  • 1. Data: 2009-11-18 09:55:00
    Temat: plan instalacji elektrycznej w domu
    Od: "MK" <x...@o...eu>

    Wstep:Dom 250m2,ogrzewany gazem, garaz - oddzielny budynek. budynek
    gospodarczy polaczony z domem.
    Czejnik elektryczny, piekarnik elektryczny, 4 komputery, rtv standardowe,
    sporo urzadzen elektrycznych malego agd , pralka, zmywarka, rodzina 6osobowa
    Nie mieszkam w domu wiec nie przychodzi mi do glowy co moze byc jeszcze
    pradozerne ;)

    Rozdzielnie glowna bede mial w budynku gospodarczym.
    Tam dziele to na obwody:
    dom
    garaz
    hydrofornia
    alarm
    piec
    lodowka
    oswietlenie zewnetrzne
    gniazda zewnetrzne
    brama wjazdowa

    w tej czesci chce dac roznicowki 3 trojfazowe (dom, garaz, hydrofornia)
    oraz dwie jednofazowe (oswietlenie, gniazda zwen, brama i piec,
    lodowka,alarm) choc zastanawiam sie czy ten dom jest potrzeby skoro bede
    potem tam wstawial inne roznicowki 1 fazowe ... ???

    podzial jest taki poniewaz jak bede wyjezdzal na dluzszy czas to wylaczam
    pierwsze trzy (dom, garaz hydrofornie) i nie martwie sie o przepiecia,
    spiecia etc. a mam zasilane postawowe elementy ktore musza funkcjonowac
    nawet (lub przedewszystkim) podczas nieobecnosci

    obwody w domu
    oswietlenie lazienek
    oswietlenie pokoje gora
    oswietlenie pokoje dol
    oswietlenie hol,kuchnia wiatrolap, schody

    gniazda lazienek
    gniazda pokoje gora
    gniazda pokoje dol
    gniazda hol,kuchnia wiatrolap, schody

    roznicowka 10mA na lazienki i graderobe ... jak podzielic pozostale ?
    kuchnia oddzielnie roznicowka + po jednej na pietro?

    tam gdzie beda kinkiety, beda one podlaczone do gniazd by w razie braku
    owietlenia gornego swiecily wlasnie one. OK?

    do tego beda tez kable alarmowe (rozrysowane przez goscia od alarmow) +
    sieci komputerowej

    jezeli panowalbym w przyszlosci tzw dom inteligenty to jakie dodatkowe
    elementy musialby uzwglenic. To co przyszlo mi do glowy to:
    - glebokie puszki przy wlacznikach i gniazdkach (na wlozenie modulow)
    - dodatkowy kabel (jaki? i ilozylowy?) do kazdej glebokiej puszki?
    - dodatkowo podciagniete kable pod okna (rolety)
    - ... ?

  • 2. Data: 2009-11-18 12:52:11
    Temat: Re: plan instalacji elektrycznej w domu
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    Użytkownik "MK" <x...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > - dodatkowy kabel (jaki? i ilozylowy?) do kazdej glebokiej puszki?
    > - dodatkowo podciagniete kable pod okna (rolety)

    Różnicówki 3fazowe daje się do obwodów odbiorczych 3 fazowych a nie na 3
    fazy z których potem są powydzielane obwody 1 fazowe. Znaczy można ale na
    zasadzie jednej różnicówki trójfazowej na cały dom, tylko konsekwencje są
    taki że jak zadziała to odetnie całe zasilanie. "Stopniowanie" różnicówej
    raz że jest niepotrzebne i nic nie daje, dwa że będzie powodem niepotrebnych
    problemów. Różnicówka chroni konretny obwód, tego się nie stopniuje jak
    bezpieczniki.
    Podział może być taki że przede wsystkim obwody "mokre" i narażające
    uzytkownika czyli kuchnia, łazienka, garaż, kotłownia, oświetlenie i gniazda
    zewnętrzne (nie koniecznie osobna różnicówka na każdy, można je jakoś
    funckjonalnie połączyć,np na jednej powiesić garaż, kotłownie i obwody
    zewnętrzne, ale pamiętaj że jeżeli te obwody będą zasilane z różnych faz, to
    daj rcd trójfazowe), dalej możesz dać na każdej fazie przed obwodami to
    wystarczy i IMHO jest rozsądne finansowo. Podział "na piętra" może nie być
    trafiony jeżeli obwody na piętrach będą zasilane z różnych faz. Zaplanuj
    odpowiednio dużą rozdzielnię na listwy zerowe. Ile rcd tyle zer roboczych.
    Zasilanie alarmu pociągnąłbym bez ochrony różnicówką wydzielonym obwodem z
    bezpiecznikiem poza rozdzielnią.

    Jeżeli planujesz dom inteligentny planuj to już teraz i ciągnij okablowanie
    albo czekaj aż nadejdzie era wireless dla tej technologii tyle że zasilanie
    wykonawcze i tak musisz raczj doprowadzic....
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2009-11-18 13:44:33
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Jackare" <...@s...de.uk.pl> writes:

> [...]
    > przed obwodami to wystarczy i IMHO jest rozsądne finansowo. Podział
    > "na piętra" może nie być trafiony jeżeli obwody na piętrach będą

    Ja bym dal oswietlenie sufitowe i gniazda w pokojach z roznych faz,
    wtedy nie grozi, ze jak nie ma jednej fazy, to cale pietro w
    ciemosciach.

