    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Coś się w Szwecji dzieje
    <o...@l...harvard.local> <tr2o05$25cki$1@dont-email.me>
    <b...@g...com>
    <tr3v6l$2c471$1@dont-email.me>
    <8...@g...com>
    <tr5n4v$2odr8$1@dont-email.me>
    <9...@g...com>
    Date: Sun, 29 Jan 2023 20:26:50 +0100
    From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2023 o 17:09 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

    > Charakterystyczne dla głupich ludzi jest to że dyskutują a nie wiedzą o
    > czym.

    Pięknie się podsumowałeś w tym wątku.

    > Cyferka nie jest wzięta z dupy, jest w linku jaki dałem w temacie. 2% to
    > niski koszt pieniądza i to nie on musi być powodem spadku cen mieszkań
    > w Szwecji o 20%.

    Szwedzi przez ostatnie lata mieli zerowe lub ujemne stopy procentowe.
    Większość ich kredytów jest oparta o zmienną stopę procentową, w
    większości zależną od 3 miesięcznego wskaźnika.
    W ciągu ostatnich 10 lat mieli najwyższy lub prawie najwyższy w EU wzrost
    cen nieruchomości.
    60% wszystkich nieruchomości ma hipotekę - była kupowana na kredyt.
    Mają dwucyfrową inflację i słabe perspektywy.
    Szwecja ma najniższy w EU wskaźnik wsparcia fiskalnego w stosunku do PKB -
    państwo w obawie przed inflacją nie chce interweniować na runku
    nieruchomości i wspierać programami osłonowymi kredytobiorców.

    Teraz szerloku pomyśl co się stanie z budżetem domowym Larsa jak mu bank
    podniósł na przestrzeni pół
    roku oprocentowanie kredytu o 3%? (ze stopy -0,5 na 2,5).
    Szwedzi tak jak i my mają wyrąbaną inflację i wzrost kosztów życia i
    energii.

    Lars kupił chałupę tak jak wszyscy na krechę, na górce wykresu z Twojego
    linka, w 2020r:
    https://valueguard.se/indexes

    Lars w tym roku ogłosi bankructwo. Wg oficjalnych danych 50% kredytów
    hipotecznych w Szwecji musi być refinansowanych - właścicieli nie stać na
    ich spłatę.

    Nie dość, że nikt nie chce teraz kupować nieruchomości, to pojawiają się
    duże ich ilości na licytacjach komorniczych.

    > Musi być inny czynnik. Nie jest nim demografia. Ceny spadają jak
    > jakiegoś towaru jest zbyt dużo.

    Brawo Ty

    > Może Szwedzi doszli do takiego nasycenia rynku mieszkaniami że część z
    > nich jest niepotrzebna i ich właściciela o 1/5 obniżyli ceny żeby
    > sprzedać.

    Dałeś linka, nie dość, że nie przeczytałeś co tam napisali to jeszcze nie
    sprawdziłeś źródeł na jakie się powołują i piszesz takie banialuki, że aż
    zęby bolą.
    Bardziej prawdopodobne by było jakbyś napisał, że ceny tam spadają bo
    pojawiło się info, że na marzec planowana jest inwazja obcych. Statek
    matka już jest w okolicach Saturna.
    Wszyscy z północy spierdzielają na południe i wyprzedają chałupy za pół
    darmo ciapatym jeleniom, którzy jeszcze się nie połapali o co biega.

    TG