  • 1. Data: 2012-07-10 19:24:53
    Temat: projekt wentylacji mechanicznej do krytyki
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Witam,

    proszę o ocenę tego projektu.

    http://img836.imageshack.us/img836/2585/tymekparterw
    entylacja10.jpg
    http://img801.imageshack.us/img801/3420/tymekpoddasz
    ewentylacja.jpg

    Nawiewy chcę dać w salonie dwa i w sypialniach po jednym (w sumie 6 sztuk).
    Wywiewy będą w kuchni, w łazienkach i w holu na parterze i na poddaszu (w
    sumie 5 sztuk).
    Rekuperator umieszczę w pomieszczeniu gospodarczym. Wyrzutni w ścianie nie
    będę robił, tylko podłączę się pod istniejący kanał wentylacji
    grawitacyjnej. Czerpnia będzie normalnie w ścianie gdzieś w pobliżu
    rekuperatora.

    Od rekuperatora wyjdą rury 160mm i pójdę nimi na poddasze (przebicie przez
    strop) a do anemostatów pociągnę rury 125mm.

    Rekuperator 300m3/h powinien wystarczyć. Kubatura netto wynosi ok. 550m3, w
    domu będzie mieszkało 5 osób.

    Rury chcę dać sztywne spiro, ocieplone 2cm warstwą wełny. Takie
    rozmieszczenie rur jak na rysunkach powoduje, że zostaną one prawie
    całkowicie niewidoczne (skryją się w większości za przedścianką kolankową, w
    skosach dachu i nad sufitem poddasza. Dojście do anemostatów wywiewnych w
    łazience i holu parteru zrealizuję poprzez puszczenie kanału płaskiego,
    który skryje się w wylewce poddasza. Pozostałe anemostaty parteru będą
    zrealizowane poprzez przekucie przez strop i połączenie z rurą idącą po
    podłodze poddasza.

    Co sądzicie o takim projekcie? Co poprawić?

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2012-07-10 20:11:37
    Temat: Re: projekt wentylacji mechanicznej do krytyki
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    wiadomości news:jthoh5$9rn$1@usenet.news.interia.pl...
    > Witam,

> [...]

    1. Parter sypialnia - 40m3/h
    2. Parter salon - 50m3/h
    3. Parter salon - 50m3/h
    4. Poddasze sypialnia 11,0m2 - 40m3/h
    5. Poddasze sypialnia 13,9m2 - 50m3/h
    6. Poddasze sypialnia 15,3m2 - 60m3/h
    Razem 290m3/h

    Wywiew:
    1. Parter kuchnia - 70m3/h
    2. Parter łazienka - 40m3/h
    3. Parter hol - 70m3/h
    4. Poddasze łazienka - 60m3/h
    5. Poddasze hol - 50m3/h
    Razem 290m3/h

    Na końcówkach anemostatów prędkości mam między 0,9 a 1,6m/s. W żadnym
    miejscu nie przekraczam 5m/s, zaś prędkość maksymalna wynosi 4m/s (dla
    przepływu 290m3/h w rurze fi160). Na większości odcinków prędkość jest
    niższa niż 2m/s. Oczywiście to wszystko w przypadku maksymalnego biegu, bo
    na pierwszym biegu (zakładam ok. 100m3/h) prędkości będą 3-krotnie niższe.

    Czy mam zbyt grube rury?

    Co jeszcze policzyć? Spadki ciśnień?

  • 3. Data: 2012-07-10 23:13:07
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >Czy mam zbyt grube rury?

    Hmm ...

    Mnie zastanawia jedno. Jak chcesz uzyskać w każdym pokoju inną wymianę
    powietrza ?
    Widzę że masz wymianę od 40 do 60m3/h ...
    I to samo dotyczy wywiewów ...

    Anemostatem wątpie że wyregulujesz bo tak naprawdę anemostaty są regulowalne
    przy dużo wyższym przepływie powietrza ....
    Dodatkowo regulując jeden wpływasz na przepływ w pozostałych ...

    W przypadku rury fi125 i przepływu 40m3/h prędkość przepływu powietrza
    wynosi około 0,9 m/s ...

