eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanie › Ołowiane paliwo lotnicze a środowisko naturalne Środa, 20 listopada 2019 r. Statki powietrzne zasilane ołowiową benzyną lotniczą (avgas) są wykorzystywane do wielu krytycznych celów, w tym podróży służbowych i osobistych, lotów instruktażowych, bada
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2022-10-05 10:15:12
    Temat: Ołowiane paliwo lotnicze a środowisko naturalne Środa, 20 listopada 2019 r. Statki powietrzne zasilane ołowiową benzyną lotniczą (avgas) są wykorzystywane do wielu krytycznych celów, w tym podróży służbowych i osobistych, lotów instruktażowych, bada
    Od: a a <m...@g...com>

    Ołowiane paliwo lotnicze a środowisko naturalne
    Środa, 20 listopada 2019 r.

    Statki powietrzne zasilane ołowiową benzyną lotniczą (avgas) są wykorzystywane do
    wielu krytycznych celów, w tym podróży służbowych i osobistych, lotów
    instruktażowych, badań lotniczych, rolnictwa, gaszenia pożarów, egzekwowania prawa,
    nagłych przypadków medycznych i ekspresowego przewozu towarów.

    Co to jest avgas?
    Avgas jest specjalistycznym paliwem używanym do zasilania samolotów z silnikami
    tłokowymi. Benzyna lotnicza jest złożoną mieszaniną węglowodorów, które różnią się
    znacznie pod względem właściwości fizycznych i chemicznych. Właściwości benzyny
    lotniczej muszą być odpowiednio zrównoważone, aby zapewnić niezawodne i bezpieczne
    działanie silnika w szerokim zakresie warunków pracy samolotu. Producenci zazwyczaj
    certyfikują swoje silniki i samoloty, aby pracowały na paliwach spełniających normy
    Amerykańskiego Stowarzyszenia Materiałów Badawczych (ASTM) lub inne normy konsensusu,
    takie jak normy obronne Wielkiej Brytanii lub normy wojskowe Stanów Zjednoczonych,
    które regulują chemiczne, fizyczne i użytkowe właściwości awgazu.

    Różne gatunki awgazu są identyfikowane przy użyciu Motor Octane Number (MON) w
    połączeniu z następującymi oznaczeniami alfabetycznymi wskazującymi na zawartość
    ołowiu: niskoołowiowy (LL); bardzo niskoołowiowy (VLL); lub bezołowiowy (UL).

    Mimo że istnieją różne normy ASTM dla awgazu, prawie cały obecny na rynku
    amerykańskim awgaz to awgaz o niskiej zawartości ołowiu, 100 MON (100LL). Ten rodzaj
    awgazu spełnia wymagania wszystkich silników tłokowych wykorzystujących awgaz,
    niezależnie od ich poziomu wydajności. Samoloty odrzutowe i turbośmigłowe nie
    korzystają z awgazu, lecz z paliw bardzo podobnych do nafty, która nie zawiera
    dodatku ołowiu.

    Dlaczego oktan jest tak ważny?
    Oktan jest miarą wydajności paliwa podczas spalania w komorze spalania silnika. Jest
    to miara odporności benzyny na detonację lub "pukanie". Oktan jest ważny dla
    bezpiecznej pracy silnika samolotu lub samochodu. Silniki o wysokim stopniu
    sprężania i dużej pojemności skokowej, takie jak te znajdujące się w wielu
    wysokowydajnych samolotach z silnikami tłokowymi, wymagają paliw wysokooktanowych,
    aby detonacja, czyli niekontrolowany zapłon paliwa w komorze spalania, nie
    spowodowała uszkodzenia tłoków i innych elementów silnika, a w konsekwencji jego
    awarii. Silniki o wysokich osiągach pozwalają samolotowi pracować z większymi
    prędkościami i z większym obciążeniem użytkowym, ale silniki te wymagają wyższej
    oktanowej awgazu. Eksploatacja samolotowych lub samochodowych silników tłokowych na
    paliwach o niższej liczbie oktanowej niż wymagają może spowodować uszkodzenie w
    wyniku spalania stukowego, ale generalnie bezpieczna jest eksploatacja silników
    tłokowych na paliwach o wyższej liczbie oktanowej niż ich minimalne wymagania. Innymi
    słowy, można bezpiecznie podnieść liczbę oktanów, ale nie obniżyć.

    Co to jest Tetraetyloołów (TEL)?
    TEL jest związkiem organicznym, który zawiera ołów i w małych ilościach jest bardzo
    skuteczny w podnoszeniu liczby oktanowej. Zakaz stosowania TEL w gazach samochodowych
    był wprowadzany stopniowo przez kilka lat i został w dużej mierze zakończony do 1986
    roku, co spowodowało znaczne zmniejszenie emisji ołowiu do środowiska. TEL nie został
    jeszcze zakazany do stosowania w gazie lotniczym, ponieważ obecnie nie jest dostępna
    żadna bezpieczna operacyjnie alternatywa.

    Czy TEL jest toksyczny?
    Wszystkie formy ołowiu są toksyczne w przypadku wdychania lub spożycia. Ołów może
    wpływać na zdrowie człowieka na kilka sposobów, w tym wpływ na układ nerwowy,
    czerwone krwinki i układ sercowo-naczyniowy i odpornościowy. Niemowlęta i małe
    dzieci są szczególnie wrażliwe na nawet niskie poziomy ołowiu, co może przyczynić się
    do problemów z zachowaniem i uczeniem się oraz obniżenia IQ u Dzieci mają zwiększoną
    wrażliwość ze względu na ich rozwijający się układ nerwowy.

    Jak regulowane są emisje z samolotów?
    Zgodnie z ustawą o czystym powietrzu (CAA), Agencja Ochrony Środowiska (EPA) ma prawo
    (w porozumieniu z FAA) do regulowania emisji z samolotów. CAA określa, że przy
    ustalaniu standardów agencje muszą brać pod uwagę czas potrzebny na opracowanie
    wymaganej technologii, koszty i nie mogą mieć negatywnego wpływu na bezpieczeństwo
    samolotów lub hałas. Obecnie nie istnieją żadne przepisy dotyczące emisji ze statków
    powietrznych wykorzystujących paliwo ołowiowe. Jednakże FAA egzekwuje istniejące
    normy emisji dla komercyjnych samolotów odrzutowych i silników poprzez proces
    certyfikacji silników. Producenci komercyjnych silników odrzutowych zareagowali na
    wymagania dotyczące redukcji emisji poprzez zmiany technologiczne, ulepszając
    konstrukcje i wydajność silników odrzutowych. Jeśli EPA stwierdzi, że emisje z
    samolotów stanowią zagrożenie dla zdrowia publicznego lub dobrobytu, może ustanowić
    limity emisji z samolotów, a następnie FAA ma prawo do regulowania emisji z samolotów
    poprzez opracowanie norm dotyczących składu lub właściwości chemicznych i fizycznych
    paliwa lotniczego lub dodatku do paliwa.

    Dlaczego nadal używać paliwa ołowiowego?
    Przede wszystkim stosowanie paliw ołowiowych jest kwestią bezpieczeństwa
    operacyjnego, ponieważ bez dodatku TEL poziom oktanów byłby zbyt niski dla niektórych
    silników, a stosowanie paliwa o niższej liczbie oktanów niż wymagana mogłoby
    doprowadzić do awarii silnika. W związku z tym dodatek TEL nie został zakazany w

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1