  • 1. Data: 2012-11-09 14:06:40
    Temat: moc kotła gazowego
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Witam,

    planuję kupno Junkersa Cerapur, ma dobre opinie i mój hydrualik też mi go
    zaproponował. Nie wiem jednak czy kupić kocioł o mocy 14kW czy 22kW. Ten
    pierwszy ma moc minimalną 3,3kW, a ten drugi 7,3kW.

    Z moich teoretycznych obliczeń wynika, że kocioł 14kW powinien spokojnie
    wystarczyć. Powierzchnia ogrzewana to ok. 130m2. Jeśli liczyć 80W/m2, to
    wychodzi 10,4kW. Ale 80W/m2 to raczej tylko w najtęższe mrozy...

    Dom przyzwoicie ocieplony (15cm dobrego styropianu na ścianach zewnętrznych,
    fachowo przyklejonego), 14cm styropianu na podłodze parteru, będzie 28cm
    wełny w skosach dachu i 30cm na suficie poddasza. Ogrzewanie podłogowe po
    całości.

    Wziąłbym ten słabszy kocioł, ale kusi mnie ten mocniejszy, ponieważ:
    1. Różnica w cenie jest niewielka, bo ok. 500zł.
    2. Mocniejszy kocioł spowoduje, że szybciej będzie się nagrzewała CWU
    (zasobnik będzie 120 lub 160l).
    3. Pewność, że nie zabraknie mocy w żadnym przypadku.

    Jak się zachowa kocioł, gdy zapotrzebowanie na moc będzie mniejsze niż moc
    minimalna kotła? Będzie taktował? Czy to jest niezdrowe dla kotła? Może
    nieekonomiczne? Będzie bardzo często zapotrzebowanie niższe niż ta moc
    minimalna 7,3kW, to pewne.
    Podobne pytanie, co będzie gdy kocioł będzie pracował z mocą bliską
    maksymalnej? Może lepiej aby pracował w zakresie mocy średnich, a raczej
    unikać pracy z mocą maksymalną?

    Pozdrawiam,
    BWP

  • 2. Data: 2012-11-09 14:45:01
    Temat: Re: moc kotła gazowego
    Od: scruffty <s...@i...pl>

    Dnia Fri, 9 Nov 2012 14:06:40 +0100, brunet.wp napisał(a):

    > unikać pracy z mocą maksymalną?

    Widzę mamy dość podobne domy i na mniej więcej tym samym etapie. Ja się
    właśnie nastawiam na ten kocioł, tylko od razu zakładam niższą moc. Dla
    kotła najlepiej jak pracuje z pełną mocą, im mniejszą ma na starcie tym
    lepiej, zwłaszcza przy kondensatach. A jak kiedyś będzie -20 to przez te 2
    tygodnie popalę w kominku jakby kocioł nie wyrabiał.

    scruffty

  • 3. Data: 2012-11-09 15:00:04
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    brunet.wp wrote:
> [...]
    > 1. Różnica w cenie jest niewielka, bo ok. 500zł.
    > 2. Mocniejszy kocioł spowoduje, że szybciej będzie się nagrzewała CWU

    weź mneijszy... zasobnik masz malutki to ci szybciutko zagrzeje nawet tymi
    14kW mocy. Zawsze możesz mocnei nagrzewa czasobnik jak masz większe
    potrzeby. Warto na wyjściu zamontować zawór termostatyczny, jak planujesz
    cyrkulację to podłżczenei z zaworem termo trzeb azrobić z głową.

  • 4. Data: 2012-11-09 15:08:41
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    scruffty wrote:

> [...]
    > starcie tym lepiej, zwłaszcza przy kondensatach. A jak kiedyś będzie
    > -20 to przez te 2 tygodnie popalę w kominku jakby kocioł nie wyrabiał.

    relanie współczesny dom to ma zapotrzebowanie w granicach nawet 50W/m2 albo
    i mniej...

    u mnie wychodzi ok 6.6kW przy 120m2 w tym wielki wysoki salon.

    Nie stwierdzono problemów z ogrzewaniem a mam pompę ciepła której moc w sam
    raz zaspokaja maksymalne zapotrzebowanie.

  • 5. Data: 2012-11-09 17:30:25
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > weź mneijszy... zasobnik masz malutki

    A jest w ogóle sens montowania większego? Hydraulik proponuje mi 120l, ja
    chcę 160l. Cały zbiornik nagrzeje się do temperatury docelowej w kilkanaście
    minut. Jeśli jest pobierana gorąca woda z zasobnika, to zbiornik jest
    uzupełniany zimną wodą, a jeśli temperatura spadnie o 5 stopni, to włącza
    się podgrzewanie wody w zbiorniku. Toż można kilka kranów z ciepłą wodą
    odkręcić i woda w zbiorniku powinna być ciągle gorąca. Mylę się?

  • 6. Data: 2012-11-09 18:36:03
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

    weź mniejszy

    b.

  • 7. Data: 2012-11-10 12:44:49
    Od: "Plumpi" <p...@p...pl>

    > scruffty wrote:

    > Nie stwierdzono problemów z ogrzewaniem a mam pompę ciepła której moc w
    > sam raz zaspokaja maksymalne zapotrzebowanie.

    Mógłbyś coś więcej napisać na temat tej pompy?

  • 8. Data: 2012-11-10 13:22:10
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Plumpi wrote:

    > Mógłbyś coś więcej napisać na temat tej pompy?

    Daikin Altherma...

    powietrze woda... (ale teraz jest sporo podobnych systemów)

    przy okazji pompa ma funkcję chłodzenia w lecie, z tej samej pompy mam
    zasilone klimakonwektory wodne które mi klimatyzują dom.

  • 9. Data: 2012-11-10 17:24:01
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    brunet.wp wrote:

> [...]
    > zbiorniku. Toż można kilka kranów z ciepłą wodą odkręcić i woda w
    > zbiorniku powinna być ciągle gorąca. Mylę się?

    oczywiście jeśli nie przewidujesz wanny oraz/lub deszczownicy.

    tylko umywalkę i jakiś natrysk z minimalnym strumieniem wody...

    no i jedna osoba...

    14kW w trybie przepływowym może ci nie wydolić z zapewnieniem ciągłego
    strumienia wody o temperaturze tych minimum 37 stopni.

    Dlatego jak masz sporą rodzinę i kilka odbiorów równoczesnych to trzeba
    pomyśleć o większym zasobniku

  • 10. Data: 2012-11-12 16:21:06
    Od: Marek <m...@g...pl>

    Mniejszy. Jestem z niego zadowolony.
    Zazwyczaj pracuje na mocy minimalnej. Tylko przy nagrzewaniu CWU
    rozpedza sie do prawie maxa.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z