  • 11. Data: 2012-01-17 22:17:58
    Temat: Re: junkers na ściance działowej z dziurawek na sztorc
    Od: froff <f...@i...pl>

    On 17.01.2012 23:04, WS wrote:

    > jesli nawet uda sie podpiac tak, zeby bral powietrze do spalania z
    > zewnatrz/z pomieszczenia, a spaliny beda podpiete do wspolnego komina
    > (dawniej takie tylko byly w wiezowcach) to nie przejdzie... a
    > wentylator ma duza szanse wtloczyc troche tych spalin sasiadowi!
    >
    > WS

    A czy nie jest tak, że on tłoczy dokładnie tyle powietrza ile jest mu potrzebne do
    spalania,
    tzn. tyle samo ile leciałoby przez piec bez wentylatora i zamkniętej komory?
    Wentylator jak myśląłem pozwala na wymuszenie zassania powietrza do piecyka (a co za
    tym
    idzie i do pomieszczenia) jeżeli jest go za mało do normalnej pracy.
    Czy się mylę?

  • 12. Data: 2012-01-17 22:29:13
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 17 Sty, 23:17, froff <f...@i...pl> wrote:

    > A czy nie jest tak, że on tłoczy dokładnie tyle powietrza ile jest mu potrzebne do
    spalania,
    > tzn. tyle samo ile leciałoby przez piec bez wentylatora i zamkniętej komory?

    Tloczy ile potrzebuje, ale przy wentylacji i kominach dzialajacych
    grawitacyjnie roznie bywa... dlatego jest zakaz stosowania
    wentylatorow itp...

    np. moj sasiad w takim bloku wymienil okna na szczelne PCV + piecyk na
    Junkersa z czujnikiem zaniku ciagu - przy zamknietych oknach terma sie
    wylaczala po chwili... gdyby mial z zamknieta komora, to zapewne by
    sobie pociagnela powietrze, tylko ktoredy by wplywalo "swieze" do
    mieszkania? CHGW ;) ale jest spora szansa, ze przez kratke
    wentylacyjna w lazience... a tam skad? Z zezwnatrz albo od innego
    sasiada, ktoremu z kolei wejda spaliny przez podlaczenie termy do tego
    samego komina... loteria ;)

    WS

  • 13. Data: 2012-01-17 22:52:33
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "froff" <f...@i...pl> napisał w wiadomości
    > On 17.01.2012 00:59, Jackare wrote:

    > Ja to wszystko rozpatruję w kontekście wysokiego PRL-owskiego bloku, gdzie
    > jakiekolwiek budowanie
    > swoich kominów w ogóle nie wchodzi w grę :)
    ale to nie jest budowanie swoich kominów tylko montaż wkładu kominowego w
    istniejącym przewodzie kominowym. Robota mocno upierdliwa i potrafiąca
    zaskoczyć niejedną niespodzianką. W małej blokowej łazience wkład
    koncentryczny (rura w rurze) jest praktycznie jedynym możliwym typem wkładu
    umożliwiającym odprowadzenie spalin i pobieranie powietrza z zewnątrz przez
    piecyk turbo. Ale nawet możesz w ogóle nie dostać pozwolenia na taki wkład
    jeżeli okaże się że do jednego przewodu kominowego spalinowego jest
    podpiętych kilka łazienek a kiedyś coś takiego było dozwolone przez prawo i
    tak budowano.
    Przy piecyku turbo nie dostaniesz też pozowlenia na pobieranie powietrza z
    pomieszczenia w którym piecy pracuje ze względu na to że jest wyposażony w
    wentylator spalin i jego praca będzie miała wpływ na pracę przeowdów
    wentylacyjnych w budynku.

