  • 231. Data: 2021-02-21 11:59:59
    Temat: Re: budowanie domu - koncepcja
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Uzytkownik a...@s...pl ...

    > Zauważ tylko, że ja do swoich obliczeń przyjąłem kwotę 60 tys. zł
    > za 10kWp. Jest to kwota za montaż sprzętu, na którym nie ma
    > oszczędzania za wszelką cenę.
    >
    > Intuicję odsuń na bok, bo najgorsze jest w tym przypadku działanie
    > impulsywne i emocjonalne. Zauważ, że jeżeli wyliczyłem czas zwrotu
    > inwestycji na 22-25 lat przy koszcie 6 tys. zł za kWp to nie ma
    > szansy, że oferta tańsza o 1/3 zwróci się 3 razy szybciej. Zwróci
    > się także o 1/3 szybciej czyli w okresie 15-17 lat, a nie 6-7

    Ok, ok, bo w sumie to my chyba dwa rozne obliczenia robimy.
    Bo ja o panelach mysle w kontekscie zuzcia pradu.

    Zastanawiam sie jaki jest sens kupowania PC przy tak wysokich ich
    cenach i przy tak długim czasie zwrotu?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Wiedza to władza. Ale niewiedza, niestety, nie oznacza jeszcze

  • 232. Data: 2021-02-21 14:32:12
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 21.02.2021 o 10:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Uzytkownik a...@s...pl ...

    > z cieakwosci - jaki jest sens PC przy takich cenach w miejscu gdzie
    > masz dostepny gaz?

    Widzę, że u Użytkownika wszystkie ceny są zaskakująco wysokie.

    Moja pompa ciepła Panasonic kosztowała 14 tys.
    Moja fotowoltaika 6.1 kW kosztowała "na gotowo" 23 500 zł (od tego mogę
    odjąć różne ulgi). Zbudowana na normalnych markowych elementach.

    --
    MN

  • 233. Data: 2021-02-21 15:03:29
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 21 Feb 2021 14:32:12 +0100, Marcin N

    > Widzę, że u Użytkownika wszystkie ceny są zaskakująco wysokie.

    Bo to jest znany powszechnie bajkopisarz.

    > Moja pompa ciepła Panasonic kosztowała 14 tys.

    Moja (polska) pompa Apic 9kW (A0W35) 15 tys. plus 7,5k wymiennik gruntowy.
    W sumie pompa + maszynownia (ze zbiornikiem CWU pompami etc.) 30k brutto
    minus 8k dotacja z programu czyste powietrze, suma 22k. brutto za system
    grzewczy który zresztą działa od zeszłego roku.

    > Moja fotowoltaika 6.1 kW kosztowała "na gotowo" 23 500 zł (od tego mogę
    > odjąć różne ulgi). Zbudowana na normalnych markowych elementach.

    Moje 10kWp kosztowało 24 000 zł (Jinko+Fronius oczywiście bez robocizny, bo
    robocizna moja). Najdroższa instalacja jaką do tej pory robiłem usługowo to
    3,5kWp na panelach Jinko plus SolarEdge (czyli mikrofalowniki), niecałe
    5k/kWp. Zazwyczaj zamykam się w 4k/kWp.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 234. Data: 2021-02-21 15:08:15
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 20 Feb 2021 20:13:19 +0100, Uzytkownik

    > Nie porównuj mnie do siebie.

    Oczywiście że nie będę porównywał, bo daleko mi do ciebie bajkopisarzu.

    > Póki co nie napisałeś żadnego wiarygodnego zdania,
    > które mogłoby być argumentem,

    Czekam aż będę się mógł odnieść do tego co ty przedstawisz, bo póki co to
    tylko nabredziłeś aż w zębach trzeszczy.

    > a ponieważ g.... wiesz

    Wiem dosyć sporo, bo się instalacją paneli od jakiegoś czasu zajmuję
    zawodowo. Zrobiłem już "parę instalacji", w przeciwieństwie do ciebie.

    > i g.... masz do powiedzenia to stosujesz metodę "ad personam".

    Tylko się nie popłacz.

