  • 1. Data: 2020-07-24 21:36:12
    Temat: Klimatyzacja typu split - czynnik i pobór energii.
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Pytania.
    - Czym się różnią czynniki R410 od nowo proponowanego R32? Czytam, że
    ekosystem doceni, że są pewne problemy z R32, ale nie precyzuje się
    jakie, czytam, że R32 może być 30% mniej, więc wymienniki mogą być
    mniejsze... w sieci wszystko można znaleźć, ale większość to bzdury lub
    makreting, ewentualnie połączenie obu.
    Pytam więc konkretnie. Czy lepiej mieć R410 czy R32 i nie chodzi mi
    tutaj o to, że jestem bardziej zielony z R32, tylko o to, czy
    klimatyzator będzie działał na którymś sprawniej, stabilniej, dłużej,
    jakkolwiek.

    - Drugie pytanie, czy jak mam układ splitowy z 5 jednostkami, a
    jednostki są zasilane z jednostki zewnętrznej, to czy patrząc na pobór
    energii jednostki zewnętrznej mam wszystko, czy jednak powinienem
    doliczyć te 5 wewnętrznych? Konkretnie MXZ-5F102VF, podają 21A maxa,
    zabezpieczenia 25A, to wszystko? W katalogach nie znalazłem
    jednoznacznej odpowiedzi. W ogóle jakoś dziwnie podchodzi się do mocy
    pobieranej z sieci, jak gdyby był to wstydliwy parametr :(
    Inna sprawa, że skoro podają 21A max, a energetycznie jest to kompletnie
    niezgodne z parametrami mocowymi.
    Podają moc chłodnicza 10.2kW, zapotrzebowanie energetyczne 2.8kW
    Moc grzewcza 10.5kW, zapotrzebowanie energetyczne 2.28kW.
    Skąd im się nagle wzięło 21A, czyli prawie 5kW?
    Normalnie nie ogarniam, ktoś ogarnia i wytłumaczy mi?

    Irek.N.

  • 2. Data: 2020-07-24 22:56:22
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-07-24 o 21:36, Irek.N. pisze:
    > Pytania.
    > - Czym się różnią czynniki R410 od nowo proponowanego R32?
    Irek, są inne, ogólnie r32 jest lepszy od r410 :)

> [...]
    > Podają moc chłodnicza 10.2kW, zapotrzebowanie energetyczne 2.8kW
    > Moc grzewcza 10.5kW, zapotrzebowanie energetyczne 2.28kW.
    To są moce agregatów, a w jednostkach wewnetrznych masz tylko
    wentylatory po 50-100W.

    > Skąd im się nagle wzięło 21A, czyli prawie 5kW?
    Rozruch, podają ile max może szarpnąć agregat ten na zewnątrz gdzie masz
    kompresor.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2020-07-24 23:09:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Irek.N. napisał:

> [...]
    > tutaj o to, że jestem bardziej zielony z R32, tylko o to, czy
    > klimatyzator będzie działał na którymś sprawniej, stabilniej, dłużej,

    Niemarketingowe źródła podają, że R32 to czysty difluorometan (taki
    metan z dwoma fluorami zamiast wodorów), a R410 jest mieszanką tegoż
    z pentafluoroetanem, czyli jakby etanem fluoryzowanym w stosunku 5:6.
    O jednym i drugim związku wiadomo tyle, że zielony jak szczypiorek na
    wiosnę, dziury w ozonosferze nie wierci, więc tym aspektem nie ma co
    się przejmować.

