  • 211. Data: 2021-02-18 00:22:26
    Temat: Re: budowanie domu - koncepcja
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 17.02.2021 o 23:29, Uzytkownik pisze:

    > A jeszcze większy zarobek jest jak się tej fotowoltaiki nie instaluje,
    > bo ma się w kieszeni kasę, którą można odzyskać za kilkanaście czy ponad
    > 20 lat, albo nie spłaca się kredytu.
    >
    > Mnie osobiście śmieszy stwierdzenie "fotowoltaika pozwala zarabiać
    > oglądając tv... ;)"
    >
    > Jak bym słyszał opowieści przedstawicieli handlowych firm montujących PV.

    Nadal jednak nie przedstawiłeś tych Twoich wyliczeń, jak to się niby nie
    opłaca. A bardzo jestem ciekawy tego, bo moje liczenie jednak mi mówi,
    że się opłaca...

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 212. Data: 2021-02-18 23:14:34
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    16 Feb 2021 13:59:54 GMT, Budzik

    > Własnie dostałem oferte na około 4,1tys za kw w kilku wariantach wiec
    > coś panie zmyslasz...

    Aktualnie to jest normalna cena już, szczególnie przy 10kWp. Oczywiście są
    firmy typu Columbus, co robią za 6 -- ale wszem i wobec wiadomo że to jest
    zdzierstwo. Lokalne firmy robią do 4,5/kWp ew. przy SE i jakaś mała
    instalacja typu 3-4kWp nie chce schodzić za bardzo poniżej 5k, bo udział
    części się robi znaczny a i niewiele więcej robocizny kosztuje 2x większa
    instalacja. No ale jak patrzę po grupach jak instalatorzy zatrudniają
    handlowców płacąc po 1000zł/kWp to nie ma się co dziwić że takie ceny
    bywają.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 213. Data: 2021-02-18 23:21:14
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 15 Feb 2021 18:04:09 +0100, FEniks

    > Tego za bardzo nie rozumiem właśnie - oddaję prąd do sieci i jeszcze za
    > to płacę? A potem odbieram sobie ten prąd już bez opłat przynajmniej?

    Trochę odwrotnie, ale wychodzi na jedno. To jest własnie prosument, czyli
    połączenie ze słów PRO-ducent i kon-SUMENT -- gwarantuje Ci że jak nie
    zużywasz na bieżąco energii którą produkujesz, to możesz ją oddać do sieci,
    i w ciągu roku od wyprodukowania ją wykorzystać ponownie korzystając z
    sieci, ale potrąconą o "koszty przesyłu" -- czyli minus 20%. Literalnie,
    oddajesz 10kWh odbierasz "tylko" 8. Napisałem "tylko", bo to mimo wszystko
    korzystny układ (dla wszystkich).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 214. Data: 2021-02-18 23:23:37
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 15 Feb 2021 09:11:17 -0800 (PST), budynPL

    > wysyłasz do sieci za darmo, za darmo odbierasz pomniejszone o 20% - mega
    > dobra mozliwość bo ten "akumulator" sieciowy magazynuje w dowolnym
    > okresie czasu. Latem oddaję, zimą pobieram.

    W zasadzie wszystko się zgadza, z tym że to nie jest żaden akumulator.Nie
    wykorzysta się przecież "tej samej" energii którą się wysłało. Ktoś tę
    energię zużyje (albo nie), a jak się będzie odbierać to będzie musiała
    zostać wyprodukowana ponownie.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 215. Data: 2021-02-18 23:28:58
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 16 Feb 2021 07:07:52 +0100, Marcin N

    > Konkret: instalacja 6.12 kW założona za 23 500 zł.

    > Od tego odejmij 5 tys dotacji (jeszcze nie dostałem, ale spokojnie czekam)

    Kiedy poszło zgłoszenie?

    > oraz odpis od podatku. Ostatecznie można liczyć, że zapłacę
    > ok. 15 tys zł za 6,12 kW. Wychodzi niecałe 2500 zł za kW.

    I zwrot w niecałe 5 lat przy prądzie po 0,65 zł/kWh.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 216. Data: 2021-02-19 00:19:30
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 18.02.2021 o 23:28, Myjk pisze:
    > Kiedy poszło zgłoszenie?

    Na początku października.

    --
    MN

  • 217. Data: 2021-02-19 22:13:36
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-17 o 21:29, Kżyho pisze:

    > Ja osobiście to też chciałbym poznać wyliczenia tych wszystkich,
    > którzy twierdzą, że to się im nie opłaca...
    > Bo jakbym nie liczył, nawet przy dużo wyższym koszcie instalacji, to
    > to się prędzej czy później zwraca, a potem jeszcze "zarabia".
    > W tych wszystkich kalkulacjach, to oprócz tego, że z czystej
    > matematyki wychodzi, że zysk jest, to jeszcze trzeba mieć z tyłu
    > głowy, że cena prądu prawdopodobnie prędzej czy później będzie rosła.
    > Niech mnie ktoś poprawie, ale maks. do 2022 czy 2023 ceny prądu dla
    > konsumentów, zgodnie z dyrektywami UE, muszą zostać uwolnione. A wtedy
> [...]
    Najśmieszniejsze jest to, że Wy patrzycie poprzez pryzmat własnego nosa
    majsterklepki. Ale policzcie tyle, ile musi wydać przeciętny "Kowalski"

    Instalacja ogrzewania gazowego to koszt ok. 15-17 tys. zł.

