  • 21. Data: 2023-01-28 15:58:47
    Temat: Re: Coś się w Szwecji dzieje
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sat, 28 Jan 2023 14:57:23 +0100, w <o...@l...harvard.local>,
    "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl> napisał(-a):

    > Nie zawsze, mam w rodzinie takich 85+ i ciągle zaskakują mnie trafnością
    > prognoz.
    > Starzy ludzie zazwyczaj mają szersze spojrzenie na świat i potrafią
    > odpowiednio połączyć fakty.

    W jednostkowych przypadkach możliwe, ale jakoś ogólnie to nie sprawdza się.

  • 22. Data: 2023-01-28 15:59:40
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sat, 28 Jan 2023 15:24:44 +0100, w <tr3b7b$972$1$Cav@news.chmurka.net>,
    Cavallino <C...@k...pl> napisał(-a):

    > A skąd by się teraz ta niska rata miała wziąć?
    > Chodzi o niższą cenę zakupu?

    Teraz nie, za kilka lat(?). Właśnie z powodu niskiej ceny zakupu.

  • 23. Data: 2023-01-28 16:38:34
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2023 o 15:58 r...@k...pl <r...@k...pl> pisze:

    > W jednostkowych przypadkach możliwe, ale jakoś ogólnie to nie sprawdza
    > się.

    Jak wykluczysz demencję i inne schorzenia ograniczające intelekt to
    wyjdzie na moje.

    Mam to szczęście, że mam/miałem wokół siebie "dziarskich staruszków"

    TG

  • 24. Data: 2023-01-28 17:45:25
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 28 stycznia 2023 o 09:56:39 UTC+1 ddddddddddd napisał(a):

    > Nie ogarniesz jego myślenia. W Szwecji nieruchomości spadają, bo
    > pieniądz jest drogi, co jest dowodem na to, że w Polsce spadają z powodu
    > demografii. Czego nie rozumisz? ;)
    >
    > --
    > Pozdrawiam
    > Lukasz
    2% to faktycznie drogi kredyt.

  • 25. Data: 2023-01-28 18:15:38
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 28 stycznia 2023 o 14:47:56 UTC+1 r...@k...pl napisał(a):
    > No, tu się nie zgodzę -- po prostu ludzie nie mają aktualnie zdolności
    > kredytowej.
    > Teoretycznie kupowanie mieszkań na górce kredytowej jest w długim terminie
    > korzystne, bo masz niską cenę zakupu, kredyty w końcu potanieją, ale tobie
    > pozostanie niska rata.
    > Niska, a raczej niższa niż u następnych. Oni kupią, gdy kredyty potanieją, ale
    > wówczas więcej zapłacą za mieszkanie. Po prostu będą mieć wtedy zdolność.
    >
    > Oczywiście zakładając, że wszystko pójdzie tak jak do tej pory...
    Na zdolność kredytowa jest prosty sposób. Przy 10 000/metr zdolności może nie być.
    Ale przy 1000/metr na rynku wtórnym zdolność kredytową będą mieli ci z najniższym
    wynagrodzeniem. W najbliższym czasie rządził będzie rynek wtórny. Nowych można nie
    zbudować ale co zrobic z kilku milionami po pierwszym wyżu demograficznym jeśli
    zgodnie z danymi z GUSu w Polsce tylko część z 4% mieszkających w wynajmowanych
    mieszkaniach może mieć kaprys żeby sobie coś kupić?

  • 26. Data: 2023-01-28 18:27:36
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sat, 28 Jan 2023 16:38:34 +0100, w <o...@l...harvard.local>,

    > Jak wykluczysz demencję i inne schorzenia ograniczające intelekt to
    > wyjdzie na moje.

    Nie, chyba że większość ma demencję i podobne schorzenia.

  • 27. Data: 2023-01-28 18:30:39
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sat, 28 Jan 2023 09:15:38 -0800 (PST), w
    <b6933d00-a015-4e71-acb4-f4416b4ace78n@googlegroups.
    com>, Zenek Kapelinder
    <4...@g...com> napisał(-a):

> [...]
    zgodnie z danymi z GUSu w Polsce tylko część z 4% mieszkających w wynajmowanych
    mieszkaniach może mieć kaprys żeby sobie coś kupić?

    1. Po co wchodzić ze swoimi inflantylnymi argumentami między dorosłych?
    2. I od kogo sobie kupią? Ano od tych, co teraz wynajmują.
    3. Wiadomo, że mieszkania stoją puste. Widać to po wzrostach cen w dużych
    miastach i praktycznie zerowej dostępności tych mieszkań (w normalnych cenach).

