  • 11. Data: 2020-08-09 13:13:13
    Temat: Re: Historyczna pralka automatyczna
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    cef napisał:

    > Tatramat to na pewno nie, bo taką miałem - wprawdzie pod koniec lat
    > osiemdziesiątych - i miała inne guziki ale też nie sądzę, żeby design
    > się wtedy zmieniał co trzy lata.

    Racja -- ta pralka ze zdjęcia, to jednak Polar Luna 385A:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Polar_Luna_385A.j
    pg
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pralki_Polar

    Jedno się nie zgadza - piszą, że ten wynalazek produkowali
    od roku 1986, a miały być "wczesne lata osiemdziesiąte".

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2020-08-09 14:28:22
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    > No więc najprawdopodoniej jednak nie czeska, jeno słowacka. Tatramat.
    > Obecnie STIEBEL ELTRON Slovakia, s.r.o. ul. Hlavná 1, 058 01 Poprad.
    > Tutaj nieco nowsze wykonanie, Tatramat 245.2, ładowana od góry, ale
    > sam przedni panel konstrukcyjnie bardzo podobny.
    >
    > https://www.retromania.sk/media/k2/galleries/217/tat
    ramat-245.2--1982-_2.jpg

    > Można poguglac po obrazkach tym tatramatem -- widzę sporo różnych fotek.
    > Pralka po czesku to "pračka", jakby co.

    To jednak nie ta pralka, ale Twój post naprowadził mnie na właściwą.

    Jednak nie miała dwóch pokręteł i miała nazwę, ale jak tylko ją
    zobaczyłam na tym filmie, to pamięć zaskoczyła. Nawet naklejka
    informująca o otwieraniu drzwiczek była ta sama.

    Tamat 500 bawełna 90:

    https://www.youtube.com/watch?v=Xyz1Ccmn3u8

    W necie wyłącznie filmiki na YT, żadnych informacji o producencie. Ale
    wygląda mi to na jakąś skróconą nazwę od Tatramat, więc może i produkcja
    ta sama?

    Ewa

  • 13. Data: 2020-08-09 14:48:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pani Ewa napisała:

> [...]
    >
    > W necie wyłącznie filmiki na YT, żadnych informacji o producencie.
    > Ale wygląda mi to na jakąś skróconą nazwę od Tatramat, więc może

    W necie jest dużo informacji na jej temat, łącznie ze zdjęciem
    tabliczki znamionowej:

    https://st-lento.pl/adpics/large/12_2018/27/9149c6_d
    o-pralka-beben-krzyzak-kondensator-tamat-500-tatrama
    t-popra-zdjecia.jpg

    Jak najbardziej Tatramat národní podnik Poprad, typ "TAMAT 500".

    Da się ściągnąć nawet instrukcję obsługi w PDF.

    Ja wcześniej też zasugerowałem się w poszukiwaniach tymi dwoma
    pokrętłami. Ale taką pralkę to ja dobrze kojarzę -- nawet widziałem
    ją niedawno u kogoś w domu letniskowym, w dobrym zdrowiu przebywała
    tam na emeryturze.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2020-08-09 15:12:48
    Od: FEniks <x...@p...fm>

> [...]
    t-popra-zdjecia.jpg

    > Jak najbardziej Tatramat národní podnik Poprad, typ "TAMAT 500".

    No, jak ktoś potrafi szukać! Dzięki. Jak u mnie wskoczył ten YT, to już
    nic więcej się nie chciało wyszukiwać.

    Ale roku produkcji nie umiem tam wyczytać. Może w tej instrukcji w PDF
    będzie.

> [...]
    > pokrętłami. Ale taką pralkę to ja dobrze kojarzę -- nawet widziałem
    > ją niedawno u kogoś w domu letniskowym, w dobrym zdrowiu przebywała

    Nasza też długo działała. Ale skakała po całym mieszkaniu przy
    wirowaniu. Poza tym w pewnym momencie swojego żywota została oklejona
    pod kolor mebli, stąd trochę zatarł mi się w pamięci jej wygląd.

    Ewa

  • 15. Data: 2020-08-09 16:01:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pani Ewa napisała:

    > No, jak ktoś potrafi szukać! Dzięki.
    [...]
    > Ale roku produkcji nie umiem tam wyczytać.

    Ależ proszę bardzo:

    https://bombara.estranky.sk/fotoalbum/tatramat-_popr
    ad_/tamat-500-_1983---1984_/

    Zakres lat produkcji jest już w linku. W środku zdjęcia
    kart instrukcji obsługi (polskiej, żeby było ciekawiej).

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2020-08-09 16:46:07
    Od: FEniks <x...@p...fm>

> [...]
    >
    > Zakres lat produkcji jest już w linku. W środku zdjęcia
    > kart instrukcji obsługi (polskiej, żeby było ciekawiej).

    Super! A więc dobrze pamiętałam okres, w którym pralka się w domu pojawiła.

    Ewa

  • 17. Data: 2020-08-09 20:12:39
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-08-09 o 15:12, FEniks pisze:
> [...]
    t-popra-zdjecia.jpg

    > (...)
    >
    > Ale roku produkcji nie umiem tam wyczytać. Może w tej instrukcji w PDF

    Wydaje mi się, że na fotce podesłanej przez Jarka jest rok produkcji:
    84, nad napisem "kg". Jednak dość niewyraźna wytłoczka. Gdyby źródło
    światła było z boku, to lepiej było by widać.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 18. Data: 2020-08-09 20:25:20
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    W dniu 09.08.2020 o 20:12, Adam pisze:
> [...]
    > 84, nad napisem "kg". Jednak dość niewyraźna wytłoczka. Gdyby źródło
    > światła było z boku, to lepiej było by widać.

    A to możliwe, w instrukcji zalinkowanej przez Jarka jest zakres 83-84.

    Ewa

  • 19. Data: 2020-10-26 14:00:27
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Wygląda jak Polar Bio.
    Byliśmy nieszczęśliwymi użytkownikami takiej pralki - w naszym egzemplarzu psuło się
    wszystko bez wyjątku.
    Gdy po latach kupiłem rodzinie Wiatkę, to było jak Łada po Mikrusie.
    Wiatka też nie była jakaś super - obydwie pralki miały niską prędkość wirowania
    (350-400 obr./min.), przez co pranie w łazience w
    bloku bardzo długo schło.
    Gdy zobaczyłem w sklepie Whirlpool 1100 obr/min (1200 obr./min.?) od razu na niego
    zmieniłem.

    Co do komuny istniała też pralka mini ładowana od góry składana z części firmy
    Blomberg - trudna do kupienia, elity (dyrektorzy
    itp.) się łapały a i to nie wszyscy.
    W rodzinie były też dwie pralki Candy z Peweksu czy Baltony - dobre, choć po latach
    zaczynał przeciekać kołnierz gumowy (fartuch) i
    trzeba było stawać na głowie żeby to kupić.

    -----
    > Wg mnie nie był to Polar, ewentualnie był to produkt Polarowski, ale bez żadnej
    nazwy na froncie.