  • 1. Data: 2010-05-30 04:41:39
    Temat: Jaki przekrój przewodu ziemnego
    Od: "wolim" <n...@n...pl>

    Witam.
    Chcę doprowadzić prąd do domku narzędziowego - oddalonego o ok. 70 metrów od
    "przyłącza".

    Odbiorniki:
    - zarówka
    - jakieś drobne narzędzia do max. 2 kW

    Jaki przekrój przewodu zastosować biorąc pod uwagę obciążenie i odległość?

    Czy 3x1,5 wystarczy?

    Pozdrawiam,
    MW

  • 2. Data: 2010-05-30 05:43:06
    Temat: Re: Jaki przekrój przewodu ziemnego
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Spokojnie wystarczy. Przy tej długości licz się, że przy załączaniu
    elektronarzędzi żarówka będzie nieco mrugać z racji spadku napięcia, ale IMO
    to nie duży feler.
    Jacek

  • 3. Data: 2010-05-30 08:05:59
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "wolim" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > - jakieś drobne narzędzia do max. 2 kW
    >
    > Jaki przekrój przewodu zastosować biorąc pod uwagę obciążenie i odległość?

    70m to sporo a 3x1,5 to już nieco przesadziłeś z tą oszczednoscią. Jak
    jestes skąpy to daj 3x2,5.

    A najdroższe w tym biznesie sa pewnie roboty ziemne- za 5 lat zachcesz miec
    farelkę i dupa bo poskąpiłeś na kable.

    b.

  • 4. Data: 2010-05-30 09:34:09
    Od: "Mustafa" <M...@B...xx>

    > 70m to sporo a 3x1,5 to już nieco przesadziłeś z tą oszczednoscią.

    Nie przesadzaj.
    Na 3x1,5 spokojnie powiesi te bezpiecznikowe 16A, które zapewne jest na
    obwodzie.
    Zwłaszcza, że kabel będzie w ziemi, więc chłodzenie będzie najlepsze z
    możliwych.
    Po co niepotrzebnie wyrzucać kasę na grubsze kable, które nie są potrzebne ?

  • 5. Data: 2010-05-30 11:34:05
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Mustafa napisał:

> [...]
    > obwodzie.
    > Zwłaszcza, że kabel będzie w ziemi, więc chłodzenie będzie najlepsze z

    Obciążalność przewodu (nie kabla - kable to mają ciut większe przekroje)
    liczy się dla najgorzej chłodzonego odcinka. Zatem jeśli przewód biegnie
    w ziemi (choć ja bym nie ryzykował z zakopywaniem w ziemi zwykłego
    przewodu 3x1.5 w podwójnej izolacji, nie ta klasa odporności
    mechanicznej) to można go przy tym przekroju spokojnie obciążyć do 25A,
    ale jak z tej ziemi wyjdzie np. na drewniana ścianę to z 25A robi się
    nam 10A.
    > Po co niepotrzebnie wyrzucać kasę na grubsze kable, które nie są
    > potrzebne ?

    Po to żeby po pierwszej zimie nie kopać od nowa. Przewód 3x1,5 nie ma
    prawa leżeć w ziemi - no chyba że pancerny zbrojony - miałem kiedyś
    trochę takiego - 3xlinkasiedmiodrutowa 1.5 mm^2 w gumie otulona rdzeniem
    gumowym, oplot stalowy i na to opończa igielitowa (igielit znacznie
    twardszy niż w przewodach powszechnego zastosowania). Sądzę że cena
    takiego cuda byłaby wyższa niż jakiegoś podstawowego kabla
    przeznaczonego do zakopania w ziemi.

