  • 81. Data: 2021-11-23 14:37:54
    Temat: Re: PV - pseudo off grid
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Napisałeś, że "Żadnych drzew to nie oszczędziło, ani jednej furmanki
    > węgla mniej nie trafiło pod kotły elektrowni."
    > Podałem Ci linka w którym stoi, że co roku spada nam udział węgla w
    > produkcji prądu, dzięki OZE właśnie. Stoi to w sprzeczności z Twoim
    > twierdzeniem, które zacytowałem powyżej, mniej spalamy tych furmanek
    > bo pracują PV.

    Myślałem, że problem znajduje się wyżej, ale widzę, że dotyczy elementarnej
    znajomości matematyki. Jeśli do taczki marnej jakości węgla dosypiemy
    jeszcze wiadro kamieni, to udział węgla w całej masie się zmniejszy.
    Ale nic ponadto z tego nie wynika, w szczególności, że jakiś węgiel
    zniknął. Taką sytuację opisuje artykuł.

    --
    Jarek

  • 82. Data: 2021-11-23 14:41:41
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-11-23 o 14:05 +0100, Janusz napisał:
    > Opowiadasz głupoty, ponad milion ton węgla oszczędzają rocznie same
    > panele PV.

    Jakieś rzetelne źródło do pomiaru tego miliona? Uściślę, że pytam o
    zaoszczędzony węgiel, nie o równowartość słonecznego prądu w węglu.

    > Tobie dymi, akurat elektrownie najmniej zanieczyszczają u nas
    > atmosferę.

    Przecież zupełnie nie o tym była mowa.

    Mateusz

  • 83. Data: 2021-11-23 16:00:29
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Sirapacz lekko popłynął. PWM działa nawet w gównosłońcu a start ma
    > praktycznie taki sam jak MPPT, tyle że słabiej nawala no i oczywiście to

    To zależy. Jak napięcie na panelu będzie za niskie to praktycznie masz
    zerowy uzysk. W czasie, gdy mppt radośnie sobie pompował to na pwm
    totalny kapeć.

    wiatrakowym eksperymentom też ibicuję:D

    Avast.

  • 84. Data: 2021-11-23 16:27:41
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 23.11.2021 o 16:00, sirapacz pisze:

    > To zależy. Jak napięcie na panelu będzie za niskie to praktycznie masz
    > zerowy uzysk.

    Niekoniecznie. Napięcie na panelu nawet w przypadku braku słońca (nie
    piszę o nocy) jest w zasadzie "znamionowe". Prądu (natężenia) wtedy nie
    ma ale napięcie jest i zwykle znacznie większe niż 12-13V. Jeśli panel
    ma 40V to możesz zawsze liczyć, że te 36V trzyma do zachodu słońca
    (mierzę na okrągło, to wiem ) :)

    > W czasie, gdy mppt radośnie sobie pompował to na pwm
    > totalny kapeć.

    Bo dla PWM nie było nadwyżki prądowej :) PWM jest "prądowcem" w sumie i
    taka jego charakterystyka.

    > wiatrakowym eksperymentom też ibicuję:D

    No, się kręci. Już miałem oferty w sensie "wiatrak z reklamą" co by
    przyspieszyło znacznie doskonalenie konstrukcji. Skończyło się na
    wymaganiach. Ja deklaruję że wiatrak działa ale musi być wiatr. Odbiorcy
    myślą (poważnie) że jak nie ma wiatru to wiatrak też powinien działać :D

    Zasada prosta. Patrzysz w pogodę i czytasz. Jak jest 5m/s to warto iść w
    wiatrak, jeśli w danej lokacji wiatry są na poziomie 2m/s to trzeba
    odpuścić. Z pustego to i Salomon na pochyłe drzewo nie nasika :D

    Jak ktoś ma obiekcje, to sobie stację pogodową postawi albo anemometr
    kupi i zmierzy. Co prawda, inne opcje występują na wysokościach (górka,
    wysoki dom, kominy wiatrowe przy lesie, czasem puste przestrzenie) wtedy
    najlepiej pomierzyć. Można iść w konstrukcję masztu ale realia zaczynają
    się dopiero od 20m. Ten wiatrak ma działać w zasadzie na podmuchy, do
    10m wys (obecnie ma 5,4m maszt) Nie kombinuję tego podwyższać bo wtedy
    mam problem z opuszczaniem/podnoszeniem a jeszcze na testowaniu jestem,
    więc mi łatwiej.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 85. Data: 2021-11-23 17:39:38
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Jakieś rzetelne źródło do pomiaru tego miliona? Uściślę, że pytam o
    > zaoszczędzony węgiel, nie o równowartość słonecznego prądu w węglu.
    Teraz ci nie znajdę, czytałem wypowiedź eksperta. I było to już przed
    pandemią więc teraz pewnie więcej.

    --
    Janusz

  • 86. Data: 2021-11-23 17:41:29
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-11-23 o 14:27, LordBluzg(R) pisze:

    > Troszkę bredzisz. Sterownik PWM to stabilizator obwodu ładowania
    > akumulatora, przeznaczony dla napięć wejściowych do 18V.
    > Nie posiada on elektroniki wybierającej najlepszy punkt pracy i można
    > założyć że działa liniowo a nie dynamicznie.
    No to ty bredzisz, akurat kłócisz się z elektronikiem który od podszewki
    wie jak to działa.

    > Tracer to firma/marka...

    > Brednia. Indukcyjność niczego nie magazynuje.
    Też pojechałeś, szczelina powietrzna, lepiej?

    --
    Janusz

  • 87. Data: 2021-11-23 18:23:25
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 23.11.2021 o 17:41, Janusz pisze:

    > No to ty bredzisz, akurat kłócisz się z elektronikiem który od podszewki
    > wie jak to działa.

    No to masz:
    https://320volt.com/en/wp-content/uploads/2019/03/sc
    hematic-12v-24v-10a-pwm-control-dimmer-of-speed-for-
    dc-motor-circuit.png

    Pierwszy lepszy schemat, gdzie widać wyraźnie obwody STABILIZACJI
    napięcia. Opornik o którym wspominasz, niczego nie stabilizuje, równie
    dobrze może to być żarówka. Opornik nie zapewnia ani momentu
    przeładowania akumulatora nie wspominając nawet o impulsach, które są
    realizowane w zwykłym Pulse Width Modulation (PWM) i ładują akumulator
    impulsowo.

    Tutaj masz wykres pracy:
    https://www.researchgate.net/profile/Ahmed-Elmahalaw
    y-2/publication/271437313/figure/fig4/AS:66844136730
    6246@1536380249520/PWM-signal-with-its-two-basic-tim
    e-periods.png

    > Też pojechałeś, szczelina powietrzna, lepiej?

    To spróbuj tą szczeliną zmagazynować 10Ah/12V :>

    Tutaj masz schemat MPPT:
    https://www.homemade-circuits.com/wp-content/uploads
    /2020/04/MPPT-3-step.png
    i pokaż gdzie widzisz tą szczelinę.

    https://www.homemade-circuits.com/mppt-circuit-using
    -pic16f88-with-3/

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 88. Data: 2021-11-23 20:52:30
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-11-23 o 18:23, LordBluzg(R) pisze:

    > No to masz:
    > https://320volt.com/en/wp-content/uploads/2019/03/sc
    hematic-12v-24v-10a-pwm-control-dimmer-of-speed-for-
    dc-motor-circuit.png

    No i? pokazujesz zwykłego PWM-a.
> [...]
    > przeładowania akumulatora nie wspominając nawet o impulsach, które są
    > realizowane w zwykłym Pulse Width Modulation (PWM) i ładują akumulator
    Ale pleciesz, napisałem że to 'regulowany opornik', to że ma sprzężenie
    zwrotne i stabilizację napięcia niczego nie zmienia w jego zasadzie
    pracy, PWM jest tylko i wyłącznie po to żeby ograniczyć straty mocy w
    tranzystorze.

> [...]
    6246@1536380249520/PWM-signal-with-its-two-basic-tim
    e-periods.png

    > To spróbuj tą szczeliną zmagazynować 10Ah/12V :>
    Mało wiesz i się kłócisz.

    > Tutaj masz schemat MPPT:
    > https://www.homemade-circuits.com/wp-content/uploads
    /2020/04/MPPT-3-step.png
    > i pokaż gdzie widzisz tą szczelinę.
    No zgadnij, ja widzę :)
    To tylko pokazuje jak mało wiesz :)

    --
    Janusz

  • 89. Data: 2021-11-23 20:55:20
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-11-23 o 18:23, LordBluzg(R) pisze:
    > Tutaj masz schemat MPPT:
    > https://www.homemade-circuits.com/wp-content/uploads
    /2020/04/MPPT-3-step.png
    > i pokaż gdzie widzisz tą szczelinę.
    To teraz sobie porównaj do tego
    http://schmidt-walter-schaltnetzteile.de/smps_e/abw_
    smps_e.html

    --
    Janusz

  • 90. Data: 2021-11-23 21:45:11
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 23.11.2021 o 20:52, Janusz pisze:

    hematic-12v-24v-10a-pwm-control-dimmer-of-speed-for-
    dc-motor-circuit.png

    > No i? pokazujesz zwykłego PWM-a.

    Bo piszę tutaj o PWMie odnosząc się merytorycznie! :D Co chciałeś
    zobaczyć? Zająca?

> [...]
    > zwrotne i stabilizację napięcia niczego nie zmienia w jego zasadzie
    > pracy, PWM jest tylko i wyłącznie po to żeby ograniczyć straty mocy w

    Brednia. Podałem Ci co oznacza PWM. To ładowanie IMPULSOWE (ang Pulse
    Width Modulation), czego żaden opornik na świecie nie potrafi a ty
    porównujesz PWM do opornika :> Nawet nie masz pojęcia dlaczego ładuje
    się akumulator impulsem zamiast prostego stabilizatora.
    No brednia.

    /2020/04/MPPT-3-step.png
    > No zgadnij, ja widzę :)
    > To tylko pokazuje jak mało wiesz :)

    No fakt, mylisz szczelinę ze szczelaniem na oślep :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>