 2010-01-04 20:50:41
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    > Szczegóły musiałbym sprawdzić (to nie mój domek). Ale pompy
    > tam nie ma.
    >
    > P.

    Jeżeli jest zimno to nadal będzie. Aby było ciepło należałoby na wstępie
    zrobić dwie rzeczy:
    - utrzymywać na kotle stale temperaturę minimum około 60 st C
    - wstawic do układu pompę obiegową CO. Masz tam instalację grawitacyjną,
    która tak naprawdę nie wiadomo jak pracuje. Wstawienie pompy spowoduje że
    woda "ruszy" w kazdym punkcie instalacji i to ruszy mocno w stosunku do
    obiegu grawitacyjnego. W efekcie grzejniki powinny być cieplejsze a
    dostarczanie ciepła z kotła powinno być znacznie szybsze.

    Inna sprawa, to że przy tak starej instalacji, grzejniki (zakładam że to
    grzejniki żeberkowe) będą zaszlamione co dodatkowo utrudnia cyrkulację
    grawitacyjną i tworzy wewnątrz grzejnika warstwę izolacyjną. Warto je na
    wiosnę przepłukać i usunąć szlam, a stawiam dolary przeciw orzechom że
    grzejniki nie były czyszczone przez długi czas o ile w ogóle.
    --
    Jackare