    From: Cavallino <C...@k...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Koszt grzania gazem/ ceny gazu
    Date: Sun, 15 Jan 2023 08:30:23 +0100
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <tprgen$fd7$2$Cav@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <tprkh2$fd8$1$Cav@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <tprnsp$mo5$1$Cav@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <tpsbfq$73n$1$Cav@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <tptesp$t8p$1$Cav@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <tpuc2f$gi9$3$Cav@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    > Spółdzielnie za wszystko biorą od metra, więc jak inaczej porównywać?

    Kwotowo.
    np. 500 zł w typowym mieszkaniu, 999 w małym domu.
    Jak dla mnie to nie jest "taniej".

    > Jeśli wziąć wszystkie pieniądze wydane w dłuższym okresie na dom,
    > podzielić na miesiące i poszukać mieszkania z czynszem tej wysokości,
    > to na pewno będzie miało ono mniejszy metraż.

    Dokładnie.
    Ale też odpada dużo zbędnego metrażu na części nieużytkowe, które w
    bloku są faktycznie wspólne i w metraż się nie liczą.

    > Jaka reszta? Wziąłem pod uwagę ogrzewanie, które u mnie jest głównym
    > składnikiem.

    I to jedyne co może być tańsze w domu.

    >Za prąd każdy płaci tak samo.

    Teoretycznie.
    W mniejszym mieszkaniu o połowę mniej zazwyczaj.
    Ale niech będzie.

    > Jakbym. Tymczasem kolega wziął się za remont domku letniskowego.
    > Za gierka stawiany. Ja w tym uczestniczę koncepcyjnie, co nam obu
    > sprawia wiele radości. Kolega zupełnie niezależnie stwierdził to
    > samo, co ja: wreszczie można się wyżyć. Jesteśmy skuteczni, jak
    > dotąd. Gdy ja za Jaruzela kupiłem dom, on robił adaptację strychu
    > jednej z warszawskich kamienic.

    No tak - jak ktoś sam robi, to może tak mu wychodzi.
    Ale jak się bierze kogoś do wszystkiego, tak jak ja, to musi mieć inną
    optykę i przeciwne doświadczenia.

    > Ja bym zrobił projekt całościowego pokrycia blachą, zrealizował do końca
    > całą cieknącą połać, a na tej z fotowoltaiką zostawił wyspę na panele
    > z nietkiętym gontem pod spodem.

    Problem w tym, że one są właśnie bardzo blisko kalenicy.
    Ale obstawiam, że da się wypuścić spod blaszanego gąsiora kilkanaście cm
    jakiejś blaszanej obróbki, tak jak zwykle kończy się blachy na dole....

    > U sąsiada robili, bardzo mi się podobało jak robią. Więc zapytałem.

    Czyli miałeś fuksa.

    > Okazało się, że wujek żony z ekipą (sąsiad bardzo młody, wuj niestary).
    > Najlepszy majster, z jakim miałem do czynienia. Zawsze konsultował każdy
    > trudny moment, nie udawał, że zna się na wszystkim,

    Gdybym miał sposób na znalezienie takich majstrów, to pewnie byłoby łatwiej.

    Mam nawet dekarza w rodzinie, ale on nie ma ani sensownego rusztowania,
    ani długiej drabiny, która na stromym dachu by się nadawała, o wymianie
    okien też nie chciał gadać....

    > Ja rozumiem. Wymiana okien w dachu pokrytym dwudziestoletnim gontem
    > bitumicznym jest w zasadzie awykonalne. Trzeba to robić wraz z wymianą
    > całego pokrycia.

    No teraz taki jest plan na tą połać właśnie.
    Rozumiem, że w takim przypadku powinno być łatwiej znaleźć?
    Jakbyś szukał?