  • 1. Data: 2022-02-18 11:54:20
    Temat: Budowa domku na zgłoszenie
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    Gdzieś przy okazji opinii o PŁ trafiło mi się stwierdzenie, że wcześniej
    można było na zgłoszenie wybudować domki na działkach mniejszych niż 500m2.

    Czy ktoś ma/zna wyroki sądów, potwierdzające w praktyce takie prawo?

    Bo sąsiedzi mieli sprzeciwy na takich działkach (letniskowe, z mpzp).
    Interpretacja była taka, że mniejsza niż 500 działka nie spełnia warunku
    ustawowego.
    Mnie się jeszcze udało, bo byli przed szkoleniem, ale jak ktoś składał
    miesiąc później papiery, to już musiał mieć pozwolenie na budowę.

    Są zdania odmienne np.:
    https://muratordom.pl/prawo/formalnosci-budowlane/do
    mek-letniskowy-35m2-70m2-na-zgloszenie-budowa-domku-
    rekreacyjnego-wg-nowych-przepisow-aa-BKWT-tRoC-DeuL.
    html

    cyt:
    "Domek letniskowy na zgłoszenie: wielkość działki i gęstość zabudowy

    W przypadku budowy domku letniskowego na zgłoszenie istotne znaczenie ma
    także wielkość działki i gęstość zabudowy. Liczba budynków na działce
    nie może być większa niż jeden na każde 500 m2 powierzchni. Należy
    wyjaśnić, że sformułowanie ,,jeden na każde 500 m2" nie oznacza, że dla
    skorzystania z projektowanego trybu zgłoszenia jest wymagane posiadanie
    działki o powierzchni co najmniej 500 m2. ,,Każde 500 m2" powierzchni
    działki oznacza - tak jak w przypadku analogicznych regulacji prawa
    budowlanego dotyczących maksymalnej gęstości zabudowy - określone
    przedziały wielkości tej powierzchni (wyznaczone ,,rozpoczęciem"
    wskazanej wielkości - czyli każde ,,rozpoczęte" 500 m2). W pierwszym
    przedziale będzie mieścić się każda powierzchnia nie większa niż 500 m2,
    kolejny przedział obejmie powierzchnię większą niż 500 m2 i nie większą
    niż 1000 m2 itd. W przypadku działki o powierzchni 500 m2 lub mniejszej
    będzie można wybudować tylko jeden dom letniskowy o powierzchni zabudowy
    do 70m2. Wymóg lokalizacji jednego obiektu na każde 500 m2 powierzchni
    działki ma stanowić mechanizm gwarantujący, że projektowana instytucja
    będzie służyła wyłącznie celom indywidualnym, a nie budowie
    wieloobiektowych osiedli."

    Dlatego drążę temat - czy ktoś podobny wymysł urzędników obalił kiedyś
    skutecznie przed sądem?

  • 2. Data: 2022-02-18 13:52:38
    Temat: Re: Budowa domku na zgłoszenie
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    <cut> zgłoś, a potem zrób odwołanie od sprzeciwu. Zgłoś nawet na pałę
    bez zamiaru stawiania. Zgłosić możesz zawsze. Jak przejdzie to już
    wiesz, że będzie ok a jak nie przejdzie to ciągnij procedurę odwoławczą
    to sobie utorujesz drogę na przyszłość.

  • 3. Data: 2022-02-18 17:35:37
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 18-02-2022 o 13:52, sirapacz pisze:
> [...]
    > bez zamiaru stawiania. Zgłosić możesz zawsze. Jak przejdzie to już
    > wiesz, że będzie ok a jak nie przejdzie to ciągnij procedurę odwoławczą

    Przecież pisałem, że mi się udało uzyskać brak sprzeciwu przed.
    Następni dostawali sprzeciwy, wojewoda je podtrzymywał.
    Dalej już ludzie nie szli, szkoda było im czasu na kopanie się z koniem.
    Pewnie kasy też, zwłaszcza że przy pozwoleniu jest większy luz z budową
    (np. możliwość zmian planów).

    Ale może ktoś gdzieś kiedyś był bardziej asertywny i uzyskał
    jednoznaczną wykładnię tego przepisu, najlepiej w oparciu o Sąd Najwyższy.

  • 4. Data: 2022-02-18 19:09:17
    Od: Kris <k...@g...com>

    piątek, 18 lutego 2022 o 17:35:39 UTC+1 Cavallino napisał(a):
> [...]
    >
    > Ale może ktoś gdzieś kiedyś był bardziej asertywny i uzyskał
    > jednoznaczną wykładnię tego przepisu, najlepiej w oparciu o Sąd Najwyższy.
    Teraz już nie jestem na bieżąco ale jak ok 15 lat temu z durnymi urzędasami walczyłem
    to cuda powodowało zapytanie w stylu
    *prosze o.PISEMNE uzasadnienia Panstwa odmowy( decyzji)'

  • 5. Data: 2022-02-18 23:10:19
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 18-02-2022 o 19:09, Kris pisze:

    > Teraz już nie jestem na bieżąco ale jak ok 15 lat temu z durnymi urzędasami
    walczyłem to cuda powodowało zapytanie w stylu
    > *prosze o.PISEMNE uzasadnienia Panstwa odmowy( decyzji)'

    Ależ napisali - że ich zdaniem "maksymalnie 1 domek na każde 500 m
    działki" oznacza, że na działce 499 m nie może być żadnego, bo to jest
    więcej niż 1 na 500.

    Przepis podali ten sam, na który powoływał się murator w cytowanym
    przeze mnie tekście, tylko interpretacja była odwrotna.