Czy zmiana dostawcy energii to faktycznie oszczędność?
2015-03-26 00:41
Czy zmiana dostawcy energii to faktycznie oszczędność? © contrastwerkstatt - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zmiana dostawcy energii korzystna?
Możliwość zmiany sprzedawcy energii elektrycznej jest przywilejem istniejącym od 2007 roku. Wielu z nas jednak do tej pory nie wie o takim rozwiązaniu lub boi się z niego skorzystać. Obawiamy się ryzyka. Zniechęcają nas również do tego lokalni sprzedawcy, którzy straszą konsekwencjami odstąpienia od umowy. Czy mamy się wobec tego czego obawiać? Jak się okazuje, takie działanie dostawców jest często jedynie desperacką próbą utrzymania klienta W praktyce cały proces jest bezpłatny i prosty, jednak planując taki krok należy wziąć pod uwagę kilka ważnych aspektów.Zacznij od analizy
Zanim zdecydujemy się na zmianę sprzedawcy energii elektrycznej należy przemyśleć bieżącą sytuację naszego gospodarstwa domowego. Kompleksowe podejście do procesu redukcji kosztów powinno dotyczyć także sprawdzenia wielkości poboru prądu przez domowe urządzenia (już nawet ograniczenie ilości sprzętów pozostających w trybie stand-by może przynieść pierwsze rezultaty finansowe), rodzaju stosowanego oświetlenia i wreszcie wielkość opłat.
Porównuj oferty
Porównując oferty należy zwracać uwagę na kilka elementów. Często klienci koncentrują swoją uwagę jedynie na cenie energii. Prognozowane zyski wydają się być bardzo duże. Zdarzyć się może tak, że nowy sprzedawca, oferując atrakcyjną cenę energii czynnej, nakłada na nas opłatę handlową, której do tej pory nie płaciliśmy.
fot. contrastwerkstatt - Fotolia.com
Czy zmiana dostawcy energii to faktycznie oszczędność?
Opłata handlowa to stały koszt, który płacimy głównie przy umowach terminowych z lokalnymi sprzedawcami, bądź po zmianie dostawcy prądu. Jednak URE nie zezwala na pobieranie takich opłat przy umowach na czas nieokreślony w umowach lokalnych dostawców (PGE, ENEA, ENERGA, TAURON). Michał Suska, prezes zarządu Energomix i ekspert ds. efektywności energetycznej BCC wylicza, że standardowe gospodarstwo, które zużywa 2 MWh rocznie, czyli ok. 170 kWh miesięcznie płaci ok. 42 zł netto za energię czynną u swojego dostawcy zgodnie z ustaloną przez URE taryfą (obecnie wynoszącą ok. 0,255 zł/kWh – na terenie PGE, ENEA, Tauron i ENEA). Wybierając np. ofertę Polkomtela, który dla klientów posiadających pakiet Smart Dom proponuje stawkę 0,249 zł/kWh zaoszczędzi zaledwie około jednego złotego miesięcznie. W przypadku wspomnianej oferty oszczędności mieszkańca Warszawy podlegającego pod RWE (cena 0,2762 zł/kWh i opłata handlowa 4,29 zł na miesiąc przy rozliczeniu 6-miesięcznym) będą przy tym większe niż kogoś kto mieszka w Pruszkowie i korzysta z dostaw PGE. W pierwszym przypadku w portfelu zostanie o 18 proc. więcej, w drugim – tylko 2 proc. więcej. Również ciekawą ofertę dla gospodarstw domowych przedstawia Multimedia. Proponuje przy umowie podpisywanej na 3 lata, przez pierwsze sześć miesięcy cenę 20% niższą niż u lokalnego dostawcy (poziome z 2014 roku) i nie pobiera przy tym żadnej opłaty handlowej. Przez pozostały okres trwania, cena energii pozostaje na stałym poziomie, a opłata handlowa również pozostaje zerowa.
Bądź czujny
Opłata handlowa nie powinna być wyższa niż 2-3 zł miesięcznie. W przeciwnym razie może skonsumować oszczędności powodowane niższą ceną energii. W ostatnim czasie głośno było o ofercie Energi, w której gwarantowano zaoszczędzenie do 300 zł w gruncie rzeczy za zniesienie opłaty handlowej na okres dwóch pierwszych lat umowy. Średnio zorientowana osoba nie jest w stanie ocenić w pełni atrakcyjności proponowanego rozwiązania. Okazuje się jednak, że obecnie Klient kupujący energię elektryczną od Energa-Obrót S.A. (umowa kompleksowa na czas nieokreślony bez aneksów) nie płaci żadnej opłaty handlowej. Co więcej, klienci PGE Obrót, ENEA i Tauron Sprzedaż również standardowo jej nie ponoszą. Jaka jest zatem korzyść dla gospodarstw domowych i skąd rzekome oszczędności?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Prąd od Plusa
-
Zmiana dostawcy energii: Polacy nie wiedzą jak się do tego zabrać
-
Zmiana dostawcy energii? Polskie firmy są na "tak"
-
Zamrożenie cen prądu - limity rosną do 4000 kWh
-
Ujemne ceny energii - czy wytwórca zapłaci odbiorcy za zużycie?
-
Zarządzanie energią - jakie obowiązki dla przedsiębiorców?
-
4 filary polskiej energetyki
-
Energetyczne Centrum bankrutem. Jak odzyskać pieniądze?
-
Ceny energii godzą w konkurencyjność polskiej gospodarki
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (6)