  • 201. Data: 2023-01-15 14:04:34
    Temat: Re: Koszt grzania gazem/ ceny gazu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino napisał:

    > Kwotowo. np. 500 zł w typowym mieszkaniu, 999 w małym domu.
    > Jak dla mnie to nie jest "taniej".

    Żeby badania były rzetelne, trzeba wziąć wszystkie mieszkania i wyliczyć
    średnią. A potem to samo ze wszystkimi domami. Z tym to że porównanie
    będzie czym innym niż to, o które chodzi. Powojenna historia ukształtowała
    nasz kraj tak, że ogromna część ludności mieszka w mieszkaniach zbudowanych
    przez państwo dla mieszkańców wsi awansujących do klasy robotnieczej.
    To miało być w zamyśle bardzo tanie lub darmowe. I było, jeśli ktoś dożył
    otrzymania przydziału na em-ileś. Jak ktoś decydował się na dom, to już
    musiał za swoje. Chciał być przy tym postrzegany jak wielkie panisko.
    Do tego majaczyły mu w głowie "tradycje ziemiańskie". No i mamy z tego
    większość przewymiarowanych domów ze zbędnym metrażem.

    Ja porównuje to, co jest sens porównywać. Koszty użytkowania niewielkiego
    domu (duża rzadkość w Polsce) z czynszem za wygodne mieszkanie (też do
    niedawna nieczęste zjawisko). Nie robę tego teoretycznie, bo mam dane.
    Z faktami naprawdę nie warto dyskutować.

    > Dokładnie. Ale też odpada dużo zbędnego metrażu na części nieużytkowe,
    > które w bloku są faktycznie wspólne i w metraż się nie liczą.

    Nie mam w swoim domu ani "zbędnego metrażu", ani "części nieużytkowych".

    > I to jedyne co może być tańsze w domu.

    Może być i czasem bywa, choć to całkiem wbrew logice. Jedyne ważne
    argumenty przemawiającymi za budownictwem wielorodzinnym, to oszczędność
    cennej przestrzeni w centrach miast oraz oszczędność energii (w kupie
    zawsze cieplej).

    > No tak - jak ktoś sam robi, to może tak mu wychodzi.

    Chyba znowu zostałem źle zrozumiany. My tam teraz występujemy wyłącznie
    w roli Wybitnych Teoretyków.

    > Ale jak się bierze kogoś do wszystkiego, tak jak ja, to musi mieć
    > inną optykę i przeciwne doświadczenia.

    Podstawowy błąd to zatrudnienie "fachowca". Nie ma takich, budownictwo
    to jednak głęboka, rozległa i multidyscyplinarna wiedza teoretyczna,
    nie do ogarnięcia przez panów w bereciku z antenką. Ale wielu z nich
    jest bardzo zdolna, potrafi szybko ogarnąć nowy temat, trzeba tylko na
    wstępie odsiać zarozumiałych buców. My mamy pana Sławka. Bardzo chętny
    do roboty i nie tylko. Teraz habilituje się z falowników, bo na działce
    jest jedna faza, a on ma trójfazową heblarkę. Dostał w prezencie falownik
    i jest szczęśliwy, że poznał coś nowego, co mu otwiera Dalsze Perspektywy.

    > Mam nawet dekarza w rodzinie, ale on nie ma ani sensownego rusztowania,
    > ani długiej drabiny, która na stromym dachu by się nadawała, o wymianie
    > okien też nie chciał gadać....

    W takim razie bardziej do niego pasuje określenie "dekownik", niż
    "dekarz". Ci moi od razu pierszego dnia przywieźli tyle drabin i
    rusztowań, że w życiu takiej ilości w jednym miejscu nie widziałem.
    Windę elektryczną na dach też ustawili, choć dom niewysoki.

    > No teraz taki jest plan na tą połać właśnie.
    > Rozumiem, że w takim przypadku powinno być łatwiej znaleźć?
    > Jakbyś szukał?

    Dobre pytanie, a odpowiedź nietrywialna. Zwłaszcza że HR-owiec ze
    mnie marny. Tu jednak przyszedł mi do głowy pewien pomysł. Dostawałem
    faktury za materiał z montażem (więc i mniejszym VAT-em) od firmy,
    która pozycjonowała się jako "grupa dekarska". Z adresem składu, gdzie
    faktycznie trzymają to żelastwo. Oni (handlowcy i wykonawcy) muszą
    ze sobą bardzo dobrze współpracować, jakoś się między sobą rozliczają.
    W umowie było na przykład to, że dostarczają materiał według obmiaru
    dekarza. Jak coś zostanie -- zabiorą i zwrócą kasę według ceny zakupu.
    A jak braknie, to za darmo dowiozą, choćby jeden arkusz. Bardzo miłe.

    Może więc uderzyć do jakiegoś okolicznego składu blach, który wygląda
    na dobrze zorganizowany i zapytać, czy mają takie umowy o współpracę
    i kogo mogą polecić?