    Według mnie stanowczo za duże rury ...
    U mnie jest mniej anemostatów (5 nawiewnych) i 3 wywiewne i mam rury fi80 i
    fi100.
    U Ciebie musiałby by być rury fi63 ....

  • 4. Data: 2012-07-11 08:27:50
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > regulowalne przy dużo wyższym przepływie powietrza ....
    > Dodatkowo regulując jeden wpływasz na przepływ w pozostałych ...

    Chcę zastosować przepustnice przy anemostatach i nimi wyregulować przepływ.

    > W przypadku rury fi125 i przepływu 40m3/h prędkość przepływu powietrza
    > wynosi około 0,9 m/s ...

    Zgadza się.

    > Według mnie stanowczo za duże rury ...
    > U mnie jest mniej anemostatów (5 nawiewnych) i 3 wywiewne i mam rury fi80
    > i fi100.
    > U Ciebie musiałby by być rury fi63 ....

    Anemostatów mam nieco więcej niż Ty, więc moje rury nie mogą być cieńsze niż
    Twoje. Może powinienem dać fi100 lub nawet fi80.

    Zastanawiam się czy jednak nie zrobić według koncepcji Brzęczkowskiego czyli
    zamiast głównej magistrali i trójników dać puszki rozgałęźne.

  • 5. Data: 2012-07-11 09:44:34
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >Zastanawiam się czy jednak nie zrobić według koncepcji Brzęczkowskiego
    >czyli zamiast głównej magistrali i trójników dać puszki rozgałęźne.

    Nie wiem.

    Nie mam pojęcia które założenia są prawidłowe , ale chyba najważniejsze jest
    aby efekt końcowy było prawidłowy , czyli instalacja niesłyszalna ...

    W przypadku instalacji z sztywnymi rurami , trójnikami idzie według mnie
    mniej materiału , lepiej jest to ułożyć i chyba nawet łatwiej ..
    Po prostu idzie gruba rura , co jakiś czas trójnik i od trójnika do
    anemostatu. Nie trzeba robić "pająka" . Przy centrali każdy anemostat jest
    połączony właśnie do centrali.

    U mnie największy nawiew mam w salonie (2 anemostaty).

    Z tego co wyczytałem to tylko w Polsce wykonuje się WM na sztywnych rurach.
    Zapewne wpływ na to ma że w PL mamy wielu producentów sztywnych rur a chyba
    nie ma żadnego producenta kanałów miękkich (typu Sonoduct). Więc producenci
    gdzieś muszą "wypchnąć" swoje towary.

    A sprzedawcą to jest na rękę.
    Jak klient widzi że u kogoś robią instalację tydzień/dwa i coś tam piłują ,
    szlifują , spawają i że to aż tyle roboty , to wtedy klient posłusznie płaci
    za Wm z rekuperatorem nawet 20tys ...

    Jakby ta sama instalcja na kanałach miekkich została wykonana w jeden/dwa
    dni to klient miały opory aby zapłacić z montaż powiedzmy 8tys zł ;)

  • 6. Data: 2012-07-11 10:41:55
    Od: enemyunknown <r...@g...com>

    On 11 Lip, 09:44, "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Jakby ta sama instalcja na kanałach miekkich została wykonana w jeden/dwa
    > dni to klient miały opory aby zapłacić z montaż powiedzmy 8tys zł ;)

    To masz rację - na rurach sztywnych robi się znacznie dłużej. Główna
    ( czy jedyna ?) zaleta tych rur to trwałość.

  • 7. Data: 2012-07-11 10:57:48
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > proszę o ocenę tego projektu.

    > http://img836.imageshack.us/img836/2585/tymekparterw
    entylacja10.jpg
    > http://img801.imageshack.us/img801/3420/tymekpoddasz
    ewentylacja.jpg

    Ogólnie ok, ale na piętrze w sypialniach nawiewy odsunąłbym od drzwi - tak
    aby uniknąć sytuacji że świeże powietrze od razu pod drzwiami trafia do
    wywiewów.

    [ciach]

    > Rekuperator 300m3/h powinien wystarczyć. Kubatura netto wynosi ok. 550m3,
    > w domu będzie mieszkało 5 osób.