    > Tak się składa, że mój bratanek obecnie wykańcza nowy dom, a ja mu
    > pomagam ogarniając wszystkie instalacje. Napalił się na PV, bo będzie
    > miał PC. Dostał 3 oferty na instalację PV 10kWp. Najtańsza z nich
    > wyceniona była na 72 tys. zł.
    > Faktycznie, nie powinienem liczyć 6-7 tys. zł za kWp tylko 7-8 tys.

    Problem w tym, że ty nawet dla takich założonych cen wyliczeń nie
    przedsatwiłeś, bo ich zwyczjanie nie masz. Opierasz się na postawionej
    przez siebie, wyssanej z brudnego palca, tezie że PV to nieopłacalne zło.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 235. Data: 2021-02-21 15:45:48
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    20 Feb 2021 21:59:43 GMT, Budzik

    > Dach jest akurat duzy i nie bedzie problemu.
    > Ale moze byc tak jak piszesz.
    > Tylko czy ten inny inwerter podrozy inwestycje x2?

    Oczywiście że nie. Jeśli trzeba będzie zastosować coś co ma więcej niż
    2MPPT (czyli więcej niż 2 połacie i bardziej skomplikowane ułożenie -- bo u
    mnie 3 różne połacie latają nadal na 2MPPT -- ciekawe czy specjalista od
    wszystkiego Użytkownik będzie umiał to wyjaśnić) to łatwiej będzie
    zamotnować SolarEdge. Wtedy na CAŁEJ instalacji jest to różnica 2-3k zł
    brutto.

    > Z tego co pamietam Myjku pokazywał ostatnio kosztorys
    > zakupu czesci z którego wychodziło jakies 2300 za kw.

    No, a po tym było jeszcze taniej. Teraz będzie znowu nieco drożej, bo
    fracht absurdalnie poszybował w górę z nadejściem 2021 (konsekwencja
    obciążenia podatkiem ekologicznym kerozyny).

    > Dawał mi nawet namiar na konkretna hurtownie bo zastanawiałem sie czy w
    > ramach samodokształcania nie zakładac u rodziców.
    > Czyli 10kW to 23kPLN. Czyli firma kosztów robocizmy liczy sobie 50
    > tysiecy+? Niezle...

    To są wyjątki od reguły -- firmy co mają dużo roboty rzucają takie ceny a
    nuż się jakaś lama, typu Użytkownik, złapie -- bo ten, wygląda na to,
    przecież musi mieć certyfikaty nawet na buty dekarskie u instalatorów.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 236. Data: 2021-02-21 16:00:13
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    21 Feb 2021 10:59:59 GMT, Budzik

    > Ok, ok, bo w sumie to my chyba dwa rozne obliczenia robimy.

    Ja tu póki co żadnych wyliczeń nie widzę.

    > Bo ja o panelach mysle w kontekscie zuzcia pradu.

    A jak inaczej można myśleć?

    > Zastanawiam sie jaki jest sens kupowania PC przy tak wysokich ich
    > cenach i przy tak długim czasie zwrotu?

    Przeciętnie pompa 9-12kW na gotowo z podłączeniem i zbiornikiem CWU
    kosztuje 28-32tys. zł. To 10-12 tys. drożej niż gaz (w tym komin,
    papierologia, skrzynka, podciągniecie do domu, etc.). Pompa zwraca się do
    gazu przeciętnie w 8 lat gdy chodzi w 30% 1T / 70% 2T G12. U mnie chodzi
    póki co 100% w 2T i nawet przy ostatnich mrozach nie wypadła poza G12 (ale
    to akurat zaleta gruntowego wymiennika -- koniec sezonu jest a u mnie nadal
    2sC z ziemi leci, i to już po dogrzaniu domu). No i pompą można chłodzić
    dom, można tanio grzać basen ogrodowy, można ją zasilić z PV.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 237. Data: 2021-02-21 16:34:12
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-21 o 15:03, Myjk pisze:
> [...]
    > 3,5kWp na panelach Jinko plus SolarEdge (czyli mikrofalowniki), niecałe

    Jeszcze przed chwilą podawałeś niższe ceny montażu..Teraz piszesz że
    montowałeś jako lama ludziom instalację w cenie 5 tys. za kWp, a kiedy
    ja piszę o cenie 6 tys. za kWp oraz podaję ceny ofert jakie dostał mój
    bratanek od firm działających w odróżnieniu od ciebie legalnie to mnie
    atakujesz i mi ubliżasz.

