  • Data: 2009-05-14 11:58:57
    Temat: Re: Co robicie względem paranoi z żarówkami?
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl> szukaj wiadomości tego autora

    zkruk [Lodz] wrote:
    > ja tam popieram takie rozwiązania - trzeba zmusić ludzi do oszczędzania
    > energii....

    Tylko że największy problem w tym, że w tej aferze żarówkowej wcale nie
    chodzi energię. Zresztą wątpię, czy energia zużywana przez tradycyjne
    żarówki w skali kraju jest powyżej 0.5% całkowitego zużycia energii
    elektrycznej. Wszystko zamyka się w granicach błędu pomiaru.
    Świetlówki kompaktowe potrzebują mniej prądu, ale do ich produkcji
    zużywa się więcej energii, zawierają dużo szkodliwych związków, jak
    doliczy się jeszcze energię potrzebną na ich recycling, to wątpię, czy
    bilans będzie dodatni. Choć i tak w PL większość takich żarówek trafi do
    normalnego kosza. Ja już wolę trochę więcej smrodu z Bełchatowa, niż
    toksyczne związki na dzikich śmietniskach przenikające do wód gruntowych.

    --
    Grzegorz Janoszka