  • 1. Data: 2020-05-11 19:00:36
    Temat: kompostownik podejście kolejne:)
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    kombinuję nad kompostownikiem. Można kupić gotowce z plastiku ale raz,
    ze plastik który skruszeje i będzie problemem a dwa myślę o jakichś 4-5
    metrach sześciennych pojemności...może więcej

    niby kompostownik powinien byc wentylowany...ale moze to olac i zrobic 3
    scianki z osb a czwarta z drzwiczkami? byloby szybciej i prosciej...
    tylko gdzie blad w moim pomysle?

  • 2. Data: 2020-05-11 19:17:04
    Temat: Re: kompostownik podejście kolejne:)
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sirapacz napisał:

    > niby kompostownik powinien byc wentylowany...ale moze to olac i zrobic
    > 3 scianki z osb a czwarta z drzwiczkami? byloby szybciej i prosciej...
    > tylko gdzie blad w moim pomysle?

    Płyty osb nie są zbyt odporne na olewanie, a ono jest ważne w procesie
    kompostowania.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2020-05-11 19:17:59
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Płyty osb nie są zbyt odporne na olewanie, a ono jest ważne w procesie
    > kompostowania.

    czyli sensowniej wrócić do punktu wejścia i użyć desek szalunkowych z
    przerwami?

  • 4. Data: 2020-05-11 19:35:00
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Może nawet nie szalunkowych, ale zwykłej nieheblowanej tarcicy.

    a impregnować to czymś albo malować czy na żywca?

  • 5. Data: 2020-05-11 19:35:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

  • 6. Data: 2020-05-11 19:48:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sirapacz napisał:

    > a impregnować to czymś albo malować czy na żywca?

    Byle nie jakimś trującym zajzajerem, jeśli kompost ma być potem
    użyty przy uprawie czegoś spożywczego. Dobre drewno powinno
    wytrzymać na żywca. Tak sobie teraz ponyślałem, że idealnym
    budulcem na taką konstrukcję byłaby tak zwana "papierówka".
    Drągale grubości ramienia, co to powstają przy przecince lasu.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2020-05-11 19:59:21
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > budulcem na taką konstrukcję byłaby tak zwana "papierówka".
    > Drągale grubości ramienia, co to powstają przy przecince lasu.

    mam takie coś (ale nie bele) - drewno ze 30 lat w suchym
    grube pnie pocięte na dechy 5-7cm grubości a szerokie na 30-40cm

    Mam nawet krajzegę ale obawiam się, że to za dużo dla mojego kręgosłupa.
    Dechę 2m może jeszcze dotacham... ale zrobienie z tego konstrukcji to
    jak postawienie domu:) nie za ciężki kaliber? :)

  • 8. Data: 2020-05-11 20:20:17
    Od: Kris <k...@g...com>

    >a dwa myślę o jakichś 4-5
    >metrach sześciennych >pojemności...może więcej
    8 drewnianych palet załatwi temat na kilka lat a 8 palet z tworzywa na lat
    kilkanaście.
    Ostatnio tego typu
    https://tiny.pl/7tcgt
    ilkanaście palet chciałem się pozbyć i musiałem zjechać z ceną poniżej 10 zł sztuka
    żeby ktoś to wziął. A na ogrodzenie kompostownika idealne kwestia tylko estetyki ale
    zawsze można jakimiś chwastami obsadzić

  • 9. Data: 2020-05-11 20:26:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sirapacz napisał:

    > mam takie coś (ale nie bele) - drewno ze 30 lat w suchym
    > grube pnie pocięte na dechy 5-7cm grubości a szerokie na 30-40cm

    Zacny materiał. Trochę szkoda na kompostownik.

    > Mam nawet krajzegę ale obawiam się, że to za dużo dla mojego kręgosłupa.
    > Dechę 2m może jeszcze dotacham... ale zrobienie z tego konstrukcji to
    > jak postawienie domu:) nie za ciężki kaliber? :)

    Ta papierówka lekka. Tylko trzeba znaleźć jakiegoś kieronika lasu, który
    to sprzeda. Potem już sama zabawa przy robieniu Biskupina w miniaturze.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2020-05-11 21:33:05
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 11.05.2020 o 19:00, sirapacz pisze:

> [...]
    > osb a czwarta z drzwiczkami? byloby szybciej i prosciej... tylko gdzie blad w moim

    Błąd taki, że kompostownik musi mieć formę pokracznej skrzyni.
    A nie musi. Ja w zacisznym miejscu ogrodu mam kompostownik
    zbudowany z... kompostu. Skoszoną trawę - bo to ona jest głównym
    budulcem (liście na jesieni idą do brązowego wora) - układam
    w czworobok, lekko zbieżny w górę. U dołu pryzmy po paru latach
    jest już czarnoziem. Można w ten sposób zbudować własną eko-piramidę,
    dając większą zbieżność bokom. Oczywiście do wyrzucania tam na ten
    przykład psich i temu podobnych gówien, taki kompostownik się nie
    nadaje.