  • 21. Data: 2012-07-12 14:02:33
    Temat: Re: jaki kabel kupić do instalacji siłowej
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    news:jtltf5$b82$1@node2.news.atman.pl...
    > Widziałem wiele projektów ale nigdy nie widziałem w projekcie aby
    > oświetlenie było zabezpieczone 6A zawsze jest to 10A.

    a u mnie w domu oswietlenie jest na 6A, gniazda na 10A i mam jeden jedyny
    obwód gniazdek 1-f który wymagał 16A.

    > To że 2,5mm2 wystarcza na chwilę obecną nie znaczy, że za 10 lat nie
    > pojawią się na rynku mocniejsze kuchenki. Różnica w cenie kabla na tych
    > kilku metrach to grosze.

    jesli juz to pojawią sie sprawniejsze które bedą wymagały mniejszego prądu.
    Aleś sie uparł :-)

    b.

  • 22. Data: 2012-07-12 15:33:13
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > a u mnie w domu oswietlenie jest na 6A

    To bardzo dobrze!

    >, gniazda na 10A
    > i mam jeden jedyny obwód gniazdek 1-f który wymagał 16A.

    Jeden obwód to jest potrzebny na czajnik. A co z innymi urządzeniami?
    Masz każde gniazdko w kuchni na osobnym obwodzie 10A?

    > jesli juz to pojawią sie sprawniejsze które bedą wymagały mniejszego
    > prądu.

    Historia pokazuje coś innego. Owszem są sprawniejsze ale i wymagania są
    większe stąd większa moc. Mój pierwszy czajnik miał 750W, później 1250, a
    obecny prawie 2 kW. Jak ten kiedyś padnie to na pewno kupię mocniejszy bo
    mogę. Bo nie musze się przejmować czy instalacja wytrzyma czy nie. Więc
    skoro mogę mieć wrzątek w 3 minuty zamiast 5 to chcę :-)

    > Aleś sie uparł :-)

    Ja uparł? Ja się po prostu zdziwiłem. Nic mi do tego co kto robi ze swoją
    kasą, ale nie rozumiem oszczędności kilku zł na czymś czego wymiana będzie
    droga i kłopotliwa.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 23. Data: 2012-07-12 15:35:33
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 12 lipca 2012 12:05:28 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
    > 3 fazy? To by było zabezpieczenie 16A na każdej fazie. Czyli niecałe 4kW na
    > fazę.,

    Błąd. Dla 12kW zabezpieczenie przedlicznikowe wstawia chyb a nawet 25A.

    > Spróbujmy:
    > - F1: kuchenka + mikrofalówka
    > - F2: kuchenka + zmywarka
    > - F3: piekarnik + czajnik
    >
    > A gdzie światło, komputer, telewizor, mikser, ekspres do kawy, żelazko,
    > pralka itd?
    >
    > Zależnie od tego gdzie je podłączysz, to albo nie można jednocześnie używać
    > piekarnika, czajnika i pralki, kuchenki, mikrofalówki i pralki, albo jakiejś
    > innej kombinacji.

    Praktyka przeczy temu co piszesz bo przyjełes błedne założenia

    > Na jednej fazie byłoby to możliwe, ale dyskusja jest o instalacji 3f.

    Dokłądnie. Moc zamówiona 12kW zabezpieczenia przedlicznikowe 3*25A jesli dobrze
    pamietam

    > dla mnei to absurdalne.

    Dla mnie tez. Ale to teoria. W preaktyce tak kombinowac nie trzeba

    > &gt; w kuchni, jest zmywarka, piekarnik miukrofala tostery i inne pierdoły i
    > &gt; jeszcze nic nigdy
    > &gt; nie wywaliło.
    >
    > A kuchenka?

    Kuchenka gazowa u mnie.

    > 16 A to jest akurat na dwa urządzenia na raz czyli właśnie np. piekarnik i
    > zmywarka, ale już włączenie czajnika w tym samym czasie wywala bezpiecznik.

    Nie wywala. Wioelokrotnie razem, grzał piekarnik, toster, mikrofala i zmywarka. I nie
    wywaliło.

  • 24. Data: 2012-07-12 17:00:49
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Jeden obwód to jest potrzebny na czajnik. A co z innymi urządzeniami?
    > Masz każde gniazdko w kuchni na osobnym obwodzie 10A?

    obwód kuchni i jednego przyległego pokoju to jest własnie ten 16A. Też długo
    był 10A ale po wprowadzeniu mikrofalówki musiałem zwiekszyc zabezpieczenie.