    Jarek

    --
    Siedzieliśmy jak w kinie
    Na dachu przy kominie

  • 202. Data: 2023-01-15 14:11:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cavallino napisał:

    > Ile tego funduszu remontowego?
    > Bo obstawiam, że 1000 zł miesięcznie o którym wcześniej pisałeś, to była
    > bardziej prawidłowa kwota niż np. 100 zł, jeśli jeszcze mają wejść w tą
    > kwotę wszystkie inne rzeczy....

    Ejże, wcześniej pisałem o tysiącu złotych *rocznie*! W kontekscie remontu
    dachu. To już była suma zawyżona, bo wciąż nie mogę sobie przypomnieć,
    czy to było bardziej 20, czy bardziej 30 tysięcy. Poza tym przeszło 1/3
    poszła na spontanicznie zarządzoną zmianę dachu nad garażem, co jednak
    trzeba księgować pod pozycją "fanaberye". Gdybym "odpisywał" tysiąc co
    miesiąc, to bym musiał wydać pół miliona na remonty. Jakoś nie widzę tego.

    To wszystko są składki "retro", jak je nazywają towarzystwa ubezpieczeniowe.
    Wierciłem studnę, dałem trzy tysiące (to też fanaberya, bo chciałem pompę
    głębinową, a miałem powierzchniową). Policzyłem sobie w pamięci: to tak,
    jakbym mieszkając w tym domu codziennie wrzucał do skarbonki trzy grosze.

    --
    Jarek

  • 203. Data: 2023-01-15 14:13:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Regulacji i odgórnych kodeksów mamy nadmiar, nie ma potrzeby produkować
    > kolejnych.

    To nie są nowe *regulacje*, bardziej chodzi o *przypomnienie* w zwięzłej
    formie tego, co od dawna obowiązuje (na ogół wynika z przyjętego prawa
    rzymskiego).

    > Wspólnotę regulują ustawy statutowe, podobnie jest zresztą w każdej
    > innej spółce i to jest bardzo dobre rozwiązanie. Nie ma przymusu
    > przystępować do źle działającej lub źle zorganizowanej wspólnoty czy
    > spółki.

    Uczestnicę teraz w cywilnym postępowaniu sądowym (pro bono, nic z tego
    nie mam ani mieć nie będę). No i wielkie zdziwienie pozwanych, że nie
    mogą sobie jak chcą wszystkiego "regulować ustawą statutową", a uchwały
    i statuty sprzeczne z prawem wyższego rzędu po prostu nie obowiązują.

    > Było prawdą, ale nie wystarczą do tego "nowi sąsiedzi". Po szczegóły
    > odsyłam do statutu.

    Gdybym korzystał z prawników z kręgu znajomych kol. Marudnego (on zna
    samych nieudaczników), to bym tak zrobił. Ci moi udali się w inne rewiry.

    --
    Jarek

  • 204. Data: 2023-01-15 14:26:39
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Ja porównuje to, co jest sens porównywać. Koszty użytkowania niewielkiego
    > domu (duża rzadkość w Polsce) z czynszem za wygodne mieszkanie (też do
    > niedawna nieczęste zjawisko). Nie robę tego teoretycznie, bo mam dane.

    Ja też.
    Zwłaszcza że 20 lat temu właśnie takiej zamiany dokonałem, ale mam
    rodzinę i znajomych nadal mieszkających w blokach.

    > Nie mam w swoim domu ani "zbędnego metrażu", ani "części nieużytkowych".

    Masz jednopoziomowy?

> [...]
    > argumenty przemawiającymi za budownictwem wielorodzinnym, to oszczędność
    > cennej przestrzeni w centrach miast oraz oszczędność energii (w kupie

    Wiesz, dach nad 3 mieszkaniami też kosztuje 1/3 tego co nad jednym.

    > Podstawowy błąd to zatrudnienie "fachowca".

    Wiem.
    Dlatego podpytuję jak zminimalizować ryzyko.

    >My mamy pana Sławka. Bardzo chętny
    > do roboty i nie tylko.

    A ja nie mam - stąd problem.

    > W takim razie bardziej do niego pasuje określenie "dekownik", niż
    > "dekarz".

    Może i tak, ale jest w wieku przedemerytalnym, działa w ograniczonym
    zakresie i pewnie nie na stromych dachach.

    > Ci moi od razu pierszego dnia przywieźli tyle drabin i
    > rusztowań, że w życiu takiej ilości w jednym miejscu nie widziałem.
    > Windę elektryczną na dach też ustawili, choć dom niewysoki.

    Gdybyś mieszkał w Wielkopolsce, to chętnie bym takich pożyczył.

> [...]
    > dekarza. Jak coś zostanie -- zabiorą i zwrócą kasę według ceny zakupu.
    > A jak braknie, to za darmo dowiozą, choćby jeden arkusz. Bardzo miłe.

    A nie mają oddziałów w Poznaniu?

    > Może więc uderzyć do jakiegoś okolicznego składu blach, który wygląda
    > na dobrze zorganizowany i zapytać, czy mają takie umowy o współpracę
    > i kogo mogą polecić?

    Tak też szukałem.
    Ale bez powodzenia.

