    From: Janusz <j...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Klimatyzacja typu split - czynnik i pobór energii.
    Date: Sat, 25 Jul 2020 13:15:43 +0200

    > Niemarketingowe źródła podają, że R32 to czysty difluorometan (taki
    > metan z dwoma fluorami zamiast wodorów), a R410 jest mieszanką tegoż
    > z pentafluoroetanem, czyli jakby etanem fluoryzowanym w stosunku 5:6.
    > O jednym i drugim związku wiadomo tyle, że zielony jak szczypiorek na
    > wiosnę, dziury w ozonosferze nie wierci, więc tym aspektem nie ma co
    > się przejmować.
    >
    > Ja przez długie lata, z mniejszą lub większą intensywnością, robiłem
    > w ultrafiolecie i dziuromiernictwie ozonowym. W czasach, gdy było to
> [...]
    Trzeba trochę sprostować te 'wypociny'

    1. R32 jest tańszy i bardziej wydajny, może go być mniej o 30% w
    urządzeniu i ma o 10% lepszą wydajność, pozwala uzyskać wyższe temp przy
    grzaniu.
    "Na plus należy na pewno zaliczyć koszt czynnika R32, który jest niższy
    od R410A o około 20%. "
    "Niewątpliwie tak. Jak pokazują badania, nowy czynnik pozwala nawet do
    10% zwiększyć ich efektywność. Jak wcześniej wspomniałem, napełnienie
    jest mniejsze o około 30%, co umożliwia zmniejszenie wymiarów
    wymiennika, a tym samym całego urządzenia, przy zachowaniu jego
    parametrów wydajnościowych."

    2.Propanu nie wolno używać ze względu na palność, tylko małe urządzenia
    "R-290 (propan) i R-600A (izobutan) są łątwopalne dlatego ich
    zastosowanie ogranicza się do małych chłodziarek. "

    3. R32 jest średnio palny. temp zapłonu to 648st, tylko otwarty ogień go
    zapali.
    "Do samozapłonu czynnika może dojść w temperaturze 648°C, dlatego został
    zakwalifikowany według normy ISO 817 do grupy A2L jako środek o niskim
    stopniu palności. Wyładowania elektryczne, iskry wytwarzane przez
    przełączniki czy przekaźniki nie są w stanie zainicjować zapłonu. Poza
    otwartym ogniem praktycznie nie ma możliwości zapłonu, jednak nawet w
    tym przypadku należy przestrzegać zaleceń, by opróżnić i przepłukać
    instalację przed przystąpieniem do np. lutowania. "

    4. potrzeba dość dużego stężenia aby wybuchnął
    "Dla przykładu dolna granica zapalności (wynosząca 0,306 kg/m3) nie
    zostanie osiągnięta nawet przy pełnym wycieku w małym pomieszczeniu. "

    https://aero7.pl/aktualnosci/r32-czynnik-chlodniczy-
    przyszlosci
    https://www.fachowyinstalator.pl/czynnik-r32-w-klima
    tyzacji-czy-tej-zmiany-nalezy-sie-obawiac/
    https://www.alfaco.pl/firma-pl/aktualnosci/612-najwa
    zniejsze-informacje-czynnik-r32
    --
    Janusz