  • 11. Data: 2012-07-11 12:37:55
    Temat: Re: projekt wentylacji mechanicznej do krytyki
    Od: enemyunknown <r...@g...com>

    On 11 Lip, 11:27, "Ergie" <e...@s...pl> wrote:
    > Ps. Jeśli już jesteśmy przy hałasie. Dawno nie widziałem na grupie by ktoś
    > polecał skrzynki rozprężne a ich stosowanie bardzo pomaga tłumić hałas
    > wentylatora przenoszący się kanałami nawiewnymi. No i można zastosować wtedy
    > jakieś ozdobne kratki a nie zwykłe anemostaty.

    Ja mam skrzynki rozprężne przy wszystkich nawiewach (i do wywiewu w
    kuchnii). Do skrzynek są kwadratowe anemostaty.
    Te okrągłe anemostaty mam tylko w łazienkach i garderobach ;P
    Niestety jeszcze nie wiem jak z hałasem, bo całość czeka na
    skończenie.

  • 12. Data: 2012-07-11 12:40:33
    Od: "Boban" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Koteczek <n...@s...org> napisał(a):

    > W kazdym domu w jakim bym nie byl capilo w wiatrolapie, pomysl bo reku ma
    > podnosic komfort zycia ;)

    Szczera prawda. Ja w tym roku wstawiam kratkę nawiewną w ścianie schowka na
    buty.

  • 13. Data: 2012-07-11 12:56:39
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >Podstawowa różnica między rurami flex a spiro to opory przepływu! W małym
    >domu przy krótkich odległościach to mały problem, ale przy sporych
    >odcinkach prostych robią się różnice. Większy opór -> większy wymagany
    >spręż -> większa moc wentylatora -> większa głośność i pobór prądu.

    A jak powiem tak.

    Inne wymagania i budowę będzie miała WM w dużej firmie gdzie mamy tysiące m2
    i gdzie poziom hałasu ma znaczenie drugorzędne a zupełnie inne wymagania
    będą w domu mieszkalnym 100-300m2 ...

    W domu mieszkalnym to co piszesz nie ma dużego znaczenia. Dużo central (np.
    Daytona) ma sprężanie 550Pa i opory jakie są w instalacji domowej to dla
    niej żaden problem.
    No chyba że mamy jakąś beznadziejną centralę z symbolicznym sprężaniem ...

    >Statystyczny Kowalski nie rozumie co to opór przepływu i jak to wpływa na
    >prędkość i wymagany spręż więc marketingowcy wymyślają inne argumenty jak
    >np. łatwość czyszczenia - higieniczność zawsze się dobrze sprzedaje, a
    >fizyka nie :-)

    I statystyczny Kowalski jest głównym "celem" marketingowców. Oni wiedzą
    gdzie uderzyć i w co i co sie sprzedaje.
    CI co mają wiedzę i się zbytnio interesują są niepożądanymi klientami ...

    >Bardzo często spotykam instalacje łączone. Przy rekuperatorze i przy
    >anemostatach rury flex a odcinki proste robione na rurach spiro. Pierwszy
    >odcineg flex tłumi drgania, a ostatni przy nawiewniku tłumi hałas.

    Czyli wynika z tego że rury sztywne niezbyt się nadają do WM jeśli od razu
    przy projektowaniu trzeba myśleć o wyciszeniu instalacji (np. tłumiki).
    Tutaj tłumikiem jest rura flex ...

    >Nie wiem, czy zrobienie całości z rur flex nie dałoby w efekcie cichszej
    >instalacji mimo głośniejszego wentylatora. O ile mogę łatwo policzyć opory
    >i wymagany spręż i dobrać wentylator, a mając jego kartę katalogową znam
    >głośność o tyle nie mam danych odnośnie tłumienia dźwięków w rurach flex.

    Z tego co się dowiedziałem to tłumienie hałasu w rurach flex typu Sonoduct
    jest kilkadziesiąt razy większe niż na rurach sztywnych.
    Wynika to z budowy jaką ma rura (dziurki które działają jak tłiumik)

> [...]
    >wentylatora przenoszący się kanałami nawiewnymi. No i można zastosować
    >wtedy jakieś ozdobne kratki a nie zwykłe anemostaty.