    > Ja uparł? Ja się po prostu zdziwiłem. Nic mi do tego co kto robi ze swoją
    > kasą, ale nie rozumiem oszczędności kilku zł na czymś czego wymiana będzie
    > droga i kłopotliwa.

    no toteż ci tłumaczymy i pokazujem na przykładach ze juz to co jest jest
    przeważnie przewymiarowane i nie ma co przesadzac z przekrojami -tu nie
    chodzi to te kilka złotych a o zdrowy rozsądek :)
    Co do wizji na przyszłość: dzisiaj gdybym mial o te kilka złotych za dużo to
    pociągnąłbym dwa równoległe systemy - jeden zasilany normalnie a drugi z
    UPSem. Czyli dwa gniazdka obok siebie a kompa itp bym wpinał do tego
    lepszego.

    b.

  • 25. Data: 2012-07-12 17:47:39
    Od: "Ojcow" <w...@t...pl>

    ps.com...
    W dniu środa, 11 lipca 2012 16:32:32 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

    > Tym przecież przyłącze do domu można zrobić i w większości przypadków
    > wystarczy;)

    Nie można :) Nie tylko przyłącza ale i WLZty nie można.

  • 26. Data: 2012-07-12 21:41:15
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

> [...]
    > Różnicówka i zabezpieczenie do gniazda siłowego w garażu jest osobne,
    > oświetlenie garazu z ogólnego oświetlenia parteru domu, na wypadek gdyby
    > coś mi walnęło w garażu to mam nadal światło albo nie robię niespodzianek
    > osobom w domu. Napęd bramy garażowej zasilany także osobno z obwodu z
    > napędem bramy wjazdowej.
    > W kuchni za meblami tuż za płytą grzewczą i piekarnikiem umieściłem dużą
    > puszkę 100x100mm i do niej także dociągnąłem 4x4mm2.
    > W puszcze zakończony jest dużą kostką do której wkręciłem dwa przewodem

    Tyle, ze jest to niezgodne z Prawem Budowlanym oraz obowiązującymi normami.

  • 27. Data: 2012-07-12 21:46:27
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    > Ja tam mam całą instalację w domu w peszlach. Pół godzinki i mam nówkę
    > Zuleitung do kuchenki jaki chcę.

    Kolejny naiwny :)

  • 28. Data: 2012-07-12 22:06:36
    Od: "Ojcow" <w...@t...pl>

    Użytkownik "William Bonawentura" <w...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:jtkb7v$mro$1@usenet.news.interia.pl...

    > To dość częste nieporozumienie. Do domowej kuchni elektrycznej (bez
    > piekarnika) potrzebny jest przewód 5 żyłowy. Wbrew powszechnym opiniom nie
    > jest to bowiem urządzenie "na siłę" (trójfazowe), tylko jednofazowe
    > podzielone na dwie sekcje. Czyli ma cztery zaciski prądowe - L1 i N1 do
    > zasilania lewego bloku, L2 i N2 do prawego oraz piąty ochronny. Jest
    > bardzo złą praktyką mostkowanie N1 i N2 przy kuchence. Musi być ona od tej
    > pory zasilana z trójfazowej różnicówki a powinna być z dwóch jednofazowych
    > (dlatego rozdzielone przewody N).

    Proszę poczytać o :
    1) ochronie przeciwporażeniowej
    2) kolorach przewodów dla przewodu neutralnego
    3) zasilaniu płyt indukcyjnych
    4) instalacji elektrycznej w kuchni

  • 29. Data: 2012-07-12 22:13:29
    Od: "Ojcow" <w...@t...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4ffdd04b$0$1304$65785112@news.neostrada.pl...

    > A przekrój? Jeśli nie ma dodatkowych obostrzeń (przewód biegnący po
    > konstrukcji drewnianej, przewód w strefie podwyższonych temperatur) to
    > możesz spokojnie przyjąć obciążalność 10A/mm^2.

    Czyli YDYp 3x2,5mm^2 ułożony pod tynkiem powinien przy długotrwałym
    obciążeniu 25A nie przegrzać izolacji ?

  • 30. Data: 2012-07-12 22:30:38
    Od: "Ojcow" <w...@t...pl>

> [...]
    > puszkę 100x100mm i do niej także dociągnąłem 4x4mm2.
    > W puszcze zakończony jest dużą kostką do której wkręciłem dwa przewodem

    Zastanawiałem się kiedyś nad podobnym rozwiązaniem dla kuchni. Tyle, że nie
    4mm^2 a 6 i osobna mała rozdzielnica z IP55. Porzuciłem to i nigdy nie
    zrobiłem takiej kuchni. Osobiście uważam, że lepiej jest dać osobne obwody o
    przekrojach nie większych niż 2,5mm^2 bo nie ma potrzeby. W ogóle nie ma
    sensu stosowanie w mieszkaniówce dla 230/400V w obwodach przewodu grubszego
    niż 2,5mm^2.