  • 1. Data: 2009-05-08 18:55:49
    Temat: audyt energetyczny jakie koszty?
    Od: "Rudy" <r...@w...pl>

    No właśnie ile takie świadectwo energetyczne może kosztować? Chodzi o domek
    jednorodzinny o pow 160 m.kw. Kto coś takiego może zrobić i za ile? Domek pod
    Lublinem. Czy napewno jest to potrzebne do odbioru budynku przez starostwo
    powiatowe?
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-05-09 09:09:27
    Temat: Re: audyt energetyczny jakie koszty?
    Od: Tomasz Kałużny <v...@o...pl>

    Użytkownik "Rudy" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Domek pod Lublinem. Czy napewno jest to potrzebne do odbioru budynku przez

    Pomieszałeś kilka pojęć.

    Audyt to nie to samo co świadectwo charakterystyki energetycznej - choć w
    uproszczeniu traktują o podobnej materii. Tobie potrzebne jest ŚWIADECTWO i
    tego poszukuj. Nie każdy audytor energetyczny może sporządzić świadectwo a
    nie każdy kto sporządza świadectwa może zrobić audyt :) Jeśli chodzi o
    koszta, to są różne. Słyszałem o stawkach 2 zł/m2 ale także i 10 zł/m2.
    Zależy to od wielu czynników - powierzchni, skomplikowania układu
    pomieszczeń, ścian, dachu etc... ale także wiedzy osoby wykonującej
    świadectwo, bo pojawiło się wiele osób którym wydaje się, że wiedzą jak i że
    to takie proste (a wręcz "samograj") i w związku z tym zrobią świadectwo np.
    za 300 zł. Warto także zwrócić uwagę, czy posługują się legalnym
    oprogramowaniem gdyż są na rynku świadectwa wykonane w testowej
    niekomercyjnej (ale w pełni funkcjonalnej) wersji jednego z lepszych
    programów. A świadectwo wykonane nielegalnym programem (podpada to pod
    przestępstwo) jest nieważne - taką wykładnię przedstawił prawnik na
    spotkaniu branżowym. I na koniec odbiór - tak świadectwo charakterystyki
    energetycznej jest niezbędnym dokumentem przy odbiorze. Ale nie dokonujesz
    go w Starostwie Powiatowym tylko w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru
    Budowlanego który nie podlega pod Starostwo. PINB podlega pod WINB ->
    GINB -> Min.Infr. No! :) To się powynamądrzałem ;)

    Pozdrawiam, Tomek.

  • 3. Data: 2009-05-09 19:48:30
    Od: "mkonst" <m...@e...put.poznan.pl>

    Tomasz Kałużny wrote:
    > A świadectwo wykonane nielegalnym programem (podpada to pod
    > przestępstwo) jest nieważne - taką wykładnię przedstawił prawnik na
    > spotkaniu branżowym. ek.

    Skąd mam wiedzieć czy on jest legalny?
    Czy powinienem razem z zamówionym świadectwem żądać licencji programu?
    --
    Pozdrawiam Marcin Konstańczak (mkonst)
    mkonst(malpa)et(kropka)put(kropka)poznan(kropka)pl

  • 4. Data: 2009-05-09 23:34:21
    Od: Tomasz Kałużny <v...@o...pl>

    Użytkownik "mkonst" <m...@e...put.poznan.pl> napisał w wiadomości

    > Skąd mam wiedzieć czy on jest legalny?
    > Czy powinienem razem z zamówionym świadectwem żądać licencji programu?

    Hmmmm... myślę, że można o to zapytać. Choć zdaję sobie sprawę jakie to
    niezręczne. Z drugiej strony... urzędnik PINB nie będzie dociekać tego bo
    nie za to mu płacą i nie jest kompetentny żeby to kontrolować.

    Wg. mnie problem może pojawić się tylko przy sprzedaży nieruchomości gdyby
    wyszło na jaw (co jest bardzo mało prawdopodobne - ale jest), że nie ma
    ważnego świadectwa i wtedy albo nowe albo jeśli już został wpłacony zadatek
    jego zwrot w podwójnej wysokości. I to nie jest już tylko teoria, bo choć
    świadectwa obowiązują od niedawna znam przypadek gdy źle sporządzone
    świadectwo przez niedoświadczoną osobę zaważyło na sprzedaży nieruchomości i
    należało zwrócić podwójny zadatek. Dlatego też we wcześniejszej wiadomości
    zwróciłem uwagę na osoby wręcz "produkujące" świadectwa bez żadnej wartości.
    W Sejmie leży już zbiór poprawek do ustawy, a w nim m.in. jest o
    obowiązkowym ubezpieczeniu OC osób sporządzających świadectwa, oraz o
    możliwości utraty uprawnień do sporządzania.

    Pozdrawiam, Tomek.

  • 5. Data: 2009-05-10 07:13:16
    Od: "Rudy" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Tomasz Kałużny" <v...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ubezpieczeniu OC osób sporządzających świadectwa, oraz o możliwości utraty
    Dla mnie tak naprawdę to świadectwo jest tylko potrzebne aby oddać dom. Zupełnie
    nie ma dla mnie znaczenia co tam będzie i jak będzie zrobione. Nie zamierzam
    sprzedawać tego domu. Liczy się aby było jak najtańsze i spełniało wymogi przy
    odbiorze budynku.

  • 6. Data: 2009-05-10 16:33:10
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Rudy wrote:

> [...]
    > zrobione. Nie zamierzam sprzedawać tego domu. Liczy się aby było jak
    > najtańsze i spełniało wymogi przy odbiorze budynku.

    i tak trzymać, głupie prawo jest po to aby jest obchodzić.

  • 7. Data: 2009-05-10 17:15:08
    Od: "mkonst" <m...@e...put.poznan.pl>

    Rudy wrote:
> [...]
    > zrobione. Nie zamierzam sprzedawać tego domu. Liczy się aby było jak
    > najtańsze i spełniało wymogi przy odbiorze budynku.

    Jestem dokładnie w tej samej sytuacji