    Widać kim jesteś. Zwykłym kłamcą i palantem. Nie pisz, że się zajmujesz
    zawodowo fotowoltaiką, bo póki co raptem zamontowałeś jak sam napisałeś
    "parę instalacji". Kurwa doświadczenie jak nie wiem co. Ciekawe ile z
    tych instalacji zrobiłeś z fakturą? Idę o zakład, że ani jednej, a srasz
    się jak nie wiem kto. Jeżeli zaś działasz legalnie i wystawiasz faktury
    oraz wszystkie wymagane prawem dokumenty to daj namiar na swoją firmę.
    Chętnie z bratankiem przeanalizujemy twoją ofertę, bo 32 tys. zł drogą
    nie chodzi, skoro najtańszą ofertę jaką dostał opiewała na 72 tys. zł za
    10kWp, a ty oferujesz za 40 tys. zł.

  • 238. Data: 2021-02-21 17:29:43
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 21 Feb 2021 10:29:13 +0100, Uzytkownik

    > Tyle, że Myjku jest teoretykiem-fantastą.

    Póki co to ty nim jesteś, prawie jak drób kogutel vel zenek -- jeszcze
    chwila i w zasranym kurniku razem z nim wylądujesz i będziecie się tam
    dziobać i rwać sobie piórka.

    > Podnieca się ofertą najtańszego sprzętu na rynku
    > i do tego zestawu do samodzielnego montażu,
    > obejmującego tylko i wyłącznie panele i inwerter,

    Bzdura, zestaw o którym piszesz kosztował 1200 zł/kWp (panele BlueSun +
    falownik Growatt) przy imporcie bezpośrednim, zaś to o czym pisze Budzik po
    2400 zł/kWp zawierało pełny zestaw na certyfikowanych komponentach (od
    polskiego importera, jednego z największych w kraju -- KENO) z podzespołami
    lepszymi niż przeciętnie stosowane w instalacjach, czyli AFAIR panele
    Jinko, falownik SMA (albo Fronek, już nie pamiętam co tam dawałem), wraz z
    konstrukcją montażową (Keno) na Budzikowy dach, oraz okablowaniem (AFAIR
    bez uziomu -- ale tu szpilki kosztują 45 zł/szt., przeciętnie taki zestaw
    spełniający parametry to koszt 500zł czyli +50-100 zł/kWp). Kłamco.

    > a do tego uważa, że firma, która zarabia to zdziercy i złodzieje.

    Nie która po prostu zarabia, kłamco i manipulancie, ale taka która zarabia
    na instalacji 10kWp >20 tys. -- to owszem zdziercy i złodzieje. Ale jak
    widać jeleni którzy się dają na takie oferty nabierać i traktować jako
    normę, nie brakuje, choćby w twojej osobie.

    > Jeszcze co najmniej dychę będzie musiał dołożyć do okablowania, mocowań,
    > zabezpieczeń.

    Co tam dychę, nie żałuj sobie, daj dwie dychy!

    > Poza tym samodzielny montaż. O ile montaż na płaskim dachu to
    > przysłowiowy pikuś o tyle montaż na dachu skośnym to już nie w kij
    > dmuchał. Bywa, że nie da się ustawić rusztowań, aby praca była
    > bezpieczna i cała robota z użyciem zwyżki oraz zabezpieczeń.

    Większość prac tak wygląda, ignorancie.

    > Samo wtarganie paneli na dach to trochę zabawy. Choć panele nie są aż tak
    > ciężkie 20-30kg, ale są pieruńsko niewygodne do wtargania na dach, a
    > przy tym bardzo łatwo je uszkodzić przy takiej operacji.

    No, a i tak większość firm, nawet tych "certyfikowanych" (co to i tak
    podnajmują mniejsze firmy), targa panele na plecach. Sąsiadka mi robiła
    fotki i film z instalacji paneli u niej -- nazwała pracowników
    nieustraszonymi góralami z ukrainy po tym jak latali po dachu 40s bez
    zabezpieczeń, a panele targali na plecach po drabinie, opartej o rynnę na
    wysokości 8m, ustawionej praktycznie pionowo (bo ledwo im sięgała do
    okapu).

    > Ponadto trzeba też wykonać uziemienie i pomiary.