    Zużywam ok. 2-2,5 tys. m3 gazu po 2 zł co daje 4-5 tys. zł za ogrzewanie
    i ciepłą wodę rocznie. Zapotrzebowanie energetyczne na cele grzewcze
    oraz CWU mam na poziomie 20MWh rocznie.

    W przypadku PV z sieci mogę odebrać 70% tego co w nią wcisnąłem. Nie
    liczę tutaj obecnie zużycia bytowego na poziomie ok. 3-4MWh rocznie.

    Rozpatruję tutaj opłacalność pod względem grzewczym, bo o to się tutaj
    sprzeczamy.

    Na cele CWU zużywam rocznie ok. 3-4MWh rocznie z tych 20MWh.

    Powiedzmy, że 1/4 wyprodukowanej energii przez PV spożytkuję bez
    oddawania do sieci czyli ze sprawnością 100%, a pozostałe 3/4 energii ze
    sprawnością 70%, bo musi ona być zmagazynowana w sieci.

    Zatem 5MWh ze sprawnością 100% a 15MWh ze sprawnością 70%.

    Uwzględniając uzysk ogniw PV oraz straty związane z magazynowaniem to
    musiałbym zainstalować PV o mocy 23-24kWp.

    Przy obecnych cenach PV na poziomie 6-7 tys. zł za 1kWp daje mi to
    inwestycję na poziomie ok. 140 tys. zł.

    Instalacja z kotłem elektrycznym  to koszt ok. 5-7 tys. zł.

    Czyli odliczamy te 10 tys. zł (różnica w koszcie budowy ogrzewania
    gazowego i elektrycznego) od tych 140 tys.

    Czyli wydajemy dodatkowo względem ogrzewania gazowego ok.130 tys.

    Zakładając, że w przeciągu 20 lat wymienię kocioł na nowy i co roku będę
    wykonywał przeglądy - powiedzmy wydam na wszystko 20 tys. zł. dodatkowo.
    Czyli do PV dołożyłę 110 tys. zł.

    Płacąc po 5 tys. zł rocznie za CO i CWU to te 110 tys. starczy mi na
    zakup gazu przez 22 lata. Jak wiec widać PV zacznie mi przynosić zyski
    teoretycznie po 22 latach, przy założeniu, że przez ten okres czasu
    instalacja ta wytrzyma i nie będzie żadnych innych kosztów eksploatacji,
    a do tego sprawność paneli w tym okresie czasu utrzyma się na poziomie 100%.

    Dotacje? Ile możecie dostać?

    Są to założenia, że mamy dostęp do gazu ziemnego. Ale nawet przy LPG to
    i tak czas zwrotu kosztów to nie mniej jak 15 lat. Ponadto przy
    założeniu, że nic się nie zmieni w prawie w sprawie PV oraz, że w
    okolicy pozostaniemy jedynymi prosumentami, bo chyba Wam wiadomo, że jak
    znajdzie się kilku takich obok siebie to inwertery zaczynają walkę o to,
    który będzie oddawał energie do sieci. Niestety tutaj już nie jest tak
    różowo, bo wystarczy mieć 2-3 sąsiadów z PV i może się okazać, że nawet
    nie uda się wcisnąć w sieć połowy nadprodukcji i wtedy trzeba będzie tę
    energię kupować.

    Jak więc widzisz PV + ogrzewanie elektryczne (bez PC) to poroniony
    pomysł, a od tego się zaczęła nasza dyskusja, że można zaoszczędzić i
    mieć zyski jak się zamontuje ogrzewanie elektryczne + PV.

    Nie dość, że okres zwrotu jest zbyt długi to inwestycja jest bardzo
    niepewna.

    Sens zaczyna mieć instalacja o małej mocy, bo im niższa moc tym szybciej
    się zwróci, a do tego małe ryzyko wtopienia.

    Ale nie piszcie, że PV jest opłacalna, bo zamontowaliście sobie sami
    używane panele, które zdemontował Helmut. Równie dobrze do wyliczeń mogę
    przyjąć, że instalacja kotłowni gazowej kosztowała mnie 3-4 tys. zł, bo
    zrobiłem sam, a kocioł kupiłem używany na Allegro za 200zł, albo
    dostałem za darmo od klienta, któremu wymieniłem na nowy.