    Moja instalacja jest na skrzynkach rozprężnych :)

    Dlaczego nie robią? Nie wiem ...
    Są przecież też skrzynki rozdzielcze na kanały fi63 , rura karbowana która
    jest bardzo wytrzymała (można ją zalewać w betonie) i itd ...

    Ja sądzę że chodzi o to że producentów rur sztywnych mamy sporo w PL i
    gdzieś te rury trzeba sprzedać. Dodatkowo przy takich rurach sprzedawca może
    sobie spokojnie jeszcze zarobić na ich sprzedaży.
    Ja myślę że chodzi tylko i wyłącznie o zysk. Na kanałach stałych i na
    obróbce można wiecej zarobić niż na instalacji na rurach typu Sonoduct i
    skrzynkach rozprężnych.

  • 14. Data: 2012-07-11 12:59:39
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > Ogólnie ok, ale na piętrze w sypialniach nawiewy odsunąłbym od drzwi - tak
    > aby uniknąć sytuacji że świeże powietrze od razu pod drzwiami trafia do
    > wywiewów.

    Odsunę.

    > Wymiany powietrza liczy się na osoby a nie na kubaturę. Ja wiem, że
    > projektanci liczą według kubatury bo tak im wygodniej, ale to jest bzdura.
    > Wystarczy pomyśleć co by było w windzie gdyby ją wentylować według
    > kubatury albo drugi przypadek - salon 100m2, 4m wysokości, w którym na co
    > dzień przebywa jedna osoba.

    Sądzę, że w większości czasu (a szczególnie w nocy) rekuperator będzie
    pracował na 100-150m3/h, nie więcej. Tak więc 300m3/h wydaje się być
    prawidłowe.

    > Reszta IMO ok. A co do przekrojów rur to bardzo dobrze, że chcesz dać
    > szersze. Ja moją instalację mam policzoną na 1,5 m / s, gdy w domu
    > przebywa 5 osób. Dzięki temu gdy będą goście przełączę na wyższy bieg i
    > ciągle będzie cicho bo nie przekroczę 5m / s.

    Są teorie, że jeśli prędkość jest zbyt niska (poniżej 2m/s) to też niedobrze
    i może to powodować hałas...

    Masz instalację na rurach sztywnych czy elastycznych? Jakich dokładnie? Masz
    magistralę z trójnikami (z przepustnicami przy anemostatach do sterowania
    przepływem) czy też skrzynkę rozdzielczą i osobne rury do każdego
    anemostatu?

  • 15. Data: 2012-07-11 13:32:45
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Są teorie, że jeśli prędkość jest zbyt niska (poniżej 2m/s) to też
    > niedobrze i może to powodować hałas...

    Pomiary przeprowadzane na wydz. Inżynierii Środowiska i Energetyki
    Politechniki Śląskiej tego nie potwierdzają - tym gorzej dla pomiarów :-)
    To prawda, że małym przepływem trudniej sterować, ale to że miałby powodować
    hałas to bzdura.

    > Masz instalację na rurach sztywnych czy elastycznych?

    Jeszcze nie skończona, ale będzie mieszana. Prawie wszędzie flex, ale w
    kilku miejscach wygodniej jest dać kawałek spiro więc tak zrobię.

    > Jakich dokładnie?

    Nie pamiętam. Miały już fabryczną warstwę ocieplenia. Ja je dodatkowo
    otaczam wełną.

    > Masz magistralę z trójnikami (z przepustnicami przy anemostatach do
    > sterowania przepływem) czy też skrzynkę rozdzielczą i osobne rury do
    > każdego anemostatu?

    Różnie, ale przepustnice przewiduję tylko do odcięcia/zmniejszenia
    wentylacji w pomieszczeniu okresowo nieużywanych.

    Do salonu mam rurę poprowadzoną pod sufitem w takim obniżeniu sufitu i
    skrzynki rozprężne i kratki.
    Do sypialni i pokoi dziecięcych mam osobne długie rury (aby rozmowy się nie
    przenosiły) jeszcze nie podłączone. Albo je podłączę do rozdzielacza albo na
    kilku trójnikach tego jeszcze nie wiem.

    Wywiewy mam też na razie przygotowane osobno i gdzieś je połączę razem albo
    trójnikami albo rozdzielaczem.

    Magistrala jest trudna do wyregulowania i potencjalnie może przenosić
    dźwięki między pokojami. IMO lepiej zrobić jak najdłuższe indywidulane
    odcinki, a to czy później będą połączone trójnikami czy skrzynką jest już
    drugorzędne.

