  • 1. Data: 2012-06-25 12:54:48
    Temat: dylemat ziemiankowy
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Ave!

    Mam dylemat względem piwnicy-ziemianki...

    Z różnych względów nie będzie to konstrukcja wykopana metodą odkrywkową,
    ale górniczą - czyli kopanie tunelu/jamy z szalowaniem itepe

    Grunt na głębokości już około 2m całkiem fajny, bo suchy (paradoksalnie,
    bo jakieś 20m dalej, na terenie _wyższym_ o jakiś metr, na głębokości
    około 2m była glina i jezioro) i pośredni między piaskiem a jakąś
    bardziej lepką glebą (kopie się łatwo, a jednocześnie nie ma tendencji
    do osypywania).

    Nie śpieszy mi się za bardzo - robię to powoli sam (w sumie więcej
    ambarasu jest z usuwaniem urobku niż z samym kopaniem ;) )

    Dylemat mam jedynie w kwestii wykończenia - waham się pomiędzy
    sukcesywnie odlewanym betonem z ewentualnie jakąś izolacją od zewnątrz,
    a porządnie zaimpregnowanym drewnem (płytą OSB może? miejscami
    wzmacnianą belkami?) a od zewnątrz np. tą gruba folia basenowa albo może
    jakąś obleśną papą.

    Z zamiłowania do drewna i lenistwa ;) (nie uśmiecha mi się szalowanie,
    mieszanie i rozbieranie szalunku) skłaniałbym się ku drugiej metodzie.

    Może ktoś ma inne sugestie? Jakieś prefabrykaty?

  • 2. Data: 2012-06-25 13:11:25
    Temat: Re: dylemat ziemiankowy
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    wiadomości news:4fe84376$1@news.home.net.pl...
    > Może ktoś ma inne sugestie? Jakieś prefabrykaty?

    Ja bym tak nie zawierzał płycie OSB. Stosowałem sporo jako szalunki i sporo
    miałem kilka razy wykorzystywane do tego celu lub jako podkładka w miejscu
    pracy np. na trawniku itepe. Płyty te nie lubia trwałej wilgoci mimo że są
    impregnowane. Po jakimś czasie stają się nietrwałe, łamałem kawałki
    szerokie na 50cm w rękach jak zapałki.

    Marek

  • 3. Data: 2012-06-25 13:19:51
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    A tak swoją drogą to też mi chodzi po głowie zrobić ziemiankę ale jak już to
    kupiłbym kilka kręgów betonowych albo kształtek odwróconego U, jak
    największych rozmiarów i wciskał je w grunt wybierając tylko z czoła ziemię.
    Wbrew pozorom nie jest to trudne zadanie, wystarczy ciśnienie wody z
    wodociągów i tłoczysko o średnicy około 10-20cm wypychane tą wodą. Uzyskasz
    napór około 1tony który bez pierdnięcia wepchnie taką kształtkę w wybierany
    z czoła grunt. Praca łatwa i bezpieczna gdyż ciągle pracujesz pod osłoną
    betonową, urabiasz po 10-20cm i wpychasz powoli kolejne kształtki.

    Marek

  • 4. Data: 2012-06-25 13:30:59
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.06.2012 13:19, 4CX250 pisze:

> [...]
    > kształtkę w wybierany z czoła grunt. Praca łatwa i bezpieczna gdyż
    > ciągle pracujesz pod osłoną betonową, urabiasz po 10-20cm i wpychasz

    Teoretycznie może i dobry pomysł, ale (1) taki krąg/kształtka waży od
    pyty i w pojedynkę tego raczej nie zrobię, a co gorsza (2) to się nadaje
    tylko do "wąskiej kichy" (w moim przypadku biorąc pod uwagę maksymalną
    średnicę będzie to jakieś 60cm... no, może 120, ale wtedy "wysokość"
    takiego kręgu musiałaby być max 60cm).

  • 5. Data: 2012-06-25 15:48:50
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 25 Jun 2012 12:54:48 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    (...)

    Nie bardzo sobie wyobrazam, jak chcesz to szalowac i betonowac bez
    odkrywania...

