    From: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: budowa wentylacji
    Date: Wed, 23 Mar 2011 13:40:46 +0000 (UTC)

    ad <a...@w...pl> napisał(a):

    > Witam,
    > przymierzam sie do budowy domu w dalekiej przyszłości. I nurtuje mnie
    > jedno rozwiązanie bardzo popularne w ostatnim czasie. Chodzi o
    > umieszczenie wlotu wentylacji dla całego domu. Znajomy sugerował mi
    > żebym dopływ powietrza do domu zorganizował przy pomocy rury PCV
    > zakopanej połtora metra pod ziemią, gdzie wlot byłby w najdalszej części
    > działki. Czyli rura miałaby jakieś 20 metrów długości. Tą rurą byłoby
    > dostarczane powietrze do wentylacji. Ida jest taka, ze temperatura pod
> [...]
    W skali na jaką stać przecietną rodzinę budujacą dom wynalazki typu
    rekuperator i gruntowy wymiennik ciepla nie dzialają. Założenie że pod ziemią
    utrzymje się stalą temperatura jak jest coś co powoduje odbieranie ciepla jest
    blędne. Przy -10 wystudzisz ziemię w pobliżu rury do -10 w stosunkowo krótkim
    czasie. Ta metodą oszczędności nie zrobisz, bo zapewne idzie Ci o oszczędnośći
    na grzaniu zimą i studzeniu latem. Rekuperatory i GWC w malych domach to
    kosztowna lipa na kólkach do ktorej paru cwaniaków dobudowalo ideologię zeby
    zarabiać na zwyczajnie glupich klientach.