  • 111. Data: 2016-08-27 15:34:30
    Temat: Re: PC a GAZ
    Od: masti <g...@t...hell>

    Mateusz Bogusz wrote:

    > To tak jakbyś napisał, że nie rozumiesz dlaczego ktoś kupuje samochód z
    > silnikiem benzynowym. Przecież diesel spala mniej.

    pompa z pierwotnym źródłem powietrznym traci wydajność wraz ze spadkiem
    temperatury. Czyli wtedy gdy potrzebujesz grzać ona przestaje działać.
    i co ma do tego diesel? czy diesel traci moc w stosunku do benzyny?

    --
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 112. Data: 2016-08-27 15:34:59
    Od: masti <g...@t...hell>

    Budyń wrote:

    > abo to trzeba policzyc koszty inwestycyjne +eksloatacyjne w długim okresie . Wtedy
    sie okaze czy warto.

    > Powiedzmy ze gaz w okresie 50lat bedzie kosztował
    > przyłącze
    > instalacja
    > piec (ze 3szt)
    > koszty paliwa
    >
    > i trzeba to porównac z PC powietrzną czy wodną podobnie obliczoną

    ale co mi z tego, że tanio skoro zimno?
    czyli trzeba dogrzewać innym źródłem.

    --
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 113. Data: 2016-08-27 16:00:15
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > pompa z pierwotnym źródłem powietrznym traci wydajność wraz ze spadkiem
    > temperatury. Czyli wtedy gdy potrzebujesz grzać ona przestaje działać.

    Jak to przestaje grzać. Dobrana odpowiednio rozumiem grzeje z mniejszą
    efektywnością, a nie że w domu robi się zimno. To umówmy się najpierw w
    tej kwestii, bo rozmijamy się na razie.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 114. Data: 2016-08-27 16:42:09
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Tylko to grzanie przy niskiej temperaturze na zewnatrz kosztuje tym wiecej im jest na
    zewnatrz zimniej. I jest taka temperatur przy ktorej grzalka pobiera mniej pradu
    potrzebnego do ogrzania niz pompa ciepla. I to nie jest -50 a raczej -5. Dlatego Adam
    ma osiagi bo u niego pompa odsysa ciepo od czegos co nawet w najwieksze mrozy bedzie
    mialo temperature dodatnia. Pompa ie grzeje do jakiejs temperatury tylko o jakas
    temperature. Jak wysysa z czegos co ma +10 to na wylocie zrobi +50. Jak pociagnie z
    -20 to na wylocie zrobi +20 i ciepla nie wystarcy na ogrzanie. Kazda pompa ciepla ma
    optymany zakres pracy. I przy -20 jest w stanie zrobic wyzsza temlerature ale to
    kosztuje prace poza optymalnym zakresem czyli kosztujaca drozej. COP na poziomie 4
    pompy ciepla maja w optymalnych dla nich warunkach. W nie optymalnych moga miec sporo
    ponizej 1. Zamrazarka jest dobrym przykladem, COP ma ponizej 1 bo odsysa cieplo ze
    srodowiska ktore ma -20.

  • 115. Data: 2016-08-27 17:39:01
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu sobota, 27 sierpnia 2016 15:35:00 UTC+2 użytkownik masti napisał:

    Wtedy sie okaze czy warto.

    > ale co mi z tego, że tanio skoro zimno?
    > czyli trzeba dogrzewać innym źródłem.

    ale co z tego? w PC powietrznej stosowna grzałka elektryczna juz jest. Jesli wyjdzie
    ze koszt takiej pompy 50letni to 150kzł, a gazu 180kzł to czemuż by jej nie
    zamontowac, niezależnie ile % ciepła zrobiła z prądu.

    b.

  • 116. Data: 2016-08-27 18:33:57
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 27 Aug 2016 13:51:54 +0200, Mateusz Bogusz

    > A napisz jak to teraz rozumieć?

    Znaczy że przy -20sC na zewnątrz będzie potrzeba źródła o mocy 6.5 kW aby
    utrzymać 22sC w domu (średnio, bo wiadomo w łazienkach odpowiednio więcej,
    a w sypialniach odpowiednio mniej). Dodatkowy 1-2kW na CWU i wychodzi, że
    potrzeba maksymalnie pompy o mocy 8kW -- w moim przypadku akurat gruntowej
    czyli dającej maksymalnie 8kW przy A0W35.

    W planach mam dać absolutnie maksymalnie 10kW, bo PC jeszcze będzie mi
    chłodzić w lato dom i ew. grzać basen ogrodowy (o ile ten w ogóle
    powstanie, bo mijające lato mi zabiło poważnego ćwieka w tej kwestii).

    No ale, to nie jest 15-18 kW jak mi próbują instalatorzy z łapanki kitować
    (za cenę 40-50 tys. zł), bo nie *wierzą*, że 180m2 podłogi można grzać
    pompą gruntową 7-8kW (z wymiennikiem poziomym). Póki się nie zabrałem za
    budowę to wydawało mi się, że ciemnogród to tylko wśród instalatorów
    węglosyfu jest -- ale widać zaraza nabijania ludzi w butelkę się szerzy.

    > Mój dom w projekcie ma zapisane 7,5kW. Oferty pomp ciepła dostałem w
    > zakresie 5,6kW - 10,8kW. Ten parametr jest dla pomiaru A7W/35. Kiedy
    > temperatura na zewnątrz spada, to ta moc cieplna oczywiście też spada.
    > Jak to przeliczać, skąd wiedzieć która PC będzie dobra?

    Trzeba spojrzeć w karty i zobaczyć ile pompa daje mocy przy A-15W35.
    Panasonic T-CAP 9/12kW dla przykładu dla -15 trzyma stałą moc (ale jest za
    to odpowiednio droższa): http://quarta.pl/images/Obrazki/temp.jpg "Zwykłe"
    (w sensie bez tcap) są tańsze, ale moc im odpowiednio spada w zależności od
    DZ -> http://grafika.sklepcnc.pl/KIT-WC09F3E5.JPG

    Ja powietrznej nie będę instalować, bo mam wystarczającą ilość dobrego
    gruntu (a dodatkowo właśnie wróciłem z debaty o dokupieniu kolejnych 1000m2
    przylegających do obecnej działki), toteż szczególnie dokładnie nie badam
    tematu PC PW. Ale gdybym miał instalować, to chyba wziąłbym "zwykłą" do
    -10sC a resztę ogarniał grzałkami.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 117. Data: 2016-08-27 18:42:58
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu sobota, 27 sierpnia 2016 18:33:02 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Ja powietrznej nie będę instalować, bo mam wystarczającą ilość dobrego
    > gruntu (a dodatkowo właśnie wróciłem z debaty o dokupieniu kolejnych 1000m2
    > przylegających do obecnej działki),

    te 100m2 to dzialka budowlana :) Te rury trzeba tak połozyc zeby nie zablokowac sobie
    mozliwosci wybudowania tam kolejnego domu.

    b.

  • 118. Data: 2016-08-27 19:26:16
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

> [...]
    ponizej 1. Zamrazarka jest dobrym przykladem, COP ma ponizej 1 bo odsysa cieplo ze

    Ok, zrozumiałe to co piszesz. Zakładam że COP = 1 to jest to samo co
    grzałka elektryczna?

    Jeżeli producent PC podaje dla A-15W/35 COP = 2,5 to mnie się wydaje że
    to ciągle opłacalny dla mnie interes. Mylę się? Nie znam się, oszukują
    jak ze spalaniem w broszurach producentów samochodów?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 119. Data: 2016-08-27 19:55:28
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > ale co mi z tego, że tanio skoro zimno?
    > czyli trzeba dogrzewać innym źródłem.

    Ale Ty zdajesz sobie sprawę, że tu nie ma jedynej obiektywnej
    odpowiedzi? W PC powietrznej może i trzeba będzie czasami załączyć
    dodatkowe źródło, za to w gruntowej co dekadę przekopywać już
    zagospodarowany ogród żeby odnowić źródło dolne.

    To pierwsze jest w moim przypadku po prostu bardziej akceptowalne niż
    drugie.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 120. Data: 2016-08-27 19:59:51
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Oczywiscie ze sie oplaca pod warukiem ze tam prawda. Samochody w prospektach pala o
    polowe mniej niz w realu i nigdy nie napisali ze na nierownym plastiki trzeszcza. Jak
    na razie Adam opisal dokladnie wrazenia z kosztow jakie ma w zwiazku z ogrzewaniem.
    Ja dogrzewam pompa zrobiona z klimatyzatora. Nie mialem osiagow takich jak Adam ale
    czulem ze jest taniej niz grzejnikami elektrycznymi. Z rasowa pompa na powietrze a
    nie na wode chyba nikt nie mial tutaj doswiadczen. COP to nie wszystko. Sa pompy
    ciepla do bardzo niskich temperatur. Przy -70 maja COP 4. Ale po stronie cieplej
    robia -20. Kiedys przypadkowo trafilem na opisy agregatow chlodniczych produkowanych
    przez danffosa. To byly duze agregaty dla przemyslu. Wszystkim COP spadal ponize 1
    ponizej -2. Ale agregaty chlodnicze dla przemyslu to inna bajka. W niej liczy sie
    przede wszystkim czy zrobia odpowiednio niska temperature w chlodni w ktorej jest 50
    tysiecy polowek swiniakow. Za prad i tak placi klient kupujacy mieso.