    Mnie tez po glowie chodzi piwniczka, ale ja mam gline i bardzo niski poziom
    wod.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 6. Data: 2012-06-25 16:36:19
    Od: mal <m...@g...com>

    On 25 Cze, 12:54, Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    wrote:
    >         Ave!
    >
    > Mam dylemat względem piwnicy-ziemianki...
    >
    > Z różnych względów nie będzie to konstrukcja wykopana metodą odkrywkową,
    > ale górniczą - czyli kopanie tunelu/jamy z szalowaniem itepe

    Fachowo nazywa się to sztolnia :) Oczywiście gdy wkopujesz się w
    stok.

> [...]
    > około 2m była glina i jezioro) i pośredni między piaskiem a jakąś
    > bardziej lepką glebą (kopie się łatwo, a jednocześnie nie ma tendencji

    Nie ryzykowałabym bez stemplowania. Skoro niedaleko jest bajoro - woda
    może i u Ciebie zrobić sobie jakoś korytarz. Niekoniecznie teraz, ale
    po długich deszczach, po zmianie ukształtowania terenu w otoczeniu...
    Możliwości jest wiele.

    Stemple pozostawiłabym i dopiero w takim "chodniku kopalnianym"
    urządzałabym docelowe pomieszczenie.

    pzdr

    mal

  • 7. Data: 2012-06-25 21:11:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.06.2012 15:48, Maciek pisze:
    > Dnia Mon, 25 Jun 2012 12:54:48 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):
    >
    > (...)
    >
    > Nie bardzo sobie wyobrazam, jak chcesz to szalowac i betonowac bez
    > odkrywania...

    Tak, jak robią to inni górnicy albo uciekający w Wielkiej Ucieczce ;)

  • 8. Data: 2012-06-25 21:19:39
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.06.2012 16:36, mal pisze:

    > Fachowo nazywa się to sztolnia :) Oczywiście gdy wkopujesz się w
    > stok.

    I bez stoku też powinna to być sztolnia ;)

    > Nie ryzykowałabym bez stemplowania. Skoro niedaleko jest bajoro - woda

    Jak zwał tak zwał - na razie obudowuję dechami szalunkowymi miejscami
    wzmacnianymi (tak że wychodzi solidna skrzynia, stopniowo się
    powiększająca, odporna na nacisk z boku - na razie tylko boki są, bo
    góra to zbrojona płyta betonowa na większej powierzchni).

    > Stemple pozostawiłabym i dopiero w takim "chodniku kopalnianym"
    > urządzałabym docelowe pomieszczenie.

    Cóż, ja bym chciał na bieżąco taki chodnik zabezpieczać czymś, co już
    mogłoby zostać jako ściany zewnętrzne.

    Pomysł z kręgami byłby znakomity, gdyby nie ich ogromna waga i maleńkie
    gabaryty.

  • 9. Data: 2012-06-25 22:23:37
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 25 Jun 2012 21:11:31 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Tak, jak robią to inni górnicy albo uciekający w Wielkiej Ucieczce ;)

    Podstemplowac i zalozyc obudowe gornicza - OK :), ale betonowac? Musialbys
    podkladac jakas krazyne, na niej murowac luk z jakichs bloczkow
    zabezpieczonych z jednej strony przed woda, potem po wyschnieciu betonowac
    to od spodu, ale jak...?

    Jak zrobisz obudowe z OSB, to Ci sie pewnego dnia zawali na glowe.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 10. Data: 2012-06-26 12:55:34
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.06.2012 22:23, Maciek pisze:

    > Podstemplowac i zalozyc obudowe gornicza - OK :), ale betonowac? Musialbys
    > podkladac jakas krazyne, na niej murowac luk z jakichs bloczkow

    Myślałem o takim czymś: folia - zbrojenie - szalunek i w to wlewać beton.

    Tylko jak sufit...

    > zabezpieczonych z jednej strony przed woda, potem po wyschnieciu betonowac
    > to od spodu, ale jak...?
    >
    > Jak zrobisz obudowe z OSB, to Ci sie pewnego dnia zawali na glowe.

    OSB opakowane folią lub papą na szkielecie z belek.

    Albo jakieś tanie deski szalunkowe, nawet po prostu pnie pocięte na
    plasterki bez wyrównywania krawędzi.