    Trójniki mają tę zaletę, że łatwo jest stopniować. Np. fi 200 z reku
    dzielisz na dwie 160 dla dwóch kondygnacji i np. na parterze masz 125 do
    salonu i 100 do sypialni, a na piętrze 3 x 100 dla trzech pokoi dziecięcych.

    Widziałem rozdzielacze o różnych króćcach (np. 1x125 i 2x100) ale nie wiem,
    czy to się sprawdza.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 16. Data: 2012-07-11 15:27:30
    Od: enemyunknown <r...@g...com>

    On 11 Lip, 12:56, "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> wrote:

> [...]
    > Ja myślę że chodzi tylko i wyłącznie o zysk. Na kanałach stałych i na
    > obróbce można wiecej zarobić niż na instalacji na rurach typu Sonoduct i

    Skrzynka rozprężna to nie to samo co skrzynka rozdzielcza.
    http://www.google.pl/search?hl=pl&source=hp&q=skrzyn
    ka+rozpr%C4%99%C5%BCna

  • 17. Data: 2012-07-12 10:10:31
    Od: "Koteczek" <n...@s...org>

    aha ile bedzie cie kosztowal caly system, pudlo rekperator i montaz (lub
    osobno) dziekuje.

  • 18. Data: 2012-07-12 10:19:39
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Koteczek" <n...@s...org> napisał w wiadomości
    > aha ile bedzie cie kosztowal caly system, pudlo rekperator i montaz (lub
    > osobno) dziekuje.

    Plan mam taki aby samodzielnie zrobić instalację. Jeśli chodzi o materiały,
    to chcę się zmieścić w 3kzł. Rekuperator będzie kupiony za kilka lat - nie
    wiem jaki. Koszt pewnie z 4-5kzł. Razem chcę się zmieścić w 8kzł. Firmy chcą
    15-20kzł za całość.

  • 19. Data: 2012-07-12 12:43:27
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 12.07.2012 brunet.wp <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT

> [...]
    > wiem jaki. Koszt pewnie z 4-5kzł. Razem chcę się zmieścić w 8kzł. Firmy chcą

    A czym chcesz wcześniej dmuchać? Patrzyłem na szybko na wentylatory
    kanałowe i wychodzą po tysiaku sztuka jakieś takie średnie, czyli mam dwa
    tysiące na tymczasowe rozwiązanie. Bez sensu, lepiej dorzucić drugie tyle,
    może trzecie i kupić rekuperator?
    --
    Samotnik

  • 20. Data: 2012-07-12 12:58:21
    Od: Damian G <d...@u...gmail.com>

    W dniu 10.07.2012 19:24, brunet.wp pisze:
    > Witam,
    >
    > proszę o ocenę tego projektu.
    >
    > http://img836.imageshack.us/img836/2585/tymekparterw
    entylacja10.jpg
    > http://img801.imageshack.us/img801/3420/tymekpoddasz
    ewentylacja.jpg

    Parter:
    * Brak wyciągu w wiatrołapie (buty, mokre kurtki!) - dodać, albo
    przesunąć z holu.
    * Brak wentylacji spiżarni!?
    * W łazience dać wyciąg nie nad prysznicem tylko w drugim rogu.
    * Co z wentylacją garażu i pom. gosp. - grawitacyjna?

    Poddasze:
    * Brak wyciągu w garderobie! Dodać (zrównoważony z tym w sypialni).
    Wtedy w sypialni mogą być drzwi pełne bez szczelin/otworów wentylacyjnych.
    * Wyciąg w łazience dałbym nie nad prysznicem lecz po przekątnej przy oknie.
    * W sypialniach nawiewy nie centralnie ale najdalej od od drzwi i blisko
    okien szczytowych, ale nie w pobliżu łóżek.
    * Zastanowiłbym się nad wyciągiem w holu - czy jest potrzebny, ew. by
    był wyraźnie mniejszy niż w łazience.

    Zasada jest prosta: albo w pomieszczeniu jest nawiew, albo wywiew, albo
    jest przechodnie między pomieszczeniami z nawiewem i wywiewem.
    U ciebie garderoba, spiżarnia i wiatrołap nie spełniają tego warunku.
    --
    Damian