    To jest powszechna bzdura, że trzeba. Jak nie ma uziemienia spełniającego
    wymogi to trzeba, jak jest to oczywiście nie trzeba. Wycena "na ślepo"
    zawsze zawiera wykonanie uziemienia w najgorszej możliwej opcji.

    > Myślisz, że ktoś Ci zapłaci 50 tys. za robotę jak będziesz montował
    > szajs? Realne zarobki przy dobrych komponentach to ok. 10-20 tys. przy
    > instalacjach 8-10kWp. Dużo to czy mało?

    Czyli twierdzisz uparcie że (dobry) sprzęt to 60-80% ceny całej instalacji?
    Poakż linki, najlepiej z cenami, bo chcę uwierzyć że śnię. Ale już czuję w
    kościach, że g... pokażesz, tak samo jak g... pokazałeś a nie wyliczenia
    zwrotu.

    > Wiesz jak wygląda taka firma?

    ROTFL To jest pytanie podchwytliwe? Otóż wygląda jak każda inna firma -- w
    związku z tym resztę bredni pominę, przez grzeczność.

    > Weź też pod uwagę, że jest to robota sezonowa, bo nikt nie
    > będzie pracował na dachu kiedy jest mokro i ślisko. Czyli musisz w
    > sezonie zarobić na utrzymanie firmy przez cały rok.

    Ty zaś weź pod uwagę ignorancie, że firmy od PV nie zajmują się tylko i
    wyłącznie PV z oczywistych powodów (choć przecież w zimie spokojnie można
    montować bezpiecznie choćby na gruncie, ale i nawet teraz, podczas niemałej
    zimy, firmy montują PV na dachach, a w zeszłym roku montaż szedł szybciej
    niż w lato, wbrew temu co znowu bredzisz), podanych przez ciebie zresztą
    powyżej. Zazwyczaj PV robią firmy normalnie świadczące usługi albo
    dekarskie, albo elektryczne, albo inne usługi instalatorskie (np. pompy
    ciepła). Tak czy siak takie firmy częściowe zaplecze już mają od lat i
    nieuzasadnione są takie absurdalne punktowania jak twoje. Literalnie jest
    to kolejny wymyślony przez ciebie "argument" by udowodnić swoją absurdalną
    tezę, tj. że to musi tyle kosztować i że się nie opłaca instalować. I myśl
    tam sobie co chcesz, nie chcesz to nie montuj, ale ludziom wody z mózgu nie
    rób.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 239. Data: 2021-02-21 17:44:36
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-21 o 11:59, Budzik pisze:
    > że o 1/3 szybciej czyli w okresie 15-17 lat, a nie 6-7
    > Ok, ok, bo w sumie to my chyba dwa rozne obliczenia robimy.
    > Bo ja o panelach mysle w kontekscie zuzcia pradu.

    Nie bardzo rozumiem co masz na myśli?

    Czy chodzi Ci o energię elektryczną do celów bytowych (oświetlenie,
    zasilanie odkurzacza, TV itp.)

    Jeżeli masz na myśli ww energię to racja, że czas zwrotu będzie krótszy
    niż ten, który ja liczyłem i wtedy może się faktycznie zwrócić w
    przeciągu nawet 6-7 lat, bo tu kupujesz energię w cenie 65-70gr za kWh.
    Tyle, że do takich celów nikt nie będzie budował instalacji o mocy
    10kWp, bo przeinwestuje, a nadmiar energii będzie oddawał za darmo
    energetyce. Do tych celów wystarczy instalacja o mocy 2-4kWp, bo tyle
    się mniej więcej zużywa w przeciętnym gospodarstwie domowym do celów
    bytowych (bez CWU).

    Tyle, że na taką instalację można się rzucić jak się ma inny rodzaj
    ogrzewania niż elektryczny (kocioł elektryczny czy PC) np. gazowe,
    węglowe czy na pellet. Przy PC zwrot poniesionych kosztów na zwiększenie
    mocy instalacji fotowoltaicznej powoduje, że czas zwrotu inwestycji
    wydłuża się znacznie.

