  • 1. Data: 2011-03-23 10:45:00
    Temat: budowa wentylacji
    Od: ad <a...@w...pl>

    Witam,
    przymierzam sie do budowy domu w dalekiej przyszłości. I nurtuje mnie
    jedno rozwiązanie bardzo popularne w ostatnim czasie. Chodzi o
    umieszczenie wlotu wentylacji dla całego domu. Znajomy sugerował mi
    żebym dopływ powietrza do domu zorganizował przy pomocy rury PCV
    zakopanej połtora metra pod ziemią, gdzie wlot byłby w najdalszej części
    działki. Czyli rura miałaby jakieś 20 metrów długości. Tą rurą byłoby
    dostarczane powietrze do wentylacji. Ida jest taka, ze temperatura pod
    ziemią jest cały czas ta sama, czyli w granicach 4 stopni. Więc zimą
    powietrze by się tam ogrzewało, a latem schładzało.
    Pytanie z mojej strony brzmi: czy takie rozwiązanie wymusza zastosowanie
    dodatkowego wentylatora która będzie wciagac powietrze z zewnątrz czy ta
    cyrkulacja wymusi sie sama?
    Sasiad też zdecydował sie na taki zabieg, ale ma w domu rekuperator i
    wentylatory ktore wymuszaja cyrkulacje powietrza.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-03-23 11:36:59
    Temat: Re: budowa wentylacji
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 23 Mar, 11:45, ad <a...@w...pl> wrote:
    .
    > Pytanie z mojej strony brzmi: czy takie rozwi zanie wymusza zastosowanie
    > dodatkowego wentylatora kt ra b dzie wciagac powietrze z zewn trz czy ta
    > cyrkulacja wymusi sie sama?

    Wymusić się wymusi, ale żeby grawitacyjnie wentylować dom przez jedną
    wspólną rurę, w dodatku dwudziestometrową, musiałaby mieć ona
    zajebistą za przeproszeniem średnicę. A wtedy całe (i tak podobno
    dyskusyjne) korzyści z takiego gruntowego wymiennika ciepła trafi
    szlag.

    J.

  • 3. Data: 2011-03-23 11:42:04
    Od: ad <a...@w...pl>

    W dniu 2011-03-23 12:36, Jarek P. pisze:

    > Wymusić się wymusi, ale żeby grawitacyjnie wentylować dom przez jedną
    > wspólną rurę, w dodatku dwudziestometrową,

    20 metrów to za dużo czy za mało?

    > zajebistą za przeproszeniem średnicę. A wtedy całe (i tak podobno
    > dyskusyjne)

    własnie, idzie gdzies o tym poczytać?

  • 4. Data: 2011-03-23 11:58:09
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "ad" <a...@w...pl> wrote:
> [...]
    > Sasiad też zdecydował sie na taki zabieg, ale ma w domu rekuperator i
    > wentylatory ktore wymuszaja cyrkulacje powietrza.

    Ciekaw jestem czy ktoś, kto buduje czerpnie, myśli o możliwości łatwego uśpienia
    mieszkańców domu gazem usypiającym.
    W mojej okolicy niedawno było 45 włamań do domów jednorodzinnych. Większość pod
    nieobecność mieszkańców, ale do mojego znajomego włamali się nocą, gdy był w
    domu z całą rodziną.

    --
    Bartek

  • 5. Data: 2011-03-23 12:54:57
    Od: Przesmiewca <b...@o...pl>

    ad <a...@w...pl> napisał(a):

    >Sasiad też zdecydował sie na taki zabieg, ale ma w domu rekuperator i
    >wentylatory ktore wymuszaja cyrkulacje powietrza.

    Jedna z glownych zasada dzialania wentylacji grawitacyjnej (jesli o niej mowa)
    jest to, ze nie moze byc w niej odcinkow poziomych! Kazde odchylenia
    kanalu wentylacyjnego od pionu powoduje spadek "ciagu",
    a poziome docinki (nawet krotkie) dramatycznie niszcza caly efekt.

    Piszesz o zakopywaniu rury w ziemi - wiec sadze, ze bez mechanicznego
    wymuszenia ciagu sie nie obejdzie.

  • 6. Data: 2011-03-23 13:02:04
    Od: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>

    Użytkownik "ad" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > 20 metrów to za dużo czy za mało?

    Sporo za mało. Najpierw poszukaj w sieci materiały o rurowym gruntowym
    wymienniku ciepła (GWC), produkuje go Rehau. Współpracuje toto z wentylacją
    mechaniczną nawiewno-wywiewną z rekuperatorem.

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 7. Data: 2011-03-23 13:40:46
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    ad <a...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > Sasiad też zdecydował sie na taki zabieg, ale ma w domu rekuperator i
    > wentylatory ktore wymuszaja cyrkulacje powietrza.

    W skali na jaką stać przecietną rodzinę budujacą dom wynalazki typu
    rekuperator i gruntowy wymiennik ciepla nie dzialają. Założenie że pod ziemią
    utrzymje się stalą temperatura jak jest coś co powoduje odbieranie ciepla jest
    blędne. Przy -10 wystudzisz ziemię w pobliżu rury do -10 w stosunkowo krótkim
    czasie. Ta metodą oszczędności nie zrobisz, bo zapewne idzie Ci o oszczędnośći
    na grzaniu zimą i studzeniu latem. Rekuperatory i GWC w malych domach to
    kosztowna lipa na kólkach do ktorej paru cwaniaków dobudowalo ideologię zeby
    zarabiać na zwyczajnie glupich klientach.

  • 8. Data: 2011-03-23 18:36:02
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "ad" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > 20 metrów to za dużo czy za mało?

    Zależy, od której strony patrzeć. Żeby to działało jako GWC - za mało. Żeby
    przez to swobodnie dmuchała gwaitacyjna wentylacja - za dużo.

    > własnie, idzie gdzies o tym poczytać?

    Gógłe => "gruntowy wymiennik ciepła"

    J.

  • 9. Data: 2011-03-23 19:55:48
    Od: "emarcin" <e...@t...pl>

    > Rekuperatory i GWC w malych domach to
    > kosztowna lipa na kólkach do ktorej paru cwaniaków dobudowalo ideologię
    > zeby
    > zarabiać na zwyczajnie glupich klientach.

    Wiesz - czy tylko domyślasz się?
    Rozmawiałeś z ludźmi którzy korzystają z takich rozwiązań?
    Chyba jednak nie. Informacja zamieszczona przez Ciebie,
    dotycząca zasady "działania" wymiennika i jego eksploatacji,
    świadczy o ignorancji.

    Pozdrawiam emarcin

  • 10. Data: 2011-03-23 21:21:09
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    emarcin <e...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > Chyba jednak nie. Informacja zamieszczona przez Ciebie,
    > dotycząca zasady "działania" wymiennika i jego eksploatacji,

    Ludzie twierdza ze rekupeatory w domku prznoszą zysk, samochody mało palą i
    nie zużywają oleju itp. Co mam z glupimi rozmawiać o czymś co mogę policzyć.
    GWC kosztuje a nie dziala tak żeby warto go było robić. Koniowi mozesz wmawiać
    ze jak jest na dworzu -10 to do pomieszczenia wlatuje +6 przez całą zimę.