  • 1. Data: 2011-11-07 10:39:01
    Temat: Tania Pompa ciepła powietrze woda - moje doświadczenia.
    Od: robertr <e...@o...pl>

    Kilka miesięcy temu zainstalowałem taką pompę ciepła do grzania CWU w
    piwnicy.
    Postanowiłem połączyć ją z istniejącym CO (najzwyklejszy piec w
    którym palę drewnem - brykietem). Założeniem było aby mi to trochę
    zminimalizowało upierdliwość palenia w piecu. Grzejniki w domu mam
    niestety tradycyjne konwekcyjne. Pompa wyrzuca powietrze na zewnątrz
    pobierając je przez filtr z piwnicy. Ciągnie teoretycznie około 800 m3/
    h powietrza.
    Włączająca się pompa wytwarza pewne podciśnienie w piwnicy zasysając
    powietrze z różnych miejsc. Zasysa m inn. z 4 kanałów wentylacyjnych
    z domu, częściowo z przestrzeni pod dachowej, częściowo przez garaż
    dobudowany i oczywiście jakimiś nieszczelnościami okiennymi z piwnicy.
    Eksperymentowałem trochę z wentylatorami nawiewno - wywiewnymi, które
    załącza pompa PC w momencie swojego włączenia. Ostatecznie mam tak, że
    załączająca się pompa uruchamia 2 małe wentylatory: jeden wspomaga
    wywiew powietrza spod dachu, drugi nawiew do domu (powietrze nawiewane
    ogrzewa się w długiej metalowej rurze idącej przez piwnicę). Mam tez
    na stałe nastawione okresy załączania powietrza wywiewanego do piwnicy
    nawet gdy pompa nie działa (np. nocą).
    Mogę powiedzieć, że jakoś to działa. Np. w październiku zużyłem 180
    kWh więcej energii elektrycznej niż zazwyczaj (CO - CWU) choć
    przyznam , że 4 razy rozpalałem piec CO (głównie regeneracja
    temperatury w piwnicy).
    Zadowolony jestem głównie z temperatury w piwnicy - nie spadła mi
    jeszcze poniżej 15 C - jest to temperatura DZ . Działa to mniej
    więcej tak, że sterownik pokojowy uruchamia pompkę cyrkulacyjną CO,
    która powoduje spadek temperatury na PC i jej załączenie. Okresy
    załączenia sterownika mam obecnie mam ustawione 5 razy po 2 godziny
    (chyba, że zostaje wcześniej osiągnięta temperatura zadana). W
    okresie gdy temperatura zacznie spadać będę musiał zacząć palić w
    piecu - pewnie raz na trzy dni, na 2 raz na.....1.
    Przy końcu cyklu grzania dwugodzinnego grzejniki osiągają około 41 C
    obecnie.
    Gdybym miał ogrzewanie podłogowe, lepiej ocieplony dom, uniknął wielu
    mostków to.....
    Całość instalacji wykonałem za około 5, 5 kPLN. Zważywszy, że
    zastępuje mi to rekuperator, daje całorocznie wodę CWU i znacząco
    wspomaga ogrzewanie to chyba nie jest najgorzej.