    Jeżeli zamontujesz PC lub ogrzewanie kotłem elektrycznym to jest
    problem, bo żeby móc pokryć energię kupowaną po 65-70gr za kWh z energii
    fotowoltaicznej i pozostać przy tych 6-7 latach zwrotu kosztów to
    musiałbyś mieć 2 liczniki energii elektrycznej - jeden do celów bytowych
    gdzie produkujesz swój prąd i nie płacisz za drogą energię, a drugi do
    celów CO i CWU, gdzie kupujesz prąd w cenie 30gr czyli taniej niż
    kosztowałby Cię ta energia z PV.

    Dlatego też tłumaczę, że fotowoltaika do zasilania PC czy wręcz do
    grzania kotłem elektrycznym nie ma najmniejszego sensu, bo przy jednym
    liczniku energii elektrycznej czas zwrotu inwestycji wydłuża się do
    ponad 20 lat, czyli wynosi podobnie jak czas żywotności fotowoltaiki.
    Oczywiście licząc tu razem prąd w I jak i w II taryfie.

    Cały problem polega na tym, że ogrzewanie i CWU może w pełni korzystać z
    taniej energii w II taryfie.

    Pozostała energia bytowa to w stanowczej większości energia droga.

    > Zastanawiam sie jaki jest sens kupowania PC przy tak wysokich ich
    > cenach i przy tak długim czasie zwrotu?

    Wbrew pozorom obecnie montaż PC nie jest aż taki wysoki. Obecnie PC do
    przeciętnego, nowego domu to koszt ok. 30 tys. zł. wraz z montażem.

    Montaż kotłowni gazowej ok. 15-20 tys. zł. Tylko trzeba mieć w pobliżu
    sieć gazową. Jeżeli masz gaz to różnica kosztów ogrzewania między PC a
    kotłem gazowym jest zbyt mała, aby w ogóle zwróciły się te dodatkowe
    koszty PC w czasie krótszym niż 20 lat. Dla przykładu ogrzewając gazem i
    mając rachunki roczne za gaz na poziomie 3 tys. zł to przy powietrznej
    pompie ciepła zaoszczędzisz rocznie z 500-600zł. Jak więc widać
    dokładając 10 tys. zł do PC, czas zwrotu dodatkowych kosztów wyniesie
    ponad 20 lat, a jak uwzględnimy wzrost cen energii elektrycznej to może
    się okazać, że koszt ten zwróci się za 30 lat.

    Jeżeli zaś porównamy PC z kotłownią węglową czy na pellet to powietrzna
    PC wychodzi ok. 20-30 tys. zł taniej, a koszt ogrzewania 30-40% niższy.

    Natomiast PC z wymiennikiem gruntowym to obecnie koszt 50-60 tys. zł,
    czyli porównywalny z kotłownią węglową lub na pellet, a koszt ogrzewania
    co najmniej 50% niższy.

    Reasumując:

    Mając dostęp do gazu - inwestycja w PC jest wątpliwa.

    Jeżeli się nie ma dostępu do gazu i w grę wchodzi LPG, PC i kocioł
    stałopalny to PC jest najlepszym rozwiązaniem.

    Koszt ogrzewania kotłem gazowym i LPG jest ok. 40% droższy od kotła
    gazowego + gaz ziemny. Wtedy inwestycja w PC zwróci się w ciągu 10-12 lat.

    Dużą zaletą PC jest fakt, że poza grzaniem może ona także latem chłodzić.

    Ale wtedy warto podejść do tego kompleksowo i zainwestować w PC + WM z
    rekuperacją oraz wbudowaną nagrzewnicą/chłodnicą.

  • 240. Data: 2021-02-21 17:59:30
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-21 o 14:32, Marcin N pisze:

> [...]
    > Moja fotowoltaika 6.1 kW kosztowała "na gotowo" 23 500 zł (od tego
    > mogę odjąć różne ulgi). Zbudowana na normalnych markowych elementach.

    Daj mi namiar na tę firmę, która Ci to montowała. Cena 3800zł za kWp to
    całkiem dobra cena. Jak dobrze pójdzie to przy 10kWp wyjdzie 3000zł za
    kWp, bo tu wszyscy twierdzą, że im więcej tym taniej za kWp.

    Zapewne bratanek będzie zadowolony, że udało się tak tanio załatwić, bo
    ja jak liczę to za samą PC Pansonic 12kW T-CAP jako instalator muszę
    zapłacić ponad 20 tys.