  • 1. Data: 2011-11-08 08:00:38
    Temat: solary, dofinansowanie itd - czy ktos liczyl oplacalnosc?
    Od: Michał sirapacz Gut <m...@s...pl>

    Witam po dlugiej przerwie,

    mam dach budynku gospodarczego, do ktorego jest wygodny dostęp (dość
    nisko) i jest jednospadowy (obecnie, bo planuje wymianę ale raczej na
    taki sam). Spad jest akurat w strone poludnia i ogolnie nic specjalnego
    nie przeslania tego dachu az do poznego popoludnia (wtedy zaczyna
    zacieniac drugi budynek ale to raczej przy i tak malej wysokosci slonca.
    w sumie moge zdjac pomiary jak to wygląda ale zalozyc mozna ze
    oswietlone miejsce bdb. Dach o powierzchni na oko myślę że ze 100 metrów
    kwadratowych tak więc jest na czym kłaść panele.

    wiem ze sa jakies dofinansowania z ue/mś - ktos to już przerabiał?
    czy liczył ktoś opłacalność takiej inwestycji? Z grupy czytalem ze
    lepiej solary grzejące wode niż generujące prąd (ze względu na sprawnosć).
    Prąd łatwiej mi zagospodarować aczkolwiek wiem, że będą problemy z jego
    magazynowaniem a zamiana prądu spowrotem w ciepłą wodę to dodatkowe straty.

    Czy ktoś ma zrobione solary ale generujące prąd?
    Gdzie zrobić instalację od solarów ze zbiornikiem mam (ów budynek
    gospodarczy przylega do mojego budynku mieszkalnego). Jak się wpiąć do
    instalacji CO (piec dwufunkcyjny) ogólnie też (wisi na ścianie, która
    jest przylegająca do budynku gospodarczego).

    Wiadomo oczywiście, że interesuje mnie kwestia zwrotu. Mam dobrze
    docieplony budynek(20cm styro) i ogólnie samo ogrzewanie jest calkiem
    tanie. wspierając sie kominkiem bez cwu sezon w mocna zime zamknal sie z
    kuchniami gazowymi sztuk 2 w kwocie ok 1200-1300pln (za bodaj 5
    miesiecy). Natomiast cwu generuje mi dosc duzo na liczniku i kombinuje
    jak to obniżyć.

    Michał Gut

  • 2. Data: 2011-11-08 08:46:51
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "Michał sirapacz Gut" <m...@s...pl> napisał w wiadomości

    Tak na dzis to opłacalne są wyłącznie samoróbki robiące ciepł wode
    oczywiscie. Te dofinansowania unijne to sciema - zarabia na tym własciwie
    bank i producent solarów

    > Prąd łatwiej mi zagospodarować aczkolwiek wiem, że będą problemy z jego
    > magazynowaniem a zamiana prądu spowrotem w ciepłą wodę to dodatkowe
    > straty.

    Fotoogniwa są drogie, dla domowego użytku to nie ma prawa sie zwrócić.
    Natomiast mogłoby gdyby prąd oddawac do sieci. Tylko wtedy trzeba te solary
    postawic w czechach :-)

    > miesiecy). Natomiast cwu generuje mi dosc duzo na liczniku i kombinuje jak
    > to obniżyć.

    Rób samoróby. I liczy sie powierzchnia a nie jakies super tinoxowe powłoki.
    Zamiast 5m2 firmówek, zrób 40m2 byle jakich, bedzie z tego znacznie wiekszy
    zysk.
    Byle w werski minimum to moze być nawet wąż ogrodniczy gęsto rozłozony na
    czarnym dachu i pokryty czyms przeźroczystym.

    b.

  • 3. Data: 2011-11-08 10:51:24
    Od: Michał sirapacz Gut <m...@s...pl>

    moge i samorobe ale przeciez w zimie mi to zamarznie na amen, a te
    firmowe jakos w zimie dzialaja (tak wiem glikol) i oddaja cieplo.

    zaczalem googlac za jakimis przykladami samorobek ale narazie niewiele
    tego wydlubalem (troche malo czasu teraz).

    M.Gut

  • 4. Data: 2011-11-08 10:59:56
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    >

    > zaczalem googlac za jakimis przykladami samorobek ale narazie niewiele
    > tego wydlubalem (troche malo czasu teraz).

    Z samoróbkami jest problem uzyskania wysokich temperatur w słabe dni. Nie
    wystarczy do tego celu 50m2 zamiast 5m2 bo w słabe dni z kolektorów takich
    uzyskasz max 10-20stC, Musisz dogrzewać wodę czymś innym do tych 45-55stC
    jakie ci są potrzebne, a firmowymi nie. W innych jeszcze cięższych warunkach
    firmowe ledwie wstępnie nagrzeją do tych 10-20stC ale samoróbki już stoją i
    marzną.

    Marek

  • 5. Data: 2011-11-08 11:01:43
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "Michał sirapacz Gut" <m...@s...pl> napisał w wiadomości
    > moge i samorobe ale przeciez w zimie mi to zamarznie na amen, a te firmowe
    > jakos w zimie dzialaja (tak wiem glikol) i oddaja cieplo.

    no to też napełnij te rurki glikolem :-) Dojdzie jeden wymiennik więcej.

