  • 1. Data: 2009-03-27 20:21:19
    Temat: kradziez pradu - jakie ewent. zabezpieczenie instalacji ?
    Od: "bulka paryska" <z...@p...onet.pl>

    Witam
    widze, ze sporo tu specjalistow od elektrycznosci itp.,
    moze ktos doradzi, jak zabezpieczyc instalacje / puszki / itp
    przed podlaczaniem sie osob nieuprawnionych do poboru pradu ?
    Nasza wspolnota planuje remont instalacji w klatce schodowej,
    i chyba warto przy okazji przewidziec i zaplanowac takie
    zabezpieczenia (niestety sa bardzo konkretne powody ... :( )

    Wykonywac bedzie fachowiec z uprawnieniami, i cos juz
    wymyslil, ale moze zaproponujecie jakies oryginalne / skuteczne
    rozwiazania?
    z gory dziekuje, pozdrawiam

    bułka paryska

  • 2. Data: 2009-03-27 20:30:50
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "bulka paryska" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Wykonywac bedzie fachowiec z uprawnieniami, i cos juz
    > wymyslil, ale moze zaproponujecie jakies oryginalne / skuteczne

    Instalacja 24V na klatce schodowej

    Kris

  • 3. Data: 2009-03-27 20:37:54
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "bulka paryska" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Instalacja 24V na klatce schodowej
    >
    > --

    I w piwnicach tez
    ogolnie wszedzie gdzie sa tzw. czesci wspolne

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 4. Data: 2009-03-27 20:46:54
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Użytkownik "HANA" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > I w piwnicach tez
    > ogolnie wszedzie gdzie sa tzw. czesci wspolne

    Albo dioda prostownicza (oczywiście odpowiednia) włączona w szereg z obwodem
    klatki schodowej. Wada rozwiązania, to wyraźnie "drżące" i połowę słabsze
    światło żarówek, ale na złodziei prądu metoda jest o tyle dobra, że
    najprostsza do zastosowania i nie wymaga instalacji dużego transformatora
    oraz specjalnych , nie takich prostych do kupienia żarówek 24V, o rzeczach
    typu automat schodowy nie wspominając.
    Wadę zresztą też można ograniczyć stosując zamiast jednej diody, cały mostek
    prostowniczy, ale to jest możliwe tylko w sytuacji, jeśliobwód klatki
    schodowej jest na 100% wydzielony i jego przewód N się na pewno nigdzie nie
    łączy w jakikolwiek sposób z innymi obwodami (tak, wiem, nie powinien, ale
    zwłaszcza w starszych, dwuprzewodowych instalacjach nie takie cuda się
    zdarzają)

    J.

  • 5. Data: 2009-03-27 20:53:06
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

> [...]
    > transformatora

    > oraz specjalnych , nie takich prostych do kupienia żarówek 24V,

    Są w każdym prawie sklepie

    > typu automat schodowy nie wspominając.

    Kosztuje kilkanaście zł

    > Wadę zresztą też można ograniczyć stosując zamiast jednej diody, cały
    > mostek prostowniczy,

    I komplikując instalację strasznie;)))

    Kris

  • 6. Data: 2009-03-27 21:04:51
    Od: "bulka paryska" <z...@p...onet.pl>

    Dzieki wszystkim, a poniewaz ja ... ekhm, ekhm .. niewiele
    z waszych wypowiedzi rozumiem ;), to skopiuje wszystko
    i przedstawie na pismie elektrykowi.
    A instalacja faktycznie stara, pokrecona, swiatlo regularnie
    wysiada, i w ogole .. remont to pilna sprawa.

    Dzieki za te propozycje, moze beda dalsze ?
    pozdrawiam
    bulka paryska

  • 7. Data: 2009-03-27 21:08:04
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Zastosowanie 24V ma także inne zalety:
    1. Zniechęca do kradzieży żarówek - dość nagminne w blokowiskach, gdzie jest
    230V
    2. Żarówki 24V ze względu na nieco grubsze włókno są bardziej odporne na
    uszkodzenie na skutek częstego złączania i wyłączania oświetlenia.

  • 8. Data: 2009-03-28 07:53:04
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Użytkownik "bulka paryska" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    (ciap)
    > Dzieki za te propozycje, moze beda dalsze ?
    > pozdrawiam
    > bulka paryska

    http://www.politech.com.pl/dokumenty/op1x.pdf
    lub cos podobnego

    Włodek

  • 9. Data: 2009-03-28 08:18:19
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    > Są w każdym prawie sklepie

    Szczerze mówiąc widziałem jedynie raz, w jakiejś dużej hurtowni, ale być
    może nie rozglądam się za takimi.

    > Kosztuje kilkanaście zł

    I działa na 24V? Taki ze sklepu "za rogiem"?

    > I komplikując instalację strasznie;)))

    A niby jak? Odpinając L od bezpiecznika i N od listwy i dołączając do
    mostka? To jest ta komplikacja?

    J.

  • 10. Data: 2009-03-28 08:21:44
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    > 1. Zniechęca do kradzieży żarówek - dość nagminne w blokowiskach, gdzie
    > jest 230V

    Wiecznie ginące żarówki na klatce to był klimat mojego dzieciństwa
    przypadającego na okolice wojny Jaruzelskiej, wtedy żarówka to był skarb, w
    związku z czym do piwnicy się schodziło z własną, a jak się jej zapomniało
    zabrać, to po 5 minutach już nie było po co schodzić, a na klatce pamiętam
    jakieś straszliwe konstrukcje spawane z drutu, mające zabezpieczać żarówki
    przed kradzieżą. Ale to chyba przeszłość jest? Moi rodzice mieszkają cały
    czas tam, gdzie mieszkali, na klatce jest normalna instalacja i normalne
    żarówki i jakos już nie giną.

    J.