    Jest jeszcze możliwość zastosowania układu rozdzielczego: spaliny idą
    kominem a powietrze jest dostarczane z zewnątrz drugą rurą - trzeba ją jakoś
    przeprowadzić przez mieszkanie i wystawić na zewnątrz. NA przebicie ściany
    zewnętrznej (nośnej) bloku z wielkiej płyty raczej nie dostaniesz zgody
    (pomijacą już technicznie kwestę przebijania się przez zbrojoną ścianę), z
    klatki schodowej nie wolno doprowadzać powietrza do urzadzeń gazowych

    > A inna rzecz, to perspektywa wymiany tego junkersa na nowy - te z
    > zamkniętą komorą wydaja się bardzo fajne. Można je kupić już za 1800 a z
    > innych firm jeszcze taniej.
    no to z bazując na moim przykładzie z powiedzmy 6,5 tys zrobi się powiedzmy
    5,3 tys. Nadal nieźle jak za piecyk do łazienki.

    > Jeżeli jednak ze z tym wszystkim tyle papierkologii to muszę to przemyśleć
    > ponownie.
    > BTW: po cholerę tyle wymagań, żeby przewiesić piecyk na sąsiednią ścianę?
    > Skoro zrobi to osoba z uprawnieniami, to wszystkie dodatkowe wymagania są
    > dla mnie absurdalne.

    Niestety (albo raczej stety) takie mamy prawo budowlane i przepisy
    wykonawcze.Ominięcie przepisów niesie ze sobą (zwłaszcza w budynku
    wielorodzinnym) jedną bardzo poważną konsekwencję: jeżeli stałoby się jakieś
    nieszczęście z gazem lub czadem i ktoś poniósłby szkodę na życiu lub
    zdrowiu lub nawet mieniu wtedy zaczną się kontrole i dochodzenia. Z dużym
    prawdopodobieństwem winą zostaną obciązeni ci którzy dokonali jakichś
    samowolek bo tak będzie najłatwiej a osoby te nie będą miały żadnych podstaw
    do obrony. Następnym krokiem będą roszczenia cywilne właściciela budynku i
    poszkodowanych zarówno te bezpośrednie jak i te wnoszone przez ich
    ubezpieczycieli' które doprowadzą do mówiąc eufemistycznie "trwalej utraty
    płynności finansowej" przez osoby uznane winnymi spowodowania szkód. Nawet
    jeżeli sprawca sam miałby polisę OC to ona nie zadziała bo są wyłączenia
    odpowiedzialności z tytułu niespełniania wymagań prawnych lub złamania
    przepisów. Odpowiedzialność za szkody ponosi właściciel lokalu i jego
    obowiązkiem jest znać przepisy związane z posiadaniem takiego lokalu.

  • 14. Data: 2012-01-17 23:09:52
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 17 Sty, 23:52, "Jackare" <1...@t...com.pl> wrote:

    > Jest jeszcze możliwość zastosowania układu rozdzielczego: spaliny idą
    > kominem a powietrze jest dostarczane z zewnątrz drugą rurą - trzeba ją jakoś
    > przeprowadzić przez mieszkanie i wystawić na zewnątrz.

    Obawiam sie, ze nawet to nie przejdzie... takiej zmiany pod remont
    istniejacej instalacji sie nie podciagnie, a jako nowa to juz
    nielegalne (chyba, ze wszyscy podpieci do wspolnego komina zmienia
    kotly na takie z zamknieta komora...)

    Zreszta ma ta jakos sens... jesli ciag w kominie jest kieeeepski, to
    wtloczenie wentylatorem spalin moze spowodowac, ze nie pojda nad dach,
    tylko do najblizszego sasiada...

    WS

  • 15. Data: 2012-01-17 23:10:53
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

> [...]
    > piecyka (a co za tym
    > idzie i do pomieszczenia) jeżeli jest go za mało do normalnej pracy.

