    From: janusz_kk1 <j...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Gaz vs prąd, policzone wczoraj.
    Date: Thu, 02 Feb 2012 12:15:40 +0100

    Dnia 02-02-2012 o 08:57:48 4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał(a):

    > Użytkownik "janusz_kk1" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Wczoraj wieczorem oglądałem parametry vaillanta.
    >
    > Znormalizowany współczynnik wykorzystania w odniesieniu do ustawienia na
    > znamionową moc
    > grzewczą (według DIN 4702, część 8) przy:
    > 75 / 60 °C 107%
    Tu się pewnie ktoś pomylił, niemożliwe aby piec miał sprawność >100% poza
    kondesacją.

    > 40 / 30 °C 109
    > 30% - współczynnik sprawności 108 %
    >

    > Kocioł wskazany przez ciebie przy 70stC ma "tylko" 97,5%
    > Skąd aż takie róznice skoro przy 30stC różnią się tylko o 1%
    Bo ktoś sie walną w dokumentacji, powyżej to napisałem.

    > A co u vaillanta?
    > Producent podaje że strumień spalin min-max mocy to 3,2-8,3g/s a
    > temperatura spalin 40-70stC.
    > Spaliny to w większości tylko woda i CO2. Pozostałe składniki możemy
    > pominąć.
    > Ciepło właściwie pary wodnej to coś około 1970J/kg/k a dwutlenku węgla
    > 1073J/kg/K. Spalając 1m3 węglowodorów wytwarza się około 2kg H2O oraz
    > 3kg CO2.
    > W 3,2g masy spalin zawiera się około 1,28g H2O oraz 1,92g CO2
    > W 8,32g masy spalin odpowiednio 3,32g H2O oraz 4,98g CO2
    > Ile więc leci w komin?
    Nie powiem ci, nie mam czasu na liczenie, zresztą to nie ma sensu,
    porównując różnych producentów kotłów, produkty ich mają zbliżone
    parametry,
    +-2-3%.
    Kocioł kondesacyjny ma najlepsze parametry bo ma więcej wymienników
    niż taki z zamkniętą komorą i dlatego też więcej kosztuje.
    Średnio wychodzi dla wysokich temp około 96-98% sprawności,
    a przy kondesacji 105-109%.
    Są to wartości i tak o niebo lepsze od starych pieców atmosferycznych
    które jeszcze kupa ludzi ma.

> [...]
    > przynajmniej 30stC - tyle ile wynosi temperatura powrotu, no bo przecież
    > to jest woda która dopiero co przekazała część swojej energii wodzie
    > kotłowej. Zakładając więc 30stC wychodzi że w wodzie jest aż 3,55kW. Ale
    > przy jakiej to jest mocy kotła?
    > Myślę że przy maksymalnej.
    > Mamy więc 0,439kW w spalinach + 3,55kW w kondensacie. Razem 4kW.
    > Przecież to jest 20% mocy kotła.
    > Coś źle liczę? Poprawcie mnie bo się pogubiłem. Może to jakiś błąd z
    > ilością kondensatu? Przecież to jest strasznie dużo -100l/h.
    Pewnie że błąd tam powinno IMHO być 1,7l/h a nie minutę.

    --
    Pozdr
    JanuszK