    Ale oczywiscie tak poważnie to cie nie namawiam - ja u siebie bede robił
    wynalazek solarny, ale przemyslenia, obliczenia, symulacje i handlowe
    zapytania trwaja juz 3 lata. I w koncu wiem co to ma być - a nadal nie wiem
    jak to bedzie działać :-))))

    b.

  • 6. Data: 2011-11-08 11:29:38
    Od: Michał sirapacz Gut <m...@s...pl>

    W dniu 2011-11-08 12:01, Budy pisze:
    > U?ytkownik "Micha? sirapacz Gut"<m...@s...pl> napisa? w wiadomo?ci
    >

    > no to te? nape?nij te rurki glikolem :-) Dojdzie jeden wymiennik wiecej.
    >
    > Ale oczywiscie tak powa?nie to cie nie namawiam - ja u siebie bede robi?
    > wynalazek solarny, ale przemyslenia, obliczenia, symulacje i handlowe
    > zapytania trwaja juz 3 lata. I w koncu wiem co to ma byae - a nadal nie wiem
    > jak to bedzie dzia?aae :-))))

    lol

    no nie no ja jestem na etapie rozwazan - bede przebudowywal w ciagu
    kilku lat budynki gospodarcze i moge od razu umiescic solary jako
    element budynku z silownikiem do ustawiania itd

    niby dzialanie od wiosny do jesieni to tez zysk ale z drugiej strony
    wolalbym cos co dziala caly rok (wiem - chce niemalze perpetuum mobile)
    pomijajac kwestie zasniezenia paneli.

  • 7. Data: 2011-11-08 11:39:05
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-11-08 11:59, 4CX250 pisze:
> [...]
    > takich uzyskasz max 10-20stC, Musisz dogrzewać wodę czymś innym do tych
    > 45-55stC jakie ci są potrzebne, a firmowymi nie.

    Nie bardzo chce mi się w to wierzyć. Dwa dni temu podlewałem po raz
    ostatni w tym roku żywopłot i woda w zwykłym zielonym wężu ogrodowym
    była ciepła, na oko jakieś 40 stopni - było to około godziny 11:00, a
    wąż leżał na dworze zwinięty. Fakt, było dość słonecznie, ale i chłodno
    (około 9 stopni).
    W lecie woda z takiego węża jest tak gorąca, że można się poparzyć.

    Biorąc pod uwagę, że wąż ogrodowy to słaby solar, wydaje mi się, że
    jakby zrobić gęstą wężownicę z np. czarnej rury PE, to działała by
    całkiem nieźle. Taka rura 25mm to koszt ok. 1,50 zł za metr bieżący,
    czyli teoretycznie masz za około 60 złotych metr kwadratowy solara.

    Mam w planach skonstruowanie takiego małego solara, żeby w lecie
    dogrzewać wodę w zasobniku. W zimie i tak palę w piecu, więc koszty CWU
    mam pomijalne.

    A jak ktoś ma np. taras od strony południowej, to wydaje mi się ciekawym
    rozwiązaniem pokrycie go wężownicą (jak podłogówka) i przykrycie
    ciemnymi płytkami. Wtedy mamy dwie pieczenie przy jednym ogniu -
    chłodnicę dla tarasu i nagrzewnicę dla CWU :)

    Pozdrawiam,
    MW

  • 8. Data: 2011-11-08 11:42:53
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-11-08 12:29, Michał sirapacz Gut pisze:

    > niby dzialanie od wiosny do jesieni to tez zysk ale z drugiej strony
    > wolalbym cos co dziala caly rok (wiem - chce niemalze perpetuum mobile)
    > pomijajac kwestie zasniezenia paneli.

    Wystarczy w zimie kilka pochmurnych, śnieżnych dni i masz unieruchomione
    solary do najbliższych roztopów. Chyba, że będziesz je odśnieżał, albo
    podgrzewał wodę w solarach wodą z zasobnika, żeby śnieg spłynął :)

    Pozdry,
    MW

  • 9. Data: 2011-11-08 12:19:29
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Nie bardzo chce mi się w to wierzyć. Dwa dni temu podlewałem po raz
    > ostatni w tym roku żywopłot i woda w zwykłym zielonym wężu ogrodowym

    stefek boltzman mówi ze energia wypromieniowana jest w czwartej potedze
    temperatury - czyli im wyższa temperatura absorbera tym lepsze kolektory z
    warstwami selektywnymi. Dla naszych potrzeb wystarczy czarna farba i duza
    powierzchnia, byle całosc wyszła tanio.

    b.

  • 10. Data: 2011-11-08 17:31:50
    Od: Michał sirapacz Gut <m...@s...pl>

    no wlasnie kombinuje jak tu zrobic z tego uzytek. mozna od biedy uzywac
    ich gdy sniegu nie ma ale chyba profesjonalne instalacje działają przez
    cały rok