    Ja przez długie lata, z mniejszą lub większą intensywnością, robiłem
    w ultrafiolecie i dziuromiernictwie ozonowym. W czasach, gdy było to
    tak modne, jak dzisiaj ocieplanie klimatu. Wtedy dopiero poznawano
    zdradziecką naturę freonów i halonów. Pewnym szokiem było dla mnie to,
    że gdy już zakazano używania tych związków w przemyśle, nie pojawiły
    się od razu żadne dyrektywy dotyczące utylizacji tego, co wyprodukowano
    wcześniej. Ot, lodówę albo gaśnice można było prasnąć na wysypisko,
    wypuścić gaz i oddać resztę do huty. Można przypuszczać, że to sprawiło,
    że dziursko zrobiło się w tym momencie jeszcze większe (a zrobiło się
    to akurat wiem dobrze). Potem DuPont zaczął sprzedawaś swoje przyjazne
    czynniki, a z czasem dziura zaczęła logarytmicznie zarastać, co zgodne
    jest z teorią.

    Teraz mamy używać nowych czynników o zerowym wpływie na ozonosferę.
    Z nimi związane są pewne problemy. Pierwszy, że taki difluorometan
    nie jest już czynnikiem gaśniczym, tylko palie się znakomicie. A jak
    się pali, to powstają z tego trujące produkty. Była już z tym jakaś
    afera w jednym ze szwajcarszkich tuneli. Kolejny problem, to cena.
    Toto kosztuje jakieś koszmarne pieniądze. Najciekawszy jest problem
    ostatni -- trudno jest wykazać, że R32 jest w swym przeznaczeniu
    istotnie lepszy od propanu albo butanu, potocznie znanego jako LPG,
    wiadomo ile kosztującego. W którym punkcie jest gorszy, wskazać łatwo
    -- LPG też się pali, ale przynajmniej nie truje.

    Wróćmy jednak do konkretnego pytania. Moja odpowiedź jest prosta: pies
    z nimi tańcował, jak któryś macher przedstawi kwity, że któryś z tych
    czynników jest jedynym możliwym, to brać. Ale jeśli będzie się ślizgał,
    że wicie rozumicie, są dwa, ale zalecamy ten droższy, to olać gadkę.

    Jarek

    --
    Czwartek w górze igłą grzebie
    I zaszywa dziury w niebie.

  • 4. Data: 2020-07-25 13:15:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > czynników jest jedynym możliwym, to brać. Ale jeśli będzie się ślizgał,
    > że wicie rozumicie, są dwa, ale zalecamy ten droższy, to olać gadkę.

    Trzeba trochę sprostować te 'wypociny'

    1. R32 jest tańszy i bardziej wydajny, może go być mniej o 30% w
    urządzeniu i ma o 10% lepszą wydajność, pozwala uzyskać wyższe temp przy
    grzaniu.
    "Na plus należy na pewno zaliczyć koszt czynnika R32, który jest niższy
    od R410A o około 20%. "
    "Niewątpliwie tak. Jak pokazują badania, nowy czynnik pozwala nawet do
    10% zwiększyć ich efektywność. Jak wcześniej wspomniałem, napełnienie
    jest mniejsze o około 30%, co umożliwia zmniejszenie wymiarów
    wymiennika, a tym samym całego urządzenia, przy zachowaniu jego
    parametrów wydajnościowych."

    2.Propanu nie wolno używać ze względu na palność, tylko małe urządzenia
    "R-290 (propan) i R-600A (izobutan) są łątwopalne dlatego ich
    zastosowanie ogranicza się do małych chłodziarek. "

    3. R32 jest średnio palny. temp zapłonu to 648st, tylko otwarty ogień go
    zapali.
    "Do samozapłonu czynnika może dojść w temperaturze 648°C, dlatego został
    zakwalifikowany według normy ISO 817 do grupy A2L jako środek o niskim
    stopniu palności. Wyładowania elektryczne, iskry wytwarzane przez
    przełączniki czy przekaźniki nie są w stanie zainicjować zapłonu. Poza
    otwartym ogniem praktycznie nie ma możliwości zapłonu, jednak nawet w
    tym przypadku należy przestrzegać zaleceń, by opróżnić i przepłukać
    instalację przed przystąpieniem do np. lutowania. "

