  • 1. Data: 2011-07-19 15:12:40
    Temat: okno w bud. drewnianym
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    Dużo jest materiałów nt. osadzania okien w murach, nie mogę natomiast wiele
    znaleźć nt wymagań co do osadzania okien w budynkach drewnianych.
    Chciałbym umiescić 2 okna w poddaszu, obecnie nieocieplonym, którego
    konstrukcja jest zblizona do "kanadyjczyka", tj. sciana to płyta OSB
    przybita do rusztowania z kantówki, a z wierzchu oszalowana deskami. Scianę
    te w przyszłości zamierzam ocieplic, zapewne przybijając/przyklejając do
    owej płyty OSB styropian.
    Z grubsza osadzenie okien w tej ścianie wyobrażam sobie jako wycięcia
    odpowiedniego otworu w scianie, tj, w płycie OSB, oszalowaniu i części
    szkieletu, wykonanie z dość grubych desek (np 32 mm) sztywnej ramy o
    wymiarze wewnętrznym odpowiadającym zewnętrznemu wymiarowi futryny okna,
    połączonej ze wspomnianymi kantówkami szkieletowymi. Futrynę okna połaczyć
    możnaby wkrętami z tą ramą, a to połączenie uszczelnić obustronnie np.
    silikonem budowlanym. U góry i dołu umiesciłbym odpowiednią zewnętrzną
    obróbkę blacharską (okam i podokiennik). Po umieszczeniu okna otwór okienny
    odpowiednio należałoby obrobić np. katówką.
    Uwagi?

  • 2. Data: 2011-07-19 16:04:34
    Temat: Re: okno w bud. drewnianym
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > obróbkę blacharską (okam i podokiennik). Po umieszczeniu okna otwór okienny
    > odpowiednio należałoby obrobić np. katówką.

    otwór wykonaj o kilka cm większy z każdej strony niż okno i zamocuj
    takimi samymi blaszkami jak się mocuje do muru, blaszki czy też inne
    mocowanie dedykowane do konkretnego profilu, u mnie (Jezierski)
    wkładało się je i przekręcało o 90 stopni, żadnego nawiercania
    profila, a potem doginało do muru (w moim przypadku do ściany z bala)
    i przykręcało, szczelinę miedzy oknem a otworem wypełniasz pianką, ale
    taka która po utwardzeniu zachowuje minimalna sprężystość, można też
    dać paski miękkiego styropianu klejone na piankę, wtedy styro robi za
    warstwę elastyczną, albo wełną, ale wtedy od zewnątrz przyklejasz
    kołnierz z membrany, a od środka folię.
    generalnie podobnie jak okna dachowe, głębokość osadzenia zależy od
    grubości ściany i od tego jaki efekt wizualny chcesz osiągnąć...
    pozdrawiam
    s_13

  • 3. Data: 2011-07-19 16:52:14
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    .googlegroups.com...
> [...]

    wkładało się je i przekręcało o 90 stopni, żadnego nawiercania
    profila, a potem doginało do muru (w moim przypadku do ściany z bala)

    _________________________

    Dziękuję za uwagi, ale zapomniałem dodać wcześniej, że moje okna sa
    drewniane, a nie z profili.

  • 4. Data: 2011-07-19 18:48:12
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Dziękuję za uwagi, ale zapomniałem dodać wcześniej, że moje okna sa
    > drewniane, a nie z profili.
    ok, to musisz kupić mocowania, jakie zaleca producent, powinien je
    sprzedawać razem z oknami...

    pozdrawiam
    s_13

  • 5. Data: 2011-07-20 05:39:51
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "p 47" napisał w wiadomości grup

    >mocowanie dedykowane do konkretnego profilu, u mnie (Jezierski)
    >wkładało się je i przekręcało o 90 stopni, żadnego nawiercania
    >profila, a potem doginało do muru (w moim przypadku do ściany z bala)

    Tak było w instrukcji montażu, czy tak z wygody zrobili ? Bo powiem
    szczerze, że jak dotąd zawsze spotkałem się z wymogiem przykręcenia kotwy do
    profilu wkrętem samogwintującym.

  • 6. Data: 2011-07-20 09:00:05
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Tak było w instrukcji montażu, czy tak z wygody zrobili ? Bo powiem
    > szczerze, że jak dotąd zawsze spotkałem się z wymogiem przykręcenia kotwy do
    > profilu wkrętem samogwintującym.

    w instrukcji jest tylko: "zamontować na zewnętrznej stronie ościeżnicy
    kotwy
    jak widać na przekroju:
    http://www.okna-mroz.pl/public/userfiles/image/Przek
    roje/elita_thermoK0,6.jpg
    w ościeżnicy jest jakby specjalny kołnierz, w który te kotwy się
    wkłada, a po obróceniu o 90 stopni, wcinają się jakby w plastik,
    siedzą ciasno, jak przykręcone, bez możliwości ruchu...

    pozdrawiam
    s_13

  • 7. Data: 2011-07-20 13:13:19
    Od: "p 47" <k...@w...pl>

    b.googlegroups.com...
> [...]
    > drewniane, a nie z profili.
    ok, to musisz kupić mocowania, jakie zaleca producent, powinien je

    ___________________________

    Okna były kupioner wiele lat temu....

    A właściwie co może stać się niedobrego, jesli przymocuję okno drewniane
    wkretami do ramy drewnianej.
    W przypadku profili OCV zapewne chodzi o unikniecie naruszenia profili, ale
    w konstrukcji z drewna?

  • 8. Data: 2011-07-20 14:11:31
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Jul 20, 3:13 pm, "p 47" <k...@w...pl> wrote:
    > Użytkownik "s_13" <s...@i...pl> napisał w
    wiadomościnews:81601bac-0efe-4791-9d28-eabc5de06c91@
    en1g2000vbb.googlegroups.com...> Dziękuję za uwagi, ale zapomniałem dodać wcześniej,
    że moje okna sa

> [...]
    > wkretami do ramy drewnianej.
    > W przypadku profili OCV  zapewne chodzi o unikniecie naruszenia profili, ale

    Drewno pracuje.
    W cyklu zima-lato różnice w wilgotności mogą powodować zmiany wymiarów
    nawet o 3-5% (w poprzek slojow).

    Jesli przykrecisz na sztywno to albo rama ci sie rozrusza i moze
    popekac albo sie powygina i okna sie moga nie domykac.

    Bez fotki trudno cos poradzic.
    Czasem sie tutaj pojawia Robert Wańkowski i on na pewno by w oparciu o
    fotke doradzil.
    Mozesz skrobnac do niego emalie z prosba zeby zerknal na watek.
    Zalacz tez fotke okna i otworu.