    A podobne poszukiwania w zakresie pv też skończyły się całkowitą porażką
    - albo cena +20%, albo nie byli zainteresowani, bo mieli robotę na długo.
    Udało się znaleźć w miarę niezłych, tam gdzie najmniej się spodziewałem,
    czyli na..... olx.

    Ale wcześniejsze próby ekip z olx (w innych tematach) to były 100% porażki.

  • 205. Data: 2023-01-15 20:26:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino napisał:

    > Zwłaszcza że 20 lat temu właśnie takiej zamiany dokonałem, ale mam
    > rodzinę i znajomych nadal mieszkających w blokach.

    Odniosę się do słowa "nadal". W moim pokoleniu "blokowi" w miarę bogacenia
    przenosili się do własnych domów. W świetle tego, co pisałem wcześniej,
    dość naturalne zjawisko. Dodać jeszcze trzeba, że podaż dużych i wygodnych
    mieszkań była wtedy znikoma w stosunku do potrzeb. Dzisiaj samodzielny
    dom nie jest już w Warszawie szczytem prestiżu. Jak kilka tygodni temu
    oglądałem nowe biuro, to mi koledzy mówili, którzy celebryci mają penthaus
    na dachach widocznych z okien wieżowców. Mieszkanie w "bloku" pod adresem
    Złota 44 też ujmy nie przynosi. To są skrajności, ale jak obserwuję młodych
    ludzi z pieniędzmi, to mało który decyduje cię na wolnostojący dom. Zresztą
    w Warszawie nie ma gdzie ich budować. Wybierają mieszkania, ale takie po
    100-200 metrów. Mimo że droższe.

    > Masz jednopoziomowy?

    W jednopoziomowym miałbym "zbędny metraż" na strychu. Poddasze mam
    całowicie wykorzystane.

    > Wiesz, dach nad 3 mieszkaniami też kosztuje 1/3 tego co nad jednym.

    Wiem, to też jakaś oszczędność. Jednak nie da się porównać kosztu metra
    blachy z kosztem metra ziemi w mieście.

    --
    Jarek

  • 206. Data: 2023-01-15 21:40:40
    Od: Kris <k...@g...com>

    sobota, 14 stycznia 2023 o 22:59:46 UTC+1 Budzik napisał(a):
    > Użytkownik Cavallino C...@k...pl ...

    > Takiego nowowczesnego domu o powierzchni 120m? Bardzo mozliwego.
    > Ale takiego jak moj to raczej nie.
    > Ale jebac to - włozyłem niecałe 100 koła i mam na jakies czas
    > teoretycznie swiety spokoj.

    Dom 2x110m2(parter, piętro).
    Minus 40 m2 garaż w bryle budynku.
    Czyli przyjmijmy 150m2.
    Ogrzewanie gazem w ubiegłych latach 3000zl.
    Prąd 12x250-300zl.
    Czyli prąd plus ciepło ok 7 tys zł w zaokrągleniu.
    Coś tam pewnie zdrożeje więc przyjmijmy 10tys. rocznie.
    " Niecałe 100 koła" to ja mam spokój na min10 lat bez kombinowania.

  • 207. Data: 2023-01-15 21:59:47
    Od: Kris <k...@g...com>

    sobota, 14 stycznia 2023 o 15:03:06 UTC+1 Mateusz Viste napisał(a):
    .

    > Sytuacja z przeciekiem i zrzutką akurat trafiła mi się niedawno. Jedno
    > z moich mieszkań jest na ostatnim piętrze, i z sufitu zaczęło kapać.
    > Pozostali właściciele nie mieli żadnych oporów co do naprawy. Ba,
    > poszliśmy nawet krok dalej bo wszyscy zgodnie podpisali się pod
    > całkowitą wymianę dachu.

    W znanych mi przypadkach w tkich sytuacjach wspólnoty zaciągały kredyt bankowy i
    remontowały dach.

  • 208. Data: 2023-01-15 22:59:58
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kris k...@g...com ...

> [...]
    > Coś tam pewnie zdrożeje więc przyjmijmy 10tys. rocznie.
    > " Niecałe 100 koła" to ja mam spokój na min10 lat bez

    Gratuluje. Tylko jak to sie ma do mojego domu?

    --
    Pozdrawia... Budzik

  • 209. Data: 2023-01-15 23:17:34
    Od: Kris <k...@g...com>

    niedziela, 15 stycznia 2023 o 23:00:03 UTC+1 Budzik napisał(a):
    > 10tys. rocznie.
    > Gratuluje. Tylko jak to sie ma do mojego domu
    to działa dość proporcjonalnie.
    Skoro masz bardziej energozerny dom to tym gorzej.
    W zmniejszenie energozernosci ta stówę mogłeś wrzucić jesli juz

  • 210. Data: 2023-01-16 08:22:47
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > W jednopoziomowym miałbym "zbędny metraż" na strychu. Poddasze mam
    > całowicie wykorzystane.

    Czyli masz komunikację, schody, przestrzenie pod schodami.
    O tym pisałem.

    > Wiem, to też jakaś oszczędność. Jednak nie da się porównać kosztu metra
    > blachy z kosztem metra ziemi w mieście.

    I to druga zaleta bloku.