    4. potrzeba dość dużego stężenia aby wybuchnął
    "Dla przykładu dolna granica zapalności (wynosząca 0,306 kg/m3) nie
    zostanie osiągnięta nawet przy pełnym wycieku w małym pomieszczeniu. "

    https://aero7.pl/aktualnosci/r32-czynnik-chlodniczy-
    przyszlosci
    https://www.fachowyinstalator.pl/czynnik-r32-w-klima
    tyzacji-czy-tej-zmiany-nalezy-sie-obawiac/
    https://www.alfaco.pl/firma-pl/aktualnosci/612-najwa
    zniejsze-informacje-czynnik-r32
    --
    Janusz

  • 5. Data: 2020-07-26 22:05:51
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Irek, są inne, ogólnie r32 jest lepszy od r410 :)

    A są jakieś argumenty poza bełkotem marketingowym w stylu 30% mniej w
    instalacji? Coś praktycznego?

    > Rozruch, podają ile max może szarpnąć agregat ten na zewnątrz gdzie masz
    > kompresor.

    Czyli po rozruchu mam przyjąć max 13A? Jak myślisz, jak długo może trwać
    rozruch? Pytam, bo mam kłopot w długotrwałym obciążeniu kabla i jeżeli
    ten pobór jest powiedzmy przez minutę, to spoko, ale jak godzinę, to już
    niekoniecznie i muszę szukać innego kabla w budynku.
    Producent oczywiście tak napisał instrukcję, że nic nie wiadomo :(

    Miłego.
    Irek.N.

  • 6. Data: 2020-07-26 23:28:07
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-07-26 o 22:05, Irek.N. pisze:

    > A są jakieś argumenty poza bełkotem marketingowym w stylu 30% mniej w
    > instalacji? Coś praktycznego?
    Ale Irek, 30% mniej od r410, to jest konkretna informacja podobnie jak
    to że ma o 10% lepszą wydajność. Jak poczytałem to oprócz tego że może
    być palny, ma same plusy.

    > Czyli po rozruchu mam przyjąć max 13A? Jak myślisz, jak długo może trwać
    > rozruch?
    Max ułamek sekundy, to jest tylko silnik ze sprężarką a nie np
    młockarnia gdzie rozruch trwał kilkanaście sekund :)

    Wytrzyma :)

    --
    Janusz

  • 7. Data: 2020-07-27 09:25:45
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Ale Irek, 30% mniej od r410, to jest konkretna informacja podobnie jak
    > to że ma o 10% lepszą wydajność. Jak poczytałem to oprócz tego że może
    > być palny, ma same plusy.

    Wiesz, to moja pierwsza instalacja, więc nie bardzo widzę korzyść w tym
    że jest mniej czynnika o 30%. Raz się nabija (przy uruchomieniu) i tyle
    przecież. Co za różnica ile go jest. Zakładam oczywiście milcząco, że
    instalacja trochę wytrzyma.
    Sprawdziłem, mam wersję z R32 (w połowie roku producent zmieniał typ).

    > Max ułamek sekundy, to jest tylko silnik ze sprężarką a nie np
    > młockarnia gdzie rozruch trwał kilkanaście sekund :)

    No to spokojnie wytrzyma. Myślałem, że to pobór do momentu aż osiągnie
    jakiś punkt pracy-chłodzenia/grzania, a to może trwać długo.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 8. Data: 2020-07-27 23:29:41
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > No to spokojnie wytrzyma. Myślałem, że to pobór do momentu aż osiągnie
    > jakiś punkt pracy-chłodzenia/grzania, a to może trwać długo.

    Nie ma tragedii. Na B16 idzie cały split 10,2kW oraz osobno jednostka
    2.5kW. Jutro pomierzę pobory.

    Irek.N.

  • 9. Data: 2020-07-28 16:21:54
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Nie ma tragedii. Na B16 idzie cały split 10,2kW oraz osobno jednostka
    > 2.5kW. Jutro pomierzę pobory.

    No i się wyjaśniło.
    Nieważne co zrobię, split pobiera max 1kW :) Ale mi się ekologiczna
    jednostka trafiła! ;)

    Ktoś tak już miał może?

    Irek.N.