eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościAktualności › Wynajem biura: koszty eksploatacyjne ważniejsze niż czynsz najmu

Wynajem biura: koszty eksploatacyjne ważniejsze niż czynsz najmu

2020-11-11 00:50

Wynajem biura: koszty eksploatacyjne ważniejsze niż czynsz najmu

Koszty eksploatacyjne decydują o wynajmie biura © arsdigital - Fotolia.com

Najemcy oraz właściciele biurowców i innych obiektów komercyjnych coraz intensywniej poszukują sposobów na redukcję kosztów eksploatacyjnych. Jest to przede wszystkim efekt rosnących podatków oraz opłat za media, wywóz śmieci itp., ale również wynik coraz większego udziału w całości kosztów, które ponoszą najemcy - czytamy w komunikacie z 6. już edycji raportu "Koszty i opłaty eksploatacyjne w budynkach biurowych w latach 2011-2019" autorstwa Knight Frank.

Przeczytaj także: Wynajem biura: jak obniżyć koszty eksploatacyjne?

Wynajem biura wiąże się oczywiście z koniecznością ponoszenia opłat z tytułu czynszu najmu. To jednak zaledwie wierzchołek góry lodowej. Równie istotnym, jeśli nawet nie istotniejszym elementem wydatków, są koszty eksploatacyjne. I to właśnie one coraz częściej przesądzają o wyborze danej powierzchni.
Miniony rok nie przyniósł znaczących zmian w całkowitym poziomie kosztów eksploatacyjnych. Oczywiście wzrosły te składowe kosztów, które ustawowo zostały zmienione – podatek od nieruchomości, ochrona i sprzątanie. Z maksymalnej możliwej stawki podatku od nieruchomości skorzystały wszystkie główne miasta, z wyjątkiem Krakowa. Ze względu na wzrost minimalnego wynagrodzenia i stawki godzinowej wzrosły o kilka procent koszty ochrony obiektów oraz ich sprzątania. Jeśli chodzi o media to w 2019 roku koszt był na poziomie tego z roku 2018, głównie za sprawą odgórnych regulacji prawnych” – powiedziała Magdalena Oksańska, Head of Property Management Compliance w Knight Frank i jednocześnie autorka raportu.

fot. arsdigital - Fotolia.com

Koszty eksploatacyjne decydują o wynajmie biura

Koszty eksploatacyjne stanowią dla najemców – obok czynszu - znaczący element ponoszonych wydatków za wynajem powierzchni.


Na koszty eksploatacyjne w największym stopniu wpływ nadal wywierają:
  • media – 35,65% (w roku 2018 – 34,16%),
  • podatki – ponad 13,31% (2018 – 13,61%),
  • ochrona i recepcja – 10,99% (2018 – 11,86%) oraz
  • obsługa techniczna – 11,14% (dla porównania w roku 2017 wynik ten wynosił 10,99%).

Knight Frank podkreśla przy tym, że od 2019 roku lista grup kosztów eksploatacyjnych liczy sobie nie dziewięć, ale dziesięć pozycji:
  1. zużycie mediów,
  2. obsługa techniczna,
  3. ochrona i recepcja,
  4. sprzątanie powierzchni wspólnych,
  5. zarządzanie nieruchomością,
  6. ubezpieczenie,
  7. podatek od nieruchomości,
  8. użytkowanie wieczyste,
  9. pozostałe usługi,
  10. wywóz odpadów - kategoria dodana w 2019 roku.

Zdecydowaliśmy się na to, ponieważ ostatnio w wielu miastach znacząco wzrosły koszty wywozu odpadów oraz w ostatnich latach kilka razy zmieniały się przepisy dotyczące ich odbioru. Największy problem występował w Warszawie, gdzie firmy odbierające odpady nie radziły sobie z ilością odbieranych odpadów z budynków komercyjnych. Zdarzały się sytuacje, w których odpady nie były odbierane wcale” – wyjaśnia Magdalena Oksańska.

We wrześniu 2020 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy. Obiekty komercyjne zostały zwolnione z obowiązku wnoszenia opłat za wywóz odpadów w formie podatku i oddawania ich gminom. Zarządcy i właściciele biurowców na mocy nowego prawa mogą podpisać bezpośrednio umowę z wybranym przez siebie odbiorcą.
Zmiany w przepisach dotyczących wywozu odpadów znacznie ułatwiły organizację samego procesu odbioru odpadów, jak i umożliwiły zdrową konkurencję cenową na rynku. W 2019 roku koszt wywozu odpadów w obiektach biurowych zarówno w Warszawie oraz w głównych miastach regionach wynosił 0,30 PLN na metr kwadratowy, a koszty całkowite stanowiły 1,40% wszystkich kosztów” – dodaje Magdalena Oksańska.

Zdaniem eksperta Knight Frank w chwili obecnej trudno jest prognozować jak zmienią się koszty w 2021 roku. Pewne jest, że stawki za energię elektryczną nieco spadły. Natomiast wzrostu spodziewamy się po stronie serwisów budynkowych – ochrony i sprzątania, ze względu na standardowe, coroczne wzrosty minimalnego wynagrodzenia i stawek godzinowych, jak i podatku od nieruchomości (zgodnie z obowiązującymi przepisami).

Metodologia badania
Analizując koszty i opłaty eksploatacyjne eksperci Knight Frank dysponują zarówno danymi z nieruchomości zarządzanych, jak i z innych budynków biurowych z Warszawy i miast regionalnych, które są zbierane regularnie od 2011 roku.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: