  • 1. Data: 2010-11-17 10:32:38
    Temat: projekt rekuperacji do oceny
    Od: "mirek" <f...@w...pl>

    http://net-poland.com/a/domplan5.jpg

    Znad kominka duża rura coby zasysać ciepłe powietrze.
    Zielone przewody wywiew, czerwone zasysanie. Przy przewodach średnice.
    Powierzchnia domu 96 m2.

    Będę wdzięczny za wszelki sugestie.

    Rekuperator to Vena 4 z Bartosza.

    --
    buy and sell your photos
    http://photobank.net-poland.com

  • 2. Data: 2010-11-17 10:34:48
    Temat: Re: projekt rekuperacji do oceny
    Od: "mirek" <f...@w...pl>

    rekuperator i rozprowadzenie w piwnicy, dom parterowy z piwnicą.

  • 3. Data: 2010-11-17 10:47:50
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    >
    > Znad kominka duża rura coby zasysać ciepłe powietrze.
    > Zielone przewody wywiew, czerwone zasysanie. Przy przewodach średnice.

    wydaje mi sie ze to jakis kosmos albo sie mocno nie rozumiemy. Zwykle
    rekuperacja to jest wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła -zimne
    powietrze zassysamy z zewnątrz, puszczamy przez rekuperator aby sie ogrzało
    nico i dmuchamy do domu do pomieszczeń suchych. Z mokrych, jak narysowałeś -
    wyciągamy.
    Wiec ten kominek u ciebie mi nie bardzo pasuje. Wiec: gdzie czerpnia a gdzie
    wyrzutnia?
    A jesli juz w obwodzie ma być po drodze kominek jako nagrzewacz powietrza to
    raczej na zielonej stronie - zalezy jak wymiennik ciepła urzadzisz. I w
    salonie też dałbym nadmuch.

    b.

  • 4. Data: 2010-11-17 13:03:01
    Od: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>

> [...]
    >
    > Znad kominka duża rura coby zasysać ciepłe powietrze.
    > Zielone przewody wywiew, czerwone zasysanie. Przy przewodach średnice.

    Gdzie są nawiewy świeżego powietrza do salonu?
    Gdzie jest czerpnia i wyrzutnia na zewnątrz?
    Anemostaty powinny być tak umieszczone, aby zapewnić przepływ powietrza
    przez całe pomieszczenie (np. od ściany z oknem do drzwi).
    Czy masz przeliczone średnice przewodów, aby nie szumiało i nie było strat
    ciśnienia. Wywiew w kuchni chyba za mały.

    Więcej znajdziesz na stronie Viessmanna - są tam do ściągnięcia Wytyczne
    projektowe.

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 5. Data: 2010-11-17 14:21:40
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 17 Lis, 11:32, "mirek" <f...@w...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Znad kominka duża rura coby zasysać ciepłe powietrze.
    > Zielone przewody wywiew, czerwone zasysanie. Przy przewodach średnice.

    Jak juz koledzy napisali ale powtorze i moze dodam cos od siebie (po
    bardzo pobieznym ogladnieciu projektu):

    1. Brak nawiewow w salonie!! Masz duzy salon wiec przewidzialbym tam
    przynajmniej dwa nawiewy - patrzac na rysunek, po lewej stronie, na
    dole i u gory. Wyciag nad kominkiem moze byc, tylko IMHO troche za
    duzy. Tzn. za malo zostanie sprezu na lazienke / wc i wiatrolap.
    2. Pokoj na dole na srodku - nawiew musi byc na dole po lewej
    (przeciwlegle do drzwi).
    3. Pokoj na dole po prawej - nawiew przeciagnij na sam dol. j/w,
    powietrze musi przejsc przez caly pokoj.
    4. Pokoj na gorze po prawej - to samo, przeciagnij nawiew na sama
    gore.
    5. W wiatrolapie dalbym maly nawiew i maly wyciag. Z tego co widze to
    jest on zamkniety - wyregulowalbym tam anemostatami tak zeby panowalo
    lekkie nadcisnienie (chlod nie bedzie sie tak z zewnatrz wdzieral :)
    6. Przedpokoj - ten nawiew jest zupelnie niepotrzebny. Rure pociagnij
    maksymalnie w lewo do salonu, dalej trojnik i do gory i w dol -
    zrealizujesz punkt 1 o ktorym pisze.
    7. Za malo stopniujesz srednice. Fakt - lepiej zrobic za duze
    przekroje niz za male ale po co dzielic 160 na dwie 100 ? Pole 160tki
    to ~200cm2, pole 100 to 78cm2. Czyli dzielisz 200cm2 na 150cm2. Jezeli
    juz to dalbym tam anemostaty np. 120, zamiast 100.
    8. Jak wykonasz wszystkie w/w punkty to takiej sytuacji juz nie bedzie
    ale spojrz teraz na te dwa nawiewy setki, po prawej stronie - robiac w
    ten sposob zapewniasz sobie przenoszenie halasow z jednego pokoju do
    drugiego. No i anemostat jest zbyt blisko trojnika - bedzie slychac
    szumy! Szumi powietrze jak zmienia kierunek (trojniki, kolanka etc)
    wiec od tych punktow anemostaty musza byc jak najdalej :)