    Mylisz się. Wentylator usuwa spaliny z komory spalania. Powstałe w ten
    sposób podciśnienie w komorze powoduje zassanie powietrza niezbędnego do
    dalszego spalania gazu, także w przewodzie spalinowym takiego pieca masz
    nadciśnienie a w powietrznym podciśnienie.
    Przed załączeniem się palnika zawsze następuje przewietrzenie komory
    spalania, więc w momencie puszczenia ciepłej wody najpierw załącza się
    wentylator spalin na kilka sekund a potem dopiero załączany jest palnik.
    Teoretycznie możnaby zasysać powietrze z pomieszczenia w którym znajduje się
    taki piecyk, ale wtedy cała idea zamkniętej komory spalania (czyli
    odizolowanej od pomieszczenia) idzie w łeb a ponadto wymuszony obieg spalin
    mógłby zakłócać pracę wentylacji w budynku np odwracać ciąg w przewodzie
    wentylacyjnym w momencie załączenia piecyka. W praktyce więc nie dostaniesz
    zgody na zastosowanie takiego piecyka w ten sposób (z niepodłączonym
    przewodem powietrznym) zwłaszcza w budynku wielorodzinnym.

  • 16. Data: 2012-01-18 12:12:29
    Od: froff <f...@i...pl>

    On 17.01.2012 23:52, Jackare wrote:
> [...]

    Odpowiedzialność
    > za szkody ponosi właściciel lokalu i jego obowiązkiem jest znać przepisy związane z

    Ale ty piszesz o potencjalnych zagrożeniach prawno-finansowych w istniejącym systemie
    prawnym a ja
    podważam sens zapisów tego systemu. Oczywiście to są rozważania czysto akademickie.

    Jeżeli gaz przerabia (tzn. przestawia piecyk - nie mówię tu o ingerencji w
    wentylację, czy montaż
    nielegalnych piecyków) fachowiec z uprawnieniami to zakładamy, że robi to dobrze i
    poświadcza swoim
    podpisem prawidłowość wykonania prac. Absurdem są dla mnie wymagane mimo tego
    dodatkowe jednorazowe
    pozwolenia rozmaitych ciał. A jeżeli te rozmaite zgody są wymagane, to po kiego wała
    jakieś
    uprawnienia dla fachowców od gazu? Mogę sam to sobie zrobić a szanowni kontrolerzy
    orzekną, czy
    dobrze i dopuszczą do uruchomienia albo nie.

  • 17. Data: 2012-01-18 12:37:06
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "froff" napisał w wiadomości grup

    >uprawnienia dla fachowców od gazu? Mogę sam to sobie zrobić a szanowni
    >kontrolerzy orzekną, czy dobrze i dopuszczą do uruchomienia albo nie.

    Ale to właśnie ci fachowcy są tymi jak ich nazwałeś szanownymi kontrolerami.
    Możesz sobie zrobić sam ale fachowiec z uprawnienianmi musi podpisac co
    trzeba

  • 18. Data: 2012-01-18 13:43:16
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    > Ale to właśnie ci fachowcy są tymi jak ich nazwałeś szanownymi
    > kontrolerami.
    > Możesz sobie zrobić sam ale fachowiec z uprawnienianmi musi podpisac co
    > trzeba

    Zgodnie z prawem nie może. Nie wolno bez uprawnień wykonywać żadnych prac
    przy instalacji gazowej.
    --
    Jackare

  • 19. Data: 2012-01-18 14:16:45
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "Jackare" napisał w wiadomości grup

    >Zgodnie z prawem nie może. Nie wolno bez uprawnień wykonywać żadnych prac
    >przy instalacji gazowej.
    Rozumiem że wszyscy Twoi pracownicy maja stosowne uprawnienia a ci co nie
    mają to nawet nie dotykąja rur gazowych;))

  • 20. Data: 2012-01-18 18:40:04
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    > Rozumiem że wszyscy Twoi pracownicy maja stosowne uprawnienia a ci co nie
    > mają to nawet nie dotykąja rur gazowych;))

    abstrahując od pytania, odpowiedzialność za wszystko biorę tak czy siak ja i
    ja przeprowadzam fizycznie np wsyztskie próby szczelności.