  • 1. Data: 2009-11-21 12:55:35
    Temat: wentylacja mechaniczna wywiewna i brak kurzu
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    Mam pytanie - znajomi mają wentylację mechaniczną wywiewną (nie rekuperator,
    nie centralę nawiewno-wywiewną tylko powietrze mechanicznie jest wywiewane
    przez wentylator, a nawiewa przez nawiewniki w oknach), i twierdzą że prawie
    wogóle się nie kurzy, i o wiele rzadziej muszą sprzątać.

    Czy mogą mieć rację? Zawsze myślałem że problem kurzu jest rozwiązywany
    przez filtr, który ma sens tylko w nawiewno-wywiewnej?

    A może kurz powstaje gdy nie ma wentylacji wogóle co często zdarza się w
    grawitacyjnej, a system wentylacji mechanicznej to eliminuje? Jak sądzicie?

    PS. Wiem, zaraz odezwą się głosy że po co tak jak można se wstawić
    rekuperator, itd - rekuperatora nie chcę bo jakoś wszyscy wstydliwie
    pomijają temat wysuszania powietrza (a dla mnie jest to bardzo ważne)

    MS

  • 2. Data: 2009-11-21 23:32:19
    Temat: Re: wentylacja mechaniczna wywiewna i brak kurzu
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 21 Lis, 13:55, "Maciej S." <m...@c...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Czy mogą mieć rację? Zawsze myślałem że problem kurzu jest rozwiązywany
    > przez filtr, który ma sens tylko w nawiewno-wywiewnej?

    filtr ma sens przede wszystkim w nawiewnej a jak z rekuperatorem to na
    wejsciu i wyjsciu z reku

    mechaniczna wywiewna bez filtra... tzn kurz dostaje sie
    rozszczelnieniami okien i nawiewnikami, czyli jesli jesli tam sa male
    przekroje to w pewnym sensie jest to ograniczony kurz ale jednak nadal
    jest

    > A może kurz powstaje gdy nie ma wentylacji wogóle co często zdarza się w
    > grawitacyjnej, a system wentylacji mechanicznej to eliminuje? Jak sądzicie?

    kurz jest eliminowany gdy nawiew ma filtry
    filtrowany wywiew potrzebny jest do rekuperatora

    > PS. Wiem, zaraz odezwą się głosy że po co tak jak można se wstawić
    > rekuperator, itd - rekuperatora nie chcę bo jakoś wszyscy wstydliwie
    > pomijają temat wysuszania powietrza (a dla mnie jest to bardzo ważne)

    ale mozesz przed rekuperatorem zrobic wodne gwc w formie studni/komina
    i problem wysuszania zniknie
    http://forum.muratordom.pl/gwc-100-sposobow-zmieszcz
    enia-jamnika-pod-szafa,t75065.htm

    z.

  • 3. Data: 2009-11-22 10:55:39
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    ale mozesz przed rekuperatorem zrobic wodne gwc w formie studni/komina
    i problem wysuszania zniknie
    http://forum.muratordom.pl/gwc-100-sposobow-zmieszcz
    enia-jamnika-pod-szafa,t75065.htm

    Przecież wysuszanie powietrza powstaje w rekuperatorze, to w jaki sposób
    nawilżenie powietrza przed reku ma to wyeliminować?

    Poza tym wchodzę w koszty - z wentylacji wywiewnej robi się
    nawiewno-wywiewna, z tego się robi rekuperator, a z tego sie robi reku z
    GWC.

    A jakie są zalety nawiewno-wywiewnej bez reku? Czy wtedy wysuszanie
    powietrza jest eliminowane?

    MS

  • 4. Data: 2009-11-23 14:11:14
    Od: "bohuszek" <b...@w...pl>

    > A jakie są zalety nawiewno-wywiewnej bez reku? Czy wtedy wysuszanie
    > powietrza jest eliminowane?

    to, że reku wysusza powietrze, to tylko częściowa prawda, bo są takie, które
    nie wysuszają (wymiennik entalpiczny)
    http://www.rekuperatory.pl/rekuperatory/entalpiczne.
    shtml

    sam mam reku z wymiennikiem krzyżowym i wiem, co to przesuszone powietrze;
    znajoma ma wymiennik entalpiczny i nie wie.....

    pozdrawiam
    bohuszek

  • 5. Data: 2009-11-23 15:27:46
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 22 Lis, 11:55, "Maciej S." <m...@c...pl> wrote:
    > Przecież wysuszanie powietrza powstaje w rekuperatorze, to w jaki sposób
    > nawilżenie powietrza przed reku ma to wyeliminować?

    wysuszanie w reku jest z tego powodu, ze wywiewasz wilgotne zuzyte
    cieple i w to miejsce wchodzi chlodne - ktore ma nizsza wilgotnosc
    wzgledna (bo chlodne) i to dopiero sie ogrzewa od wychodzacego z
    mieszania i stad suchosc bo podgrzewasz powietrze wzglednie wilgotne
    ale jak jest zimne... mam nadzieje, ze jasno wyjasnilem

    natomiast, to ze wpuscisz przed reku powietrze wstepnie ogrzane i
    dodatkowo nawilzone to nie stracisz tego na reku
    problem jest gdzie indziej - jak nawilzyc chlodne powietrze a nie ze
    reku "gubi" wilgoc
    kondensat z reku wykrapla sie z powietrza wywiewanego, ktore jest
    ochladzane a nie odwrotnie

    > Poza tym wchodzę w koszty - z wentylacji wywiewnej robi się
    > nawiewno-wywiewna, z tego się robi rekuperator, a z tego sie robi reku z
    > GWC.

    a co to wentylacja wywiewna, to taka wymuszona grawitacyjna ze
    wszystkimi jej wadami w trybie przyspieszonym
    no ok, dziala rowniez latem kiedy grawitacyjna niekoniecznie
    ale musi skades nawiewac rowniez i ciagnie wszystkimi szparami albo
    tworzy ciagi wsteczne
    chyba, ze chcesz mieszkac w permanetnym podcisnieniu ;-)

    > A jakie są zalety nawiewno-wywiewnej bez reku? Czy wtedy wysuszanie
    > powietrza jest eliminowane?

    chyba jedyna zaleta, ze jak masz filtry to nie ma kurzu
    chyba, ze centrale planujesz pozniej a teraz stopniujesz sobie komfort

    jak juz koniecznie chcesz zrezygnowac z reku a miec jakis efekt
    wentylacji, to musisz to powietrze przez cos przepuscic niz tylko
    filtry bo tak to szkoda na siłę mielic

    gwc rurowe / zwirowe to minimum (lub z podwojna rura i masz cos ala
    reku), mozna studniowe z napylaniem lub w ostatecznosci jakis ogrod
    zimowy jako taki wymiennik

    http://www.dompasywny.com/synergia/aktualnosci/Entri
    es/2009/9/19_Nowy_projekt_pod_Kwidzyniem.html

    no tak, wiadomo koszta...
    jak juz chcesz ciac koszta to kupuj rekuperator i kanaly i sam montuj
    i na regulacje najwyzej speca zawolaj

    z.