  • 28. Data: 2023-01-28 19:59:57
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 28 stycznia 2023 o 18:33:01 UTC+1 r...@k...pl napisał(a):
> [...]
    > miastach i praktycznie zerowej dostępności tych mieszkań (w normalnych cenach).
    84% mieszka w swoim. 4% wynajmuje. Reszta to mieszkania komunalne, socjalne itp. Nie
    wszyscy z tej cztero procentowej grupy wynajmujących będzie chciało kupić sobie
    mieszkanie, zwłaszcza że dużo w tej grupie ludzi starych i bardzo starych. Możliwe że
    niektórzy najemcy kupią mieszkania które wynajmują. W takiej sytuacji kupią za
    obowiązującą w czasie kupna cene. A jak ta cena będzie bardzo niska? Co ja pytam. Ona
    będzie bardzo niska. Nie może być inaczej bo pustych mieszkań z dnia na dzień
    przybywa a że tanieją to ci co by chcieli kupić i mają trochę oleju w głowie czekają
    na najlepsze dla nich czasy. Chwilowo miasta zamiast budować mieszkania komunalne
    kupuje mieszkania w blokach i przeprowadza do nich meneli z wyburzanych miejskich
    kamienic. Na jednym z osiedli miasto wykupiło w kilku blokach tyle mieszkań że w tej
    chwili inne mieszkania że względu na sąsiadów zrobiły się przykre do mieszkania i nie
    sprzedawalne. Bardzo dużą podaż i nikły popyt wynikający ze struktury posiadania
    powoduje że mieszkania tanieją i będą taniały aż do osiągnięcia ceny równowagi. W
    gospodarce rynkowej istnieją dwa rodzaje cen. To ceny urzędowo regulowane i ceny
    rynkowe. Ceny rynkowe to ceny za ile nabywca chce kupić a nie za ile sprzedawca chce
    sprzedać.

  • 29. Data: 2023-01-28 21:05:41
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 28/01/2023 16:45, Zenek Kapelinder wrote:

    > 2% to faktycznie drogi kredyt.

    ty za tyle pożyczasz czy tobie pożyczają?
    5 czy 6% to też nie dużo, co nie zmienia faktu, że zdolność kredytowa
    spada znacznie (do tego bank musi wliczyć, że na prąd czy jedzenie
    wydajesz x2 czy x3) i dużo mniej osób stać na zakup.

  • 30. Data: 2023-01-28 22:44:22
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 28 stycznia 2023 o 21:05:43 UTC+1 ddddddddddd napisał(a):

> [...]
    > spada znacznie (do tego bank musi wliczyć, że na prąd czy jedzenie
    > wydajesz x2 czy x3) i dużo mniej osób stać na zakup.
    Czego nie rozumiesz? Pieniądz jest towarem takim samym jak kartofle a bank to sklep z
    pieniędzmi. Normalne że z założenia właściciel banku chce zarobić. I tak ustawia
    warunki kredytu żeby osiągnął cel. Ze względu na wysokie ceny mieszkań i pogarszającą
    się kondycję finansową ludzi ostatnio banki zarabiają mniej bo boją się dawać bardzo
    wysokie kredyty. Obniżenie cen nieruchomości spowoduje że kredyty będą mniejsze i
    banki sprzedadzą ich więcej. Z przyczyn oczywistych może być trudno znacząco obniżyć
    cenę nowych mieszkań. Tak jak z samochodami że nie wszyscy , chociaż by chcieli, będą
    jeździli nowymi samochodami tak z mieszkaniami że nie wszyscy muszą mieszkać w
    nowych. Teraz wskutek propagandy wyznacznikiem cen na rynku wtórnym są ceny z rynku
    pierwotnego. Ale w miarę przybywania ofert sprzedaży na rynku wtórnym ceny będą
    spadały. Niewiele spadną na rynku pierwotnym a bardzo dużo na rynku wtórnym. Spytałem
    przed chwilą Googla ile teraz trzeba czasu żeby sprzedać mieszkanie na rynku wtórnym.
    Odpowiedział że przeciętnie 4 do 6 miesięcy. Co może oznaczać że na przykład w
    Warszawie w dobrym punkcie sprzedaje się w dwa dnia w Brzezinach pod Łodzią 15 lat
    albo nigdy. Chyba że w Brzezinach wykończony oczekiwaniem na klienta skłonnego
    zapłacić cenę wywolawcza ktoś zdesperowany sprzeda za tyle ile mu zaproponuje
    nabywca. Co nie oznacza że w tym samym czasie w nowo budowanym w Brzezinach bloku nie
    są sprzedawane mieszkania po 8 tysięcy za metr.