    MJ

  • 4. Data: 2009-11-18 16:21:30
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > - dodatkowy kabel (jaki? i ilozylowy?) do kazdej glebokiej puszki?
    > - dodatkowo podciagniete kable pod okna (rolety)

    Swoje sugestie przekaż temu co robi projekt budowlany. Z tego co sam
    zaprojektujesz nic nie będziesz mógł legalnie zrealizować. Żeby projektować
    instalacje elektryczne trzeba mieć uprawnienia budowlane i świadectwo
    kwalifikacji D. jak sam zaprojektujesz i wykonasz instalację, to nawet jak
    będzie to zrobione zgodnie ze sztuką to i tak cie zakład energetyczny nie
    podłączy. Chyba że ktoś Ci podpisze papiery. Historia zna takie przypadki.

  • 5. Data: 2009-11-18 20:56:36
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "kogutek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > będzie to zrobione zgodnie ze sztuką to i tak cie zakład energetyczny nie
    > podłączy. Chyba że ktoś Ci podpisze papiery. Historia zna takie przypadki.
    Zaklad Energetyczny nawet nie zajrzy poza swoja skrzynke z licznikiem.
    Co ich interesuje instalacja w domu

    Kris

  • 6. Data: 2009-11-18 21:39:20
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "Jackare" <...@s...de.uk.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zasadzie jednej różnicówki trójfazowej na cały dom, tylko konsekwencje są
    > taki że jak zadziała to odetnie całe zasilanie.

    Gorszą konsekwencją jest możliwość wystąpienia przepięcia międzyfazowego wskutek
    odcinania zera. Różnicówka trójfazowa ma sens TYLKO w obwodzie nie jednofazowym.

> [...]
    > problemów. Różnicówka chroni konretny obwód, tego się nie stopniuje jak

    Stopniuje się, ale z zachowaniem odpowiedniej selektywności - prądu upływowego i
    czasu. Zasadniczo w domku powinny być 30mA bezzwłoczne w rodzielnicy oraz 500mA 0,5s
    przed WLZ

  • 7. Data: 2009-11-19 00:53:33
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Stopniuje się, ale z zachowaniem odpowiedniej selektywności - prądu upływowego i
    czasu. Zasadniczo w domku powinny być 30mA bezzwłoczne w rodzielnicy oraz 500mA 0,5s
    przed WLZ

    to kup te zwłoczne w jakiejś hurtowni, na mnie gały wywalali, jak
    pytałem :-(

    pozdrawiam
    s_13

  • 8. Data: 2009-11-19 01:05:21
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Zaklad Energetyczny nawet nie zajrzy poza swoja skrzynke z licznikiem.
    > Co ich interesuje instalacja w domu

    bezpośrednio nie zajrzy, ale instalacja ich interesuje jak
    najbardziej,
    bez odbioru instalacji nie zakończysz budowy, a bez tego nie podłącza
    cię (nie mylić z przyłaczem budowlanym, które może fizycznie być już
    docelowym)
    BTW spróbuj nie mieć przepięciówki przy przyłączu napowietrznym,
    zobaczysz czy ci podłaczą :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 9. Data: 2009-11-19 08:04:52
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    b.googlegroups.com...
> [...]

    >docelowym)
    >BTW spróbuj nie mieć przepięciówki przy przyłączu napowietrznym,

    Widocznie cio ZE to inne obyczaje.
    U mnie skrzynke z licznikiem w granicy działki postawili jak miałem samem
    mury wybudowane. Ponieważ juz wtedy byłem zameldowany na tej działce to
    podpisali ze mna od razu umowe docelową(a przypominam na dziłce sta ły same
    mury +strop- nawet dachu nie było).
    Umowe podpisali w momencie gdy jeszcze nawet nie miałem przyłącza zrobione
    do domu. Założyli po prostu licznik zabezpieczenia w skrzynce w granicy
    działki i zostawili wolne zaciski abym podłączył przyłącze. Zrobiłem dach
    wstawiłem okna, zamontowałem rozdzielnie w garażu i wtedy dopiero
    podłączyłem kabel od rozdzielni do skrzynki z licznikiem.
    Protokół z pomiarów był konieczny ale to dopiero przy odbiorze domu i tylko
    dla PINB- ZE nic nie chciał w zadnym momencie..

    Krzysiek

  • 10. Data: 2009-11-19 08:32:25
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > podpisali ze mna od razu umowe docelową(a przypominam na dziłce sta ły same

    to dodam tylko, że co gmina, to inne obyczaje, ja chciałem uzyskać
    adres (o meldunku nie wspomnę) gdy dom już stał i de facto mieszkałem,
    ale nie było odbioru, niestety nie udało się (co z tego, że miałem
    prawo), ale co śmieszniej: "aha, pan już mieszka... to trzeba zgłosić
    do podatku od nieruchomości..."

    pozdrawiam
    s_13