    Wymiany powietrza liczy się na osoby a nie na kubaturę. Ja wiem, że
    projektanci liczą według kubatury bo tak im wygodniej, ale to jest bzdura.
    Wystarczy pomyśleć co by było w windzie gdyby ją wentylować według kubatury
    albo drugi przypadek - salon 100m2, 4m wysokości, w którym na co dzień
    przebywa jedna osoba.

    [ciach]

    Reszta IMO ok. A co do przekrojów rur to bardzo dobrze, że chcesz dać
    szersze. Ja moją instalację mam policzoną na 1,5 m / s, gdy w domu przebywa
    5 osób. Dzięki temu gdy będą goście przełączę na wyższy bieg i ciągle będzie
    cicho bo nie przekroczę 5m / s.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 8. Data: 2012-07-11 11:00:22
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >To masz rację - na rurach sztywnych robi się znacznie dłużej. Główna
    >( czy jedyna ?) zaleta tych rur to trwałość.

    A robił ktoś badania jak z trwałoscią ? Czy są odporne w 100% na rdzę ?
    Bo rozumiem że są ze stali nierdzewnej ;)

    Tak naprawdę nie rozumiem tego zagadnienia. Rury są normalnie schowane w
    domu , zabudowane. Mają wiec idealne warunki. Nie działają na nie żadne siły
    , żadne zmienne warunki atmosferyczne i itd.

    Co ma się takiej rurze stać ?

    Nie wpadajmy w paranoję. Rury miękkie stosuje się od dziesiątek lat. Są to
    naprawdę trwałe rury. Oczywiście trzeba bardziej uważać , ale dobrej jakości
    rury miękkie są naprawdę wytrzymałe (są wzmocnione metalowym drutem).

    Chodzi o czyszczenie ?
    Też nie problem. Za nieduże pieniądze rury miękkie też można wyczyścić.

    Ja raczej uważam ze po prostu sprzedawcy boją się straty dużej kasy , a
    dokładnie zysków ..

  • 9. Data: 2012-07-11 11:27:47
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" napisał w wiadomości grup

    > Ja raczej uważam ze po prostu sprzedawcy boją się straty dużej kasy , a
    > dokładnie zysków ..

    Podstawowa różnica między rurami flex a spiro to opory przepływu! W małym
    domu przy krótkich odległościach to mały problem, ale przy sporych odcinkach
    prostych robią się różnice. Większy opór -> większy wymagany spręż ->
    większa moc wentylatora -> większa głośność i pobór prądu.

    Statystyczny Kowalski nie rozumie co to opór przepływu i jak to wpływa na
    prędkość i wymagany spręż więc marketingowcy wymyślają inne argumenty jak
    np. łatwość czyszczenia - higieniczność zawsze się dobrze sprzedaje, a
    fizyka nie :-)

    Bardzo często spotykam instalacje łączone. Przy rekuperatorze i przy
    anemostatach rury flex a odcinki proste robione na rurach spiro. Pierwszy
    odcineg flex tłumi drgania, a ostatni przy nawiewniku tłumi hałas.

    Nie wiem, czy zrobienie całości z rur flex nie dałoby w efekcie cichszej
    instalacji mimo głośniejszego wentylatora. O ile mogę łatwo policzyć opory i
    wymagany spręż i dobrać wentylator, a mając jego kartę katalogową znam
    głośność o tyle nie mam danych odnośnie tłumienia dźwięków w rurach flex.

    Ps. Jeśli już jesteśmy przy hałasie. Dawno nie widziałem na grupie by ktoś
    polecał skrzynki rozprężne a ich stosowanie bardzo pomaga tłumić hałas
    wentylatora przenoszący się kanałami nawiewnymi. No i można zastosować wtedy
    jakieś ozdobne kratki a nie zwykłe anemostaty.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 10. Data: 2012-07-11 11:30:22
    Od: "Koteczek" <n...@s...org>

    brunet.wp wrote:
    > Witam,
    >
    > proszę o ocenę tego projektu.

    nie znam sie ale odnoge wywiena dalbym tez w wiatrolapie tak by ogarnac szafke
    na buty, okolice gdzie te buty sie skladuje. Zawsze beda capic... moze
    swietlowka UV jeszcze w srodku :)

    W kazdym domu w jakim bym nie byl capilo w wiatrolapie, pomysl bo reku ma
    podnosic komfort zycia ;)