    Ten sam problem zrobiles (o zgrozo) miedzy WC a salonem! Chyba nie
    chcesz zeby bylo slychac chlust.... w salonie :D

    Generalnie - do sporych poprawek ale cos z tego wyjdzie ;)))
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2010-11-17 14:25:41
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 17 Lis, 15:21, Adam Szendzielorz <a...@g...com> wrote:

    > Ten sam problem zrobiles (o zgrozo) miedzy WC a salonem! Chyba nie
    > chcesz zeby bylo slychac chlust.... w salonie :D

    Generalnie to ten wyciag w salonie jest zupelnie niepotrzebny.
    Zlikwidowalbym i zostawil tylko w WC ale troche wiekszy niz 80 (to sa
    male srednice i moze szumiec).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2010-11-17 16:33:42
    Od: "mirek" <f...@w...pl>

    dzięki za wszelkie sugestie

  • 8. Data: 2010-11-17 16:52:28
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

> [...]

    > dole i u gory. Wyciag nad kominkiem moze byc, tylko IMHO troche za
    > duzy. Tzn. za malo zostanie sprezu na lazienke / wc i wiatrolap.

    Nawiewy w teorii daje się w pomieszczeniach "czystych", wywiewy w brudnych.
    U kolegi salon pewnie potraktowano jako salonokotłownię, więc jest to
    pomieszczenie brudne i jak najbardziej powinien być wywiew.
    W przypadku otwarcia wkładu i dostania się odrobiny dymu do pokoju, swąd od
    razu ucieknie do rekuperatora. Gdyby był jedynie nawiew, smrodek poszedłby
    na mieszkanie.
    Moim zdaniem to jest ok, ale wentylacja mechaniczna to nie moja specjalność
    :)

    --
    Bartek

  • 9. Data: 2010-11-17 17:40:17
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 17 Lis, 17:52, "Bartek" <b...@...atonet.pl> wrote:

    > Nawiewy w teorii daje si w pomieszczeniach "czystych", wywiewy w brudnych.

    Ano.

    > U kolegi salon pewnie potraktowano jako salonokot owni , wi c jest to
    > pomieszczenie brudne i jak najbardziej powinien by wywiew.

    Blad. On tam bedzie spedzal najwiecej czasu i chcesz go pozbawic
    swiezego powietrza? ;-)

    > W przypadku otwarcia wk adu i dostania si odrobiny dymu do pokoju, sw d od
    > razu ucieknie do rekuperatora.

    No i bardzo dobrze (w reku odda cieplo a smrod wyleci na zewnatrz).
    Ale musza byc nawiewy po przeciwleglej stronie. Inaczej salon bedzie
    slabo wentylowany.

    > Gdyby by jedynie nawiew, smrodek poszed by na mieszkanie.

    Prawdopodobnie poszedlby prosto do WC i lazienki, omijajac wszystkie
    pokoje :) Pozatym niektorzy mogliby sie spierac czy z kominka to
    smrodek, czy zapaszek ;)

    > Moim zdaniem to jest ok, ale wentylacja mechaniczna to nie moja specjalno
    > :)

    To jest bardzo zle (brak nawiewow w salonie). Powietrze w calym
    salonie bedzie stalo (szczegolnie w naroznikach). Widze tam aneks
    kuchenny - czyli bedzie sie tam jadlo. Lepiej zeby zapach sledzika
    szybko zniknal, a bez obiegu powietrza tak sie nie stanie (a bez
    nawiewow nie bedzie obiegu :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 10. Data: 2010-11-18 06:57:15
    Od: "nacocito" <n...@c...to>

> [...]
    > W przypadku otwarcia wkładu i dostania się odrobiny dymu do pokoju, swąd
    > od razu ucieknie do rekuperatora. Gdyby był jedynie nawiew, smrodek

    W salonie powinno być lekkie nadciśnienie aby dym nie dostawał sie do domu.
    To ze względu bezpieczeństwa jak i czysto praktycznych względów.

    Dodatkowo instalując wyciąg w bezpośredniej bliskości kominka, zwłaszcza z
    dużą wydajnością, zabieramy znaczną ilość ciepła jaką ten kominek wytworzył.
    Wiem, tu autor kieruje to ciepło do rekuperatora celem odzyskania tej
    energii, tyle że wymiennik nie ma 100% sprawności i część tego ciepła będzie
    bezpowrotnie tracona.

    Moim zdaniem wyciągi tylko z "brudnych" miejsc a powietrze z kominka niech
    się swobodnie rozchodzi. Będzie lepszy efekt.