    I nie zapominajmy że podłączenie obiektu odległego o ponad 30m od
    przyłącza wymaga uziemienia przewodu zerowego przy tym obiekcie - na
    takie odległości nie prowadza się zera ochronnego bo potencjał gruntu
    przy obiekcie może się znacząco różnić od potencjału gruntu przy
    przyłączu. Inaczej mówiąc - obiekt oddalony o 70 m powinien mieć własne,
    zgodnie z zasadami sztuki wykonane przyłącze chyba że wywalająca
    różnicówka czy kopiące krany komuś nie przeszkadzają.

    --
    Darek

  • 6. Data: 2010-05-30 17:58:08
    Od: "tynkiozdobne.pl " <t...@W...gazeta.pl>

    Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    > przy=B3=B1cza wymaga uziemienia przewodu zerowego przy tym obiekcie - na =
    >
    > takie odleg=B3o=B6ci nie prowadza si=EA zera ochronnego bo potencja=B3 gr=
    > untu=20
    > przy obiekcie mo=BFe si=EA znacz=B1co r=F3=BFni=E6 od potencja=B3u gruntu=
    > przy=20
    > przy=B3=B1czu. Inaczej m=F3wi=B1c - obiekt oddalony o 70 m powinien mie=E6=
    > w=B3asne,=20
    > zgodnie z zasadami sztuki wykonane przy=B3=B1cze chyba =BFe wywalaj=B1ca =
    >
    > r=F3=BFnic=F3wka czy kopi=B1ce krany komu=B6 nie przeszkadzaj=B1.

    Czy pod te zalecenia podchodzi oświetlenie na metalowym ogrodzeniu o długości
    prawie 100m? Powinienem zasilic je sprzed róznicówki i uziemić poszczególne
    oprawy poprzez zmostkowanie zacisku N z PE?

  • 7. Data: 2010-05-30 18:29:07
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "tynkiozdobne.pl " <t...@W...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:htu8vg$f29$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > prawie 100m? Powinienem zasilic je sprzed róznicówki i uziemić
    > poszczególne
    > oprawy poprzez zmostkowanie zacisku N z PE?

    Zasilasz z za różnicówki, a przewód ochronny (żółtozielony) ewentualnie
    dodatkowo uziemiasz gdzies pod koniec obwodu.

    b.

  • 8. Data: 2010-05-30 18:46:31
    Od: "Mustafa" <M...@B...xx>

    >Po to żeby po pierwszej zimie nie kopać od nowa. Przewód 3x1,5 nie ma prawa
    >leżeć w ziemi

    No to się rozumie samo przez się.
    Dlatego założyłem, że wolim ma na myśli YKY a pytanie dotyczy tylko i
    wyłącznie przekroju.

  • 9. Data: 2010-05-30 21:56:52
    Od: "wolim" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Mustafa" <M...@B...xx> napisał

    > No to się rozumie samo przez się.
    > Dlatego założyłem, że wolim ma na myśli YKY a pytanie dotyczy tylko i
    > wyłącznie przekroju.

    Oczywiście chodzi o YKY.

    Pozdrawiam,
    MW

  • 10. Data: 2010-05-31 07:05:21
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@u...toya.net.pl>

> [...]
    > - jakieś drobne narzędzia do max. 2 kW
    >
    > Jaki przekrój przewodu zastosować biorąc pod uwagę obciążenie i odległość?

    Na pewno nie, bo będziesz miał spadek napięcia powyżej 5%, moga pojawić się
    kłopoty z ochroną przeciporażeniową

    Ja był układał YKY3x4, a rozwojowo to bym nawet ułożył 5x4 bo koszt kabla to
    jedno ale kopać trzeba

    A za jakiś czas wymyslisz sobie żeby tam studnię głebionową wykopać w
    pobliżu, albo jakaś mszynę stolarską postawić czy spawareczkę na 2 fazach

    Kabel 3x1,5 katalogowo kosztuje ok 7,5 zł, 3x4 kosztuje ok 16 zł, 5x4 około
    26 zł. To sa ceny netto z firmy Bittner. Myślę że 40-50% rabat jest do
    uzyskania w hurtowni

    Pozdrawiam
    Bartek