    O wiele lepszym zyskiem będzie instalacja PC + 2-3 razy mniejsza PV, bo
    wtedy czas zwrotu zmniejsza się do 10-15 lat. Ale i tak zejście z czasem
    zwrotu poniżej 10 lat jest bardzo trudne i możliwe tylko i wyłącznie
    przy domach o bardzo małym zapotrzebowaniu energetycznym i prądzie
    kupowanym w I taryfie energetycznej.

    Ale wtedy też zaczyna się bardziej opłacać CO + CWU elektryczne grzane w
    II taryfie, bo tu koszt grzania zbliża się do ogrzewania gazowego, a
    inwestycja poniżej 10 tys. zł (kocioł elektryczny + bufor).

    Przy ogrzewaniu gazowym koszt 1kWh to ok. 20-22 gr., zaś grzejąc prądem
    w II taryfie to ok. 30gr.

    Przy założeniu, że mamy mały dom, bardzo dobrze ocieplony, potrzebujemy
    na CO + CWU ok. 9MWh daje nam to koszt ok. 2700zł rocznie.

    Natomiast koszt z PV 10kWp - 60-70 tys. zł - znów daje nam ponad 20 lat
    zwrotu kosztów montażu PV (zakładając tylko 60 tys. zł za instalację), a
    w rzeczywistości jest to ok. 25 lat uwzględniając koszty serwisowania
    oraz spadek sprawności ogniw z czasem oraz fakt, że musimy oddać 20%
    energii za friko energetyce.

    Koszt wyprodukowania energii z PV w okresie 20 lat przy założeniu
    najbardziej optymistycznych zbiegów wydarzeń to ok. 33-40gr za
    1kWh.Czyli drożej jak energia z energetyki. Zakładając, że nie bierzesz
    kredytu na instalację PV, bo z kredytem wychodzi jeszcze drożej i
    nierzadko przekracza cenę energii kupowanej w I taryfie.

    Jak więc widzisz PV ma sens tylko do zaspakajania potrzeb bytowych -
    czyli tej energii kupowanej po 65-70gr. za kWh. Tyle, że przeciętna
    rodzina zużywa jej na poziomie 2-4MWh rocznie. Zatem PV ma sena tylko o
    mocy od 2,5 do 4,5kWp. W przypadku większych instalacji PV, koszt
    energii jest już wyższy od energii kupowanej, bo dla CO i CWU możemy
    energię kupować w II taryfie i magazynować w buforach. W przypadku
    energii bytowej raczej trudno jest korzystać z energii w II taryfie.

    Straszysz, że ceny energii wzrosną, ale zakładasz z góry, że będziesz
    jedynym prosumentem PV w okolicy i Twój inwerter PV nie będzie musiał
    walczyć z innymi, ani nie bierzesz pod uwagę, że coś się może popsuć i
    trzeba będzie naprawić/wymienić. Zakładasz ponadto, że nic się nie
    zmieni w polityce energetycznej.

    Słyszałeś, że już są w sprzedaży pompy ciepła napędzane gazem, a nawet
    są takie, które posiadają wbudowany jeszcze generator prądu?

    Średnio koszt 1kWh wychodzi ok. 15-17gr. Magazynując wyprodukowany z
    gazu prąd w sieci, wychodzi taniej niż energia z PV, a do tego przy
    inwestycji o połowę niższej niż w przypadku PV.

    Myślę, że tędy jest droga.

  • 218. Data: 2021-02-19 23:45:07
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 19 Feb 2021 00:19:30 +0100, Marcin N

    > Na początku października.

    A złożyłeś w ogóle poprawnie wniosek? ;) Znam jednego majstra co robił to
    trzykrotnie -- całą procedurę przeszedł poprawnie, i jak się okazało za
    czwartym razem gdy go podglądałem online, nie klepnął ostatniego kroku po
    podsumowaniu w postaci podpisu bo przycissk był "za nisko". I się dziwił że
    kasy nie ma.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 219. Data: 2021-02-19 23:45:15
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 18 Feb 2021 00:22:26 +0100, Kżyho

    > Nadal jednak nie przedstawiłeś tych Twoich wyliczeń, jak to się niby nie
    > opłaca. A bardzo jestem ciekawy tego, bo moje liczenie jednak mi mówi,
    > że się opłaca...

    Uważaj, bo się doczekasz. :>

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 220. Data: 2021-02-20 11:59:44
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Uzytkownik a...@s...pl ...

    > Przy obecnych cenach PV na poziomie 6-7 tys. zł za 1kWp daje mi to
    > inwestycję na poziomie ok. 140 tys. zł.

    A dlaczego liczysz 6-7tys? Dostałem własnie oferte na około 4tys/kW
    przy czym widze ze czym wieksza instalacja to ten koszt spada.
    I nie mowie tu o instalacji samemu tylko przez firme od A-Z przy czym
    mam płaski dach wiec musza być zalozone stojaki, intuicyjnie na
    spadzistym dachu powinno być ciut taniej.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Lubię pracę. Praca mnie fascynuje. Potrafię godzinami